Het Belgen kletstopic
zaterdag 17 november 2012 om 18:24
"Sire, er zijn nog Belgen".
Ik vroeg me gewoon af met hoeveel Belgen/Vlamingen we hier zitten.
Denk wel dat het er al redelijk wat zijn.
Dus ik dacht: laat ik een Belgen kletstopic beginnen.
Wat betekent het om Belg te zijn?
Voel je je eerder Belg of Vlaming?
Zijn er hier Nederlandse vrouwen die in België wonen of die met een Belgische man getrouwd zijn?
Aan de Nederlanders: wat vinden jullie leuk aan België?
Vinden jullie de Belgen echt dom of valt dat wel mee?
Ik vroeg me gewoon af met hoeveel Belgen/Vlamingen we hier zitten.
Denk wel dat het er al redelijk wat zijn.
Dus ik dacht: laat ik een Belgen kletstopic beginnen.
Wat betekent het om Belg te zijn?
Voel je je eerder Belg of Vlaming?
Zijn er hier Nederlandse vrouwen die in België wonen of die met een Belgische man getrouwd zijn?
Aan de Nederlanders: wat vinden jullie leuk aan België?
Vinden jullie de Belgen echt dom of valt dat wel mee?
zaterdag 17 november 2012 om 20:26
quote:Saracenen schreef op 17 november 2012 @ 20:24:
[...]
Die 500+ (slechte) imitaties van een Hollander ben ik inmiddels ook kotsbeu.
Snap ik helemaal, mijn vriend (Nederlander) heeft daar ook mee te kampen gehad toen hij voor mij even naar belgie was verhuisd.
Hij kon echt niet in de Vlaamse cultuur aarden omdat het zo erg verschilde.
[...]
Die 500+ (slechte) imitaties van een Hollander ben ik inmiddels ook kotsbeu.
Snap ik helemaal, mijn vriend (Nederlander) heeft daar ook mee te kampen gehad toen hij voor mij even naar belgie was verhuisd.
Hij kon echt niet in de Vlaamse cultuur aarden omdat het zo erg verschilde.
zaterdag 17 november 2012 om 20:27
Wat me hier de laatste dagen weer opvalt, is dat de Sint in NL op 5 december komt. Wij hier zetten die avond pas ons schoentje.
En wat zijn pepernoten nu precies? Denk dat ik ze al eens bij de Hema zag liggen, misschien toch eens meenemen.
En ik voel me eerder Vlaming dan Belg, zeker tussen Nederlanders.
En wat zijn pepernoten nu precies? Denk dat ik ze al eens bij de Hema zag liggen, misschien toch eens meenemen.
En ik voel me eerder Vlaming dan Belg, zeker tussen Nederlanders.
zaterdag 17 november 2012 om 20:30
Mja da's wel begrijpelijk Fruit. Maar is het helemaal niet meer aan je te horen dan? Want dan heb je het er wel vakkundig uitgeschaafd!
"Antwarpe ist stad en al de rest is parking" Oja
Ik ben zelf weg van Gent. Lijkt wel alsof de hele stad oud is. Hier in Nederlands is vaak het (winkel)centrum zo gruwelijk lelijk.
Ik ben zelf weg van Gent. Lijkt wel alsof de hele stad oud is. Hier in Nederlands is vaak het (winkel)centrum zo gruwelijk lelijk.
Im the root of all thats evil but you can call me cookie
zaterdag 17 november 2012 om 20:32
Pepernoten zijn een soort speculoosnootjes. Veel lekkerder dan nic-nacs, vinden ook mijn Vlaamse klasgenoten.
Wat mijn Vlaamse docente zei, is dat je patriottischer wordt naarmate je langer in het buitenland woont. Zo was ze altijd Belg, maar nadat ze een tijdje in Afrika woonde, begon ze vaker te zeggen dat ze Vlaams is. Raar eigenlijk, want ze is helemaal niet zo gezind.
Wat mijn Vlaamse docente zei, is dat je patriottischer wordt naarmate je langer in het buitenland woont. Zo was ze altijd Belg, maar nadat ze een tijdje in Afrika woonde, begon ze vaker te zeggen dat ze Vlaams is. Raar eigenlijk, want ze is helemaal niet zo gezind.
zaterdag 17 november 2012 om 20:32
Pepernoten heb ik onlangs voor het eerst gegeten! Lijkt op kleine stukjes hasseltse speculaas (zachte speculaas). Best lekker, veel beter dan drop. Gatver, dat is toch met stip op 1 het meest smerige wat ik ooit heb geproefd (en ik weiger mijn lief te kussen als die 'zoute rijen" heeft gegeten, eeeewwwww....).
Ik las hier ergens nog iets over frangipane, dat mis ik dus zo, net zoals goeie eclaires en kaastaart van die van Van Grootloon.. Binnenkort frangipane inslaan.
Ik las hier ergens nog iets over frangipane, dat mis ik dus zo, net zoals goeie eclaires en kaastaart van die van Van Grootloon.. Binnenkort frangipane inslaan.
zaterdag 17 november 2012 om 20:33
quote:mimi73 schreef op 17 november 2012 @ 20:27:
Zo'n kletstopic werkt precies aanstekelijk. Er is hier ondertussen het marokkaan-kletstopic; ik-kan-niet -kletsen topic en het ik-hoor -nergens bij topic.
Maar dit volledig terzijde. Ik zag ze ook al! Wilde je al vragen of jij ook persé een groepje wilde hebben. Maar jij bent dus oprecht geinteresseerd.
Zo'n kletstopic werkt precies aanstekelijk. Er is hier ondertussen het marokkaan-kletstopic; ik-kan-niet -kletsen topic en het ik-hoor -nergens bij topic.
Maar dit volledig terzijde. Ik zag ze ook al! Wilde je al vragen of jij ook persé een groepje wilde hebben. Maar jij bent dus oprecht geinteresseerd.
zaterdag 17 november 2012 om 20:33
quote:-Nora- schreef op 17 november 2012 @ 20:30:
Mja da's wel begrijpelijk Fruit. Maar is het helemaal niet meer aan je te horen dan? Want dan heb je het er wel vakkundig uitgeschaafd!
Ik ben zelf weg van Gent. Lijkt wel alsof de hele stad oud is. Hier in Nederlands is vaak het (winkel)centrum zo gruwelijk lelijk.Die stad is gewoon vakkundig verbouwd voor de wereldtentoonstelling van - uit mijn hoofd - 1913.
Ik ben zelf weg van Gent. Lijkt wel alsof de hele stad oud is. Hier in Nederlands is vaak het (winkel)centrum zo gruwelijk lelijk.Die stad is gewoon vakkundig verbouwd voor de wereldtentoonstelling van - uit mijn hoofd - 1913.
zaterdag 17 november 2012 om 20:34
quote:fru1t3lla schreef op 17 november 2012 @ 20:32:
Pepernoten heb ik onlangs voor het eerst gegeten! Lijkt op kleine stukjes hasseltse speculaas (zachte speculaas). Best lekker, veel beter dan drop. Gatver, dat is toch met stip op 1 het meest smerige wat ik ooit heb geproefd (en ik weiger mijn lief te kussen als die 'zoute rijen" heeft gegeten, eeeewwwww....).
Ik las hier ergens nog iets over frangipane, dat mis ik dus zo, net zoals goeie eclaires en kaastaart van die van Van Grootloon.. Binnenkort frangipane inslaan.Das zo gelijk mijn lief! Als ik dat heb gegeten moet ik eerst mijn tanden heel goed poetsen (bah, tandpasta met dropsmaak in je mond!)
Ik las hier ergens nog iets over frangipane, dat mis ik dus zo, net zoals goeie eclaires en kaastaart van die van Van Grootloon.. Binnenkort frangipane inslaan.Das zo gelijk mijn lief! Als ik dat heb gegeten moet ik eerst mijn tanden heel goed poetsen (bah, tandpasta met dropsmaak in je mond!)
zaterdag 17 november 2012 om 20:35
quote:-Nora- schreef op 17 november 2012 @ 20:30:
Dit is het gekke: nederlanders horen aan mij dat ik Belg ben, maar blijkbaar stoort mijn accent niet in die mate dat ze grappen gaan maken. Belgen horen nu ook aan mij dat ik langere tijd in Nederland woon en nu beginnen de grappen daar . Maar die worden vakkundig de kop ingedrukt door er iets in het plat vlaams tussen te gooien "Amai seg, goat et goan ja of moe'k na es helpe?"
Gent is ook prachtig Kuststeden sowieso moet ik zeggen, ook aan de overkant.
Dit is het gekke: nederlanders horen aan mij dat ik Belg ben, maar blijkbaar stoort mijn accent niet in die mate dat ze grappen gaan maken. Belgen horen nu ook aan mij dat ik langere tijd in Nederland woon en nu beginnen de grappen daar . Maar die worden vakkundig de kop ingedrukt door er iets in het plat vlaams tussen te gooien "Amai seg, goat et goan ja of moe'k na es helpe?"
Gent is ook prachtig Kuststeden sowieso moet ik zeggen, ook aan de overkant.
zaterdag 17 november 2012 om 20:36
quote:fru1t3lla schreef op 17 november 2012 @ 20:32:
Ik las hier ergens nog iets over frangipane, dat mis ik dus zo, net zoals goeie eclaires en kaastaart van die van Van Grootloon.. Binnenkort frangipane inslaan.Grappig eigenlijk dat er weinig van België naar Nederland komt en andersom. Frangipane is heerlijk! En waarom was er nog niet eerder Speculoos pasta in Nederland (dat is er in België al veel langer, toch?) en waarom krijgen wij geen Cote 'd or chocopasta? Zo oneerlijk! En dat jullie eigenlijk geen pepernoten kennen, grappig is dat. Zou best anders mogen zijn. Frietje vide kennen wij hier ook niet, en is zo lekker!
Ik las hier ergens nog iets over frangipane, dat mis ik dus zo, net zoals goeie eclaires en kaastaart van die van Van Grootloon.. Binnenkort frangipane inslaan.Grappig eigenlijk dat er weinig van België naar Nederland komt en andersom. Frangipane is heerlijk! En waarom was er nog niet eerder Speculoos pasta in Nederland (dat is er in België al veel langer, toch?) en waarom krijgen wij geen Cote 'd or chocopasta? Zo oneerlijk! En dat jullie eigenlijk geen pepernoten kennen, grappig is dat. Zou best anders mogen zijn. Frietje vide kennen wij hier ook niet, en is zo lekker!
zaterdag 17 november 2012 om 20:37
zaterdag 17 november 2012 om 20:39
Hmmm vide, ook al lang geleden. Ik heb het hele concept nog moeten uitleggen.. Hier in Nederland hebben ze dan wel weer friet met pindasaus die we in Belgie niet hebben.... ziet er nogal onsmakelijk en vet uit, zeker met zoete mayonaise (ewwww zoete mayo) erboven op maar hier in Brabant zweren ze bij hun "patatje oorlog".
Overigens, de vla hier, yoghurt en melk zijn een stuk lekkerder dan wat ik in Belgie heb gehad .
Overigens, de vla hier, yoghurt en melk zijn een stuk lekkerder dan wat ik in Belgie heb gehad .
zaterdag 17 november 2012 om 20:47
Ik word een beetje groen van alles met warme pindasaus... heb het geproefd maar bleurgh Belgische zuivel is inderdaad niet echt te pruimen, geef ik je groot gelijk in.
Ik denk dat wat die sate en drop betreft het toch echt een aangeleerde smaak is die er van jongs af aan al deels moet inzitten, ik heb nu al meerdere keren geprobeerd drop te eten maar het lukt gewoon echt niet.
Ben dus gebuisd voor mijn inburgeringscursus.
Ik denk dat wat die sate en drop betreft het toch echt een aangeleerde smaak is die er van jongs af aan al deels moet inzitten, ik heb nu al meerdere keren geprobeerd drop te eten maar het lukt gewoon echt niet.
zaterdag 17 november 2012 om 20:49
quote:Saracenen schreef op 17 november 2012 @ 20:33:
[...]
Die stad is gewoon vakkundig verbouwd voor de wereldtentoonstelling van - uit mijn hoofd - 1913.
Ahja maar da's nog altijd 100 jaar oud eh.
En enkele stukken zijn van rond de middeleeuwen...dat zie je hier toch niet veel.
[...]
Die stad is gewoon vakkundig verbouwd voor de wereldtentoonstelling van - uit mijn hoofd - 1913.
Ahja maar da's nog altijd 100 jaar oud eh.
En enkele stukken zijn van rond de middeleeuwen...dat zie je hier toch niet veel.
Im the root of all thats evil but you can call me cookie
zaterdag 17 november 2012 om 20:52
Ik was een paar maand geleden in het stadsmuseum van Gent en daar werd getoond hoe ze de hele oude binnenstad hebben 'blootgelegd' als het ware; inderdaad voor de wereldtentoonstelling.
Zo werden er heel wat huizen afgesmeten om de oude gebouwen te voorschijn te brengen.
Ik stond er van versteld welke werken ze toen allemaal hebben gedaan.
Zo werden er heel wat huizen afgesmeten om de oude gebouwen te voorschijn te brengen.
Ik stond er van versteld welke werken ze toen allemaal hebben gedaan.
zaterdag 17 november 2012 om 20:55
Nederlanders en Vlamingen zouden eigenlijk veel meer over elkaar moeten weten, meer bij elkaar over de vloer moeten komen vind ik soms. En daar moet ik zelf mee beginnen hoor, ben nog niet zo vaak in NL geweest. (Maar dat maak ik al deels goed met het forum he, had 7/10 voor de 'Hoe goed ken jij het Noord-Nederlands-test' terwijl mijn huisgenoten gebuisd waren )