Het Belgen kletstopic

17-11-2012 18:24 181 berichten
Alle reacties Link kopieren
"Sire, er zijn nog Belgen".

Ik vroeg me gewoon af met hoeveel Belgen/Vlamingen we hier zitten.

Denk wel dat het er al redelijk wat zijn.

Dus ik dacht: laat ik een Belgen kletstopic beginnen.

Wat betekent het om Belg te zijn?

Voel je je eerder Belg of Vlaming?

Zijn er hier Nederlandse vrouwen die in België wonen of die met een Belgische man getrouwd zijn?

Aan de Nederlanders: wat vinden jullie leuk aan België?

Vinden jullie de Belgen echt dom of valt dat wel mee?
Oh, en uiteraard de wegen en de huizen. Echt waar, de Brusselse Steenweg is denk ik de allerlelijkste weg in Europa. En de lintbebouwing.
@liubi: nu zou ik van mijn leven ook niet in Aaaantwaarpe willen wonen, dat je het nog vier jaar hebt uitgehouden!
quote:fru1t3lla schreef op 17 november 2012 @ 19:40:

(Ik mis het "Vlaams" spreken, ik kan mijn streek dialect niet spreken maar het hele ge, gij, u en dingen zoals "amai" en "allez" mis ik XD).

allez maar waarom doede ge dah dan nie??

Ik kom uit een andere provincie, en ik hoor echt wekelijks 'jij komt hier niet vandaan hè?' Maar geen denken aan dat ik mijn accent zou bijschaven. Ik ben er fier op! ;) Je moet trots zijn op waar je vandaan komt en dat neerkijken op accenten/dialecten vind ik maar een trieste zaak. Verschraling van de couleur locale!

Die Gubels moest ik ook gelijk aan denken toen je vroeg naar een bekende Belg. Maar ik ken die eigenlijk alleen omdat ie regelmatig in De TV draait door zit. En Herman Brusselmans. Samson & Gert is wel echt jeugdsentiment, maar 'bwooaa Gertje!' en 'ah lap zeg' blijft leuk

De supermarkten in België schijnen trouwens helemaal niet zo goedkoop te zijn en juist duur.
Im the root of all thats evil but you can call me cookie
quote:Saracenen schreef op 17 november 2012 @ 20:04:

@liubi: nu zou ik van mijn leven ook niet in Aaaantwaarpe willen wonen, dat je het nog vier jaar hebt uitgehouden!

Knap he!
Inderdaad: Antwerpenaren en Nederlanders; het blijft een hekel punt.

Ga eens naar een écht leuke Vlaamse stad zoals Gent of Leuven.
quote:liubi schreef op 17 november 2012 @ 20:03:

Oh, en uiteraard de wegen en de huizen. Echt waar, de Brusselse Steenweg is denk ik de allerlelijkste weg in Europa. En de lintbebouwing.

De wegen inderdaad, die zijn wel slecht in België. Je gaat van een prachtige A2 zo een slecht onderhouden platenweg op (om de zoveel meter een andere aangelegde plaat, hobbel, hobbel).

De huizen... Tja, rommelig, maar ik vind het wel leuk om door de Belgische dorpen te rijden, iedere meter weer iets anders.
quote:liubi schreef op 17 november 2012 @ 20:05:

[...]

Knap he!

Echt, heel knap!

En ook logisch dat je zo veel denigrerende zaken over vreemdelingen hebt gehoord, met een stad waar op haar hoogtepunt meer dan 1/3 voor het VB stemde. Sowieso vind ik dat ze dat in Vlaanderen wel meer zijn, zo tegen vreemdelingen. Ofwel lijkt dat gewoon zo, omdat het VB uitgesproken tegen migratie is en al met al toch een constante factor in de politiek was, terwijl in Nederland het een komen en gaan was/is van zulke randpartijtjes.
quote:mimi73 schreef op 17 november 2012 @ 20:06:

Ah ik ben in elke grotere Vlaamse stad weleens geweest denk ik.

Het woord 'zwartjes' hoorde ik volgens mij in Gent trouwens. FdW heb ik trouwens ook wel in het echt gezien. Hij had eens een manifestatie op de kaaien. Ik moest toen naar de Delhaize aldaar en toen liep hij voorbij. Griezelige vent.

Wat ik wel eens mis in het buitenland is de smos. Vooral die uit de kantine. Jum jum!
Oh en Jan Leyers, amai, dad is nog eens nun schone Belg. Maarja die was dan ook gewoon hier op d'n tv. Oh! En Astrid! Die komt ook van Antwerpen, ik vind dat die zo leuk praat :D En ze is zo schattig met die broer.
Im the root of all thats evil but you can call me cookie
quote:mimi73 schreef op 17 november 2012 @ 20:06:

Antwerpen vind ik doodgewoon een shop stad. Dagje winkelen, super!

Leuven en Brugge vond ik echt prachtige steden. Leuven vond ik een mix van modern en oud en vond er iedereen ook aardig. Brugge is voornamelijk oud, maar dat vond ik juist mooi. Maar ook erg druk! Zou dat om de chocolade zo zijn?
Over het algemeen ben ik weinig knappe Belgen tegengekomen trouwens. De enige echt knappe Belg bij mij op de studie was een halve Nederlander
O en macarons bij Pierre Marcolini
quote:liubi schreef op 17 november 2012 @ 20:09:

[...]

Ah ik ben in elke grotere Vlaamse stad weleens geweest denk ik.

Het woord 'zwartjes' hoorde ik volgens mij in Gent trouwens. FdW heb ik trouwens ook wel in het echt gezien. Hij had eens een manifestatie op de kaaien. Ik moest toen naar de Delhaize aldaar en toen liep hij voorbij. Griezelige vent.

Wat ik wel eens mis in het buitenland is de smos. Vooral die uit de kantine. Jum jum!Die heb ik nog niet gezien. Ik heb wel Peeters, Beke, Turtelboom, Van Besien, Bourgeois, Weyts en Ivan De Vadder in het echt gezien
Er zijn heel wat knappe Belgen hoor!

Matthias Schoenaerts, Koen De Bouw, Louis Talpe, Erik Van Looy ....
quote:fleetwood schreef op 17 november 2012 @ 20:12:

[...]

Antwerpen vind ik doodgewoon een shop stad. Dagje winkelen, super!

Leuven en Brugge vond ik echt prachtige steden. Leuven vond ik een mix van modern en oud en vond er iedereen ook aardig. Brugge is voornamelijk oud, maar dat vond ik juist mooi. Maar ook erg druk! Zou dat om de chocolade zo zijn? Nee hoor. Brugge is gewoon zwaar overrated
Nu je begint over wat je lekker vind Liubi: Ik woon niet zo ver van de Belgische grens, maar wij gaan regelmatig richting Delhaize voor Cote d'or chocolade pasta. En zelf vind ik Frangipane erg lekker (en vooral die naam, geweldig!).
quote:Saracenen schreef op 17 november 2012 @ 20:15:

[...]

Nee hoor. Brugge is gewoon zwaar overrated
quote:Saracenen schreef op 17 november 2012 @ 20:15:

[...]

Nee hoor. Brugge is gewoon zwaar overrated Eens!
Ik ben Belgische, voel me ook eerder zo dan Vlaming.
Jeroen Meus vind ik een schatje. Geen lekker ding, maar wel heel lief, en een geweldige TV kok!
quote:Saracenen schreef op 17 november 2012 @ 20:04:

Allaaaii jung, Antwarpe ist stad en al de rest is parking

Loveee the city!
Over mijn taalgebruik: ik heb geen zin om continu flauwe imitaties van het Vlaams te moeten aanhoren, de eerste 500 keren is het nog grappig maar zowat elke Nederlander lijkt te denken dat die uniek en fantastisch is in zijn "Vlaamse" imitatie van Samson en Gert. Vandaar dat ik me maar snel heb aangepast met je/jij in plaats an 'ge/gij". Ik houd het gewoon voor wanneer ik in Belgie ben, maar ben wel vernederlandst :(.

Qua streken om in te wonen: Doe mij maar Hasselt of de kuststreken, die zijn wat gemoedelijker :-D. Heb jaren in Antwerpen gewoond in mijn kindertijd (tot ik naar het middelbaar moest) en geen slecht woord over Antwerpenaren, maar de laatste keren dat ik daar terug ben gegaan (zo'n 2 jaar geleden?), ben ik zo erg geschrokken van het feit dat de stad toch achteruit gegaan was qua buurt :/.

Brussel heb ik me nooit veilig gevold, heb 2 jaar in Leuven gewoond en ik vond het een kakstad. Kak in de Belgische zin van het woord, oprecht sorry voor diegene die er wonen, het is niet persoonlijk aan jullie gericht. Mooie stad maar veel hautaine mensen ontmoet die zichzelf te goed voelen voor de wereld. :|
Oh en de Belgen zijn ook echt heel erg a-sportief.

Dat weerspiegelt zich dan ook in de medaillespiegel van de Olympische Spelen natuurlijk.

En elke keer komt er echt een hele grote discussie over waarom Belgie zo weinig medailles haalt en dan komt er als conclusie: Ach ja, we zijn maar een klein land.

LOL
quote:liubi schreef op 17 november 2012 @ 20:22:

Oh en de Belgen zijn ook echt heel erg a-sportief.

Dat weerspiegelt zich dan ook in de medaillespiegel van de Olympische Spelen natuurlijk.

En elke keer komt er echt een hele grote discussie over waarom Belgie zo weinig medailles haalt en dan komt er als conclusie: Ach ja, we zijn maar een klein land.

LOL

Elaba, ik ga wel drie keer naar de fitness he

Maar je hebt wel een punt.
quote:fru1t3lla schreef op 17 november 2012 @ 20:20:

Over mijn taalgebruik: ik heb geen zin om continu flauwe imitaties van het Vlaams te moeten aanhoren, de eerste 500 keren is het nog grappig maar zowat elke Nederlander lijkt te denken dat die uniek en fantastisch is in zijn "Vlaamse" imitatie van Samson en Gert. Vandaar dat ik me maar snel heb aangepast met je/jij in plaats an 'ge/gij". Ik houd het gewoon voor wanneer ik in Belgie ben, maar ben wel vernederlandst :(.

Die 500+ (slechte) imitaties van een Hollander ben ik inmiddels ook kotsbeu.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven