Lijf & Lijn alle pijlers

hardlopen deel 2

15-01-2012 19:26 3008 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van de allereerste opbouw tot voorbij de marathon. Ervaringen uitwisselen, elkaar motiveren en natuurlijk ook gezellig kletsen over alles wat met hardlopen te maken heeft.
Kan me voorstellen dat je baalt takeesja. Met voetbal is het volgens mij ook altijd kommmer en kwel.(als ik tenminste naar de jonge hardlopers kijk die er vaak ook nog bij voetvallen). En die tussenrib spieren heb je inderdaad heel hard nodig tijdens het hardlopen.

Ik ga zo fietsen. Heb een route gepland van een 80-90 km. Alleen jammer dat het zo'n druilerig weer is.

Sinterklaas periode is hier voorbij. Jongste geloofd niet meer. We doen nog wel suprises en pakjes hoor. Maar na 17 jaar geen intocht van de sint meer.
Takeesja wat enorm balen zeg! Gekneusde rib(spier) doet idd verschrikkelijk pijn weet ik helaas uit ervaring. Toen nog geen hardloper maar wel Les Mills'er. Kon bijna niks, kwam steeds in ademnood als er spanning op die plek kwam. Ik duim voor je dat het dinsdag alweer beter gaat, echt vervelend als je je uitlaatklep kwijt bent

Dignity, ik heb ook lang getwijfeld over de aanschaf van duur materiaal maar ben zo blij dat ik het gedaan heb! Los van de duurzaamheid sport het ook een stuk prettiger, maar dat verschil merk je pas echt als je een keer wat duurders aan hebt gehad. Als je op google zoekt op sportkleding en outlet, vind je zowel online als fysieke plekken waar je voor een prikkie oude collectie kleding kunt scoren.

Hannah, goed van je dat je toch de tijd neemt voor het hardlopen. Net wat Baukje zegt: juist in tijden van stress is het zooo goed om iets te doen waar je ontspannen en blij van wordt. Levert je tijdens het studeren alleen maar positieve energie op. Succes met alles!

Fiekes, het is nog relatief vroeg op de zondagochtend maar ik ben nu al reuze benieuwd hoe jullie weekend is geweest! Met die goede beoordeling in the pocket begon het in ieder geval al goed!

Haha Baukje, dat is dan weer het nadeel van iemand die je schema's maakt: dan heb je het er ook maar mee te doen Bij mij is m'n nachtrust trouwens ook een goede graadmeter. Als ik structureel 's ochtends met pap in de benen naar m'n werk fiets en niet het gevoel heb dat ik ben hersteld 's nachts, dan weet ik dat ik weer even gas terug moet nemen. Vaak is het dan een kwestie van of/of in plaats van en/en. Maar da's volgens mij iets waar jij vrijwillig niet al te makkelijk aan toegeeft of wel?

Na een rommelige week met een kwakkelende gezondheid en een aantal afspraken in de avonduren heb ik sinds vrijdag weer een goede flow te pakken. Normaliter sport ik niet op vrijdagavond maar ik had er nu zo'n behoefte aan! Goede beslissing geweest: stress van de week van me af gelopen en met een frisse geest het weekend ingestapt. Het lopen gaat met name technisch veel beter: behalve het (prettige) gevoel dat ik iets gedaan heb voel ik naderhand vrijwel geen onaangename pijn meer. Als m'n ontbijt gezakt is, ga ik weer aan de bak op de sportschool. Heb volledig de tijd aan mezelf en wil na het lopen nog even flink (kracht)trainen. Heerlijk, een sportschool met ruime openingstijden op de zondag
Dignity, ik heb ook dure sportkleding want het is het gewoon waard maar... Lidl heeft ook voortdurend goede aanbiedingen van (thermo) sportkleding en ik moet zeggen dat dit niet verkeerd is dus de moeite waard om hier even te gaan snuffelen . Takeesja, wat ontzettend rot ! Kan me helemaal voorstellen hoe je jezelf voelt . Ik heb ook eens een gekneusde tussenribspier gehad-tenminste was totally gekneusd- door een val van mijn paard, en oh wat doet dit pijn ! Sterkte, ik hoop dat het snel geneest. Kv_moi, fijn dat je de flow weer te pakken hebt, veel plezier in de sportschool ! Baukje, fietse en no thanks !
Plezier is zeker gelukt rawfoodje, had echt een topdag! Tussen al deze ervaren lopers vallen tijd en afstand enorm in het niet (een kleine anderhalve kilometer in 10 minuten) maar voor mij is het een PB en reden tot heel veel blijdschap Ik hanteer nu het systeem dat ik sowieso 10 minuten wil lopen. Liefst aan één stuk maar als het niet gaat 9 om 1, 8 om 2, etc... Het is nu voor het eerst dat ik 10 minuten aan één stuk heb gelopen en ik twijfel nu een beetje over het vervolg. Zal ik de komende week nog even dit schema vasthouden, zal ik de loopduur uitbreiden naar 15 minuten of is er een andere wijsheid?

Ben echt super blij, haha
Super kv moi. Zefl heb ik het lopen opgebouwd door simpelweg steeds een stukje verder te lopen. Maar toch schijnt de opbouw door steeds lopen afwisselen met wandelen beter te zijn. Op een gegeven moment kun je dan afwisselen met langere blokken en later met duurloopjes.

Leuke van hardlopen is dat je je niet met andere hoeft te vergelijken maar gewoon voor jezelf je doelstellingen bepaald en je verbeteringen aan je eigen prestaties af kunt lezen.

En vergeet niet wij zijn allemaal met een paar minuten moeten beginnen.

Ja voorwaarde van de trainer is inderdaad wel dat ik me aan de schema's houd. Ik wil mezelf verbeteren, maar de trainer wil zien of zijn trainingsmethodes rendementvol zijn. En houd ik me niet aan de schema's dan kan hij dat nog niet beoordelen. Maar eigenlijk is dat nooit een probleen hoor. Ik vind het wel gemakkelijk er zelf niet echt over na te hoeven denken. Soms zijn de trainingen zo pittig dat ik dat zelf nooit zou bedenken. En als ik een keer wel een rustige training heb dan geniet ik daar gewoon van. Kan alleen nooit meer samen met anderen lopen zoals ik voorheen wel vaak deed.

Het is niet zo dat ik niet naar signalen van mijn lichaam luister hoor. Ik neem iedere morgen mijn rustpols op om daar mijn conclusies aan te verbinden. Zo is ook vermoeidheid icm met niet goed kunnen slapen een waarschuwing voor me. (Vermoeidheid maar wel goed kunnen slapen is voor mij een signaal van nog vroeger naar bed gaan- zo slaap ik dus tijdens zware trainingsweken heel veel).

Nee het zijn meer de signalen tijdens zware trainingen dat het te zwaar zou zijn of dat ik aan mijn max zou zitten. Ik probeer dan toch de training helemaal volgens plan af te werken. Enb achteraf lijkt dat dan ondanks de signalen anders doen vermoeden prima te gaan. Zo ook tijdens een wedstrijd.

Een ander soort van negeren dus.

Alleen vermoeidheid op zich is voor mij geen signaal om rustig aan te doen. Heb een groot gedeelte van mijn leven door ernsitge ondervoeding met extreme vermoeidheid te kampen gehad. En van rust werd mijn lichaam dan niet beter. Dan werd ik echt meegezogen in een flow van lamlendigheid.

dus bij vermoeidheid nu is het gewoon op tijde op staan. Zoveel mogelijk de gewone dingen doen, als het kan ook gewoon sporten en dan vervolgens extreem vroeg naar bed.

Slaap nu meestal zo'n acht uur per dag maar ik heb ook periodes dat ik echt tien tot 11 uur slaap nodig heb om te kunnen fucntioneren zoals ik wil fucntioneren. Voor mij werkt dat beter dan overdag rustig aan doen en dan toch gewoon maar acht uur slapen. Maar ieder peroon is natuurlijk anders en heeft een andere achtergrond.

Vandaag een heerlijke fietstocht gemaakt van een 84km. Wel door de regen. Goed en wel thuis kwam het zonnetje door. Voordeel van de regen was dat behalve het stuk dat ik op een mountainbike parcours terecht was gekomen, het heerlijk rustig was in de bosen.
Ik zit nu in de trein naar huis na een heel gezellig weekendje.daarom even en korte reactie en alvast sorry voor de spelfouten.. Typen o mn telefoon gaat nog niet vanzelf! vrijdag kwamen we aan in een ijskoud huis zonder lucifers ook de geiser aan te doen.zaterdag is dat geregeld en hebben we heerlijk in het bos hard gelopen. Voor ons extra genieten want thuis hebben we geen bos. We wilden eigenlijk met een plaatselijke loopgroep mee maar die hebben we mis gelopen. Daarna geklutst aan het huis en savonds naar de film 'de marathon'. Vandaag ruim 4 uur o de mtb en nog verder geklutst. Mooi vloertje gelegd in het huis. Daarna nog even gezellig gegeten en nu weer allebei naar en ander huis. Maar het eind van onze lat relatie is in zicht gelukkig! Nog tot december of tot februari. Dat is te overzien! Ik reageer later even o iedereen want dat is met mn telefoon bijna niet te doen..
Fijn fiekes dat er al op korte termijn weer een einde komt aan het latten. Gezellig en nuttig weekendje dus.

Lauwe hoe gaat het bij jou?

Hier vandaag weer een verplichte rustdag. Maar voel me weer helemaal prima. Dus ik hoop dat ik morgen een pittig programma voorgeschoteld krijg. Maar dat wordt pas 's avonds op de baan want moet verder overdag werken.

En verders nog iemand gelopen vandaag?
Kv_moi, je kent jezelf uitstekend dus breidt uit naar vermogen en energie op de betreffende dag ... Je nog even houden aan je oude looptijd kan natuurlijk nooit kwaad..... Fiekes, leuk joh, zo'n ijskoud huis. .. brrrrr... hoe zijn jullie de nacht doorgekomen dan hihi. .. En word dit klushuis jullie nieuwe samenwoonhuisje dan? Ja mooi he, lopen in het bos, vind het altijd een wonderschone omgeving met heel veel zuurstof. Baukje, erg fijn dat je klachtenvrij bent, nu zo houden ... Ik heb vandaag 5 kwartier hardgelopen met mijn hond. Had veel lagen over elkaar aan in die mist maar kreeg het toch te warm op een gegeven moment en kon moeilijk mijn onder thermomallot uit doen hihi... Heb voor deze koude dagen ook van die zakjes in mijn handschoenen uit de sportzaak , die verwarmen je handen zo'n 7 uren achter elkaar, het werkt goed maar ze zijn wel prijzig .
@ Rawfoodje.. misschien moet je een pittenzak kapot knippen en er zelf kleine zakjes van maken voor in je handschoenen. Die kun je gewoon hergebruiken.. Mn moeder heeft wel eens zelf een pittenzak gemaakt na een seizoentje kersenpitten opsparen van onze kersenboom.

Hoe we de nacht zijn doorgekomen in dat koude huis? Wat denk je? :p Gelukkig hadden we hele warme slaapzakken dus er zat niks anders op dan op tijd naar bed ;) Dit klushuis wordt misschien het huis waar we samen in gaan wonen. Maar dat hangt af van de sollicitatiegesprekken van komende week van vriend. Het lijkt er ineens op dat we nog verschillende opties hebben ook! Misschien blijven we hier in het noorden en misschein verhuizen we naar het midden van het land. Allebei heeft het voordelen. Het noorden voelt als mijn thuis en hier hebben we veel vrienden wonen. Maar in het midden van het land zouden we in een prachtig trainingsgebied wonen en zijn de werkkansen ook beter. Bovendien verhuizen langzamerhand steeds meer vrienden weg uit het Noorden. Ben blij dat die keuze gemaakt wordt door toekomstige werkgevers want ik zou zelf neit kunnen kiezen!

Ik was gister van plan om te lopen, maar het is er niet van gekomen. Vandaag had ik zwemtraining. Morgen dus weer lopen!
Fiekes, best handige tip van die pittenzakjes, maar moet je deze niet opwarmen in de magnetron ? Die heb ik niet (straling is megaslecht, komt in je eten bij het opwarmen, maar voor pittenzakjes zou het natuurlijk wel kunnen ........). Haha, dacht wel dat je de nacht zo bent doorgekomen. ... Luxe probleempje dus de huizenkeuze. Wel spannend! Ik woon heerlijk in het Noorden , zou niet graag meer weggaan. Vandaag heerlijk gelopen maar wat een ongelooflijk temperatuurverschil met gisteren!!! Gisteren ijspegels met dichte mist en nu zon en warm ... pffttt....
Hee Fiekes wat leuk, ook een noorderling! Liggen mijn roots ook In meerdere opzichten dus een intensief weekend gehad haha Spannende vooruitzichten dus qua werk en wonen hoewel je er volgens mij vrij ontspannen onder bent of niet? Tja, als je een baan krijgt maakt de locatie anno 2012 haast niet meer uit. Je hebt weinig keuze. Maar toch, dan is het wel fijn dat je er op voorhand niet zoveel moeite mee hebt.

Ik heb vanavond weer een lekkere training afgewerkt, tijd gewoon opgekrikt naar 15 minuten met na tweederde een wandelpauze. Ging echt verbluffend goed! Moet eerlijk zeggen dat ik mijn eigen opbouw op deze manier stukken prettiger vind dan die van Renate. En ja, dan merk ik wel dat het heel fijn is om mijn eigen lijf goed te kennen en toch een behoorlijk ervaren sporter te zijn. Die ervaring neem ik nu zeker mee.
Kv moi super hoor nu al 15min.

Fiekes het blijft dus toch nog wel spannend op het woongebied. Maar het maakt dus eigenlijk niet zo veel uit waar het als het maar weer gezellig samen is.

Vanavond weer een heerlijke interval training gehad en het ging weer als vanouds. Zodoende toch maar weer aan een wedstrijd planning voor dec gedacht.
Fijn Baukje ! Dus volop het aan plannen geslagen? Had vermoeide benen vandaag, denk partijtje afvalstoffen ... lekkere wandeling met hond door het bos gemaakt. Morgen weer on the run !
Vandaag onder handen genomen door fysio, zat veel vast! Hij juicht mijn hardloopambities ten zeerste toe mits verantwoord en pijnvrij. Ben bang dat ik morgen nog flink wat napijn heb van de behandeling (die volgens mij ook nog eens niet eens de gewenste uitwerking gaat hebben) en dus mn training moet uitstellen Zo lekker slapen en in mijn dromen duimen voor een wonderbaarlijk
Herstel dus...
Rawfoodje lekker wandelen en goed drinken, raak je de afvalstoffen snel kwijt.

Kv moi nog napijn van de behandeling?

Hier maar een half dagje werken. Vanmiddag weer lekker een bostraining.

Lig nu al twee avonden op rij te laat op bed, vanavond dus echt op tijd mijn bedje in.
Helaas wel, dadelijk weer fysio bellen want heb eerder het idee dat het verergerd is Door de pijn amper een oog dicht gedaan dus dat bevordert m'n lichamelijke conditie absoluut niet.

Geniet van je bostraining vanmiddag Baukje! Het schijnt ontzettend lekker herfstweer te worden dus dat pik je dan maar mooi mee
niet meer van toepassing
hoetepetoet wijzigde dit bericht op 22-11-2012 20:26
Reden: niet meer van toepassing
% gewijzigd
Hoetepetoet ameland is me te ver weg zeker voor een 5km. Heb je ook op hardloopfora en marktplaats geprobeerd?

Balen kv moi dat je er zelfs heel slecht van geslapen hebt. Ja nachtrust is juist heel belangrijk.

Zojuist echt een heerlijk rondje gehad. Zo mooi die zon op de herfstbladeren. En ik had het bos weer helemaal voor mezelf alleen.
Hey allemaal! Wat zijn jullie nog altijd goed bezig, zeg! Ik moet eerlijk zeggen dat ik momenteel in een dipje zit. Zo goed als ik me voelde bij de 12,5km loop vorige maand, zo moeizaam gaat het nu. Zoals ik al eerder gepost heb, train ik voor een loop van 18,5km in februari. Als trainingsloop heb ik volgende week een 15km wedstrijdje gepland. Puur een test hoe het ervoor staat met mijn conditie. Tijdens trainingen haal ik het wel, maar met moeite. En dat is ook de oorzaak van de dip: ik moet er zoveel voor doen (trainen) en zoveel voor laten (eten/snoepen/alcohol) en het schiet maar niet op. In plaats van dat ik uitkijk naar volgende week en februari, zie ik het even helemaal niet meer zitten. Ik overweeg voor vanavond een training te 'spijbelen' om mezelf even wat rust te geven. Zondag staat er weer een training van 15km voor de deur. Iemand tips tegen een dipje? Fiekes? Baukje? Iemand...?
Daan bij die loop waar jij de 18,5km gaat doen daar heb ik de hele marathon gepland. Begin overigens pas begin dec met de training daar naar toe. Zit nu in een relatieve rustfase.

Wat te doen tegen dipjes? Ligt er denk aan wat voor dipje het is. En ik denk te lezen dat er een lichte frustratie aan ten grondslag ligt. Je doet je best maar ondervind onvoldoende vooruitgang.

Hoe train je momenteel? Misschien is het te eenzijdig waardoor je lichaam onvoldoende trainingsprikkels krijgt? Misschien zitten er te weinig tempo wisselingen in je trainingen. Misschien iets onder de leden?

Als je tijdens de trainingen de 15 km steeds maar met moeite haalt dan doe je je lange duurlopen waarschijnlijk te snel en maak je van elke training een wedstrijd waardoor het lichaam uitgeput raakt. Zo'n test is mooi voor zo'n enkele test wedstrijd. Maar de andere trainingen moeten veel gedoseerder. Dat wil niet zeggen dat je nooit een blok op wedstrijdtempo of zelfs daarboven mag lopen. Maar zeker niet elke keer volle bak gaan.

Ik zou niet de training nu overslaan. Dan raak je achteraf gezien nog gefrustreerder en kom je in een negatieve spiraal. Maar er een luchtige training van. Lekker rustig maar een paar korte tempoblokjes.
Dankjewel Baukje. Mijn trainingen bestaan op dinsdag en donderdag over het algemeen uit intervaltrainingen van een uur (estafette, tempoblokken, piramideloop dat soort zaken) en op zondag een duurloop (vaak door het bos, soms over de weg) van 5 kwartier, tot 1,5 uur denk ik. Deze zomer heb ik ook wel regelmatig gefietst maar daar komt nu niks meer van. Frustratie is wel wat er speelt, ja. Als ik nu na 12km al moe ben, hoe kom ik dan ooit bij de 18?? Mijn benen zijn inmiddels wel sterk, maar de spanning zorgt voor negatieve gedachten ('haal ik het wel' 'ik ben pas op de helft' 'vind ik dit nou echt leuk') die zijn weerslag heeft op mijn ademhaling. Bedoel je met rustige training met tempoblokjes ook dat ik niet het uur vol 'hoef' te maken?
Nee, een kortere training kan ook heel efficient zijn. Bovendien heb je nu even de ervaring nodig dat het gemakkelijk gaat en dat je denkt van 'he zit het er nu al op". Bedenk alleen wel vooraf wat je gaat doen en houd je eraan. Duidelijkheid vooraf is in ieder geval voor mij heel belangrijk om niet toe te geven aan opwellingen. (zowel in de zin van te veel gaan doen als toegeven aan het gevoel dat het niet gaat).

Maar denk even ook niet in km's maar in minuten, Plan bijvoorbeen een loopje van maar 40 tot 50minuten waarbij je steeds 5min heel langzaam loopt afgewisseld met 5 min het tempo dat je anders loopt. De tijd zal omvliegen omdat je eenerzijds de helft van de tijd veel rustiger loopt en het dus gemakkelijker gaat. En door de korte blokken ben je steeds met het huidige blokje bezig zodat je niet zit te denken aan het stuk dat je nog "moet".

Je trainen klinken op zich afwisselend genoeg. Maar bekenk dat je lichaam snel bepaalde patronen herkend. Dus varieer in de duur van je tempo blokken maar ook in de tempo's. Probeer de duurloop toch rustiger te doen dan je nu doet. Eventueel met iedere 10min een korte versnelling ter afwisseling. Of halfweg even een tempoblokje van een minuut of tien. Durf ook hele korte trainingen in te plannen. Kwartiertje rustig inlopen en 15x200m snel, 5 minuten uitlopen kan een heel efficiente training zijn.

En je duurloop hoeft echt niet iedere week 75 tot 90min te zijn. Beter is vaak om zo eens in de 4 weken echt gas en duur terug te nemen. Alleen plan het wel vooraf. Breek je trainingen niet af als het niet nodig is. Want dan wordt het in de toekomst vaker een mentale strijd.

En vergeet niet dat je tijdens de wedstrijd met de flow meegaat. Die 18,5 km is een heel goed bezette afstand. Je hebt daarbij echt heel veel aan je medelopers en het zal je dus veel gemakkelijker afgaan dan alleen in een training. Als je maar niet in de verleiding komt te snel te starten. Veiliger is dan om wat verder achterin te gaan staan.
Hier weinig verbetering, op de één of andere manier is er een hoop spanning in m'n rug geslopen zonder concrete aanleiding. Vanmiddag weer behandeld en avond rust voorgeschreven gekregen. Het voelt nu nog steeds niet goed maar dat had de fysio al voorspeld, morgenochtend zou het wel beter moeten zijn. Zo eerst maar eens lekker heet douchen en m'n tijgerbalsem als bodylotion over m'n onderrug uitsmeren Ik hoop echt enorm dat ik morgenavond toch wel weer even de loopschoenen kan aantrekken, hier word ik niet blij van
Daan, als je lichamelijk okay bent, dan is het "all in the mind" . Less is more ....! Of een training overslaan en je hierover niet schuldig voelen , zie dit juist als investering in jezelf en opbouwen van wat "lust en energy" . Of zoals Baukje zegt, korter trainen zodat je niet gefrustreert raakt omdat je moe word.... Dus voordat je moe word stoppen, zou een loopje van 30 minuutjes doen. ... Als je nu doorblijft duwen dan raak je straks verder van huis en creer je weerstand . Het moet vooral leuk blijven Daan.... Kv_moi, wat rot zeg . Even gas terug en hopen dat het snel beter voelt. Baukje, lekker weertje vandaag he? Met die felle zon op de weg, kan ik het pad zo slecht zien.... ... lastig, heb dan de neiging om mijn voet platter te laten landen. Ook op ruig terrein heb ik die neiging terwijl ik in principe gelukkig redelijk op mijn voorvoet land. ...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven