Kat haar mauwen afleren?

20-11-2012 21:18 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor jullie op basis van mijn topictitel denken dat ik een dierenbeul ben: onze aanloopkat mag van mij best miauw zeggen. Bescheiden. Maar liever niet meer 's nachts, en ook niet overdag in die enorme krijsende toon, alsof ze constant krols is.

De kat is eigenlijk van de buren, maar die zijn bijna nooit thuis en dus is ze meestal bij ons. We voeren haar ook (de buren weten ervan en vinden het best). Het miauwen is erger geworden dan voorheen. Ze doet het, lijkt het, om aandacht. Zodra we haar aaien is het namelijk over. Een andere optie is dat ze pijn ofzo zou hebben. Haar nageltjes zijn wat lang, die wil ik binnenkort laten knippen (ik durf het niet zo goed zelf...) Misschien heeft ze daar last van?

Vriend en ik vinden de kat heel lief, maar we worden er echt gestoord van en doen 's nachts geen oog meer dicht. Nu vragen we ons af: kunnen we de kat dit afleren? Wie weet of zoiets kan bij katten, en hoe? Ik ben heel blij met de tips van kattendeskundigen....
quote:Zusenzoo schreef op 21 november 2012 @ 21:17:

Gewonnen hebben van je kat

Niet alles is een wedstrijd natuurlijk.

Je hebt enigszins gelijk, bij de meeste katten helpt het heel goed, negatief gedrag consequent negeren.

Nu heb ik 2 katten, 1 daarvan is nogal afwijkend van de norm, zeg maar gerust een kat met een aandoening van de hersenen, gewoon verstandelijke beperkt. Echt waar.

Die kan ik niks aanleren, echt niet, negeren werkt dus ook niet.

Kan ik wel heel goed hoor, maar al 5 jaar doet hij dezelfde dingen waarop geen actie van ons komt.

Kan dus ook, een kat die niet normaal is.

Maar de meeste zijn wel normaal en consequent negeren helpt dan inderdaad.

Lastig alleen als je hierdoor geen oog meer dicht doet, want het duurt bij katten een stuk langer dan bij honden, die leren iets sneller.

En hier gaat het om. Het is ook vele malen makkelijker om 30 kinderen tegelijk stil te krijgen en er voor te zorgen dat ze doen wat jij wil dan een kat. Weet ik uit ervaring.

Dus wat betreft kinderen africhten zou je zeggen dat ik behoorlijk ruggengraat heb, maar wat betreft kat?

En heel goed luisteren naar je kat.

Het gaat erom dat je je kat niet africht (net als kinderen ja), maar weet wat zijn behoeftes zijn en daar op inspringen. Inderdaad net zoals kinderen. De behoeftes van een kat lezen is wel ietsje moeilijker dan die van kinderen, gewoon omdat het een ander dier is dan een kind. Intussen ken ik mijn kat en weet wat ik moet doen. En kent mij kat mij, en weet dus ook wat zij moet doen;)

(Ik weet niks van honden, dus hou daar mijn mond maar over, ook al hebben vriendinnen van mij honden).
quote:Mevrouw75 schreef op 21 november 2012 @ 21:42:

[...]

mwa,

die uitspraak richting jou komt van iemand die met haar kat een rondje gaat lopen, zoals met de hond. Een plantenspuit heb ik nog nooit gebruikt.

Ik zelf ook niet. Niet op katten (die heb ik geen) en ook niet op de honden.

Ik heb trouwens wel katten gehad maar het was toen ook niet nodig om de plantenspuit te gebruiken. Ik liet me alleen niet door ze koeieneren.

Wat betreft behoeftes: aan de behoefte van de kat in het verhaal van de ts wordt in ieder geval NIET voldaan.

Daarom zei ik botweg dat ze de kat beter gewoon over kon nemen en er goed voor zorgen en dat ie dan mogelijk vanzelf ophield met zo te miauwen.
hier ook een mekkerkont!!

ze kan rustig smorgens 2 keer om eten komen zeuren.

Op sommige dagen de hele dag door het huis lopen te mauwen. Om stapeldol van te worden dan.

Nu hebben we een andere benadering; Eten krijg je als je niet meer zeurt.

De rest is wisselend.

Ik dacht dat ik een huis-tuin-keuken poes had maar de dierenarts heeft ooit eens gezegd dat er een siamees in zat en dat ze daarom zo van de klets was.

Het woord NEE kent ze iig erg goed maar wil heel graag wel het laatste zachte mekkertje hebben
Nou, hier wordt er niet gemauwd om honger hoor. Toen we vorig jaar doorkregen dat het beest hier steeds naar binnen wilde omdat hij thuis niet goed te eten kreeg, hebben wij - in die tijd nog met medeweten van de net verhuisde eigenaar- gezorgd dat er constant droogvoer en water staat. Dus als ze mauwt, maakt ze niet geluid om eten te krijgen, want die behoefte is vervuld, maar om aandacht (of om een pijnprobleem waar ik vooralsnog niet van uitga, maar wat ik wel graag wil laten controleren).

We zijn begonnen met negeren. Ze mauwt er nog vrolijk doorheen.

En oh, over dat ruggengraat en koeioneren, mwah. Ja, tuurlijk helpt consequent gedrag, maar dat stuurt niet alles, zoals sommigen van jullie ook al aangeven. Ik heb twee eerdere katten gehad die dit nooit zo deden, betekent dat dan dat ik die geweldig had getraind, dat ik destijds meer ruggengraat had dan nu? Ik vrees toch echt dat het gewoon andere types waren. Die katten verschillen allemaal in karakter, en deze is erg gezellig en knuffelig, maar dus ook erg luidruchtig.
quote:senang schreef op 22 november 2012 @ 10:06:

Nou, hier wordt er niet gemauwd om honger hoor. Toen we vorig jaar doorkregen dat het beest hier steeds naar binnen wilde omdat hij thuis niet goed te eten kreeg, hebben wij - in die tijd nog met medeweten van de net verhuisde eigenaar- gezorgd dat er constant droogvoer en water staat. Dus als ze mauwt, maakt ze niet geluid om eten te krijgen, want die behoefte is vervuld, maar om aandacht (of om een pijnprobleem waar ik vooralsnog niet van uitga, maar wat ik wel graag wil laten controleren).

We zijn begonnen met negeren. Ze mauwt er nog vrolijk doorheen.

En oh, over dat ruggengraat en koeioneren, mwah. Ja, tuurlijk helpt consequent gedrag, maar dat stuurt niet alles, zoals sommigen van jullie ook al aangeven. Ik heb twee eerdere katten gehad die dit nooit zo deden, betekent dat dan dat ik die geweldig had getraind, dat ik destijds meer ruggengraat had dan nu? Ik vrees toch echt dat het gewoon andere types waren. Die katten verschillen allemaal in karakter, en deze is erg gezellig en knuffelig, maar dus ook erg luidruchtig.Het grappige is, mijn vriend geeft mijn kat nóóit eten en geeft haar ook heel weinig aandacht wegens lichte allergie. Tóch probeert ze het elke keer weer: als ik bij Mevrouw geen eten krijg, ga ik het gewoon bij Meneer proberen. Terwijl die dus écht consequent altijd zijn rug recht houdt en zich nooit, echt nooit laat inpalmen.
quote:unlundun schreef op 22 november 2012 @ 09:02:

hier ook een mekkerkont!!

ze kan rustig smorgens 2 keer om eten komen zeuren.

Op sommige dagen de hele dag door het huis lopen te mauwen. Om stapeldol van te worden dan.

Nu hebben we een andere benadering; Eten krijg je als je niet meer zeurt.

De rest is wisselend.

Ik dacht dat ik een huis-tuin-keuken poes had maar de dierenarts heeft ooit eens gezegd dat er een siamees in zat en dat ze daarom zo van de klets was.

Het woord NEE kent ze iig erg goed maar wil heel graag wel het laatste zachte mekkertje hebben Haha, die herken ik. Zo'n mokkende hhm!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven