vakantie en katten

22-11-2012 13:44 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben even benieuwd naar wat jullie zouden doen in de volgende situatie!

4 weken op vakantie, 2 katten blijven thuis. Ze hebben niet veel ruimte binnenshuis, zo'n 20m2 ongeveer. Wel kattenluik, dus ze kunnen erin en eruit wanneer ze willen.. vakantie is echter in de winter, dus van de speelruimte buiten zullen ze niet veel gebruik maken.

Opties:

1) het zij zo. Ze moeten het er even mee doen. Buurvrouw vult1x per dag etensbakjes. Voordeel: katten thuis in vertrouwde omgeving. Nadeel: buurvrouw kennen we nog niet zo goed dus genant om te vragen,veel werk voor haar,katten krijgen weinig aandacht en zijn lang alleen.

2) katten logeren bij ouders, 200km verderop. Voordeel: ze kennen ouders, kunnen veel aandacht krijgen en zijn niet alleen, ouders minder genant om te vragen. Nadeel: stressvolle 'verhuizing' voor katten (lange rit), onbekende omgeving.

Ik zelf neig naar optie 2, maar man wil katten niet verhuizen. Wat is wijsheid?

Nb. Zowel buurvrouw als ouders hebben zelf aangeboden.
Zijn jullie ook met oudjaar weg?

Ik zou voor zo'n lange periode naar ouders neigen. Mits ze daar binnen blijven en niet weg kunnen lopen.
Katten verhuizen, zeker. Vind het te sneu om ze 4 weken lang zonder enige affectie van mensen thuis te laten.

En een verhuizing kun je zelf ook minder stressvol maken door veel vertrouwde zaken mee te geven voor de kat.
Nee we komen 31 dec. terug, dan zouden we ze ook ophalen cq. Binnen houden
he meis

reageer maar ff via hier.

Tja moeilijk. voor de katten is het thuisblijven wel fijn want dan hoeven ze die reis niet te maken maar het is natuurlijk wel voor 4 weken en kunnen ze daar dus rustig bijkomen. weet niet of je katten slopers zijn.

Als ze voor de rest normaal ook hun hangetje gaan en erg zelfstandig zijn dan zou ik ze thuislaten.

Maar ja je gaat natuurlijk ook verder weg op vakantie dus als de buuf belt dat er een al tijdje niet binnen gekomen is ofzo of er wat met een van de katten is ben je ook niet zo snel thuis.'

Dus dan is het weer fijner bij je ouders,en als ze het zelf aanbieden zou ik denk toch daar voor kiezen.
Nog wat opties :

3e Optie : Ouders komen twee weken in jullie huis logeren om voor de katten te zorgen.

4e Optie : Je zoekt iemand in de buurt, een kattenliefhebber, die dagelijks een uurtje bij de katten komt zitten en hen verzorgt.

T.z.t. kun je voor de kat(ten) van die kattenliefhebber zorgen.Huis aan huis briefjes bezorgen in de straat, kaartje ophangen in de supermarkt.

5e Optie : Je schakelt een professionele kattenoppas in (die bestaan) die hetzelfde tegen betaling doet.

Misschien heb je iets aan mijn tips!
Als wij langer weg zijn hebben we meestal mensen in ons huis (die we via via kennen). Bevalt ons en de katten uitstekend. Heb je dat ook als optie overwogen?
Ik zou optie 1doen, als de buurvrouw dat wil. Die 4 weken zonder knuffels komen ze wel overheen, ze zijn dan wel in hun eigen omgeving en kunnen lekker naar buiten als ze dat willen. Als je ze verhuist is de reis niet alleen stressvol, maar ze komen ook ergens waar ze nog nooit geweest zijn en zullen dus heel erg moeten wennen. Toen wij gingen verhuizen, zijn mijn katten de eerste paar dagen nauwelijks achter de bank weg gekomen. Tegen de tijd dat ze gewend zijn, haal jij ze weer op en moeten ze weer een lange autorit maken.

Ik ken jouw katten natuurlijk niet, maar ik weet zeker dat mijn katten gelukkiger zouden zijn met optie 1! Als wij nu twee weken op vakantie gaan, blijven ze ook thuis en is er iemand die ze eten geeft. Voor vier weken zou ik dat dus ook doen.
En een pension? Of kattenhotel? Als ik langer dan een week weg ga, gaan mijn katten daar logeren.
Bedankt voor de tips, hebben we idd allemaal overwogen.

Ad3: ouders hebben werk/verplichtingen,dus kunnen niet een maand eruit. Te ver om dagelijks te pendelen.

Ad4: is idd een optie, maar we wonen niet zo lang hier (vandaar dat we de buuf ook niet goed kennen), dus kennen ookniet veel mensen inde buurt. En is een uurtje per dg voldoende? Wat als ze net dat uurtje weg zijn ?

Ad5: eerder al gedaan met korte stedentrip, 25¤ per dag is onbetaalbaar voor 4 weken (is enige in de buurt, iemand uut grote stad inhuren net zo duur ivm reiskosten naar dorp).

@ginevra,hebben we rondvraag naar gedaan, vooralsng geen geinteresseerden helaas.
Pension is ook prijzig, en nieuwe (kleine?) Omgeving, nieuwe mensen. Dan beter ouders denk ik..
Wat betreft dat 'uurtje' per dag, dat kun je aan de kattenliefhebbers zelf overlaten. Ik ging dan wel de kranten lezen daar, radio aan, planten watergeven enzo.

In mijn geval betrof het meestal buren in de zelfde flat, dus dan ga je er sneller even extra naartoe.

En als de katten honger hebben, komen ze misschien snel naar binnen als ze in de gaten hebben dat er 'iemand' is.
Onze katten waren ookeen week gestressed na het verhuizen, maar net zo gestressed toen we een weekendje weg waren. Zijn erg aanhankelijk en willen veel aandacht.
Beter laat, bedankt voor de tip. Ik ga 4 bespreken met man
Naar ouders doen en dan zelf voorafgaand aan je vertrek een of twee nachten bij ze blijven voor een soepeler overgang. Ik zou mijn dieren niet toevertrouwen aan buren die ik nauwelijks ken namelijk.
Het ligt heel erg aan je katten, maar ik ga als het kan voor optie 2.Mijn katten gaan, als ik niet met mijn moeder op vakantie ben, daar logeren.

Ze zijn een keer 3 weken geweest en de laatste keer maar een weekje. Ondanks dat mijn moeder die periodes aan het gewoon aan het werk was, kregen ze op die manier veel meer aandacht dan wanneer ze thuis zouden blijven en er 1 keer per dag bezoek kregen en voor mijn moeder was dit veel makkelijker.

De ene kat voelt zich meteen thuis als ik de reismand open doe, de ander heeft een paar uurtjes nodig om te wennen, maar het bevalt alle partijen prima.
Heb je een betrouwbare puber in de buurt? eentje die het lekker vindt om in de kerstvakantie elke dag uurtje in jouw huis een film te kijken? Geen gezeur van pa&ma.

Zo ben ik (mijn katten) eens een lange vakantie doorgekomen, puber blij, katten blij, ik blij.
Ik weet niet waar je woont maar ik breng mijn kat weg voor ¤5 per dag incl. voer.

Vier weken is best lang voor een kat.

En prijzig, ja dat wel maar wij weten wel zeker dat de kat goed verzorgt wordt en niet alleen zit.
Wij hadden een professionele katten oppas, 35,- per weer, kwam 2 keer per dag, zelfs medicijnen geven en een uurtje bleef ze dan aaien en trutten met de katten.

Via een landelijke organisatie, zal even zoeken.
http://www.kattengedragcentrum.nl/86-Kattenoppas.html
Geen bekende pubers, wel goede tip!

@kleinedraak, onze katten krijgen speciaal voer allebei, dus voor dat bedrag gaat het denk ik sowieso niet lukken. Maar bjj ouders ben ik er ook van verzekerd dat ze ged verzorgd worden, en als ze dan tch het huis uit moeten, waarom naar een onbekende tegen betaling en niet gratis naar een bekende...
Zus bedankt, ik ga kijken!
Ik zou ze naar je ouders doen..mijn kat logeert altijd bij mn ouders als wij met vakantie zijn (ook als we maar een weekendje weg zijn). In de auto ligt ze rustig in haar reismandje te slapen, dus geen stress.

Nu is zij dat wel gewend sinds ze 6 weken was, hoe twee volwassen katten gaan reageren weet ik niet..
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Weet de dierenarts of de assistente niet iemand die elke dag langs wil komen? Bij onze praktijk bieden de assistentes zich aan om katten te verzorgen aan huis. Is wat goedkoper dan pension, en als er iets mis is zijn ze meteen in goede handen.
Is optie 1 wel echt een optie? Je weet volgens mij helemaal nog niet of ze wel wil/ kan.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven