1e sollicitatiegesprek
donderdag 22 november 2012 om 19:47
Ik heb binnenkort mijn eerste sollicitatiegesprek voor een 'echte baan'. Bijbaantjes heb ik altijd via via gekregen of zonder al te veel moeite en een echt gesprek.
Na tientallen brieven de deur uit ben ik nu voor de eerste keer uitgenodigd op gesprek. Superblij natuurlijk maar ik ben er nog (lang) niet.
Ik wil me goed voorbereiden op het gesprek maar waar begin ik?
Ik heb de site goed uitgespit en ben op de hoogte van de organisatie. De vacature is alleen vrij algemeen, het is me niet geheel duidelijk op welke afdeling ik straks terecht zal komen.
Moet ik dit in het gesprek vragen? Moet ik vantevoren even bellen en het dan vragen, of is dat stom?
Welke vragen kan ik verwachten en kan ik alvast een goed antwoord voor bedenken. En welke vragen kan ik stellen?
Ik vind dat altijd erg moeilijk, eenmaal thuis schieten me dan dingen te binnen. Maar ik wil wel goed overkomen natuurlijk.
Ik ben stikzenuwachtig, wie heeft er tips?
Na tientallen brieven de deur uit ben ik nu voor de eerste keer uitgenodigd op gesprek. Superblij natuurlijk maar ik ben er nog (lang) niet.
Ik wil me goed voorbereiden op het gesprek maar waar begin ik?
Ik heb de site goed uitgespit en ben op de hoogte van de organisatie. De vacature is alleen vrij algemeen, het is me niet geheel duidelijk op welke afdeling ik straks terecht zal komen.
Moet ik dit in het gesprek vragen? Moet ik vantevoren even bellen en het dan vragen, of is dat stom?
Welke vragen kan ik verwachten en kan ik alvast een goed antwoord voor bedenken. En welke vragen kan ik stellen?
Ik vind dat altijd erg moeilijk, eenmaal thuis schieten me dan dingen te binnen. Maar ik wil wel goed overkomen natuurlijk.
Ik ben stikzenuwachtig, wie heeft er tips?
donderdag 22 november 2012 om 19:58
Wel een tip tegen je zenuwen, ik had gisteren toevallig een filmpje gezien hierover, blijkbaar wordt er toch niet zo geluisterd naar wat je zegt, maar hoe je het zegt. Maar bereid het wel voor uiteraard. Weet niet wat voor bedrijf het is, maar veel geluk.
YouTube
TEDtalks
Amy Cuddy: your body language shapes who you are
20 minuten, heel nuttig.
YouTube
TEDtalks
Amy Cuddy: your body language shapes who you are
20 minuten, heel nuttig.
"Dus zie je iemand lopen Met rode ogen heel bedeesd Dan weet je, haar potje is pas vol geweest."
donderdag 22 november 2012 om 20:01
Klopt, het is een sollicitatiegesprek. Dan wil je natuurlijk ook weten wat het werk inhoudt.
Ik zou niet bellen, maar gewoon even afwachten. Dan kan je meteen doorvragen op het antwoord.
Je beginnen met dat je de branche en het werk je aanspreekt, maar je wil graag weten wat er van je verwacht wordt.
De belangrijkste vragen die je kan verwachten:
- Noem 3 positieve en negatieve kanten van jezelf ( bedenk dus thuis welke positieve en negatieve kanten, en altijd een negatieve kant van jezelf een positieve draai aan geven, bv. ik kan niet tegen veranderingen binnen een bedrijf, maar ik kan het wel snel oppakken) .
- Waarom wil jij bij dit bedrijf werken? Begin maar met je ervaringen( stage, bijbaan of wat dan ook).
Hieruit volgen natuurlijk ook weer vragen.
En als zij aan jou vragen of je vragen hebt, dan moet je natuurlijk ook vragen hebben, een ervan kan zijn: of je een dag mag meelopen:) Dan toon je meteen interesse!
Succes meid!
Ik zou niet bellen, maar gewoon even afwachten. Dan kan je meteen doorvragen op het antwoord.
Je beginnen met dat je de branche en het werk je aanspreekt, maar je wil graag weten wat er van je verwacht wordt.
De belangrijkste vragen die je kan verwachten:
- Noem 3 positieve en negatieve kanten van jezelf ( bedenk dus thuis welke positieve en negatieve kanten, en altijd een negatieve kant van jezelf een positieve draai aan geven, bv. ik kan niet tegen veranderingen binnen een bedrijf, maar ik kan het wel snel oppakken) .
- Waarom wil jij bij dit bedrijf werken? Begin maar met je ervaringen( stage, bijbaan of wat dan ook).
Hieruit volgen natuurlijk ook weer vragen.
En als zij aan jou vragen of je vragen hebt, dan moet je natuurlijk ook vragen hebben, een ervan kan zijn: of je een dag mag meelopen:) Dan toon je meteen interesse!
Succes meid!
donderdag 22 november 2012 om 20:01
Ik zou nu niet meer bellen. Je bent uitgenodigd en het sollicitatiegesprek is dan dé plek om je vragen te stellen. Schrijf je vragen dus op en neem dat papier dan mee naar je gesprek. Het is heel normaal om je papiertje op tafel te leggen, zodat je geen vragen vergeet (sterker nog, het komt heel goed voorbereid over, das alleen maar goed).
Vragen die jij kunt stellen:
- Om welke afdeling gaat het precies (al zal dit tijdens het gesprek vast al wel ter sprake gebracht worden)
- Hoeveel medewerkers kent het bedrijf en hoeveel medewerkers werken er op de specifieke afdeling?
- Heb ik directe collega's? Wat zijn hun functies/werkzaamheden?
- Waarom hebben jullie deze vacature nu?
Vragen die je kunt verwachten gaan over je CV, waarom je bepaalde keuzes hebt gemaakt, waarom je hebt gesolliciteerd, dat soort dingen...
Succes, hopelijk kune je er iets mee!!
Vragen die jij kunt stellen:
- Om welke afdeling gaat het precies (al zal dit tijdens het gesprek vast al wel ter sprake gebracht worden)
- Hoeveel medewerkers kent het bedrijf en hoeveel medewerkers werken er op de specifieke afdeling?
- Heb ik directe collega's? Wat zijn hun functies/werkzaamheden?
- Waarom hebben jullie deze vacature nu?
Vragen die je kunt verwachten gaan over je CV, waarom je bepaalde keuzes hebt gemaakt, waarom je hebt gesolliciteerd, dat soort dingen...
Succes, hopelijk kune je er iets mee!!
donderdag 22 november 2012 om 20:09
en inderdaad; ze vroegen aan mij veel over keuzes op mijn cv qua opleiding en bijbaantjes. En de gaten die erin zaten
Ik had alleen geen brief gestuurd, ik ben aanbevolen via een wervings-en selectiebureau. Die hebben de eigenlijke eerste sollicitatie gedaan en gescreend of ik geschikt was voor de functie. Dus het eerste gesprek was echt aftasten van beide kanten en voornamelijk mijn verleden/heden/toekomstplannen besproken. Toen hebben ze mij de inhoud van de functie nader uitgelegd en aan de hand van een paar case gerelateerde vragen te testen of ik geschikt was.
Ik heb me dus wel ook voorbereid op allerlei vragen. Tweede gesprek was bij mij pas echt vakinhoudelijk.
Ik had alleen geen brief gestuurd, ik ben aanbevolen via een wervings-en selectiebureau. Die hebben de eigenlijke eerste sollicitatie gedaan en gescreend of ik geschikt was voor de functie. Dus het eerste gesprek was echt aftasten van beide kanten en voornamelijk mijn verleden/heden/toekomstplannen besproken. Toen hebben ze mij de inhoud van de functie nader uitgelegd en aan de hand van een paar case gerelateerde vragen te testen of ik geschikt was.
Ik heb me dus wel ook voorbereid op allerlei vragen. Tweede gesprek was bij mij pas echt vakinhoudelijk.
donderdag 22 november 2012 om 20:12
Bedankt voor de reacties.
Is een vraag als zijn er doorgroeimogelijkheden, ook een goede vraag? Of ben ik dan te eager?
Het is een MBO functie maar ik ben hbo/wo opgeleid. Helaas is er niks anders en dit lijkt me echt leuk. Kan ik dan nog iets met het salaris? Niet dat het me daarom gaat, ik ben al blij dat ik evt gewoon mag komen werken, maar ik vroeg me het af.
Is een vraag als zijn er doorgroeimogelijkheden, ook een goede vraag? Of ben ik dan te eager?
Het is een MBO functie maar ik ben hbo/wo opgeleid. Helaas is er niks anders en dit lijkt me echt leuk. Kan ik dan nog iets met het salaris? Niet dat het me daarom gaat, ik ben al blij dat ik evt gewoon mag komen werken, maar ik vroeg me het af.
donderdag 22 november 2012 om 20:17
quote:Iekx schreef op 22 november 2012 @ 20:13:
Ik zou zo'n vraag niet meteen stellen. Maar misschien krijg je gedurende het gesprek wel het gevoel dat het gewoon kan. sommige dingen hangen ook gewoon van het soort gesprek af...
Ik heb het wel gevraagd, maar niet in het eerste gesprek. Vind ik meer een tweede gesprek vraag. Wel kan je vragen hoe het verloop binnen het bedrijf is. Daaraan kan je een beetje inschatten of er mogelijkheden zijn.
Maar als je het echt leuk lijkt, zou ik daar gewoon voor gaan en dan verder kijken wat er mogelijk is binnen de organisatie.
Ik zou zo'n vraag niet meteen stellen. Maar misschien krijg je gedurende het gesprek wel het gevoel dat het gewoon kan. sommige dingen hangen ook gewoon van het soort gesprek af...
Ik heb het wel gevraagd, maar niet in het eerste gesprek. Vind ik meer een tweede gesprek vraag. Wel kan je vragen hoe het verloop binnen het bedrijf is. Daaraan kan je een beetje inschatten of er mogelijkheden zijn.
Maar als je het echt leuk lijkt, zou ik daar gewoon voor gaan en dan verder kijken wat er mogelijk is binnen de organisatie.
donderdag 22 november 2012 om 20:21
donderdag 22 november 2012 om 20:26
donderdag 22 november 2012 om 20:40
Kleed je netjes, maar voel je er wel comfortabel in. Als je rookt, probeer minimaal een half uur, uur niet te roken van te voren.
Als je nerveus bent, zeg dat dan gewoon. Het zijn net mensen, die dat best begrijpen. Begrijp je een vraag niet; vraag of ze hem herhalen, is niet raar.
Weet je even niet wat je moet antwoorden, kan je vragen om er later op terug te komen omdat je het even op je moet laten inwerken.
Als je nerveus bent, zeg dat dan gewoon. Het zijn net mensen, die dat best begrijpen. Begrijp je een vraag niet; vraag of ze hem herhalen, is niet raar.
Weet je even niet wat je moet antwoorden, kan je vragen om er later op terug te komen omdat je het even op je moet laten inwerken.
donderdag 22 november 2012 om 20:47
Vragen om zelf te stellen:
• Hoe zou je de verantwoordelijkheden van de positie omschrijven?
• Hoe ziet een typische werkdag/week er voor deze functie uit?
• Is het een nieuwe positie? Zo nee, wat is de vorige werknemer gaan doen die de functie bekleedde?
• Wat is de managementstijl bij deze organisatie?
• Naar wie leg je verantwoordelijkheid af in deze functie? Stel dat ik de functie krijg aangeboden, kan ik hem/haar ontmoeten?
• Hoeveel mensen werken op deze afdeling?
• Bestaat de kans dat ik in de toekomst naar een andere locatie wordt overgeplaatst?
• Komt overwerken vaak voor?
• Zijn er doorgroeimogelijkheden in deze organisatie? Zo ja, kun je een voorbeeld noemen?
• Wat vind je leuk aan werken voor deze organisatie?
• Wat vind je minder leuk? Wat zou je graag anders willen?
• Zouden jullie een lijst met referenties willen?
• Per wanneer start de functie?
• Wanneer kan ik ongeveer bericht van jullie verwachten?
• Hebben jullie nog vragen voor mij?
Wat vaak gevraagd wordt:
- wat zijn je sterke punten?
- wat zijn je leerpunten?
- hoe ga je om met tegenslag/ crisis? (afhankelijk van hoe stressvol de functie is)
- waarom moeten we juist jou hebben voor deze functie?
- wat wil je verdienen (hoort eigenlijk pas in een tweede gesprek/ arbeidsvoorwaardengesprek ter sprake te komen, maar wordt toch vaak meteen al gevraagd, dus wees voorbereid)
Succes Papayaatje!
• Hoe zou je de verantwoordelijkheden van de positie omschrijven?
• Hoe ziet een typische werkdag/week er voor deze functie uit?
• Is het een nieuwe positie? Zo nee, wat is de vorige werknemer gaan doen die de functie bekleedde?
• Wat is de managementstijl bij deze organisatie?
• Naar wie leg je verantwoordelijkheid af in deze functie? Stel dat ik de functie krijg aangeboden, kan ik hem/haar ontmoeten?
• Hoeveel mensen werken op deze afdeling?
• Bestaat de kans dat ik in de toekomst naar een andere locatie wordt overgeplaatst?
• Komt overwerken vaak voor?
• Zijn er doorgroeimogelijkheden in deze organisatie? Zo ja, kun je een voorbeeld noemen?
• Wat vind je leuk aan werken voor deze organisatie?
• Wat vind je minder leuk? Wat zou je graag anders willen?
• Zouden jullie een lijst met referenties willen?
• Per wanneer start de functie?
• Wanneer kan ik ongeveer bericht van jullie verwachten?
• Hebben jullie nog vragen voor mij?
Wat vaak gevraagd wordt:
- wat zijn je sterke punten?
- wat zijn je leerpunten?
- hoe ga je om met tegenslag/ crisis? (afhankelijk van hoe stressvol de functie is)
- waarom moeten we juist jou hebben voor deze functie?
- wat wil je verdienen (hoort eigenlijk pas in een tweede gesprek/ arbeidsvoorwaardengesprek ter sprake te komen, maar wordt toch vaak meteen al gevraagd, dus wees voorbereid)
Succes Papayaatje!