Erg vermoeid na gesprekken

25-11-2012 14:39 99 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemiddag,

Ik zal meteen met de deur in huis vallen. Altijd na een informatieve gesprek of een gesprek waarbij iemand zijn hart lucht, wordt ik erg moe.

Vorige week werd er op mijn werk een aantal systemen uitgelegd. Op een gegeven moment werd ik zo moe en duizelig. Ik had t gevoel alsof diegene alle energie had afgenomen van mij.

Ook kon ik mij heel slecht concentreren en ik raakte een beetje geirriteerd in mezelf, want ik wilde dat diegene ermee stopte omdat het teveel werd. Ik voelde mij soort van ziek en een beetje flauwtjes door dat gesprek.

Soms pushte ik mijzelf door vragen te stellen en over te komen alsof ik het interessant vond, maar ik vond het totaal niets...

Hebben mensen dit ook? Dat zij moe worden na een informatieve gesprek met een fanatiekeling of als iemand zijn of haar hart lucht?
O, tuurlijk Haaaa Es Peeeee
HSP is nooit bewezen noch aantoonbaar, je kan namelijk niet meten of iemand daadwerkelijk gevoeliger is dan een ander.

Een verklaring die wel aangetoonbaar is, is bijv. autisme.
aangetoonbaar! Mooi woord.
Maar hoe kan je het meten?
quote:sabbaticalmeds schreef op 25 november 2012 @ 16:45:

HSP is nooit bewezen noch aantoonbaar, je kan namelijk niet meten of iemand daadwerkelijk gevoeliger is dan een ander.

Een verklaring die wel aangetoonbaar is, is bijv. autisme.

Of ADD, wat ook prima in jullie verhaal past.

Ga eens googelen, zeker weten dat je ook veel herkent.
Is de HSP weer van stal getrokken?

Zoek hulp, in plaats van een bevestiging dat het normaal .
quote:downnnn schreef op 25 november 2012 @ 16:48:

Maar hoe kan je het meten?Niet.
quote:downnnn schreef op 25 november 2012 @ 16:48:

Maar hoe kan je het meten?Als ik flauw ben dan zeg ik aan de lengte van je tenen, maar zoals Meds al zegt: hoge sensitiviteit is niet te meten.
Nee, ik vind hen juist snel dom. Oppervlakkig, totaal niet empatisch, etc.

Er wordt bedoeld dat je niet op 1 lijn zit qua gesprek, dus dat je het liever afkapt omdat je niet het idee hebt dat de ander jouw visie begrijpt.

Herkenbaar wat je zegt over muziek, ik kan daar wel tegen, tenzij ik het irritante muziek vind.

Klepperende deuren, de te harde adem van mijn man, een ander geluid dat irriteert, kan me woest maken.

Dat later afzeggen enzo vind ik ook bloedirritant. Wie niet, zou je denken, maar ik kan daar ook ontzettend slecht tegen.

Laat het trouwens niet erg merken.

Nee, ik denk niet: kunnen we geen diepgaand gesprek voeren. Dat wil ik ook helemaal niet met hun, alleen ook niet dat koetjes/kalfjes gebeuren. Ik denk meer: ok, gaan we weer. Doe leuk, doe sociaal, dat wordt als normaal gezien. Even doorbijten. Ik voel vrij snel bij wie ik op mijn gemak ben en bij wie niet. Bij sommige mensen waarbij ik voel dat ze een groot empatisch vermogen hebben vind ik het minder erg om over koetjes en kalfjes te praten. Niet dat ik over ellende praat hoor, zeker niet mijn eigen ellende voor zover ik die heb.

Ik heb serieus een hekel aan de instelling: oh niet aan denken gewoon lekker positief zijn joh, alles is mooooi en geweldig. Bleh. Nogmaals, echt ik ben geen klager bij anderen. Maar ik doe ook niet alsof alles geweldig is. En helaas kom ik wel vaak met zulke mensen in aanraking, die dan MIJ even gaan vertellen hoe ik moet denken/ me gedragen, omdat ik wat stiller ben en naar mijn mening wat doordachter ben.
Whoeahahahahaha wat een treffende manier van meten. Hoe langer je tenen hoe sensitiever je bent
Je kan nooit weten of je "gevoeliger" bent dan een ander, het enige dat je kan constateren is dat je je "gevoeliger" gedraagt dan een ander. Wellicht voelt een ander hetzelfde maar is die niet zo bezig met zijn of haar vermoeidheid en de analyse waar het vandaan komt.

Tegen vermoeidheid helpt:

gezond eten

goede slaaphygiene (op dezelfde tijden naar bed, en heel belangrijk: op dezelfde tijden op staan)

sporten
nu word ik ook moe
@ waarbij: waarom moeten we hulp zoeken? Zoals al eerder genoemd weleens gedaan, er werd daar met allerlei diagnoses gestrooid, maar paste er bij geen van allen volledig in.

Hrkende mijzelf er ook niet in. Waarom zou je naar een psych moeten, als je jezelf hierin wél herkent en er duidelijke leefregels bij toe te passen zijn?

@ meds:slaap lekker zou ik zeggen, toedels!
Galadriel: Mensen met ADD werken hard. Ik ben niet zo.

En ik kan mijn gevoelens juist uiten, alleen is het heftig.

Ik kan niet acteren, bv als ik boos ben dan moet ik het uiten, omdat ik het moeilijk vind om mij in te houden of te doen alsof er iets is. Verder ga ik nergens helemaal op in of grote passie heb ik niet. Wel is het zo, dat als ik iets wil weten, dat ik het ga onderzoeken tot het bodem. Maak mij niet uit wie of wat er in de weg staat, hoelang het geleden is dat het is gebeurd: 'Ik moet en zal'. Beetje obssesief zoeken.

Nooit afwezige blik, niet perfectionistisch( juist niet).

Ver vooruit denken doe ik altijd. Ik wil altijd een probleem voorkomen, voordat het veroorzaakt word. Ik denk bv nu al wat er kan gebeuren bij het samenwonen of over kerst waar ik mij aan ga ergeren.

Totaal niet creatief. Vergeetachtig niet, ik vergeet dingen die zijn gebeurd( al is het 20 jaar terug) nooit en daarom kan ik niemand vergeven.

Geen moeilijkheden bij het afwerken van details.

Geen problemen bij luisteren, alleen soms dwaal ik af.
quote:downnnn schreef op 25 november 2012 @ 17:01:

Galadriel: Mensen met ADD werken hard. Ik ben niet zo.

En ik kan mijn gevoelens juist uiten, alleen is het heftig.

Ik kan niet acteren, bv als ik boos ben dan moet ik het uiten, omdat ik het moeilijk vind om mij in te houden of te doen alsof er iets is. Verder ga ik nergens helemaal op in of grote passie heb ik niet. Wel is het zo, dat als ik iets wil weten, dat ik het ga onderzoeken tot het bodem. Maak mij niet uit wie of wat er in de weg staat, hoelang het geleden is dat het is gebeurd: 'Ik moet en zal'. Beetje obssesief zoeken.Nooit afwezige blik, niet perfectionistisch( juist niet).

Ver vooruit denken doe ik altijd. Ik wil altijd een probleem voorkomen, voordat het veroorzaakt word. Ik denk bv nu al wat er kan gebeuren bij het samenwonen of over kerst waar ik mij aan ga ergeren.

Totaal niet creatief. Vergeetachtig niet, ik vergeet dingen die zijn gebeurd( al is het 20 jaar terug) nooit en daarom kan ik niemand vergeven.

Geen moeilijkheden bij het afwerken van details.

Geen problemen bij luisteren, alleen soms dwaal ik af.

Grappig, dit heb ik ook.

Ik kan overigens wel heel makkelijk vergeven. Ben wel een beetje achterdochtig ingesteld en houdt altijd wel een waarschuwing in mijn achterhoofd, ben niet té goed van vertrouwen meer.

Hier ook totaal niet creatief qua kunst en tekenen, wel creatief met oplossingen bedenken.

Wel perfectionistisch.
quote:brunetteparis schreef op 25 november 2012 @ 16:53:

Nee, ik vind hen juist snel dom. Oppervlakkig, totaal niet empatisch, etc.Herkenbaar!

Er wordt bedoeld dat je niet op 1 lijn zit qua gesprek, dus dat je het liever afkapt omdat je niet het idee hebt dat de ander jouw visie begrijpt. Jaa, dat heb ik soms wel.

Herkenbaar wat je zegt over muziek, ik kan daar wel tegen, tenzij ik het irritante muziek vind.

Klepperende deuren, de te harde adem van mijn man, een ander geluid dat irriteert, kan me woest maken. haahahahahha, zo grappig!! Ik heb dit met slurpen, als iemand rare geluiden maakt ja!

Dat later afzeggen enzo vind ik ook bloedirritant. Wie niet, zou je denken, maar ik kan daar ook ontzettend slecht tegen.

Laat het trouwens niet erg merken. Wat zeg jij dan tegen diegene?

Nee, ik denk niet: kunnen we geen diepgaand gesprek voeren. Dat wil ik ook helemaal niet met hun, alleen ook niet dat koetjes/kalfjes gebeuren. Ik denk meer: ok, gaan we weer. Doe leuk, doe sociaal, dat wordt als normaal gezien. Even doorbijten. Ik voel vrij snel bij wie ik op mijn gemak ben en bij wie niet. Bij sommige mensen waarbij ik voel dat ze een groot empatisch vermogen hebben vind ik het minder erg om over koetjes en kalfjes te praten. Niet dat ik over ellende praat hoor, zeker niet mijn eigen ellende voor zover ik die heb. Heb jij dan ook het gevoel bij mensen die iets negatiefs hebben, je weet niet wat. Eerste ontmoeting, dat je je misselijk voelt en raar?

Ik heb serieus een hekel aan de instelling: oh niet aan denken gewoon lekker positief zijn joh, alles is mooooi en geweldig. Bleh. Nogmaals, echt ik ben geen klager bij anderen. Maar ik doe ook niet alsof alles geweldig is. En helaas kom ik wel vaak met zulke mensen in aanraking, die dan MIJ even gaan vertellen hoe ik moet denken/ me gedragen, omdat ik wat stiller ben en naar mijn mening wat doordachter ben. HERKENBAAR!!! Irritant hè! Dat mensen liever naar oplossingen zoeken, ipv naar je luisteren. Gewoon eigenlijk dat je je hart eventjes lucht en dat diegene je troost en meer niet.

Dat slaat nergens op nee, iedereen is toch anders. Dat is ook herkenbaar.
Tja dan is het misschien toch iets anders dan ADD. Asperger?
Ik kan het niet dikgedrukt maken, heel vervelend. Ik heb ook geschreven achter je tekst.
quote:brunetteparis schreef op 25 november 2012 @ 17:08:

[...]

Grappig, dit heb ik ook.

Ik kan overigens wel heel makkelijk vergeven. Ben wel een beetje achterdochtig ingesteld en houdt altijd wel een waarschuwing in mijn achterhoofd, ben niet té goed van vertrouwen meer.

Hier ook totaal niet creatief qua kunst en tekenen, wel creatief met oplossingen bedenken.

Wel perfectionistisch.Komt dit door ervaringen dat je achterdochtig bent?
quote:sabbaticalmeds schreef op 25 november 2012 @ 17:10:

Tja dan is het misschien toch iets anders dan ADD. Asperger?NEE! Totaal niet!
@ meds: bedankt voor het meedenken, ik ga er vanuit dat je dit goed bedoelt. Maar ik ben volledig onderzocht en bij psyq riepen ze vanalles, maar paste toch nergens echt in. Kortom, ze wisten het even niet. Zij kwamen op bipolaire stoornis, depressie, dysthyme stoornis.

Geen van allen paste ik echt in en asperger al helemaal niet, zeg.

@ Downnn: misschien helpt het voor jou ook om jezelf vooral te omringen met mensen die dezelfde instelling hebben. Ik heb 4 vriendinnen die erg op mij lijken en ook mij volledig begrijpen, en een paar extraverte vriendinnen die mij accepteren als de rustigere en serieuse.

En niet de discussie aangaan met de altijd-positivo's. Deze voelen zich vaak aller ellendigst, is mijn ervaring. Hetzelfde met de obsessieve vorlijke facebookers, die op het punt van scheiden staan maar op facebook de schijn ophouden van liefjeschatjemopje ik mis jou tot zoooo!

Ik weet wel beter. Want, door hoe ik ben (empatisch en luisterend) krijg ik toch vaak de échte verhalen te horen.
quote:downnnn schreef op 25 november 2012 @ 17:13:

[...]

Komt dit door ervaringen dat je achterdochtig bent?

Ja, ik heb erg vaak mensen met 2 gezichten aangetroffen. Hoe sneu het ook klinkt, en hoe paranoia het misschien klinkt, de meeste mensen zijn gewoon niet echt te vertrouwen en willen graag door iedereen aardig gevonden worden. Vaak ten koste van iemand anders.

De mensen die wel te vertrouwen zijn pik ik er inmiddels snel uit. Ik geloof niet in spiritualiteit etc, wel in een voorgevoel of intuitie.
quote:downnnn schreef op 25 november 2012 @ 17:13:

[...]

NEE! Totaal niet!Hoe weet je dat?
hoe is je concentatie? Ben je snel afgeleid of ben je overgeconcentreerd?
en jammer dat de psycholoog er geen etiketje op heeft kunnen plakken, maar dit is niet nodig om behandeld te worden hoor. Je kan heel goed leren om te kijken naar je eigen gedrag en hoe je omgaat met spanning en emotie

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven