Wie heeft er verstand van zingen?

25-11-2012 18:32 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vroeger zong ik graag en veel. Had best een aardige stem, wat musicals/optredens gedaan bij verenigingen en op school.

Nooit echt een dijk van een stem gehad zoals je die nu ziet bij de Voice ofzo. Maar wel aardig.

Nu al jaren niet gezongen behalve onder de douche, in de auto dat werk. Ik merk wel dat mijn stem minder soepel is geworden.

Ik vraag me af of ik het weer aan kan leren en mijn stem kan verbeteren? Ik zou wel graag wat meer volume willen krijgen als ik mijn kopstem gebruik en mijn bereik van borststem willen vergroten. Ik moet altijd snel overschakelen naar kopstem en dan is de kracht er ook wel een beetje uit.

Zit nu glee te kijken en dan denk ik van aah dat wil ik ook. Misschien is dat niet eens voor mij weggelegd.. maar ik zou het graag willen leren. Niet dat ik in Glee wil spelen of ambities heb om aan de voice mee te doen maar ff lekker uit mn plaat onder de douche is toch wel leuk
Tuurlijk kan je dat leren, waarom probeer je niet gewoon eens een zangles?
Zangles lijkt me een goed idee maar ik denk dat je ook een soort stok achter de deur moet hebben om het vaker te doen.

Een koor, een bandje, een musicalvereniging of whatever. Hoewel ik er geen verstand van heb... ik denk dat je een krachtige stem vooral krijgt door het vaker te doen.

Niet alleen onder de douche
Ik heb daar wel eens naar zitten kijken.

Toen vond ik dat zo ontzettend duur. Kan nog wel eens gaan informeren. Maar ik vraag me af of het te leren is wat ik wil of dat je dat echt wel in je moet hebben.
Wat je kunt doen voor meer lucht en meer kracht, is proberen een vloeipapiertje vast te houden.

Je knipt een dik rietje af tot een centimeter of tien, adem uit en op het moment dat je inademt, leg je een vloeipapiertje tegen de andere kant van het rietje en dat hou je zo lang mogelijk vast. Je zult al gelijk merken dat je longinhoud veel groter is geworden.

Om de stem zelf meer mogelijkheden te bieden zul je toch noten moeten riedelen. Is ook een lekkere bezigheid onder de douche.

Zie je op tv.

Edit: Borststem is overigens buikstem, daar komt de kracht vandaan, als je het goed doet.

Doei.
Ik ben zangdocent.

Ga op zangles, en schaaf aan je techniek. Ademsteun, dat werk. Wil je klassiek of pop? Bij allebei is het erg belangrijk om goed je adem te gebruiken.

Zangles is inderdaad niet goedkoop, maar dat komt omdat het meestal priveles is, dat maakt het duur.
Als je je aansluit bij een koor, dan krijg je meestal ook hulp bij het verbeteren van je stem en je techniek, misschien is dat een plan.
Bestaat er dan geen zangles die niet 1 op 1 is, en wat minder ambitieus? Ik zie vaak oproepjes voor deelnemers aan zanggroepjes in buurthuizen en dergelijke. Misschien worden sommige daarvan ook wel begeleid door een zangleraar, ik zou er eens een paar bezoeken om te vergelijken en kijken of de sfeer en begeleiding je aanspreekt.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
quote:Cateautje schreef op 25 november 2012 @ 18:44:

Als je je aansluit bij een koor, dan krijg je meestal ook hulp bij het verbeteren van je stem en je techniek, misschien is dat een plan.Dat inderdaad.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Cateautje, bedankt voor de tip, ga ik eens proberen.

Zout... toch op zangles, ja dat dacht ik al.. ik zou ook niet wat ik zelf moet oefenen.. jammer wel dat het duur is. Moet ook wel priveles want ik een groepje van 3 ofzo zie ik niet zitten.

Ik zou pop willen zingen, klassiek trekt me niet.

Ik merk dat ik nu maar een paar liedjes mooi kan zingen. De rest kan ik eigenlijk niet goed zingen omdat mijn bereik het niet aankan of omdat ik niet zo hard-krachtig kan zingen.

Hoeveel lessen zou ik nodig hebben om mijn stem wat beter in conditie te krijgen?
Zoek anders eens naar een stemvormingscursus. Of kijk bij de plaatselijke muziekschool wat ze voor stem / zangcursussen hebben. Ik ga binnenkort starten met een cursus Durven Zingen. Is maar drie keer, maar er worden allemaal lesvormen aangeboden die net anders zijn dan privé-zangles.
Oh, als je niet in een groepje wilt, zul je inderdaad naar privé-les moeten kijken. Misschien worden er wel cursussen van 10 lessen aangeboden?
Inderdaad, sluit je aan bij een koor! Bij onze vereniging kunnen koorleden zelfs een deel van de kosten van hun privé zangles terug krijgen (subsidie)...

Studenten geven soms ook goedkoper zangles.

Ik ken ook veel mensen die hun zangles "delen". Ze gaan dan bijvoorbeeld om en om of samen...
Hier nog een zangdocent.

Zou het zeker aanraden om op zangles te gaan. Hier kan je werken aan de basis zangtechniek. Bereik vergroten vergt veeel oefening van jezelf, maar is zeker mogelijk.

Bij mij is zangles goedkoper als je met een duo of met z'n drieën komt zingen, wel minder individuele aandacht maar ook heel leerzaam; denk bijvoorbeeld aan meerstemmig zingen.

Succes!
Om je stem in betere conditie te krijgen moet je zelf ook veel oefenen.. ik heb strippenkaarten van 10 lessen, dan is er vaak al veel verandering te merken.. sommige leerlingen nemen daar genoegen mee, maar veel leerlingen nemen nog een extra strippenkaart van 10 lessen.
Ik kan zingen! Het komt alleen rot m'n strot uit
Bedankt voor de reacties allemaal.

Ik ga toch maar eens kijken hier in de buurt. Lijkt me leuk om weer eens ergens mee bezig te zijn.

Voor de zangdocenten: Waar zitten jullie ergens?
Het gaat ook (m.i.) niet zozeer over conditie, als wel over techniek. Ik zou absoluut les nemen, als je verder wilt komen (en JA, er is verschrikkelijk veel te leren en te bereiken! Zelfs al heb je niet echt aanleg voor zingen, dan kun je nog heel veel verbeteren, laat staan als je van jezelf al leuk kunt zingen).

Ik zou alleen wel zeker een docent zoeken die een CVT of EVTS achtergrond heeft, dat zijn zangmethodes die gebaseerd zijn op wetenschappelijk onderzoek en dus heel on-zweverig gaan over welke spieren je moet aanspannen en wat je met je strottenhoofd en je tong moet doen om een bepaalde klank te krijgen. Docenten die dat niet gebruiken, willen nog wel ns in vagigheden verzanden ('Je moet je geluid wat meer projecteren. Nee, niet harder, pro-jec-te-ren!' Yeah right..) En zorg ook echt dat je een popdocent vindt als je pop wilt zingen, klassieke techniek is echt iets anders.
Zangles. En ga wekelijks naar een koor. Regelmatig zingen en wat professionele begeleiding doe ik al jaren. Zingen, heerlijk. Mijn uitlaatklep. Nu nog de moed om me op te geven voor the Voice...
ik heb al een aantal jaar klassiek zangles.

ik had niet voor klassiek zangles gekozen omdat ik toen erg veel met klassiek had maar omdat het me qua techniek handig leek.

Inmiddels heb ik er wel wat mee en vind ik het erg leuk.

ik kan het dus aanraden en ik zou zeggen gewoon proberen of het wat is. ja de ene heeft er misschien wat meer aanleg voor dan de andere, maar alles is te leren.
Eens met Moosey, met name de EVT techniek is fantastisch en heel bruikbaar (gebruik ik dus ook!)..

Ik zit in het noorden van het land.. Friesland.
Zit er toevallig ook 1 van de zangcoaches in Rotterdam?
Moenie, in Rotterdam zit de Codarts Muziektheater-academie, ik heb les van iemand die daar is afgestudeerd en nu in Amsterdam woont, maar er moeten mensen zat te vinden zijn die dat gedaan hebben en nog in Rotterdam wonen. Die lui hebben zelf echt heel goed (en divers) les gehad op de academie, dus ik zou zeker proberen zo iemand te vinden als docent.
Ik zing in een koor en merk dat dat ook echt al helpt om beter te gaan zingen. Iedere repetitie begint met inzingen en meestal werken we dan ook wel aan de zangtechniek. De verbetering is natuurlijk altijd het grootst als je zangles neemt, maar een koor is een heel leuk, gezellig, leerzaam en goedkoper alternatief.
Moosey, bedankt voor de tip. Codarts ken ik wel, dus daar ga ik even kijken. Bieden ze gewoon zanglessen aan? Of hebben ze een soort prikbord waar studenten zanglessen op aanbieden?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven