Geld & Recht alle pijlers

Vraag contractverlening

28-11-2012 17:38 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Man werkt al sinds 2011 voor bedrijf A. Eerst via een uitzendbureau vanaf februari 2012 op contract.

Contract 1 was 37,5 uur per week voor 3 maanden.

Contract 2 was 37,5 uur per week voor 6 maanden.

Zijn contract loopt nu af per eind december.

Bedrijf A bied nu een 0- uren contract voor 3 maanden.

Mag dit??
Volgens mij wel. Is immers contract 3 bij bedrijf A.
Volgens mij mag een verlenging van een contract niet korter zijn dan het vorige contract.
Het is een aanbod. Het is het derde contract.

Maar je mag hierop een tegenvoorstel doen. Hij gaat er nu namelijk op achteruit. Niet een hele vriendelijke werkgever. Vraag om een tegencontract van 3 maanden voor 37.5 uur.
Ja, dat mag. (Helaas)
Alleen bij een stilzwijgende verlenging gelden exact dezelfde voorwaarden.
quote:FullHouse schreef op 28 november 2012 @ 17:41:

Volgens mij mag een verlenging van een contract niet korter zijn dan het vorige contract.Waarom zou dat niet mogen?
Ik zou ww aanvragen en het contract wel accepteren. De gewerkte uren worden dan gekort. Wg probeert zich nu gewoon in te dekken, maar misschien valt het in de praktijk mee en heeft hij nog 3 maanden voor 37,5 uur werk. En keihard solliciteren naar iets anders en afspreken dat je tussentijds kunt opzeggen.
Balen. Dulcis, 0-uren contract accepteert man echt niet. Heeft meer te maken met wat er nog meer speelt bij bedrijf A
Dus hij werkte voor deze twee contracten al bij dit bedrijf via uitzendbureau? Dan zit hij al minimaal in zijn derde (of tig-ste) contract, en kan hem alleen nog maar een contract voor onbepaalde tijd worden aangeboden! Of de 'draaideurconstructie': drie maanden uit dienst en dan weer opnieuw beginnen.
Maximaal 2 verlengingen. Een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd mag maximaal 2 keer worden verlengd. Dat zijn dus 3 arbeidscontracten. Het maakt niet uit of er sprake is van stilzwijgende of van uitdrukkelijke voortzetting. Komt het tot een 3e verlenging en dus een 4e arbeidscontract? Dan mag dit alleen een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd zijn. Deze overeenkomst gaat in op de eerste dag na het aflopen van het 3e contract.

Een voorbeeld: u werkt ergens op een arbeidsovereenkomst voor 1 jaar, die al 2 keer is verlengd met steeds 1 jaar. Dan werkt u hier dus in totaal 3 jaar. Dat betekent dat u met ingang van de eerste dag van het vierde jaar in vaste dienst bent.

Maximaal 3 jaar. Werkt u op 2 of 3 elkaar opvolgende arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd bij dezelfde baas? Dan wordt uw arbeidscontract na 3 jaar (36 maanden) automatisch ('van rechtswege') omgezet in een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd.
Joyce, hij werkt er vanaf begin 2012 op contract en niet meer via het uitzendbureau.

Inmiddels is de eerste sollicitatie de deur uit! Was ook nog een hele goede vacature dus ik ben benieuwd!
quote:Flinterke schreef op 28 november 2012 @ 18:18:

Joyce, hij werkt er vanaf begin 2012 op contract en niet meer via het uitzendbureau.

Inmiddels is de eerste sollicitatie de deur uit! Was ook nog een hele goede vacature dus ik ben benieuwd!Flinterke, wat Jocye bedoelt is dat ook het contract via het uitzendbureau meetelt, dat is dus wat de draaideurconstructie heeft (via het ene bedrijf de deur uit en het andere bedrijf deur meteen weer in.
Neen, met die draaideurconstructie bedoel ik iets anders: dat is een manier voor een werkgever om geen contract voor onbepaalde tijd aan te hoeven bieden, dus: einde contract, drie maanden WW en dan weer opnieuw beginnen met contract 1.

Ik herhaal nog eens: contract(en) via uitzendbureau tellen ook mee, dus man van TO zit al minimaal in zijn derde contract en hem mág helemaal geen contract voor bepaalde tijd meer worden aangeboden door de werkgever!
Het o uren contract is dus het vierde? Volgens de wet moet dit dan voor onbepaade tijd zijn. Mits je altijd dezelfde functie had en je cao geen andere regeling heeft hierover.

O urencontract mag gewoon. Je hebt wel een rechtsvermoeden van arbeidsomvang. Als werkgever hem dus blijft inzetten voor 37,5 uur mag dit niet opeens verlaagd worden. Het is een rechtsvermoeden dat je dus recht blijft hebben op die 37,5 uur en werkgever kan goede feiten en omstandigheden aandragen waarom het toch minder is na verloop van tijd. Bijv ziekte collega en seizoensdrukte.
TO: google op ketenregeling en opvolgend werkgeverschap voor meer info hierover.
dubbel
dank jullie wel voor alle info!

man is wel klaar met het bedrijf dus hopelijk rolt er ergens anders wat moois voor hem uit.
Kijk ook hier eens (2e alinea).
Leven en beleven
De tijd die je man bij het uitzendbureau heeft gewerkt telt mee als 1 contract.

dit betekend dat hij nu in zijn 3e contract zit. Hierna kan hij alleen een contract voor onbepaalde tijd krijgen.

andere optie is dat hij minimaal 3 maanden uit dienst gaat. Hierna kan hij weer 3x over een bepaalde tijd contract krijgen..
Van het UWV moet hij wel (bijna altijd) de verlenging accepteren. Doet hij dit niet dan krijg je een probleem met de ww uitkering.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven