Verkeersbord: "Gebruik de hele invoegstrook"

05-05-2008 18:28 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Steeds vaker kom ik langs de weg het bord met bovenstaande tekst tegen. Nu heb ik 10 jaar geleden (met veel moeite) mijn rijbewijs gehaald en geleerd dat je zo snel mogelijk in moet voegen. Als je aan het eind nog moest invoegen, was je volgens de instructeur een 'loser'.

Dus ik onlangs een poging wagen aan het eind in te voegen. Werd ik er mooi niet tussen gelaten. Terwijl de bestuurders naast mij makkelijk een baantje op hadden kunnen schuiven op de rustige weg. Uit nood maar over het verdrijvingsvlak ingevoegd.

Wat doen jullie bij de invoegstrook? En wat is eigenlijk het nut van die nieuwe maatregel?
Ik voeg in als het kan. Als het druk is ga ik niet wachten tot het eind van de invoegstrook.

Ik heb eigenlijk geen idee waarom dat moet. Heb het ook eens aan wat mensen gevraagd, maar niemand wist het. Hoop dat iemand hier het weet.
Ik voeg op ongeveer 2/3 van de strook in zodat ik nog genoeg tijd heb om een plekkie te bemachtigen Dat moest trouwens ook van mijn instructeur +- 10 jaar geleden. Hij zal volgens jouw instructeur dan wel een loser geweest zijn...

Volgens mij willen ze voorkomen dat mensen al aan het begin van de invoegstrook langzaam gaan rijden en proberen in te voegen in plaats van meer tijd te nemen zodat het wat 'vloeiender' gaat.
Dat zeg ik....
Als iedereen netjes meewerkt, kun je het beste invoegen aan het einde van de invoegstrook. Je bent dan op snelheid en kunt het meest naadloos in het verkeer inschuiven. Althans, dat is de theorie. Overigens heb ik inderdaad tijdens mijn rijlessen geleerd om aan het einde van de invoegstrook in te voegen.
Je moet zorgen dat je met voldoende snelheid invoegt. met die tekst hopen ze dat mensen niet met 80 km/u gaan invoegen als de rest van het verkeer met 120 km/u verbij raast.

Dus gewoon invoegen als je snelheid voldoende is.
Het is de bedoeling dat je de hele invoegstrook gebruikt om dezelfde snelheid te krijgen als het overig verkeer. En dan voeg je in.

Het is níet de bedoeling dat de overige weggebruikers "een baantje opschuiven" . Degene die de weg opkomt moet bij gelegenheid tussenvoegen en altijd voorrang verlenen aan de auto's op de weg .

Door te denken hopen of verwachten dat een ander opschuift breng je het verkeer in gevaar.

Jammer genoeg heeft je instructeur het je niet goed geleerd. Hij is zelf een "Loser"

Maar je kunt het wel op de juiste manier aanleren nu.
Wellicht de moeite om hier een Postbus 51 spotje aan te wijden?
Idd Brony, bij het invoegen ga jij de voorrangsweg op, dus niemand hoeft voor jou aan de kant (wel lief als het gebeurd, maar zeker niet verplicht).
Zonnetje: dat doen ze toch al mbt het ritsen? Dat moet ook aan het eind van de strook volgens de spotjes. Helaas laten mensen je er toch iets minder snel tussen als je net braaf een file bent langsgereden tot het moment dat je officieel moet ritsen
Dat zeg ik....
Ik heb ook geleerd zo snel mogelijk in te voegen, tot op het einde van de strook rijden werd als zeer asociaal bestempeld. Zo heb ik het 12 jaar geleden geleerd.

Je moet dus ook heel snel op snelheid proberen te komen,en niet pas op het einde van de strook.

Ik ervaar het nog steeds als heel erg onfatsoenlijk als mensne maar blijven rijden op die strook en er dan opeens nog tussen willen. Dan ga ik ook niet opeens opzij nee, gelegenheid genoeg gehad, zou gevaarlijk zijn om opeens nog uit te wijken.

Ik ga wel zo goed mogelijk opzij als ze gewoon vlot proberen in te voegen
Hier iemand die aan het lessen is.

Ik leer het nu inderdaad zoals al een paar keer vermeld:

Zodra je voldoende snelheid hebt mag je erop.

Het hoeft niet perse tot het einde. Maar als je iemand die je links naast je hebt rijden er nog uit kan trekken voor het einde van de strook meot je dat doen mits je diegene natuurlijk niet belemmerd.
Celina, dat van die snelheid zo heb ik het ook geleerd. Je snelheid aanpassen aan die van het overige verkeer en zodra er een plekje is invoegen. En als het heel druk is op de rechter (en niet op de linker) baan en invoegen daardoor bijna niet mogelijk is, is het fijn als iemand een rijtje opschuift.

Maar het bord suggereert dat je pas aan het einde 'mag' invoegen en niet eerder. Dat vind ik dus een beetje fout.
Ik heb mijn rijbewijs sinds begin dit jaar, en mij is geleerd dat je inderdaad wel invoegt met voldoende snelheid, maar dan wel zo snel mogelijk.
668, the neighbour of the Beast
Op de snelweg rondom rotterdam staan er ook een

paar. En dan op de punten waar 2 verschillende snelwegen samen komen.

Daar is het bedoeld omdat je mensen hebt die direct van baan willen verwisselen wat niet gaat want het is druk.

.Terwijl ze bijwijze van 1 km "de tijd" hebben.
Ik kijk wel uit om pas aan het einde van de strook in te voegen; als je er dan niet tussenkomt sta je dus stil. Zonder ruimte om nog op snelheid te komen. Zit al met zweet onder mijn oksels als ik er alleen maar aan denk
Ik geloof niet meer in sprookjes.
Ach, ik vind het niet meer dan logisch om pas de snelweg op te gaan als je de juiste snelheid hebt bereikt, dwz de snelheid van je medeweggebruikers op dat moment. Invoegen als je maar 80 rijdt terwijl er op dat moment iemand langskomt die 100 rijdt is een beetje aso. Wel vind ik het irritant als er geen plaats wordt gemaakt als daar wel ruimte voor is, bv bij korte invoegstroken. Het is me echt 1 keer gebeurd dat ik er bijna niet opkwam omdat er gewoon geen plaats werd gemaakt.

Maar verder gaat het altijd goed.
ik heb bij mijn rijlessen 6 jaar geleden ook geleerd dat als je op de rechter rijbaan rijdt ter hoogte van een invoegstrook, je dan wel zo netjes moet zijn om even te schuiven als het mogelijk is.
Het doorrijden tot einde invoegstrook wordt gebruikt op punten waar er altijd ellende is bij invoegen.

Ik kende ook zo'n invoegstrook waar iedereen er gelijk op wil. (vanaf een toeritdosering op een weg met altijd file)

En dat stopt dus gigantisch op. Als je dan gewoon doorijdt, kun je er allemaal makkelijk invoegen, en niet alleen die vooraan rijdt.
Volgens mij zijn er veel 'Doornroosjes' in mijn omgeving...
Ik heb mijn rijbewijs al zo'n 15 jaar en dus ook geleerd zsm op snelheid in te voegen, maar ik vind het een hele goede regel dat de invoegstrook in zijn geheel gebruikt wordt. Dan weet je als bestuurder op de hoofdrijbaan tenminste wanneer iemand invoegt en dat hij/zij hard genoeg rijdt en kun je degene gelegenheid geven in te voegen zonder extra manoevres. Nu kwakken mensen vaak zonder te kijken aan het begin van de strook hun auto met 80 km/u voor de jouwe.

En ik vind het zo ontzettend kinderachtig en belerend om mensen die het hele asfalt (goed) benutten geen ruimte te geven om in te voegen. Ik vind het zelfs asociaal en gevaarlijk.
speciaal ff inglogd!

ik heb al 25 jaar mn rijbewijs (ai ai, ja leeftijd soort van bekend nu..) en ik moest de afgelopen maanden regelmatig van de N11 de A12 op, waar ook zo'n leuk nieuw bord staat dat je de hele invoegstrook moet gebruiken.

Nou, het staat daar steeds (als ik er ben!) volledig stil en dan wacht ik echt niet tot einde invoegstrook maar voeg zsm in. Heb later invoegen geprobeerd, maar geen succes.

Volgens mij geldt het alleen voor plaatsen waar het verkeer (al) op snelheid is. Dan snap ik het ook, maar in andere gevallen, voor mij zsm naar links en zsm een baan verder naar links voor de doorstroming!
[quote]thee schreef op 05 mei 2008 @ 21:44:

speciaal ff inglogd!

ik heb al 25 jaar mn rijbewijs (ai ai, ja leeftijd soort van bekend nu..)

yep, minimaal 43 dus. Ouwe taart
quote:Celina86 schreef op 05 mei 2008 @ 19:21:

Maar als je iemand die je links naast je hebt rijden er nog uit kan trekken voor het einde van de strook meot je dat doen mits je diegene natuurlijk niet belemmerd.Is dat echt wat je leert? Nog even snel op de invoegstrook iemand (rechts) voorbijrijden? En dan vervolgens hard op de rem staan om niet achterop degene die daar weer voor rijdt te knallen zeker? Klinkt niet echt veilig.
Ik heb geleerd om de invoegstrook te gebruiken om op snelheid te komen, en dan pas in te voegen als het kan. Dus als je daar de hele strook voor nodig hebt, moet je die ook gebruiken. Officieel moet je geloof ik stoppen aan de invoegstrook, wachten tot je ruimte ziet en dan snelheid maken.

Ik erger me altijd aan mensen die hun auto opzij kwakken om mij of een ander ertussen te laten. Vaak kijken ze niet of er verkeer is op de linkerbaan, en het gebeurt heel vaak dat de invoeger harder rijdt dan degene die naar links ging. Compleet onnodig ook, omdat in Nederland de invoegstroken over het algemeen lang genoeg zijn.
quote:quattro35 schreef op 05 mei 2008 @ 22:51:

[quote]thee schreef op 05 mei 2008 @ 21:44:

speciaal ff inglogd!

ik heb al 25 jaar mn rijbewijs (ai ai, ja leeftijd soort van bekend nu..)

yep, minimaal 43 dus. Ouwe taart Enneh... dank je hè

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven