Gezondheid alle pijlers

To calendula or not to calendula

28-11-2012 22:36 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb, zoals me eigenlijk heel vaak gebeurt, mijn arm weer eens verbrand. Op de manier, zoals me dat altijd overkomt. Ik heb mooie pannen met drie gaatjes in de deksel en ik hou dus gewoon heel vaak mijn pols dus net boven die drie gaatjes in de stoom als ik wil afgieten. Niet handig, ik weet het, maar zat met mijn kop weer ergens anders. Dit keer was ik er redelijk op tijd bij. Nog net voor het au deed. Maar toch natuurlijk een blaar. Gekoeld onder de kraan en echt zeer doet het niet, maar er zit wel een blaasje op. Ik heb het nu enigszins afgedekt met een luchtdoorlatende pleister anders schuur ik 'm meteen open. Maar het jeukt nu wel. De ene site zegt niks smeren en droog houden, de ander zegt als het geen open wond is kan je er wel wat op doen. En calendula kan volgens mij dan weer niet zo veel kwaad en op de verpakking staat dat je het op kleine (dichte) brandwondjes mag smeren. Dus wel, of niet wat smeren?
Zolang het niet open is smeer ik er zelf altijd calendula op, maar dit is volgens mij niet het algemene medische advies
Ik ben een fan van calendulazalf voor zulke plekjes. Verzacht lekker, waardoor het minder jeukt en zo'n blaasje ook minder makkelijk openspringt.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Ja, ik zou 't ook erop doen
'Dat was mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen?'
Is dicht, dus mag
Dank! Ik doe het gewoon! Ik neem het risico! Living life on the edge .
ik hou het altijd even onder de kraan en verder alleen afwachten tot het genezen is. Geneest vanzelf. Vroeger deed ik me vaak pijn aan het stoomapparaat.
it's a big club and you ain't in it
Niet komen klagen als er een gat in je pols valt!
quote:Yvonne77 schreef op 28 november 2012 @ 22:53:

Niet komen klagen als er een gat in je pols valt!
quote:camomille schreef op 28 november 2012 @ 22:51:

Dank! Ik doe het gewoon! Ik neem het risico! Living life on the edge .
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Bij brandwonden gebruik ik spul die ik heb voor mijn katten. Is voor wondjes tot brandwonden. Een keer bij ex bij een brandwond erop gedaan (ik mocht dat spul voor dieren van hem niet gebruiken dus had even een leugentje voor eigen bestwil verzonnen), de volgende dag was het alleen nog een plekje. En was echt een redelijke brandwond. Zelf gebruik ik het ook als ik me verbrand bij het koken.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Het meest geniale spul tegen brandwonden Heb ik per ongeluk (destijds bij gebrek aan iets anders vettigs) ontdekt: Glycerona handcreme.

Haalt de pijn er totaal uit, ook later onder warme kraan oid geen enkele pijn meer. En heb van geen enkele hiermee ingesmeerde brandblaar (en had best een paar flinke) ook maar iets van een litteken overgehouden.

Maar t mooiste is nog wel dat dus de pijn er helemaal mee wegtrekt, niet direct natuurlijk, maar geef het een uurtje, of 2.

Standaard in m'n medicijnkastje sindsdien!
Voor brandplekken heb ik Bepanthen spray in huis. Erg fijn spul!
Ik heb aloe vera plantjes staan. Als je een wondje hebt, takje eraf snijden en het vocht van de plant erop doen. Werkt uitstekend!
als het niet open is, zeker calendula smeren!

bij bhv heb ik trouwens geleerd dat je niet onder de koude kraan moet, maar onder een lauw warme. Door het koude water trekt de hitte van de blaar verder naar binnen en schijn je een grotere blaar te krijgen. Van lauw warm water gaat de hitte er meer uit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven