Caviahok schoonmaken
zaterdag 1 december 2012 om 16:44
Las veel op internet dat je de bak echt niet elke week hoeft schoon te maken als in de zin van "omkiepen, schoonmaken, vers stro er in doen" maar dat je elke week poepjes en plasjes er uit moet halen en er een beetje vers stro in moet doen en eens in het jaar de bak echt moet schoonmaken.
Hoe doen jullie dat?
Hoe doen jullie dat?
zaterdag 1 december 2012 om 16:51
http://www.degrotecavia.nl/verschonen.html
Dit is er overigens maar één, die andere sites waar ik 't las ben k overal viavia opgekomen.
En ik zeg ik doe 't zelf niet! Absoluut niet moet er niet aan denken....
Dit is er overigens maar één, die andere sites waar ik 't las ben k overal viavia opgekomen.
En ik zeg ik doe 't zelf niet! Absoluut niet moet er niet aan denken....
zaterdag 1 december 2012 om 16:55
Heb cavia's gehad , elke dag álles (zeker het stro/hooi, laat staan oud voer) verversen en 2-3 keer per week hele hok compleet leeg, goed schoonmaken en ontsmetten. Mijn cavia's waren bere- gezond. Indien het hok niet perfect schoongehouden wordt hebben parasieten (in stro/hooi zeker) vrij spel.
Dus lekker aan de poets voor de gezondheid van je diertje(s).
Voer elke dag vervangen dus niet gegeten voer elke dag weggooien. Cavia's zijn erg gevoelig voor slechte hygiene.
Je wc maak je toch ook elke dag schoon en zo'n beestje plast en poept door heel het hok dús moet elke dag minstens vers hooi/stro erin. Zielig, een beestje wat meerdere dagen door zijn eigen zooi mag huppelen...
Voer elke dag vervangen dus niet gegeten voer elke dag weggooien. Cavia's zijn erg gevoelig voor slechte hygiene.
Je wc maak je toch ook elke dag schoon en zo'n beestje plast en poept door heel het hok dús moet elke dag minstens vers hooi/stro erin. Zielig, een beestje wat meerdere dagen door zijn eigen zooi mag huppelen...
zaterdag 1 december 2012 om 16:58
Omkiepen, schoonmaken en vers stro erin is zeker wel minstens elke week nodig, anders gaat het ontzettend stinken. Hier vinden de cavia's het ook heerlijk als ze net weer een schoon hok hebben, dan gaan ze rondspringen en onder het stro kruipen. Ik doe het dan weer niet zo vaak en grondig als degene hierboven, maar ik poets ook niet mijn toilet elke dag.
zaterdag 1 december 2012 om 17:00
enne, info van internet halen als het om het welzijn van je huisdier gaat..........
Waar zijn nou dierenartsen en hun adviezen voor?
Heb deze week een dierenwinkel waar het stonk als de hel en de konijntjes, hamsters en cavia's in natte en vieze hokken bomvol vliegen zaten "verlinkt" naar de keten waartoe die zaak behoort.
Had de eigenaar al 10 keer aangesproken op het slechte verzorgen van de beestjes, hij heeft die kans niet genomen. Die beestjes zitten daar zo al een paar maanden.
Doet hij niet beter dan hol ik volgende week naar de dierenbescherming, serieus.
Waar zijn nou dierenartsen en hun adviezen voor?
Heb deze week een dierenwinkel waar het stonk als de hel en de konijntjes, hamsters en cavia's in natte en vieze hokken bomvol vliegen zaten "verlinkt" naar de keten waartoe die zaak behoort.
Had de eigenaar al 10 keer aangesproken op het slechte verzorgen van de beestjes, hij heeft die kans niet genomen. Die beestjes zitten daar zo al een paar maanden.
Doet hij niet beter dan hol ik volgende week naar de dierenbescherming, serieus.
zaterdag 1 december 2012 om 17:00
Ja dat dacht ik dus ook! Dacht al dat ik het overdreven vaak deed, maar valt dus best mee
T zijn natuurlijk best wel kwetsbare beestjes dus de boel goed schoonmaken vind ik zelf ook erg belangrijk. Helemaal omdat cavia's inderdaad poepen en plassen door 't hele hok (een konijn bijv maar in één hoekje)
Met welk middel ontsmet je de boel?
De adviezen van de dierenspeciaalzaak heb ik wel gehoord hoor en opgevolgd, was benieuwd hoe anderen het deden en toen ik dat tegen kwam dacht ik ook "no way... dat kan niet..." en dat leek nog wel zo'n site die alles van cavia's wist...
Met welk middel ontsmet je de boel?
De adviezen van de dierenspeciaalzaak heb ik wel gehoord hoor en opgevolgd, was benieuwd hoe anderen het deden en toen ik dat tegen kwam dacht ik ook "no way... dat kan niet..." en dat leek nog wel zo'n site die alles van cavia's wist...
zaterdag 1 december 2012 om 17:05
quote:thaorchid schreef op 01 december 2012 @ 16:55:
Heb cavia's gehad , elke dag álles (zeker het stro/hooi, laat staan oud voer) verversen en 2-3 keer per week hele hok compleet leeg, goed schoonmaken en ontsmetten. Mijn cavia's waren bere- gezond. Indien het hok niet perfect schoongehouden wordt hebben parasieten (in stro/hooi zeker) vrij spel.
Ik maak het hok van mijn konijnen 1 a 2 keer per week schoon. Eten gaat elke dag in een schoon bakje enzo en water en groenten elke dag vers.
Maar elke dag mijn toilet schoonmaken!?! No way. Eens per week de borstel en de bleek erdoor vind ik meer dan zat. Ik zit er niet met mijn handen aan en de bril is schoon. Waarom doe jij dat elke dag?
Ik maak het hok van mijn konijnen 1 a 2 keer per week schoon. Eten gaat elke dag in een schoon bakje enzo en water en groenten elke dag vers.
Maar elke dag mijn toilet schoonmaken!?! No way. Eens per week de borstel en de bleek erdoor vind ik meer dan zat. Ik zit er niet met mijn handen aan en de bril is schoon. Waarom doe jij dat elke dag?
zaterdag 1 december 2012 om 17:10
Darmziekte dus ik spetter nogal zal ik maar zeggen dus moet elke dag poetsen (deed ik ook voor die "spetteraandoening" overigens)
Maar een vies toilet is echt bah en wat je niet ziet is er echt wel.
Wat is er vermoeiender dan elke dag even een ontsmettingslapje door je wc te halen en er chloor in te kieperen tegen de altijd in darmen aanwezige meest onvoorspelbare bacterien?
Maar echt, één keer per week? Ajakkes
En, niet met je handen aan de bril? Ja, vast, heb hier softclose gevallen met ingebouwd spoelschoonmaaktabletten maar die bril moet ik toch echt even een klein zetje geven hoor, en het deksel heeft net zo veel bacteriën als de bril zelf.
Maar een vies toilet is echt bah en wat je niet ziet is er echt wel.
Wat is er vermoeiender dan elke dag even een ontsmettingslapje door je wc te halen en er chloor in te kieperen tegen de altijd in darmen aanwezige meest onvoorspelbare bacterien?
Maar echt, één keer per week? Ajakkes
En, niet met je handen aan de bril? Ja, vast, heb hier softclose gevallen met ingebouwd spoelschoonmaaktabletten maar die bril moet ik toch echt even een klein zetje geven hoor, en het deksel heeft net zo veel bacteriën als de bril zelf.
zaterdag 1 december 2012 om 17:17
Misschien is dat het verschil. Thuis zitten wij beiden en ik heb geen deksel op mijn toilet. Dus ik zit echt nooit aan de bril (wel erop natuurlijk). Ik kan me voorstellen dat ik wel meer zou poetsen als ik meer zou spetteren
. Als ik iets achterlaat, poets ik uiteraard ook, maar anders toch echt 1 maal per week. Ik vind het zelf niet vies, want ik weet wat ik er doe en hoe weinig ik er ben (het grootste deel van de tijd ben ik op mijn werk, namelijk, dus het is een ochtendplas, een middagplas en op de badkamer een avondplas. Dat is het wel (jeetje, nu ken je mijn plasritme...)
zaterdag 1 december 2012 om 17:24
(jij zeikerd )
Mijn internist zegt altijd: als je weet wat er in je darmen en in je urine zit weet je ook wat er op je wcbril zit...
En de meeste mensen wassen hun handen niet na toiletbezoek of doen dat pas nadat ze de bril dan wel het deksel hebben dichtgedaan (mét die handen dus waar je net met een papiertje je bibs mee hebt afgeveegd). Dat er wcpapier tussen je handen en je achterste zit zegt niet dat je handen bacterievrij zijn, in tegendeel zelfs want het is maar poreus papier. En dan heb ik het niet eens over de kraan in je fonteintje, of de deurklink...
En al die bacterien zijn overdraagbaar dus als jij buikgriep hebt slaat dat lekker over naar mede-toiletgebruikers in je huis.
Dat ik darmpatient ben maakt me natuurlijk wel wat stelliger in deze uiteraard maar toch.
Oh ja, het topic ging over caviaatjes )
Mijn internist zegt altijd: als je weet wat er in je darmen en in je urine zit weet je ook wat er op je wcbril zit...
En de meeste mensen wassen hun handen niet na toiletbezoek of doen dat pas nadat ze de bril dan wel het deksel hebben dichtgedaan (mét die handen dus waar je net met een papiertje je bibs mee hebt afgeveegd). Dat er wcpapier tussen je handen en je achterste zit zegt niet dat je handen bacterievrij zijn, in tegendeel zelfs want het is maar poreus papier. En dan heb ik het niet eens over de kraan in je fonteintje, of de deurklink...
En al die bacterien zijn overdraagbaar dus als jij buikgriep hebt slaat dat lekker over naar mede-toiletgebruikers in je huis.
Dat ik darmpatient ben maakt me natuurlijk wel wat stelliger in deze uiteraard maar toch.
Oh ja, het topic ging over caviaatjes )
zaterdag 1 december 2012 om 17:47
zaterdag 1 december 2012 om 17:50
Heb een groot hok voor mijn twee beertjes. Verschoon elke week. In de hoekjes waar veel geplast wordt, ligt eerst een laagje kattengrit (houtvezels). Daaroverheen een flinke laag kranten en dan zaagsel. Als ik het minder vaak verschoon, wordt het toch echt te smerig en ga je het ruiken. Ze zijn ook altijd erg blij met een schoon hok en door de kranten is het verschonen een kleine moeite. Je rolt ze zo op, met de vieze zooi erin. Alleen het kattengrit verwijderen kost wat meer moeite.
zaterdag 1 december 2012 om 17:57
Hoe je van caviahok op eigen wc schoonmaken kan komen
Konijnenhok doe ik inderdaad ook wanneer 't nodig is. Konijn poept en plast in z'n nachthok dat schep ik regelmatig leeg, en eens in de twee weken het hele hok. Kon is wat dat betreft wat zindelijker (gelukkig)
@ Italie_meisje: Dat heb je goed voor elkaar dat je vriend de boel schoonmaakt
Hoe krijg je het voor elkaar dat je plas en poep kan wegscheppen? Bij ons doen ze dat door 't hele hok heen, zou niet weten waar ik dan moet scheppen 
@ matisse, die kranten zijn wel een goed idee, gaan ze daar niet van eten?
Konijnenhok doe ik inderdaad ook wanneer 't nodig is. Konijn poept en plast in z'n nachthok dat schep ik regelmatig leeg, en eens in de twee weken het hele hok. Kon is wat dat betreft wat zindelijker (gelukkig)
@ Italie_meisje: Dat heb je goed voor elkaar dat je vriend de boel schoonmaakt
@ matisse, die kranten zijn wel een goed idee, gaan ze daar niet van eten?