Frietpan

03-12-2012 13:13 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Had ik vanmorgen eindelijk de moed verzameld om die ellendige frietpan maar weer eens schoon te maken, is me de moed alweer in mijn schoenen gezonken. Wat een rotklus, het kreng blijft aan alle kanten plakken. En kan iemand me vertellen hoe ik de aangekoekte zooi in de hoeken van het netje kan verwijderen?

Soda heb ik al eens geprobeerd, net als een vaatwastablet en zelfs Dasty.
Met vaatwastabletten kreeg ik de pan in het begin goed schoon. Maar na een tijdje is de prut in de hoekjes van het netje niet meer weg te krijgen.

En hoe dom van me. Ik was nog nooit op het idee gekomen om een metalen pannenspons te gebruiken. Elke keer weer helemaal gefrustreerd omdat de haren van de afwasborstel in het netje bleven steken.. of nog erger, stukken schuurspons..:-P
Ik heb een actifry van philips, was even een uitgave maar hoef nu nooit meer vet te verschonen, alleen de pan na gebruik even afwassen, ideaal!
Ik heb nog nooit een friet pan gehad.

Patat haal ik of bak ik zelf, gewoon in de hapjes pan met een laagje olie, die ik dan weer weggooi.
Probeer het eens met een scheutje ammoniak in je water.

Soms wil het nog weleens lukken met een puntenmesje (schilmesje, ik weet niet hoe die dingen heten) of met een tandenborstel of een nagelborstel.

Heb het laatst ook gedaan, ben er bijna een dag mee kwijt geweest maar was wel weer als nieuw.
IK zou gewoon die hele frietpan de deur uitdoen!

Patat doe ik tegenwoordig in de oven, net als de kroketjes (van Mora speciaal voor in de oven)

Op 1 of andere manier heb ik dan toch het idee dat het "gezonder" is
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Mja het zal toch wat vet schelen als je ovenfrietjes eet ipv frituurfrietjes? En dan zijnde frietjes van een goede snackbar nog beter dan die van jezelf meestal, omdat daar het vet regelmatig ververst wordt, de patat op twee temperaturen gebakken wordt ( eerst dicht, dan gaar, nemen ze minder vet op). Thuisvet is vaak oud, of heeft lang gestaan, of os niet heet genoeg.
... Ik denk dat mijn toetsenbord het langzaam aan het begeven is...
Ik bak ook nu friet enzo in de oven. Wat minder vet en je het schoonmaken van die stinkpan niet meer. Mieter weg dat ding.
Het kreng staat al in mijn auto..op naar het milieupark!
Ik frituur altijd in een gewoon pannetje met een laagje zonnebloem of arachideolie. Gewoon in een fles gieten en wegflikkeren, pan in de vaatwasser en klaar. Die echte frituurpannen blijven ook goor aan alle kanten. Als Dasty niet meer werkt weet ik het ook niet meer, ik zou verwachten dat die troep bijna je hele frietpan oplost.
Wij halen elke vrijdag patat bij de snackbar, geen gestink en geklooi met vette pannen!
Die echte frietpannen zijn dramadingen om schoon te maken.Hier ook een rechthoekige met uitneembare binnenpan (perfect schoon te maken), netje kan gewoon de vaatwasser in.
quote:emma77emma schreef op maandag 03 december 2012 13:15 Ik heb weleens een nieuwe friteuze gekocht omdat ik geen zin had de oude schoon te maken. Toppunt van luiheid Dit dus. Lol
quote:Penelope_ schreef op 03 december 2012 @ 13:21:

Wij kopen altijd een goedkope, die verschonen we een paar keer en als hij niet meer goed schoon te krijgen is dan doen we hem weg en kopen we een nieuwe. Dingen kosten maar iets van 15 euro...Milieubarbaar!
Ik heb er een van princess, kan bijna helemaal in de vaatwasser ( vaak twee keer achter elkaar). Alleen verwarmingselement met klein bakje elektronica niet, dat doe ik met een sponsje. Vergeleken met eerdere frituurpannen us het udeaal
Trouwens: ovenfrietjes zijn vetter: er wordt vet toegevoegd voordat ze de zak ingaan.
ik heb er een helemaal schoon gekregen met Dreft Powerspray (inweekspray). Die was van aluminium en de buitenkant van plastic.

Vet verwijderen met een stuk papier, daarna dik insprayen en met een droge vaatkwast een beetje verdelen - 15 min. wachten, met papier of vaatborstel verwijderen. Eventueel herhalen. Daarna ruim spoelen en nasoppen met afwasmiddel. Spoelen.
it's a big club and you ain't in it
tegenwoordig heb ik er een met teflonlaag. Een kleine friteuse is het, waar net één portie patat of drie oliebollen in kunnen. Die heeft het probleem niet. Ik dacht dat ook de Tomado-pan (Blokker) teflon coating had. Die is iets groter.
it's a big club and you ain't in it

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven