Geld & Recht alle pijlers

geldzorgen

28-09-2012 20:08 1289 berichten
Alle reacties Link kopieren
geldzorgen
quote:nancy_weeds schreef op 28 november 2012 @ 18:14:

Maar vinden jullie 600/800 euro een realistisch bedrag om mee rond te komen: gezin van 5, boodschappen, verjaardagen, onvoorziene kosten, kleding, luiers, alles...

Wij hebben 3 kinderen van bijna 5 jaar, 6,5 jaar en 9 jaar. Onze vaste lasten zijn een stuk hoger dan jullie maar ook het inkomen is hoger.

Wij hebben rond de 825 euro per maand te besteden excl diesel ( mijn man krijgt geld van zijn collega's omdat hij altijd rijd naar het werk en van dat geld tanken we dan )

Wij redden het iedere maand net, we hebben 150 per week in een envelop en pinnen in principe niet meer. We doen voor ongeveer 130 euro boodschappen en 20 euro voor bv een verjaardag of de kapper.

Moet overigens nog even zeggen dat ik naar aanleiding van dit topic besloten heb om de mogelijkheid tot rood staan op onze rekening stop te zetten. Ook pinnen we dus niet meer zoals ik af schreef. Dus bedankt daarvoor !!! Want onze financiele situatie is veel beter sinds ik dit topic volg.

Overigens als je wilt, wil ik ook best onze vaste lasten delen.
Soms moet je veranderen om jezelf te blijven
En? Al nieuws?
'Dat was mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen?'
Ik zou m'n handjes dichtknijpen met de bedragen die jij te besteden hebt

Wij hebben twee kinderen, eentje in de luiers. Na aftrek van vaste lasten heb ik 400 euro in de maand over voor eten, drinken, benzine, drogist, bakker, slager etc, Eigenlijk moet kleding er ook van betaald worden, maar dat lukt meestal niet. Kleding wordt dus gekocht als de kinderbijslag er is en schoeisel koop ik van het geld van de spaarrekening. Voor onszelf kopen we amper nieuwe kleding, schoenen idem. Laat liever de schoen een keer verzolen dan nieuwe te kopen.

Ik let wel erg op kwaliteit van kleding en schoeisel, wil dat mijn kinderen er netjes bij lopen. En goede schoenen vind ik ook erg belangrijk, bezuinig ik niet op.

Het is hier elke maand weer uitkijken, maar ik vind dat wij toch nog redelijk luxe kunnen leven. Brood komt van de bakker, voor vlees ga ik naar de slager, boodschappen bij C1000 (maandvoorraad budgetmerk), groente bij de Turk. Ook nog ruimte voor een lekker kaasje in het weekend en een keer patat halen als het zo uitkomt.

Moraal van het verhaal, heel bewust je geld uitgeven scheelt zóvéél geld!
Ik krijg er een punthoofd van!
Hoi missels,

Wat jullie per maand besteden is dus ook waar ik meestal op uit kom. Zo'n 800 euro. Dan zit je gewoon net even iets ruimer!

Ik zou graag je vaste lasten zien als je dat geen probleem vindy. Jij beng nog niet herkend dus kan makkelijk, haha. Maar even voor een vergelijking voor mijzelf.

En fijn dat je ook veel aan dit topic hebt!
quote:Janna- schreef op zaterdag 01 december 2012 16:03 En? Al nieuws?Nee nog niet Janna! Wrs kan ik toch pas omzetten vanaf juni 2013 naar 32 uur maar dat hoor ik eind volgende week.
quote:Plokkie schreef op zaterdag 01 december 2012 16:20 Ik zou m'n handjes dichtknijpen met de bedragen die jij te besteden hebt

Wij hebben twee kinderen, eentje in de luiers. Na aftrek van vaste lasten heb ik 400 euro in de maand over voor eten, drinken, benzine, drogist, bakker, slager etc, Eigenlijk moet kleding er ook van betaald worden, maar dat lukt meestal niet. Kleding wordt dus gekocht als de kinderbijslag er is en schoeisel koop ik van het geld van de spaarrekening. Voor onszelf kopen we amper nieuwe kleding, schoenen idem. Laat liever de schoen een keer verzolen dan nieuwe te kopen.

Ik let wel erg op kwaliteit van kleding en schoeisel, wil dat mijn kinderen er netjes bij lopen. En goede schoenen vind ik ook erg belangrijk, bezuinig ik niet op.

Het is hier elke maand weer uitkijken, maar ik vind dat wij toch nog redelijk luxe kunnen leven. Brood komt van de bakker, voor vlees ga ik naar de slager, boodschappen bij C1000 (maandvoorraad budgetmerk), groente bij de Turk. Ook nog ruimte voor een lekker kaasje in het weekend en een keer patat halen als het zo uitkomt.

Moraal van het verhaal, heel bewust je geld uitgeven scheelt zóvéél geld!

Plokkie wat knap dat je het zo allemaal redt en ook nog met de bakker/slager etc erbij. Daar moet ik dus echt nog handigheid in krijgen. Ik heb dit weekend veel ingeslagen bij de Lidl, vlees bij islamitische slager gehaald. C1000 voor wat andere dingen nog. Dus was ook zo'n 120 kwijt in totaal. Dat moet voor een week zijn. Onverwachte verjaardag gister was weer 18 euro voor cadeautje. Minder oh ja en kruitvat luiers dus heb flink uitgegeven.

Kleding en schoenen wil ik nu echt van kinderbijslag doen als dat lukt. Voorlopig zit ik nog goed. Kids kunnen veel van elkaar overnemen.
Voor kleding kan je ook marktplaats afstruinen. Staan ook leuke dingen p voor weinig. (en zelf ook kleding verkopen?)
De kleding wordt bij ons wel helemaal afgedragen. Ik zal eens op marktplaats kijken. Vind wibra/h
Oeps zeker weer een vreemd teken gebruikt....

HenM : aha dat was dus weer dat "en" teken!

Ik schreef dat ik niet vd merken ben en wibra of CenA (nog een en teken!) ook prima vindt.

En schoenen geef ik ook door, mocht vroeger niet maar dat is blijkbaar achterhaald.

Meeste geld gaat op aan eten, eten en nog eens eten...
61,35 Gemeentelijke belastingen

100 Wegenbelasting auto 1 ( diesel )

21 Wegenbelasting auto2

179,3 Ziektekosten verzekering

28,87 Uitvaartverzekering

89 Stroom

122 Gas

1260 Hypotheek

35 Abbo mobiel 1

40 Abbo mobiel 2

70 Tv, internet , bellen

33,95 Fitness

23,67 Water

75 Sparen

36,57 Levensverzekering ( voor hypotheek )

95 Verzekeringen ( incl reisverz en caravanverz )

16,35 FNV

250 Afbetalen doorlopend krediet

6 Goede doelen

87 KOV terugbetalen

2630,06 Totaal

Salaris man 3070 + teruggave hypotheek 388 = 3458.

Te besteden per maand : 827.94

Het doorlopend krediet is een erg hoog bedrag en zal nog zeker 1,5 jaar betaald moeten worden. De terugbetaling aan de belasting vanwege teveel ontvangen kov is bijna klaar. Wij hebben dit jaar gekozen voor het hoogste eigen risico daarom zijn onze ziektekosten best laag. Ook voor 2013 doen wij dit weer,we betalen dan 175 euro.

Mijn salaris reken ik hier niet bij, ik werk als oproepkracht en mijn salaris kan 1000 euro zijn maar ook 500 euro. Momenteel gaat mijn salaris op aan het versneld aflossen van de lening. En ik spaar 25 euro per kind per maand van mijn salaris. Zowel mijn man als ik werken onregelmatig, mijn man heeft een vast 5-ploegendienst rooster, ik werk als hij thuis of en zo niet, heb ik gelukkig mijn ( gescheiden ) ouders die vaak de kinderen uit school halen en even een uurtje oppassen want mijn man is rond 16u thuis vanuit een dagdienst en ik vaak 15.30 of 16.30.

Wij kunnen grote lasten zoals de waterschapsbelasting in één keer betalen van het vakantiegeld. Verder sparen we 75 euro per maand dit geven uit aan oa sportvereniging van de kinderen, kamp van korfbal, schoolgeld kinderen (315 euro aan het begin van het schooljaar ) en overblijfgeld. MAAR we komen tot de conclusie dat dit niet genoeg is dus dat moet omhoog naar 100 euro. Verder sparen wij momenteel niets, we lossen liever onze lening af.

Verder sparen wij 200.000 euro met de hypotheek op ons huis en zien dit als een goede oude dag voorziening.

Als mijn man overwerkt verdient hij ook bijna 200 euro extra dus ik moet eerlijk zeggen dat wij ook vaak meer dan 800 euro te besteden hebben.

Ik ben hier degene die heel erg veel geld uitgeeft, ik heb echt mijn pinpas ingeleverd.
quote:missesl schreef op zondag 02 december 2012 22:11 61,35 Gemeentelijke belastingen

100 Wegenbelasting auto 1 ( diesel )

21 Wegenbelasting auto2

179,3 Ziektekosten verzekering

28,87 Uitvaartverzekering

89 Stroom

122 Gas

1260 Hypotheek

35 Abbo mobiel 1

40 Abbo mobiel 2

70 Tv, internet , bellen

33,95 Fitness

23,67 Water

75 Sparen

36,57 Levensverzekering ( voor hypotheek )

95 Verzekeringen ( incl reisverz en caravanverz )

16,35 FNV

250 Afbetalen doorlopend krediet

6 Goede doelen

87 KOV terugbetalen

Het doorlopend krediet is een erg hoog bedrag en zal nog zeker 1,5 jaar betaald moeten worden. De terugbetaling aan de belasting vanwege teveel ontvangen kov is bijna klaar.

Mijn man verdient 3070 euro per maand en we krijgen 388 terug van de belastingdienst.

Mijn salaris reken ik hier niet bij, ik werk als oproepkracht en mijn salaris kan 1000 euro zijn maar ook 500 euro. Momenteel gaat mijn salaris op aan het versneld aflossen van de lening. En ik spaar 25 euro per kind per maand van mijn salaris. Zowel mijn man als ik werken onregelmatig, mijn man heeft een vast 5-ploegendienst rooster, ik werk als hij thuis of en zo niet, heb ik gelukkig mijn ( gescheiden ) ouders die vaak de kinderen uit school halen en even een uurtje oppassen want mijn man is rond 16u thuis vanuit een dagdienst en ik vaak 15.30 of 16.30.

Wij kunnen grote lasten zoals de waterschapsbelasting in één keer betalen van het vakatiegeld. Verder sparen we 75 euro per maand dit geven uit aan oa sportvereniging van de kinderen, kamp van korfbal, schoolgeld kinderen (315 euro aan het begin van het schooljaar ) en overblijfgeld. MAAR we komen tot de conclusie dat dit niet genoeg is dus dat moet omhoog naar 100 euro. Verder sparen wij momenteel niets, we lossen liever onze lening af.

Verder sparen wij 200.000 euro met de hypotheek op ons huis en zien dit als een goede oude dag voorziening.

Als mijn man overwerkt verdient hij ook bijna 200 euro extra dus ik moet eerlijk zeggen dat wij ook vaak meer dan 800 euro te besteden hebben.

Ik ben hier degene die heel erg veel geld uitgeeft, ik heb echt mijn pinpas ingeleverd. Bedankt voor de moeite Missels! Dat ziet er op zich toch ook prima uit zo jullie vaste lasten. Wel balen dat je moet terug betalen aan KOV. Goed dat je die DK versnelt aan het aflossen bent. Altijd fijn als je daar weer vanaf bent. Ik snap dat je liever aflost dan spaart. Hebben jullie nog wel een buffer op de spaarrekening staan? Ik heb bv geen uitvaartverzekering. Wilde ik laatst wel afsluiten (na een sterfgeval in de familie en een blik op de rekening van de uitvaart) maar toch nog maar uitgesteld ivm de bezuinigingen. Ziektekosten waar hebben jullie die? Die is laag! Is dat alleen basis? Wel mooi inkomen hoor! Helemaal als jij ook nog gewerkt hebt die maand. Als je DK is afgelost kun je weer verder met sparen! Want waar betalen jullie nu vakanties en dergelijke van?
Nancy, ik heb wat aanpassingen in mijn eerste bericht gezet, daar staat ook in waarom onze ziektekosten laag zijn. We hebben geen spaargeld mede omdat we het zonde vinden om bv 1000 euro op een rekening te hebben terwijl we veel rente op het doorlopend krediet moeten betalen. Mocht er iets gebeuren zullen we het daar vanaf moeten halen of van mijn salaris betalen.

Vakanties betalen we eigenlijk van het vakantiegeld. We gaan in januari 2013 ook 4 dagen skiën, dit betalen we van gespaarde zegeltjes van de Jumbo, geld wat we gewonnen hebben met de onderlinge lotto in de familie en wat verjaardagsgeld.

We gaan in mei twee weken naar Frankrijk, twee weken in een tent voor 330 euro. En in de zomervakantie gaan we 3 weken kamperen met onze eigen caravan in Italie, we hebben dan wat extra omdat we weer zegeltjes gespaard hebben vanaf januari. Het vakantiegeld van mijn man is 2.500 euro en in de vakantie leven we van hetzelfde boodschappengeld als wat we in NL doen.

Wij hebben een heel goed inkomen, daar ben ik mij heel bewust van . Het was ook echt te gek voor woorden dat we er niet mee rond kwamen. Ik kon echt 2x per maand naar de Kruidvat gaan en voor 50 euro aan spullen terugkomen en dan was zelfs toen de kinderen al uit de luiers waren. En elke week naar het winkelcentrum en van alles kopen, vooral kleding. Nu wacht ik echt totdat de kinderbijslag komt. En ik doe voor het 3e jaar met mijn winterjas en kleding van mijn oudste zoon gaat door naar mijn jongste zoon. En ik krijg van mijn vriendin regelmatig kleding voor mijn dochter.
Bedankt voor je toelichting missesl.

Ik ga deze week echt even in de zorgverzekering duiken en kijken wat te doen voor volgend jaar. Misschien kan ik daar nog op besparen.

Wat is dat precies voor zegel sparen wat je doet? Als je daar vakanties van kan betalen

Ik ben nu wel erg gehecht aan mijn spaargeld hoor. Lijkt me heel eng om niks meer te hebben. Maar onze situatie is natuurlijk ook wel heel anders dan die van jullie.

Jullie hebben een stabiel en goed inkomen. Nu je bewuster met je geld omgaat zal je vast veel kunnen besparen.

Kan je je doorlopend krediet niet laten omzetten in een persoonlijke lening? Is dat niet voordeliger? Of hem in ieder geval laten blokkeren zodat je niet steeds blijft opnemen? Of hebben jullie wel discipline dat niet te doen?
Wij hebben al twee jaar niets opgenomen voor het dk, het is afgesloten voor een autolening. Ik weet, niet verstandig MAAR wij hebben zoveel problemen gehad met 2ehans auto , we gaven per maand zeker 200 euro uit aan auto reparaties. Dus dat wilde we niet meer. Persoonlijke lening is een hogere rente en dat is voor ons niet nodig. Ik heb 7 jaar niet gewerkt, wij hebben eigenlijk nog nooit een bedrag gespaard. Ik werk sinds 3-4 jaar en heb vorige week mijn spw-3 diploma gekregen na bijna 4 jaar thuisstudie. En we krijgen ook weleens wat geld extra, nu weer 350 euro van mijn oma en pas geleden 250 euro van mijn vader, als soort van voorschot op de erfenis. Nu hebben we daar een mooie nieuwe voortent van kunnen kopen.

Bij de Jumbo maar ook bij de AH kun je voor elke euro die je hebt uitgegeven een zegeltje kopen van 0,10 cent. Je betaald dus extra voor je boodschappen maar voor ons valt dat dus niet echt op. En een vol boekje is dan weer 26 euro in totaal en met ons gezin van 5 gaat dat sparen wel snel. Ik denk rond de 400 euro per jaar.

Wij hebben onze ziektekostenverzekering bij CZ direct, ik kan volgend jaar 400 euro aan fysiotherapie uitgeven. En dat hebben zowel mijn man als ik hard nodig, ook de tandarts is redelijk vergoed, we moeten 25% zelf betalen tot 250 euro. Ik heb een zeer goed gebit, mijn man heeft meestal wat tandsteen en een gaatje maar ben nog nooit over die 250 euro heen gegaan.

Maar mijn dochter heeft flaporen waaraan ze geopereerd moet worden, dat word door deze verzekering niet vergoed. Maar ze is nu 6,5 jaar en wil nog niet geopereerd worden, tegen die tijd moeten we een duurdere verzekering ,ook als ze straks beugels moeten.

Ik denk altijd zo, ik ben jong en gezond. Ik ben in al die jaren nodig nooit over mijn verplichte eigen risico heen gegaan. We besparen 530 euro per jaar in vergelijking met de 'gewone' CZ ziektekosten verzekering , dus zelfs als een van ons iets heeft en het gehele eigen risico van 850 euro op maakt, heb ik nog geld bespaard.
Missesl, gefeliciteerd met je diploma! Knap hoor met drie kids en thuis studie. Daar is echt veel discipline voor nodig. Ga je met je diploma in de kinderopvang aan de slag?

Mijn man moet een kroon (ongeveer 600 euro). Ik moet dus nog gaan uitzoeken of we goedkoper uitkomen met een tanden polis of zelf betalen. Tot nu toe hadden we geen tandenpolis.

Dat eigen risico verhogen zou ook een optie kunnen zijn als we dan genoeg spaargeld hebben om het op te vangen.

Ik moet er nog induiken maar momenteel heb ik een ziek kind op schoot buikgriep...
Nancy, volgens mij wordt de kroon nu niet meer vergoed door een verzekering, aangezien je de kosten verwachtte voordat je de verzekering afsloot.

Sterkte met je zieke kind! Ik hoop dat jij en je man gespaard blijven...
Als je er met google niet uit komt heb je misschien wat aan dit topic: Stel hier je vraag aan de zorgadviseurs
Bedankt vd tip MissMartine, hoop vandaag tijd te hebben...Moet daar echt even voor gaan zitten.

Mijn man mag weer op gesprek komen voor twee functies. Laten we hopen dat daar wat uit komt. ik heb nog steeds hoop op een baan voor hem

Hoop doet leven?
Zal duimen..

Hier sparen wij ook zegeltjes vd AH. vol boekje is 52 euro (niet 26) en dan heb je uiteindelijk 49 zelf betaald. (zegeltje is 10 cent). Wij incasseren in december (sint/kerst) en voor de zomervakantie. toch leuk extratje.. Zelfde als de punten vd Hoogvliet (zelfde alleen dan op een klantenkaart) en zegeltjes vd Jumbo .

Ik heb denk ik van elke winkel wel een klantenkaart en spaar overal aan mee..
Even een vraag aan de wijze dames en heren hier.

Rekenen jullie alle jaarlijkse kosten om naar maandlasten?

Boeken jullie dan alle maandlasten naar een spaarrekening?

Ik probeer begroting bij te houden, maar heb nog niet alle kosten compleet en probeer wat handigheid in te krijgen.
Ik heb alles teruggerekend naar maandbedragen en stort op een aparte rekening een bedrag voor boodschappen. Dan stort ik nog een vast bedrag naar de spaarrekening en dan blijft er altijd een restbedragje op de betaalrekening staan wat inderdaad voor die maandelijkse reserveringen is.
Wij hebben de jaarlijkse kosten ook omgerekend naar maandelijkse kosten. Deze maken we maandelijks over naar een spaarrekening. Wanneer er dan een rekening komt kunnen we het geld van de spaarrekening halen en de rekening gelijk betalen.
Hoi Nancy,

Ik volg dit topic al vanaf het begin.

En ik vindt dat je al heel goed bezig bent hoor.

Petje af, Nederland is de laatste jaren ook een stuk duurder geworden, onze kosten van levensonderhoud, wonen e.d. zijn hoger dan die van onze ouders % destijds.

Gewoon voorzichtig zijn, onnodige verzekeringen en vaste lasten eruit, en inderdaad niets onnodigs kopen.

Je bent niet de enigste, ook zakelijk hoor ik zeer veel vergelijkbare verhalen.

Jij bent goed bezig, er is bijna niets meer wat je nog in alle redelijkheid zou kunnen veranderen.
Buikgriep gaat hier al een dikke week rond we zijn allemaal aan de beurt geweest. Wat is dit erg zeg: m'n wasmachine draait overuren en ik heb al dagen niet gekookt...

Mijn man heeft helaas twee afwijzingen n.a.v de gesprekken. Voor een functie hebben ze toch een collega promotie gegeven (was leidinggevende baan) en daardoor is de functie gedegradeerd. De andere baan vonden ze hem over gekwalificeerd maar waren ze wel erg enthousiast. Helaas op zijn niveau geen functies vrij daar. Dus tussenstand wederom: niks, nopes, nada, niente...
quote:deboekhouder schreef op maandag 10 december 2012 15:04 Hoi Nancy,

Ik volg dit topic al vanaf het begin.

En ik vindt dat je al heel goed bezig bent hoor.

Petje af, Nederland is de laatste jaren ook een stuk duurder geworden, onze kosten van levensonderhoud, wonen e.d. zijn hoger dan die van onze ouders % destijds.

Gewoon voorzichtig zijn, onnodige verzekeringen en vaste lasten eruit, en inderdaad niets onnodigs kopen.

Je bent niet de enigste, ook zakelijk hoor ik zeer veel vergelijkbare verhalen.

Jij bent goed bezig, er is bijna niets meer wat je nog in alle redelijkheid zou kunnen veranderen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven