Werk & Studie alle pijlers

HBO 21+ test?

03-12-2012 20:30 55 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik ga al 2 jaar niet naar school, omdat ik na het behalen van mijn VMBO Basis (Handel & Administratie) diploma geen keuze kon maken. Het kwam toen ook goed uit met mijn leeftijd, werd net 18, en dus kon ik stoppen met studeren. Alleen nu ik 20 ben, en nergens aan werk kan komen, zit ik serieus na te denken aan een opleiding, maar het ergste is dat ik nog steeds niet weet wat ik wil. Met een VMBO Basis diploma kun je naar MBO niv. 2, en heb al op een paar site`s van scholen gekeken, maar kan niets `leuks` vinden. Eerst wilde ik dolgraag kapster worden (en dat heb je bij MBO niv. 2), maar nu is dat de laatste wat ik zou willen. Toen keek ik verder, en kwam ik iets heel interessants tegen, namelijk een `HBO 21+ toets`!

Ik heb begrepen dat je die toets kunt maken voor als je 21 jaar of ouder bent, en een HBO opleiding wilt volgen, maar niet de juiste vooropleiding/diploma hebt, en als je het haalt, dat je dan alsnog een HBO opleidng kunt doen. Ik weet niet precies wat voor een test het is, maar van verschillende personen heb ik gehoord dat het eigenlijk neerkomt op een IQ test. Op internet heb ik tientallen IQ testen gedaan (ze zullen natuurlijk niet betrouwbaar zijn, maar die van op `werksite . nl` leek heel veel op een IQ test die ik jaren geleden ook had moeten maken voor school) en bij elke test kom ik uit op `121` dat een HBO+/Universiteit niveau is volgens de website zelf..

Mijn vraag is; heeft er iemand ervaring met de 21+ test, of een vriendin/kennis, etc. , en zo ja, heb je het gehaald? Welke opleiding op het HBO heb je dan gevolgd, en hoe ging het? Ben je uiteindelijk geslaagd? Tips zijn van harte welkom.
quote:clarins schreef op 03 december 2012 @ 21:01:

[...]

Juist, dus daar kun je geen conclusies aan verbinden. Die tests hebben geen correct uitslag, en heb je niets aan. Het gaat niet om IQ scores voor HBO toelating, je moet examens afleggen zoals je op de middelbare school hebt gedaan, maar dan op HAVO niveau.Oke, en dus voor elke richting is dat verschillend dan. Ik dacht momenteel aan welzijn, maar weet het niet zeker. En nog iets, ik word pas volgend jaar in augustus 21, moet ik dan echt tot die tijd wachten dat je het weet?
quote:stephaniee92 schreef op 03 december 2012 @ 21:04:

[...]

Clarins, echt super super super bedankt voor je antwoorden! Mijn internet is een beetje traag, dus het duurde wat langer voor ik je berichten las, en een antwoord kon geven.

Aha, ik dacht al, wil ze niet horen dat deze HBO 21+ toets geen eenvoudig internet IQ testje is? Traag internet, helemaal vergeten dat het nog kan, ben zo gewend geraakt aan een snelle verbinding.

Er zijn cursussen om je voor te bereiden, maar ik denk dat je eerst echt helder moet hebben wat je zou willen doen. Het kost best wat tijd, geld en energie. Dan moet je wel echt weten welke opleiding je zou willen doen, en inschatten of HBO voor jou haalbaar is.
quote:clarins schreef op 03 december 2012 @ 21:00:

[...]

Voorbeeld examenBtw; ziet er niet makkelijk uit nee, maar is wel te doen
quote:stephaniee92 schreef op 03 december 2012 @ 21:06:

[...]

Oke, en dus voor elke richting is dat verschillend dan. Ik dacht momenteel aan welzijn, maar weet het niet zeker. En nog iets, ik word pas volgend jaar in augustus 21, moet ik dan echt tot die tijd wachten dat je het weet?Ik weet niet of het per HBO instelling verschilt, op de HvA moet je 21 zijn in het semester waarin je begint. Dus begin je in september 2013, wat het eerst volgende studiejaar is, dan moet je per oktober 2013 21 jaar zijn. Je kunt dus prima in augustus of eerder zelfs, in april nog 20 jaar zijn als je de examens doet.
quote:stephaniee92 schreef op 03 december 2012 @ 21:09:

[...]

Btw; ziet er niet makkelijk uit nee, maar is wel te doen Als je goed voorbereid bent, en je weet dat je goed kunt leren, dan is het zeker te doen. Zoek uit op de HBO instelling waar jij heen zou willen, wat de mogelijkheden zijn. Ik denk dat de eerst volgende mogelijkheid voor jou april zou zijn, dan kun je in januari beginnen met voorbereiden. En schrijf je op tijd in voor de toetsdata.
Als je pas in augustus 21 wordt, moet je heel goed uitzoeken of je dit jaar wel mee kunt doen. Op veel hogescholen is het 21+ toelatingsexamen in mei/juni, en dan ben je dus nog geen 21.

En vergis je niet in het verschil tussen vmbo basis en hbo hoor. Niet alleen moet je op hbo niveau werken, maar ze gaan ook uit van een basis havo. Dus moet je eigenlijk tegelijk een achterstand van vmbo basis naar havo wegwerken. En dan kan het nog zo zijn dat je dat gekund zou hebben, je hebt het niet gedaan. Die basis mis je dus gewoon.
quote:clarins schreef op 03 december 2012 @ 21:06:

[...]

Aha, ik dacht al, wil ze niet horen dat deze HBO 21+ toets geen eenvoudig internet IQ testje is? Traag internet, helemaal vergeten dat het nog kan, ben zo gewend geraakt aan een snelle verbinding.

Er zijn cursussen om je voor te bereiden, maar ik denk dat je eerst echt helder moet hebben wat je zou willen doen. Het kost best wat tijd, geld en energie. Dan moet je wel echt weten welke opleiding je zou willen doen, en inschatten of HBO voor jou haalbaar is.

Haha, helaas heb ik er nog last van :( Maar je antwoorden en de links die je geeft zijn echt superfijn, echt bedankt! Ik dacht serieus dat het een soort IQ test was, maar niet dus..

Dat is dus moeilijk! Ik kan niet zo makkelijk een keuze maken. Ik wil absoluut niets met Administratieve dingen te maken hebben, maar bijvoorbeeld ook niet met Zorg ofzo (oke, die dingen zullen HBO wel heel wat anders heten haha).. Mijn broertje doet momenteel ook HBO, en hij zegt dat het niet de makkelijkste is,maar dat als ik er voor ga, wel zou kunnen (hij kent me inmiddels goed genoeg :p). Gelukkig heb ik nog alle tijd om er goed over na te denken. Wordt het niets? Terug naar MBO!
quote:nausicaa schreef op 03 december 2012 @ 21:14:

Als je pas in augustus 21 wordt, moet je heel goed uitzoeken of je dit jaar wel mee kunt doen. Op veel hogescholen is het 21+ toelatingsexamen in mei/juni, en dan ben je dus nog geen 21.

En vergis je niet in het verschil tussen vmbo basis en hbo hoor. Niet alleen moet je op hbo niveau werken, maar ze gaan ook uit van een basis havo. Dus moet je eigenlijk tegelijk een achterstand van vmbo basis naar havo wegwerken. En dan kan het nog zo zijn dat je dat gekund zou hebben, je hebt het niet gedaan. Die basis mis je dus gewoon.Oei dat gaat moeilijk worden, met een vooropleiding als VMBO basis, en als 2 jarige schoolverlater.. Ik hoop dat het kan, anders moet ik zeker nog 1 jaar wachten, die ik dan misschien beter voor een andere opleiding kan gebruiken.
quote:clarins schreef op 03 december 2012 @ 21:11:

[...]

Als je goed voorbereid bent, en je weet dat je goed kunt leren, dan is het zeker te doen. Zoek uit op de HBO instelling waar jij heen zou willen, wat de mogelijkheden zijn. Ik denk dat de eerst volgende mogelijkheid voor jou april zou zijn, dan kun je in januari beginnen met voorbereiden. En schrijf je op tijd in voor de toetsdata.Ga ik zeker doen! Ik hoop echt dat het me gaat lukken, ben nu echt gemotiveerd enzo Nogmaals bedankt!!
Ehm.... Je wil geen zorg, maar wel welzijn?? Leg eens uit wat je dan wil..
quote:clarins schreef op 03 december 2012 @ 21:10:

[...]

Ik weet niet of het per HBO instelling verschilt, op de HvA moet je 21 zijn in het semester waarin je begint. Dus begin je in september 2013, wat het eerst volgende studiejaar is, dan moet je per oktober 2013 21 jaar zijn. Je kunt dus prima in augustus of eerder zelfs, in april nog 20 jaar zijn als je de examens doet.Dat komt dan geweldig uit! Ik ga morgen even dieper onderzoeken (ga ik naar Avans bellen).
quote:plofkipje84 schreef op 03 december 2012 @ 21:21:

Ehm.... Je wil geen zorg, maar wel welzijn?? Leg eens uit wat je dan wil..

Oh met zorg bedoelde ik iets anders, kom nu even niet op de naam ben een beetje in de war

Ik wil eigenlijk iets met psychologie doen, maar dan op HBO niveau. Sorry als ik te onduidelijk ben, maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.
Psychologie op hboniveau is bijvoorbeeld toegepaste psychologie.

Sociaal pedagogische hulpverlening is meer in de richting van hulpverlening en welzijn.

Maatschappelijk werk is begeleiden, maar vooral een op een.

En dan heb je alles.therapievakken nog, fysiotherapie, ergotherapie enz.
Kun je niet een jaar (of 2?) havo doen en volgend jaar HBO? Of werkt dat tegenwoordig niet meer zo? Kom je er toch wat geleidelijker in.
Vavo onderwijs. Oftewel, middelbare school voor volwassenen.
quote:plofkipje84 schreef op 03 december 2012 @ 21:27:

Psychologie op hboniveau is bijvoorbeeld toegepaste psychologie.

Sociaal pedagogische hulpverlening is meer in de richting van hulpverlening en welzijn.

Maatschappelijk werk is begeleiden, maar vooral een op een.

En dan heb je alles.therapievakken nog, fysiotherapie, ergotherapie enz.Dat is eigenlijk wat ik zocht.. Volgens mij moet ik eerder beginnen met het leren van de namen van opleidingen..
Ja of gewoon vragen en informeren bij opleidingen... Open dagen zijn er vaak in maart.
quote:Robin- schreef op 03 december 2012 @ 21:27:

Kun je niet een jaar (of 2?) havo doen en volgend jaar HBO? Of werkt dat tegenwoordig niet meer zo? Kom je er toch wat geleidelijker in.Dat is toch alleen voor als je je VMBO Theoretisch diploma hebt gehaald? Dus al je ipv het MBO HAVO wilt doen, en zo naar HBO gaat? Btw, ik ben te oud voor HAVO...
quote:stephaniee92 schreef op 03 december 2012 @ 21:38:

[...]

Dat is toch alleen voor als je je VMBO Theoretisch diploma hebt gehaald? Dus al je ipv het MBO HAVO wilt doen, en zo naar HBO gaat? Btw, ik ben te oud voor HAVO...Vind je dat zelf? Je kunt volwassen onderwijs volgen.
quote:plofkipje84 schreef op 03 december 2012 @ 21:38:

Ja of gewoon vragen en informeren bij opleidingen... Open dagen zijn er vaak in maart.Klopt, en ook in januari dacht ik. Ik ga sowieso eerst heel goed onderzoeken over hoe of wat. Heel erg bedankt voor je hulp plofkipje!
Graag gedaan!! Als je meer wil weten dan gewoon vragen.
Er lopen genoeg mensen rond die dus wèl een hele HBO opleiding hebben afgerond, maar nog steeds niet de simpelste lagere schoolkennis kunnen toepassen zoals rekenen en spelling..

Het zegt allemaal niet zo veel. Het komt vooral neer op motivatie en werken heel veel werken. En een beetje handig zijn.

En administratie kom je natuurlijk in iedere HBO opleiding tegen. Je zult heel veel dingen schriftelijk moeten doen en bij de gemiddelde functie op HBO niveau zul je eigenlijk altijd een of andere administratie bij moeten houden.
quote:plofkipje84 schreef op 03 december 2012 @ 21:42:

Graag gedaan!! Als je meer wil weten dan gewoon vragen.Is goed
quote:stephaniee92 schreef op 03 december 2012 @ 20:58:

[...]

Het was maar een internet test...

Bedoel je dat dat te laag is voor HBO? Hoe hoog moet je IQ dan zijn?121 is in principe niet te laag voor een HBO opleiding. Ik bedoelde dat jouw IQ geen 121 is. Dat maakte mijn zin overigens heel erg duidelijk dus als je dat er niet uit kan halen... Ja sorry ik bedoel het niet eens lullig maar als je een simpele zin die eigenlijk maar 1 ding kan betekenen niet begrijpt... Begrijpend lezen is best wel belangrijk zeg maar...
Het lijkt me beter om eerst een mbo diploma te halen. De stap van mbo naar hbo is volgens velen al heel groot, laat staan vanaf het vmbo.

Daarnaast ben je nog zo jong dat je altijd nog een hbo diploma kan halen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven