Mishandelde grensrechter overleden

03-12-2012 16:53 2114 berichten
Ik lees dit walgelijke bericht zojuist op internet:

"De 41-jarige grensrechter uit Almere die gistermiddag ernstig werd mishandeld, is in het ziekenhuis overleden. Hij was mishandeld na de wedstrijd van SC Buitenboys B3 (Almere) tegen sv Nieuw Sloten B1 (Amsterdam).

Voetballers van Nieuw Sloten schopten en sloegen hem, waarna hij op de vlucht sloeg. De jongens achterhaalden hem en mishandelden hem opnieuw.

Amulance

Een paar uur na het geweld werd de man onwel en zakte hij in elkaar. Daarna werd hij met een ambulance naar het ziekenhuis gebracht. Daar overleed hij vanmiddag"

Vind het echt shocking, ongelooflijk en verdrietig.

Deze jongens mogen van mij levenslang opgesloten worden, en agressie op sportvelden veel en veel harder worden aangepakt!!!

Toevallig vertelde vorige week een neef van mij, die ook fluit in het amateurvoetbal, dat hij steeds vaker overweegt daarmee te stoppen, omdat hij merkte dat de agressie laatste jaren steeds meer toeneemt. Ook hij heeft regelmatig met bedreigingen te maken.

Misschien dat het me daarom nu wel extra raakt..
Ongelooflijk zeg, zijn we een nacht verder en lees ik even in dit topic. Is echt iedereen bezig zich te laten opnaaien door een of andere treknek. Doe mij een lol aub en negeer dit persoon volledig. Martyr ga lekker wat anders doen. Forums genoeg voor jou toch. Ik vind je manier trouwens herkenbaar. Al eerder hier geweest?
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat jij het ook nog even aanstiptnegeert.
triest om te constateren dat het blijkbaar al gewoon is dat er op of naast het veld wordt gevochten. Zo gewoon dat er niet eens meer politie gebeld wordt
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
quote:maZZelen schreef op 04 december 2012 @ 00:45:

Bij 'onze' voetbalclub is (minimaal) EHBO en een jaarlijkse up-date een eis als je fluit of vlagt.

Dat is een ideale situatie, fijn!

Bij de meeste voetbalverenigingen is er een tekort aan vlaggers en wordt nog even snel een vader of een van de leiders gevraagd. Zeker bij de jongere teams zijn het eigenlijk altijd ouders. Deze hebben vaak geen diploma's.

Ook deze man was vader van een van de kinderen. Al las ik dat hij wel erg betrokken was als vrijwilliger.
quote:rosanna08 schreef op 04 december 2012 @ 08:09:

triest om te constateren dat het blijkbaar al gewoon is dat er op of naast het veld wordt gevochten. Zo gewoon dat er niet eens meer politie gebeld wordt Heel triest. Er zijn dan ook kinderen die stoppen met voetbal omdat ze de agressie op en rond het veld niet trekken.
quote:winn_tou schreef op 03 december 2012 @ 22:56:

Het enige wat ik beweer is dat ze niet NL's zijn.... Gek he, als er maar 2 in het hele team speelden.Misschien zijn het wel derde generatie 'Marokkanen'. Het feit dat je ze met alle gemak niet-Nederlanders noemt is een triest onderdel van deze hele ellendige geschiedenis.
quote:kadanz schreef op 04 december 2012 @ 08:52:

[...]

Misschien zijn het wel derde generatie 'Marokkanen'. Het feit dat je ze met alle gemak niet-Nederlanders noemt is een triest onderdel van deze hele ellendige geschiedenis.

Ja hier werd ik gister ook al mee geconfronteerd...

Wist niet dat iedereen zo nauwlettend is op de woordkeus van een ander. Eenieder die 'normaal' meeleest weet dat ik bedoel dat de voorouders niet van NL'se komaf zijn. Of ze nou een NL'se identiteit hebben of niet. Zo goed dan??? Kan ie zo wel door de beugel?
quote:winn_tou schreef op 04 december 2012 @ 09:04:

[...]

Ja hier werd ik gister ook al mee geconfronteerd...

Wist niet dat iedereen zo nauwlettend is op de woordkeus van een ander. Eenieder die 'normaal' meeleest weet dat ik bedoel dat de voorouders niet van NL'se komaf zijn. Of ze nou een NL'se identiteit hebben of niet. Zo goed dan??? Kan ie zo wel door de beugel?Ik weet heel goed wat je bedoelt. Het blijft triest, van alle kanten. Dat die jongens zich buitenproportioneel zwaar misdragen hebben staat vast. Dat wij hun 'soort' na generaties nóg steeds geen NIET-Nederlanders noemen blijft een triest feit. Zoals ik in een andere discussie ook zeg, dit soort dingen gebeuren niet in een vacuüm.
quote:kadanz schreef op 04 december 2012 @ 09:10:

[...]

Ik weet heel goed wat je bedoelt. Het blijft triest, van alle kanten. Dat die jongens zich buitenproportioneel zwaar misdragen hebben staat vast. Dat wij hun 'soort' na generaties nóg steeds geen NIET-Nederlanders noemen blijft een triest feit. Zoals ik in een andere discussie ook zeg, dit soort dingen gebeuren niet in een vacuüm.Ben ik met je eens ja
quote:kadanz schreef op 04 december 2012 @ 09:10:

[...]

Ik weet heel goed wat je bedoelt. Het blijft triest, van alle kanten. Dat die jongens zich buitenproportioneel zwaar misdragen hebben staat vast. Dat wij hun 'soort' na generaties nóg steeds geen NIET-Nederlanders noemen blijft een triest feit. Zoals ik in een andere discussie ook zeg, dit soort dingen gebeuren niet in een vacuüm.

Het is heel triest, maar vraag zelf eens aan die jongens wat hun vaderland is. Het is natuurlijk wel een wisselwerking waar je niet aan voorbij kan en mag gaan.

Maar dit is helemaal buiten de discussie.
quote:Galadriel schreef op 04 december 2012 @ 09:20:

[...]

Het is natuurlijk wel een wisselwerking waar je niet aan voorbij kan en mag gaan.

Ik zeg niet anders. Niets staat op zichzelf.
quote:kadanz schreef op 04 december 2012 @ 09:21:

[...]

Ik zeg niet anders. Niets staat op zichzelf.Nobelprijs voor degene die dit moeilijke vraagstuk kan oplossen.
Ik kan me er wel iets bij voorstellen dat de politie niet is gebeld. Alles is heel snel gebeurd en voor iemand kon handelen stond de man weer en liep naar binnen. De boel was gesust, dus op dat moment was er geen politie meer nodig. Wat moest de politie daar dan nog? Hooguit een aangifte opnemen, nou dat doen ze toch niet, daar kun je later in de week voor langs het bureau komen.

Ik vind het hele verhaal doodeng, bij mijn kinderen is de grensrechter ook altijd gewoon een van de vaders, een enkele moeder of een mee gekomen broer. Mijn man vlagt ook best vaak en hij geeft eerlijk toe dat hij niet altijd alles even goed ziet, maar ja meestal is men al blij dat er iemand wil vlaggen. De scheids is 9 van de 10 keer ook iemand van de club zelf, alleen in de hogere klassen is dat iemand van de knvb.
Ik heb helemaal niets met voetbal, ik wist dan ook niet dat de scheidsrechters van de club zélf zijn. Levert dat niet enorm veel irritatie op bij de bezoekende tegenpartij? Dit is toch haast vragen om gezeur in een competitie?

(ik snap dat het misschien niet anders kan, maar ik hoor dit dus voor het eerst)
quote:kadanz schreef op 04 december 2012 @ 08:52:

[...]

Misschien zijn het wel derde generatie 'Marokkanen'. Het feit dat je ze met alle gemak niet-Nederlanders noemt is een triest onderdel van deze hele ellendige geschiedenis.

Afkomst van de daders is niet van belang, of zou niet van belang moeten zijn. Toch kan het een rol spelen.

Ik ben jarenlang scheidsrechter geweest bij jeugdteams, en op basis daarvan heb ik sterk de indruk dat "gemengde" teams de voorkeur verdienen. Zodra een team wordt gevormd uit jongens van min of meer gelijke afkomst, lijkt er eerder een "wij tegen zij" sfeer te ontstaan waardoor agressie sneller oplaait. Er zijn ook clubs die gebaseerd zijn op afkomst en dat zijn toch vaak de clubs waar anderen niet zo graag naar toe gaan omdat er vaak trammelant is, ondanks dat de leiding van zulke clubs vaak duidelijk zijn best doet om agressie op en naast het veld tegen te gaan.

Kennelijk is het net als met scholen: integratie werkt beter dan segregatie.
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
quote:kadanz schreef op 04 december 2012 @ 10:12:

Ik heb helemaal niets met voetbal, ik wist dan ook niet dat de scheidsrechters van de club zélf zijn. Levert dat niet enorm veel irritatie op bij de bezoekende tegenpartij? Dit is toch haast vragen om gezeur in een competitie?

(ik snap dat het misschien niet anders kan, maar ik hoor dit dus voor het eerst)

Sommige scheidsrechters zijn uitgesproken thuisfluiters en dat levert wel degelijk irritatie en soms agressie op. En ook veel grensrechters steken te gauw hun vlag omhoog als de tegenstander een aanval opzet.

In het amateurvoetbal zijn ook de scheidsrechters amateurs, maar de meesten doen wel hun best om goed en onpartijdig te fluiten. Zolang de teams en het publiek daar maar van overtuigd zijn mag een scheidrechter er ook wel eens naast zitten en dat gebeurt natuurlijk regelmatig. En bij een opzichtig partijdig vlaggende grensrechter gaat er wel eens iemand achter hem staan om mee te kijken of hij de situaties een beetje goed beoordeelt. Dan gaat zo'n snuiter vanzelf beter (eerlijker) vlaggen.

De grensrechters zijn ook vaak reservespelers van het eigen team, of anders toeschouwers. Als een grensrechter er een potje van maakt kan de scheids ook beslissen om zijn gevlag te negeren en alleen op eigen waarneming af te gaan.

Het is best wel regelmatig lastig om iemand te vinden die wil fluiten.

Het is vrij inspannend (een scheids loopt in een wedstrijd meer kilometers dan de spelers omdat hij de bal moet blijven volgen) en je doet het natuurlijk nooit goed. Je moet wel tegen kommentaar (en soms gescheld) kunnen en je moet kunnen omgaan met agressie binnen en buiten het veld. Maar zonder arbitrage kan er niet gevoetbald worden, dat snappen de meesten wel.
quote:kadanz schreef op 04 december 2012 @ 09:21:

[...]

Ik zeg niet anders. Niets staat op zichzelf.Je gaat toch niet beweren dat Henk en Ingrid medeplichtig zijn aan deze misdaad?
quote:Donkeyshot schreef op 04 december 2012 @ 10:55:

[...]

In het amateurvoetbal zijn ook de scheidsrechters amateurs,.

Ligt aan het niveau.

Ook amateurteams kunnen worden gefloten door onafhankelijke scheidsrechters van de KNVB . Mits ze niet bij Bal-op-het-dak-dertien spelen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik moet wel toegeven wat iemand hierboven ook zegt, dat bij teams met bijna alleen Marokkanen meer rottigheid is. Mijn dochter speelt in een meidenteam maar wel in een gemengde (lees merendeels jongens) competitie. Nou je wilt niet weten wat ze naar hun hoofd hebben gekregen toen ze tegen een Marokkaans team moesten spelen, hoer was nog het minst erge. Dan heb je het over D'tjes he (11 en 12 jarigen). De coach heeft daarna wel een officiele klacht ingediend eerst bij hun eigen wedstrijdleiding en later nog bij de KNVB, nooit meer wat over gehoord trouwens. Bij "witte" Vinexwijk teams is het meestal een stuk gezelliger en zijn met name de ouders ook heel positief over de voetbalprestaties van onze meiden, vaak vertellen ze spontaan aan ons (ouders van de tegenstanders) dat hun jongens aanvankelijk hun neus ophaalden en dachten dat het een makkie was, maar dat ze daar nu van terug moeten komen.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 04 december 2012 @ 10:58:

[...]

Ligt aan het niveau.

Ook amateurteams kunnen worden gefloten door onafhankelijke scheidsrechters van de KNVB . Mits ze niet bij Bal-op-het-dak-dertien spelen.Scheidsrechters kunnen een KNVB opleiding tot scheidsrechter volgen maar dan zijn ze nog steeds amateur, in die zin dat ze niet betaald krijgen voor hun optreden. Professionele/betaalde beroepsscheidsrechters zijn vrij zeldzaam in het amateurvoetbal.
Helaas zijn er op de Wereld hufters in alle kleuren, soorten en maten.

Als hij maar geen voetballer wordt, ze schoppen hem misschien half dood......... Het lied krijg opnieuw een akelige lading.
quote:Donkeyshot schreef op 04 december 2012 @ 10:51:

[...]

Afkomst van de daders is niet van belang, of zou niet van belang moeten zijn. Toch kan het een rol spelen.

Ik ben jarenlang scheidsrechter geweest bij jeugdteams, en op basis daarvan heb ik sterk de indruk dat "gemengde" teams de voorkeur verdienen. Zodra een team wordt gevormd uit jongens van min of meer gelijke afkomst, lijkt er eerder een "wij tegen zij" sfeer te ontstaan waardoor agressie sneller oplaait. Er zijn ook clubs die gebaseerd zijn op afkomst en dat zijn toch vaak de clubs waar anderen niet zo graag naar toe gaan omdat er vaak trammelant is, ondanks dat de leiding van zulke clubs vaak duidelijk zijn best doet om agressie op en naast het veld tegen te gaan.

Kennelijk is het net als met scholen: integratie werkt beter dan segregatie.Geheel mee eens, al lijkt het me in sommige gevallen moeilijk om in bepaalde buurten een gemengd team te vormen. Dat gezegd hebbende, ik heb de website van dat team gezien. Het waren niet alléén maar 'Marokkanen'. Het was een gemengd team. Grotendeels met eenkleurtje, maar dat lijkt me zoals gezegd, logisch in dit geval.
Als ik hier verhalen lees van mensen die vrijwillig zulke wedstrijden begeleiden vraag ik me af waarom er niet meer wedstrijden gewoon gestaakt worden wegens wantoestanden.

Zijn de grenzen van fatsoen tijdens sport niet stiekem net iets te ver opgeschoven?
quote:lattemachiato schreef op 04 december 2012 @ 11:05:

Ik moet wel toegeven wat iemand hierboven ook zegt, dat bij teams met bijna alleen Marokkanen meer rottigheid is. Mijn dochter speelt in een meidenteam maar wel in een gemengde (lees merendeels jongens) competitie. Nou je wilt niet weten wat ze naar hun hoofd hebben gekregen toen ze tegen een Marokkaans team moesten spelen, hoer was nog het minst erge. Dan heb je het over D'tjes he (11 en 12 jarigen). De coach heeft daarna wel een officiele klacht ingediend eerst bij hun eigen wedstrijdleiding en later nog bij de KNVB, nooit meer wat over gehoord trouwens. Bij "witte" Vinexwijk teams is het meestal een stuk gezelliger en zijn met name de ouders ook heel positief over de voetbalprestaties van onze meiden, vaak vertellen ze spontaan aan ons (ouders van de tegenstanders) dat hun jongens aanvankelijk hun neus ophaalden en dachten dat het een makkie was, maar dat ze daar nu van terug moeten komen.

Herkenbaar ! Een tijdje geleden speelde het jeugdteam van mijn zoon tegen een tegenstander met twee meiden in het team. De jongens deden daar wat lacherig over maar het lachen verging ze snel want die meiden waren ècht goed (en bikkelhard). Onze jongens waren wat aarzelend en durfden niet zo goed een sliding op een meisje in te zetten maar de dames gingen er gewoon voluit in. Dus ons team kreeg klop.

Eén van die twee meiden speelt nu op nationaal niveau.
quote:Sgaaaaaaaaaapie_returns schreef op 04 december 2012 @ 11:12:

Als ik hier verhalen lees van mensen die vrijwillig zulke wedstrijden begeleiden vraag ik me af waarom er niet meer wedstrijden gewoon gestaakt worden wegens wantoestanden.

Zijn de grenzen van fatsoen tijdens sport niet stiekem net iets te ver opgeschoven?

Echte kloppartijen heb ik tot nu toe nooit meegemaakt. Als het in het veld of daarbuiten dreigt te escaleren legt de scheids het spel stil tot de gemoederen bedaard zijn. En de scheids kan niet alleen kaarten uitdelen maar ook een teamleider de keuze bieden: haal een te opgewonden speler er uit en laat hem afkoelen, anders krijgt hij een rode kaart. Meestal kan zo'n speler na pakweg 10 minuten weer het veld in.

Het staken van een wedstrijd is best een drastisch middel waar ook consequenties voor de club aan kunnen zitten. Misschien wreekt zich daar dat de scheids heel vaak hoort bij de thuisclub. Hij benadeelt dan mogelijk zijn eigen club (ivm boetes/sancties door KNVB) als hij de wedstrijd definitief staakt.

Ik vind wel dat clubs zelf veel meer zouden kunnen en moeten doen om de leden "op te voeden" en ontoelaatbaar gedrag en taalgebruik tegen te gaan. Ook de elftalleiders moeten hier een aktievere rol in spelen. Waarschijnlijk moet daarvoor een training worden aangeboden en dat kost mogelijk geld. Maar dat moet dan maar. En de KNVB moet e.e.a. organiseren en faciliteren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven