Mishandelde grensrechter overleden

03-12-2012 16:53 2114 berichten
Ik lees dit walgelijke bericht zojuist op internet:

"De 41-jarige grensrechter uit Almere die gistermiddag ernstig werd mishandeld, is in het ziekenhuis overleden. Hij was mishandeld na de wedstrijd van SC Buitenboys B3 (Almere) tegen sv Nieuw Sloten B1 (Amsterdam).

Voetballers van Nieuw Sloten schopten en sloegen hem, waarna hij op de vlucht sloeg. De jongens achterhaalden hem en mishandelden hem opnieuw.

Amulance

Een paar uur na het geweld werd de man onwel en zakte hij in elkaar. Daarna werd hij met een ambulance naar het ziekenhuis gebracht. Daar overleed hij vanmiddag"

Vind het echt shocking, ongelooflijk en verdrietig.

Deze jongens mogen van mij levenslang opgesloten worden, en agressie op sportvelden veel en veel harder worden aangepakt!!!

Toevallig vertelde vorige week een neef van mij, die ook fluit in het amateurvoetbal, dat hij steeds vaker overweegt daarmee te stoppen, omdat hij merkte dat de agressie laatste jaren steeds meer toeneemt. Ook hij heeft regelmatig met bedreigingen te maken.

Misschien dat het me daarom nu wel extra raakt..
Alle reacties Link kopieren
MAROKKAANSE MACHO'S ACCEPTEREN GEEN AUTORITEIT VAN "VREEMDEN"

OPINIE De dood van de grensrechter na een voetbalwedstrijd in Almere heeft alles te maken met de moeizame integratie van een etnische minderheid met een machocultuur in Nederland, betoogt Hans Werdmölder.

Nederland en de voetbalwereld in het bijzonder zijn diep geschokt. Een grensrechter is gemolesteerd met de dood tot gevolg. Iedereen die wekelijks de voetbalvelden bezoekt, zag het aankomen. De verdachte spelers van 15 en 16 jaar zitten vast en zijn door de club geroyeerd. Als reactie zijn komende zaterdag alle amateurvoetbalwedstrijden afgelast. De voetbalkantines blijven open, zodat er kan worden gepraat over de verruwing van de sport.

Het commentaar in de media komt niet veel verder dan de oppervlakte van de groene grasmat. Men slooft zich uit in politieke correctheid. Over de achtergrond van de verdachten is lange tijd gezwegen.

Berucht team

Geleidelijk druppelen wat nieuwe feiten door in de berichtgeving. Het blijkt te gaan om een berucht team, dat eerder al een 'gele kaart' van het clubbestuur kreeg nadat spelers zich verbaal hadden misdragen richting een scheidsrechter. Enkele spelers zijn na het eerste incident geschorst. Kennelijk is er helemaal geen sprake van een incident.

Er is ook geen sprake meer van hufterig gedrag. Deze gebeurtenis is van een geheel andere orde. Het gaat om doodslag op een gezagsdrager in het publieke domein. De betrokken jeugdspelers zijn lid van een voetbalclub, die zijn spelertjes rekruteert uit Amsterdam-West en omstreken. De verdachten blijken van Marokkaanse en Antilliaanse huize te zijn.

Hiermee belandt het incident in de wereld van de taboes. Niet voor niets wordt door alle media zo voorzichtig gereageerd. Zoals tien jaar geleden het onderwijs werd opgeschrikt door een moord op een leraar, zo is nu de voetbalwereld aan de beurt.

Eer en macht

Bij nader inzien gaat het om een incident waar eer en macht een rol spelen. Het slachtoffer is een blanke man, een vlaggenist met het gezag van één wedstrijd. De daders zijn jongemannen van Marokkaanse en Antilliaanse afkomst. Er is sprake van crimineel groepsgedrag met een etnisch tintje.

Al meer dan dertig jaar worstelen we met het probleem van de Marokkaanse en Antilliaanse jeugdcriminaliteit. De vele incidenten zijn herkenbaar en grensverleggend. In het ene geval gaat het om ambulancepersoneel, in het andere geval is het een buschauffeur of een treinconducteur. Ook Sint-Nicolaas, al heeft de goedheiligman het christelijk kruis op zijn mijter afgezworen, is vaak het doelwit. Mannen in een uniform, bekleed met macht, zijn het doelwit en slachtoffer.

Gewone blanke Nederlanders, mannen en vrouwen zonder uniform, laten het wel uit hun hoofd om onbekende Marokkaanse jongemannen in het publieke domein aan te spreken op overlastgevend gedrag. Marokkanen beschikken immers over 'mobielwaarde'. Voordat je het weet heb je een groep trotse Marokkanen met kortelontjesgedrag tegenover je.

Machocultuur

De daders zijn jongemannen die in een machocultuur zijn opgegroeid. In die cultuur ben je een slappeling als je een stap terugzet of onbekend Nederlands gezag accepteert. In een groepscultuur moet je ook reageren op ongewenste opmerkingen of commentaar, anders ben je het lachertje van de dag.

Soms is sprake van uitdagend gedrag. Dan zijn de slachtoffers gemakkelijke doelwitten, zoals vrouwen, homoseksuelen en joden.

De betrokken verdachten zijn vaak Marokkaanse jongemannen. Ze zijn in Nederland geboren en getogen, van huis uit krijgen zij een zeer negatief beeld mee over de Nederlandse samenleving. Dit type jongens tref je aan op plekken met concentraties van Marokkanen of Antillianen, zoals in Amsterdam-West. Ze hebben schijt aan de regels. Een autoriteit, anders dan van de vader, broer of familieoudste, wordt niet geaccepteerd. Waarom zou je integreren in een samenleving die je niet ziet zitten.

De Nederlandse overheid heeft het probleem lange tijd niet willen zien, bang te worden beschuldigd van racisme of discriminatie. De wetenschap sloofde zich uit in verklaringen, waarin geen plaats is voor etniciteit of cultuur. De overheid kwam een aantal jaar geleden met goedbedoelde imagocampagnes met prachtige kleurenfoto's van goed geïntegreerde Marokkanen. 'Hoe leuk zijn de Marokkanen?' Alleen al het stellen van de vraag had een teken aan de wand moeten zijn.

Een van mijn leidinggevenden, ook een blanke man met gezag en autoriteit, zegt mij dat hij van dit soort incidenten met een etnisch tintje buikkramp krijgt. Het is ook moeilijk het probleem in zijn ware proporties te zien en te erkennen.

Beklaagdenbank

In dit geval hebben we te maken met een diep verankerd maatschappelijk probleem. Het gaat om een probleem dat ook de Marokkaanse gemeenschap diep raakt. En zij ervaren het probleem als geen ander. Goed geïntegreerde Nederlandse Marokkanen worden door dit soort incidenten, waar hun 'landgenoten' bij betrokken zijn, in de beklaagdenbank gezet. Wat waren ze opgelucht toen de moordenaar van Pim Fortuyn een autochtone Nederlander bleek te zijn.

In wezen gaat het om opvoeding, het gaat om achterstandsgezinnen, het gaat om onzichtbare ouders, het gaat om een subcultuur waar eer een belangrijke rol speelt. Meer in het algemeen gaat het om de moeizame integratie van een etnische minderheid met een machocultuur.

Hans Werdmölder is lector Jeugd en Veiligheid aan de Avans Hogeschool. Hij publiceerde onder meer het boek Marokkaanse lieverdjes.

(Bron; Volkskrant)

Dit is precies wat ik bedoel en wat ik als scheidsrechter jarenlang heb geconstateerd. Maar toen heerste hier op Aktueel nog een forummer die zeker wist dat het aan mij lag.
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
Pubers die opgegroeid zijn in een maatschappij, waarin De Allochtoon als zwaar minderwaardig en tot op het bot slecht wordt gezien én bejegend, want als kind al vogelvrij verklaard, die voor hun potje voetbal kickboxtraining krijgen (?!), tijdens de wedstrijd 100% volzitten met adrenaline (wel eens gesport als puber?), opgejut worden door de mafkezen (lees: volwassenen) langs de lijn en door hun tegenstanders op het veld, en die níet worden begeleid dan wel gestuurd door coaches die ze normaal gesproken van het veld direct naar de kleedkamer sturen als je merkt dat een wedstrijd niet lekker verloopt, zijn losgeslagen projectielen, die zich - totaal niet bewust van hun eigen kracht en toestand - in het kader van 'die grensrechter zullen we mores leren - hem op een enkeltje hemel trakteren. Ja, dit was doodslag. Dus niet met voorbedachte rade en niet voorzien. Ja, ze zullen hard gestraft moeten worden, maar ik mis De Volwassene, De Coach, De Toezichthouder. Je maakt mij niet wijs dat er maar één grensrechter en 22 jochies aanwezig waren. Wáár waren de volwassenen die medeschuldig zijn aan deze tragedie?

Overigens, het waren wéér Marokkanen, is wel danig uitgekauwd. Ik weet niet of jullie kijken met je kont, maar de moordenaar van Vaatstra was een Nederlander. Die geflipte moordenaar van Milly Boele was een Nederlander. Roepen we dán om de haverklap: 'Het was er wéér een van ons!'?

Nee. Het moet weer een hullie/wij-oorlog worden. Terwijl het gaat om kinderen die aan hun lot worden overgelaten.

Die beelden van DWDD? Pure stemmingmakerij. Moet je niet uitzenden, nee, je moet deze jonge mensen, die ook in de war zijn, tegen zichzelf beschermen. Zet met terugwerkende kracht de media zoals ze nu vorm hebben terug in de jaren '50, '70 en '90 en je hoort en ziet dezelfde 'enge' jongelui en hoort dezelfde 'enge' uitspraken voorbijkomen. Dat heet jong en stoer zijn. En da's van alle tijden.

De jongens die deze week een grensrechter hebben doodgeschopt, moeten zwaar gestraft worden, maar nog veel zwaarder op een goede, zinvolle manier opgevangen worden en begeleid. Uiteraard geldt dat ook voor de slachtoffers van dit incident. Incident!

En accepteer: de wereld verandert. De wereld is van iedereen. Don't hate. Laat common sense zegevieren...
quote:Donkeyshot schreef op 07 december 2012 @ 16:37:

[...]

[...]

[...]

Goh. Ga je nu ook jezelf staffen ? Zeg je dat ook even tegen Iones die zegt dat als de scheidsrechter een Marokkaan was geweest, hij nog had geleefd?
Dat mag je niet zeggen Donkeyshot want dan "discrimineer je".

Het enige dat ik dacht toen ik hoorde van de doodgeschopte grensrechter: "dat heb je ook alleen bij dat KUTvoetbal he".

Ik dacht niet aan allochtonen of aan wie dan ook. Er valt dan ook weinig te bevestigen.
quote:Galadriel wrote on 07 December 2012 @ 16:24:

Wat een leuke denigrerende discussie is dit aan het worden.

Hihihihihi

Ik lach me een kriek.

Het zal het selectieve geheugen wel zijn.

Er zijn vast veel fouten gemaakt in het verleden, in Nederland, maar ook in elk ander land waar ook grote stromen buitenlanders zijn gaan wonen. Onbekend, onbemind en noem maar op.

Maar dat is de discussie totaal niet.

Er is een man doodgemept/geschopt en waardoor komt dat?

Is dat een Marokanending?, is het een puberding? Is het een voetbalding? Of een combinatie?

Een slechte integratie is natuurlijk een feit, dat is met de massa gekomen, maar hoe kunnen we dat oplossen, valt dat op te lossen? Wilt iedereen dat oplossen?Nee. Mensen willen bloed zien en zijn daarmee dus geen greintje beter dan degenen die ze veroordelen...
Grensrechter voortaan een betaalde baan laten zijn. Doen we ook nog aan positieve discriminatie.

Werkeloosheidsprobleem en agressie op de velden in één klap opgeklost.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:geheimtaal schreef op 07 december 2012 @ 16:46:

[...]

Zeg je dat ook even tegen Iones die zegt dat als de scheidsrechter een Marokkaan was geweest, hij nog had geleefd?

Tegen marokkaanse scheidsrechter was minder haat gevoeld, en dan ook minder agressie. Dat weet jij net zo goed als ik.

Het zijn hier niet de marokkanen die gediscrimineerd worden. Echt niet. Laten we de vinger nou gewoon effe op de zere plek leggen.

quote:geheimtaal schreef op 07 december 2012 @ 16:16:

[...]

Maar gelukkig ben jij zo ruimdenkend en tolerant.......Waar discrimineer ik dan?
Er is gewoon een schrijnend tekort aan pedagogen...
@ Donkeyshot, ditzelfde artikel had ik net ook geplaatst. Ik vind het ook een goed artikel, en geeft exact weer wat het probleem is.

Er is te lang gedaan alsof er geen probleem was, want bang om van discriminatie beschuldigd te worden?

Maar nu kunnen we er niet meer onderuit, er moet iets gedaan worden.
quote:De wetenschap sloofde zich uit in verklaringen, waarin geen plaats is voor etniciteit of cultuur.En dat is de waarheid als een koe, je mocht het geeneens aankaarten in je discussie als een deel van de cijfers onverklaard bleven na correctie met SES en de suggestie opperen dat er gekeken moest worden naar factoren zoals religie of cultuur. Dan werd je door peers heel hard op je vingers getikt. Dat is de reden waarom problemen op problemen gestapeld zijn, door de politiek-correcte dictatuur.
You know how I know? Because I reeaally think so!
quote:Ligeia schreef op 07 december 2012 @ 16:50:

Wat had je met al die pedagogen willen doen, dan?

Als mensen niet zien dat hun kinderen - zij zelf eigenlijk - een probleem hebben danwel zijn, zitten ze ook niet te wachten op een pedagoog.
quote:iones schreef op 07 december 2012 @ 16:50:

[...]

Tegen marokkaanse scheidsrechter was minder haat gevoeld, en dan ook minder agressie. Dat weet jij net zo goed als ik.

Het zijn hier niet de marokkanen die gediscrimineerd worden. Echt niet. Laten we de vinger nou gewoon effe op de zere plek leggen.Dat weet iknet zo goed als jij? Ga niet iets voor me invullen wat ik denk.
quote:geheimtaal schreef op 07 december 2012 @ 16:52:

[...]

Dat weet iknet zo goed als jij? Ga niet iets voor me invullen wat ik denk.Tsja, of je wilt het gewoon niet zien.
quote:Ligeia schreef op 07 december 2012 @ 16:50:

Of aan buurtvaders.

Want dat schijnt wel te werken.
quote:iones schreef op 07 december 2012 @ 16:53:

[...]

Tsja, of je wilt het gewoon niet zien.Dat geldt eerder voor jou.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 07 december 2012 @ 16:52:

[...]

Wat had je met al die pedagogen willen doen, dan?

Als mensen niet zien dat hun kinderen - zij zelf eigenlijk - een probleem hebben danwel zijn, zitten ze ook niet te wachten op een pedagoog.Hier gaat het dus om. Het probleem wordt niet gezien, dus hoeft er ook niets aan gedaan te worden. En door te gaan roepen dat het allemaal discriminatie is, leg je het probleem gewoon weer terug.
quote:iones, 5 minuten geleden

Het enige dat ik dacht toen ik hoorde van de doodgeschopte grensrechter: "dat heb je ook alleen bij dat KUTvoetbal he".

Ik dacht niet aan allochtonen of aan wie dan ook. Er valt dan ook weinig te bevestigen.Inderdaad, dat is het eerste waaraan ik dacht: KUTvoetbal en Mason gaat onder geen beding ooit onder die KUTsport.
Ik vind het nogal onzin om voetbal als een kutsport te zien en te denken dat dit de standaard is na deze dramatische gebeurtenis.
quote:MrsStanleyWalker schreef op 07 december 2012 @ 16:55:

[...]

onder die KUTsport.En er op? Ook niet?
Zeggen dat er bij voetbal altijd wat gebeurt is hetzelfe als zeggen dat alle ellende door Marokkanen komt. Heel bekrompen.
quote:geheimtaal schreef op 07 december 2012 @ 16:56:

Ik vind het nogal onzin om voetbal als een kutsport te zien en te denken dat dit de standaard is na deze dramatische gebeurtenis.De sport op zich is niets mis mee. Het is wel de sport met de meest nare randverschijnselen, volgens mij.
Dat vond ik al voor deze gebeurtenis, dit bevestigt mijn gevoel alleen nog een klein beetje. Ik haat voetbal hartgrondig, de onsportiviteit, het gezeik erom heen, het hele cultuurtje en dan heb ik het nog over het plaatselijke clubje. Niet mijn ding.
Nee, er ook niet op, BGB.
quote:geheimtaal schreef op 07 december 2012 @ 16:57:

Zeggen dat er bij voetbal altijd wat gebeurt is hetzelfe als zeggen dat alle ellende door Marokkanen komt. Heel bekrompen.

Weleens gehoord van tennis hooligans? Bij waterpolo dat er een scheids net effe iets te lang onder water is geduwd? Judo wedstrijden die verkocht worden? Bij badminton dat er leuzen over Joden worden geroepen?

Schaatsers die elkaar expres met hun ijzers proberen te verwonden?
quote:geheimtaal, 3 minuten geleden

Zeggen dat er bij voetbal altijd wat gebeurt is hetzelfe als zeggen dat alle ellende door Marokkanen komt. Heel bekrompen.Oja en waar dient de ME dan voor bij wedstrijden? Die zie ik bij geen enkele andere sport.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven