Mishandelde grensrechter overleden

03-12-2012 16:53 2114 berichten
Ik lees dit walgelijke bericht zojuist op internet:

"De 41-jarige grensrechter uit Almere die gistermiddag ernstig werd mishandeld, is in het ziekenhuis overleden. Hij was mishandeld na de wedstrijd van SC Buitenboys B3 (Almere) tegen sv Nieuw Sloten B1 (Amsterdam).

Voetballers van Nieuw Sloten schopten en sloegen hem, waarna hij op de vlucht sloeg. De jongens achterhaalden hem en mishandelden hem opnieuw.

Amulance

Een paar uur na het geweld werd de man onwel en zakte hij in elkaar. Daarna werd hij met een ambulance naar het ziekenhuis gebracht. Daar overleed hij vanmiddag"

Vind het echt shocking, ongelooflijk en verdrietig.

Deze jongens mogen van mij levenslang opgesloten worden, en agressie op sportvelden veel en veel harder worden aangepakt!!!

Toevallig vertelde vorige week een neef van mij, die ook fluit in het amateurvoetbal, dat hij steeds vaker overweegt daarmee te stoppen, omdat hij merkte dat de agressie laatste jaren steeds meer toeneemt. Ook hij heeft regelmatig met bedreigingen te maken.

Misschien dat het me daarom nu wel extra raakt..
Alle reacties Link kopieren
quote:fashionvictim schreef op 07 december 2012 @ 19:02:

[...]

Tja, in de gezinnen die ik ken waar geslagen werd vroeger, was terugslaan uberhaupt geen optie. Dus daar heb ik geen idee van, hoe dat werkt.

Je kunt ze wel blijven slaan, als moeder, maar je doet jezelf meer pijn dan hen denk ik. Slaan wordt steeds minder effectief en op een gegeven moment sta je met lege handen.

Mijn Turkse buurvrouw had 6 zoons. Ze sloeg ze allemaal, zoals dat dan gaat in Turkije. Toen de oudste oud genoeg was, heeft ie d'r helemaal in elkaar geslagen. Zo erg dat er politie bij moest komen. En toen wist ze het niet meer.
quote:iones schreef op 07 december 2012 @ 19:01:

[...]

Maar marokkaanse ouders zullen hun kinderen moeten leren dat iedereen gewoon in grond respect verdient, óók buitenshuis. Ja, ook zonder dat ze er iets voor gedaan hebben. En respect zou men hooguit kunnen verliezen door wangedrag.

Daar heb je een heel belangrijk punt, waar hier schort het bij veel kinderen en jongeren aan.

Ik snap sowieso niet dat je kinderen leert dat je meer respect moet hebben voor je eigen soort en dat anderen het maar moeten verdienen. Dan ben je sowieso discriminerend bezig tov de anders denkende medemens,
quote:missverrektekoekwous schreef op 07 december 2012 @ 19:04:

[...]

Maar die jongens maakten dan weer geen deel uit van de cultuur waarin zoals bij de surinaamse bijv alleen de ouders mogen slaan.

Pfff, lastig al die verschillende manieren van opvoeden..Jawel, dat was in Suriname. Je ouders bepalen of een ander je ook mag straffen, als je ouders op school toestemming komen geven dat je als juf hem maar moet slaan, dan kan je op je vingers natellen dat je thuis er nog een pak slaag bovenop krijgt. Dat is juist het hele doel, je gezag ook op school laten gelden in de ogen van je kind.
Am Yisrael Chai!
Deze discussie verzandt te veel in wel of niet slaan in opvoeding. Maar daar ligt de kern van dit probleem niet.

Het gaat erom dat marokkaanse jongeren thuis kennelijk niet wordt bijgebracht dat iedereen recht heeft op respect en dat je die zo dient te behandelen. En dat je ook rekening moet houden met de gevoelens van anderen en niet alleen met die van jezelf (eergevoel).
Maar, Fash, als jouw zoon , thuis, met Nederlandse kindertjes speelt en er is ook nog een Marokkaans kindje bij en een Vietnameesje... naar welke regels hebben die kinderen op dat moment te luisteren? Jij zorgt dat ze niet over bepaalde dingen van thuis heen gaan, die ze van hun ouders echt niet mogen, maar verder gelden toch jouw regels?

We kunnen in Nederland toch niet zeggen " oké, blanken mogen hun kinderen niet meer slaan, maar kom je uit. of .. dan vinden we het goed ". Of " nederlandse vrouwen zijn gelijk, maar als een Marokkaan vindt van niet, dan niet "?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:iones schreef op 07 december 2012 @ 19:06:

[...]

Dat zeg ik toch niet? Ik heb zelf nooit een tik gehad van iemand anders behalve mijn ouders. Een leraar vindt wel andere methodes.

[...]

Dan zou ik het dus normaal vinden om iemand te trappen als ik het er niet mee eens ben, als we afgaan op jouw theorie. En al die vriendinnetjes en vriendjes van mij die er thuis wel eens een kregen. Die zouden nu allemaal geweldadig geworden moeten zijn. En dat is helemaal niet zo. Het klopt dus niet wat jij zegt.

Ik denk dat jij het opblaast met je "lijfstraffen".

Het woord lijfstraffen heb ik een paar posts geleden hier gelezen en heb ik even overgenomen voor het gemak.

Ik vind lijfstraffen absurd. Totale waanzin.

Als je leert dan lichamelijk geweld goed is, moet je er niet raar van op staan te kijken als die jongeren later zelf ook geweld geruiken.
quote:iones schreef op 07 december 2012 @ 19:08:

Deze discussie verzandt te veel in wel of niet slaan in opvoeding. Maar daar ligt de kern van dit probleem niet.

Het gaat erom dat marokkaanse jongeren thuis kennelijk niet wordt bijgebracht dat iedereen recht heeft op respect en dat je die zo dient te behandelen. En dat je ook rekening moet houden met de gevoelens van anderen en niet alleen met die van jezelf (eergevoel).

Wel eens van nature/nurture gehoord?

Lees anders even een paar pagna's terug.
quote:geheimtaal schreef op 07 december 2012 @ 19:09:

[...]

Het woord lijfstraffen heb ik een paar posts geleden hier gelezen en heb ik even overgenomen voor het gemak.

Als je leert dan lichamelijk geweld goed is, moet je er niet raar van op staan te kijken als die jongeren later zelf ook geweld geruiken.Ik heb nog nooit in mijn leven geweld gebruikt, dus dat is een rare aanname.
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 07 december 2012 @ 19:10:

[...]

Ik heb nog nooit in mijn leven geweld gebruikt, dus dat is een rare aanname.

Jij misschien niet. Maar het is bekend dat geweld vaak van generatie op generatie doorgegeven wordt.

Wat voor jou geldt hoeft niet voor iedereen te gelden.
In 2007 is er in het Burgerlijk Wetboek een wetswijziging opgenomen (tweede lid van artikel 247 van Boek 1), die algemeen bekend staat als ‘een verbod op slaan van kinderen ook in de opvoeding’.

Iedereen dit dit kiest is dus strafbaar of je lijfstraffen nou wel of niet normaal vindt.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Ja ik ben ook tegen lijfstraffen.

Kinderen die thuis geslagen worden, slaan op straat ook.

Je kunt een kind niet leren dat hij geen geweld mag gebruiken of niet mag slaan, als je het zélf wel doet.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 07 december 2012 @ 19:08:

Maar, Fash, als jouw zoon , thuis, met Nederlandse kindertjes speelt en er is ook nog een Marokkaans kindje bij en een Vietnameesje... naar welke regels hebben die kinderen op dat moment te luisteren? Jij zorgt dat ze niet over bepaalde dingen van thuis heen gaan, die ze van hun ouders echt niet mogen, maar verder gelden toch jouw regels?

We kunnen in Nederland toch niet zeggen " oké, blanken mogen hun kinderen niet meer slaan, maar kom je uit. of .. dan vinden we het goed ". Of " nederlandse vrouwen zijn gelijk, maar als een Marokkaan vindt van niet, dan niet "?

Ja, ik snap wat je wil zeggen, maar wat ik dus mis en wat in mijn ogen een deel van het probleem is dat altijd onderbelicht blijft is dat in Nederland men wel heel snel vindt dat hoe we hier altijd gedaan hebben, de enige juiste manier is en dat iedereen die er later dan 100 jaar geleden bij is gekomen zich daar maar aan moet aanpassen. En als ze dat niet willen, dan dwingen we het wel middels wetgeving af.

Dat werkt volgens mij niet. Ik ga bijvoorbeeld echt niet ineens vinden dat die softe vriendjes met je kind manier van opvoeden ideaal is, want ik vind Nederlandse kinderen over het algemeen slecht opgevoed. Dus ik kijk wel link uit om dat over te gaan nemen. Dan veroorzaakt wetgeving die mijn manier strafbaar maakt dus alleen maar dat ik krampachtig word met opvoeden of helemaal niet meer opvoed, maar niet dat ik die Nederlandse manier overneem.
Am Yisrael Chai!
quote:geheimtaal schreef op 07 december 2012 @ 19:09:

[...]

Als je leert dan lichamelijk geweld goed is, moet je er niet raar van op staan te kijken als die jongeren later zelf ook geweld geruiken.

Ik weet wel zeker dat dit niet aan elkaar gelinkt kan worden.

Want vroeger werden kinderen altijd wel geslagen door de ouders, en de laatste decennia juist minder. en het geweld is juist toegenomen!

En de nederlandse opvoeding is veel te ver doorgeschoten in het individualisme. En daarom zijn kinderen tegenwoordig slechter opgevoed. Nederlandse kinderen staan ook in het buitenland aangeschreven als slecht opgevoed.
quote:geheimtaal schreef op 07 december 2012 @ 19:12:

[...]

Jij misschien niet. Maar het is bekend dat geweld vaak van generatie op generatie doorgegeven wordt.

Wat voor jou geldt hoeft niet voor iedereen te gelden.

Indien het om mishandeling gaat ja. Maar niet elk slaan is gelijk mishandeling.

Nogmaals, volgens jouw theorie zouden veel mensen die ik ken geweldadig moeten zijn en dat zijn ze helemaal niet. Het klopt niet wat jij zegt.

quote:Twinkle1001 schreef op 07 december 2012 @ 19:14:

Ja ik ben ook tegen lijfstraffen.

Kinderen die thuis geslagen worden, slaan op straat ook.

Je kunt een kind niet leren dat hij geen geweld mag gebruiken of niet mag slaan, als je het zélf wel doet.

Nee hoor, ik heb nooit de link gelegd tussen zelf geslagen worden door pa of ma dat ik dan anderen ook mocht slaan.

En verder sloeg ik ook niet op straat.

Het is puur gelul.
quote:iones schreef op 07 december 2012 @ 19:16:

[...]

Ik weet wel zeker dat dit niet aan elkaar gelinkt kan worden.

Want vroeger werden kinderen altijd wel geslagen door de ouders, en de laatste decennia juist minder. en het geweld is juist toegenomen!Precies, in Nederland was het een paar decennia terug ook nog normaal om een oplawaai te krijgen van je ouders of de meester of ome Piet als die toevallig als eerste zag dat je je misdroeg.
Am Yisrael Chai!
quote:iones schreef op 07 december 2012 @ 19:08:

Het gaat erom dat marokkaanse jongeren thuis kennelijk niet wordt bijgebracht dat iedereen recht heeft op respect en dat je die zo dient te behandelen. En dat je ook rekening moet houden met de gevoelens van anderen en niet alleen met die van jezelf (eergevoel).Juist. Dat is m.i. de kern van het probleem. Er wordt ze geen respect bij gebracht voor anderen. Integendeel, ze worden opgevoed met afkeer en haat. Alleen moslims verdienen respect, en de eigen etnische groep.
quote:lavan568 schreef op 07 december 2012 @ 19:03:

Wat ik wel gehoord heb van enkele Marokkaanse vrienden/collega's die wel een goede baan hebben hier, en hun kinderen ook opvoeden, is dat zijzelf zich ook schamen voor de slechte naam van hun medelanders. Velen zeggen dat het vooral te maken heeft met de marokkanen die uit het Rif gebergte komen, dat is volgens hen een andere bevolkingsgroep, en ik zal maar niet vermelden hier wat zij over hen zeggen.

ik gooi hem er nog maar even in.

De andere discussie is ook wel nuttig, over hoe surinamers hun kinderen opvoeden b.v. en over lijfstraffen enzo.....maar wilde dit toch ook even onder de aandacht brengen.

Heeft iemand anders hier ook ervaringen mee? met dit probleem binnen de marokkaanse cultuur?
quote:iones schreef op 07 december 2012 @ 19:18:

[...]

Indien het om mishandeling gaat ja. Maar niet elk slaan is gelijk mishandeling.

Nogmaals, volgens jouw theorie zouden veel mensen die ik ken geweldadig moeten zijn en dat zijn ze helemaal niet. Het klopt niet wat jij zegt.

[...]

Nee hoor, ik heb nooit de link gelegd tussen zelf geslagen worden door pa of ma dat ik dan anderen ook mocht slaan.

Het is puur gelul.Nee hoor, geen gelul. Want hoe verklaar jij dan dat geweld vaak van generatie op generatie wordt doorgegeven?
quote:fashionvictim schreef op 07 december 2012 @ 19:15:

[...]

Ja, ik snap wat je wil zeggen, maar wat ik dus mis en wat in mijn ogen een deel van het probleem is dat altijd onderbelicht blijft is dat in Nederland men wel heel snel vindt dat hoe we hier altijd gedaan hebben, de enige juiste manier is Dat zeg ik niet, maar het is wel zoals het normaal gesproken gaat; wie er het laatst - vrijwillig! - bijkomt conformeert zich. Op microniveau wel. en dat iedereen die er later dan 100 jaar geleden bij is gekomen zich daar maar aan moet aanpassen. En als ze dat niet willen, dan dwingen we het wel middels wetgeving af.

Dat werkt volgens mij niet. Ik ga bijvoorbeeld echt niet ineens vinden dat die softe vriendjes met je kind manier van opvoeden ideaal is, want ik vind Nederlandse kinderen over het algemeen slecht opgevoed.

Of iemand slecht is opgevoed moet blijken tegen de tijd dat zo'n persoontje 18 is, of zo. Dán kun je volgens mij pas zeggen of het wel of niet gelukt is.

Dus ik kijk wel link uit om dat over te gaan nemen. Dan veroorzaakt wetgeving die mijn manier strafbaar maakt dus alleen maar dat ik krampachtig word met opvoeden of helemaal niet meer opvoed, maar niet dat ik die Nederlandse manier overneem.

Oké, dus we moeten ons - volgens jou - niet bemoeien met de opvoeding. Want daar trekken ze zich toch niets van aan.

Maar net zei je dat we - o.a. bij de Antilliaanse/ Surinaamse moeders moesten zijn. Voor wat dan?

Subsidie houten pollepels?
quote:lavan568 schreef op 07 december 2012 @ 19:20:

[...]

ik gooi hem er nog maar even in.

De andere discussie is ook wel nuttig, over hoe surinamers hun kinderen opvoeden b.v. en over lijfstraffen enzo.....maar wilde dit toch ook even onder de aandacht brengen.

Heeft iemand anders hier ook ervaringen mee? met dit probleem binnen de marokkaanse cultuur?

Ja, kijk, da's natuurlijk nogal logisch, he? Als alle Tokkies uit Nederland gaan emigreren naar Australie ofzo denkt men daar wellicht ook dat alle Nederlanders asociaal en ongeletterd zijn, terwijl het simpelweg zo is dat het gewoon sowieso de onderlaag van de maatschappij was. Een Tokkie hier wordt daar natuurlijk niet ineens een elitaire brave burger.

Zo werkt dat natuurlijk ook met Berbers.
Am Yisrael Chai!
quote:iones schreef op 07 december 2012 @ 19:18:

Het is puur gelul.

Jij bent toch niet maatgevend? Plus: je bent een meisje.

Het is geen gelul. Veel kinderen (met name jongens) die thuis geslagen worden, rammen er buiten ook op los.

[...]

Heeft iemand anders hier ook ervaringen mee? met dit probleem binnen de marokkaanse cultuur?Dat ze zelf afgeven op Marokkanen uit het Rif gebergte?
quote:blijfgewoonbianca schreef op 07 december 2012 @ 19:21:

[...]

Oké, dus we moeten ons - volgens jou - niet bemoeien met de opvoeding. Want daar trekken ze zich toch niets van aan.

Maar net zei je dat we - o.a. bij de Antilliaanse/ Surinaamse moeders moesten zijn. Voor wat dan?

Subsidie houten pollepels?

Ik zeg niet dat we ons daar niet mee moeten bemoeien, ik zeg dat we niet altijd rucksichtlos onze normen en waarden moeten opleggen, omdat die niet per definitie altijd beter zijn. Of bijvoorbeeld omdat het in the grand scheme of things gewoon een issuetje van niks is.

Ik zei overigens dat er volgens mij via de vrouwen nog veel te winnen is, en daarmee doelde ik eerder op Marokkaanse en Antilliaanse vrouwen dan op Surinaamse. Omdat in die groepen kennelijk de grootste problemen zijn, en er via moeders en via echtgenotes wellicht meer dialoog gecreeerd zou kunnen worden.
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 07 december 2012 @ 19:22:

[...]

Ja, kijk, da's natuurlijk nogal logisch, he? Als alle Tokkies uit Nederland gaan emigreren naar Australie ofzo denkt men daar wellicht ook dat alle Nederlanders asociaal en ongeletterd zijn, terwijl het simpelweg zo is dat het gewoon sowieso de onderlaag van de maatschappij was. Een Tokkie hier wordt daar natuurlijk niet ineens een elitaire brave burger.

Zo werkt dat natuurlijk ook met Berbers.

En stel nou dat wij in Nederland over het algemeen dus te maken hebben met die tokkie Berbers, dan is dat dus een groot probleem....niet alleen voor de maatschappij, maar ook voor de andere Marokkanen die het hier wel goed doen.

Marokko is een heel groot land, niet te vergelijken met ons landje, en de cultuurverschillen daar zijn enorm groot.

[...]

Ja, de Berbers worden in Marokko zelf ook gediscrimineerd. Men vindt het achterlijk volk. En koning HassanII was in de jaren '70/'80 maar wat blij dat hij van die lastige berbers af kon, in de tijd van de emigratie. Hij zag ze liever gaan dan komen.

Er is ook een verschil tussen Arabische Marokkanen en Berbers.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven