Thuis eten afhalen?

09-12-2012 09:43 81 berichten
Er is een site (ik zal hem hier niet noemen) die mensen in staat stelt om als ze extra koken, dit eten aan te bieden aan buurtgenoten of eenieder die het wil komen afhalen. De site stelt de koks in staat om een kleine bijdrage te rekenen voor het eten. Als 'richtlijn' hiervoor wordt de prijs van de ingredienten aangehouden, het koken is dan je 'gift'.

Allemaal leuk en aardig natuurlijk, maar ik vind dus echt dat mensen belachelijk veel rekenen. Zo 4 of 5 euro voor een portie lasagna, dat is echt niet redelijk lijkt me. We waren gister in Antwerpen en daar kwamen we langs de heerlijkste traiteurtjes die het voor de zelfde prijs aanboden.

Ik wilde meekoken voor buurtgenoten en dan inderdaad de ingredientenprijs rekenen. Dan kom ik op misschien 3 of 4 euro voor een stoofpotje van rundvlees (dus niet bijna alleen maar carbs, zoals lasagna) Anderen rekenen rustig het dubbele voor een stoofpotje (In Antwerpen betaal je misschien 2 euro meer en dan mag je het ook nog eens in het restaurant opeten ;))

Wat moet ik doen? Ik wil graag meedoen en koken voor weinig geld, maar voel me een beetje gekke Henkie als ik inderdaad de ingredientenprijs reken. Ik kan me niet voorstellen dat anderen wel voor tussen de 5 en 10 euro PER PERSOON eten elke avond...volgens mij zitten er gewoon 'slimme' handelaren bij die het vergallen voor mensen die het als hobby wilden gebruiken. Een potje bramenjam hier in de buurt: 2,50 euro!!!!!!!! ben je gek geworden?? In Duitsland op de kerstmarkt heb ik 1,5 euro betaald en dit was nog gemaakt voor het goede doel ook (Het vrouwenkoor in een klein stadje kan de stemmen weer smeren in 2013 ;))

Geef mij maar Couch Surfing, daar MAG je niet eens geld voor rekenen
quote:ccbloom schreef op 09 december 2012 @ 10:32:

Ik hoef niet in het voordeel of nadeel te zijn, Amand, want het is dus bedoeld als hobbyding. Misschien ben ik gewoon wat out of touch met wat de dingen kosten ofzo, dat kan ook ;) Het viel me op dat de site zich presenteert als 'leuk' 'hobby' en 'eigen initiatief' etc. En dat mensen dus IN MIJN OGEN fikse prijzen rekenen. Ook zitten er hier een paar die hele lappen tekst over hun koksopleiding erbij hebben staan en volgens mij gewoon en cateringbedrijfje runnen (Disclaimer: Wat hartstikke goed is natuurlijk, to each their own, ik veroordeel hiermee niet cateringbedrijven/ mensen die een initiatief ontwikkelen om rond te komen/hun tijd te doden of whatever)

Zoals ik al zei, ik ben kennelijk out of touch met de voedselprijzen en ga binnenkort eens meedoen. En reken dan wat ik heb uitgegeven gedeeld door het aantal porties...(Misschien kom ik trouwens ook wel op 4-5 euro uit, maar de 9 euro van de professionele kok ga ik toch echt niet redden ben ik bang ;)) Mensen moeten vooral rekenen wat ze zelf willen, maar ik vind het jammer dat ik (volgens mij!!!) professionals ontdek op de site (slimme handelaren, die de koper door de sitekeuze laten denken dat ze weinig (inkoopkosten!!!) betalen voor het eten dat anderen 'over' hebben terwijl ze in werkelijkheid dus een commerciele prijs betalen......Dat maakt toch niks uit. Het is het principe: markt van vraag en aanbod. Jij biedt iets aan, ik wil het hebben, en als ik de prijs redelijk vind, betaal ik je die. Easy does it.
Ik vind het niet erg ofzo, maar de site geeft aan de INGREDIENTEN PRIJS te rekenen en dus niks voor koken/het 'werk' (in mijn geval dus hobbytijd ;)) die je erin steekt. Ik kan me niet voorstellen dat een stoofpotje 9 euro pp kost. En dat voorbeeld in atwerpen sloeg op een paar euro bij de hoge prijs (9 euro dus) optellen en je mag het ook nog eens in het restaurant opeten. Voor 11 euro kan je goed eten in Antwerpen hoor ;)
Alle reacties Link kopieren
Als er genoeg mensen meedoen met jouw insteek, filtert zich dat vanzelf wel uit.
Ga in therapie!
Natuurlijk, September girl, ik was alleen in de veronderstelling dat de site dus niet voor commerciele prijzen/markt etc bedoeld was. Het maakt niks uit, op de braderie bieden mensen ook spullen aan met de aanbeveling 'wat de gek ervoor geeft' ...Het gaat er niet om dat het niet zou mogen of dat deze mensen crimineel zijn oid want ze maken de koper het geld niet afhandig at gunshot, maar wel dat ik in de veronderstelling was dat de site niet bedoeld was voor commerciele(re) prijzen/meer rekenen dan de ingredienten...that's all...Easy does it indeed....
quote:dubiootje schreef op 09 december 2012 @ 10:37:

Als er genoeg mensen meedoen met jouw insteek, filtert zich dat vanzelf wel uit.Ik vond de opmerkingen over je er niks van aantrekken en dan maar goedkoper zijn etc echt prima. Denk inderdaad dat het zich wel uitfiltert, en zo niet, dan niet....moest alleen voor mezelf over een drempel heen, maar krijg hier genoeg bevestiging dat ik geen gekke Henkie ben als ik gewoon meedoe, eten aanbied en daarvoor reken wat ik wil rekenen. Vond het alleen zo jammer dit te ontdekken en was er een beetje kniftig over ;)
Mooi woord, kniftig
Ga in therapie!
Tja, ik werk uitsluitend met biologische ingredienten. Dan kost een maaltijd per persoon al snel 5 tot 10 euro. Als ik bijv. kip of hachee/goulash/lam eet dan kost het vlees al bijna 5 euro p.p.
Als ik lasagna maak kost ie ook zo 15 euro dus zo gek vind ik 5-10 niet hoor.. Voor niks gaat de zon op er zit ook werk en tijd in..Iedereen wil wat verdienen in deze tijd he
Hier bij de traitteur betaal je 9,50 voor stuk lasagna dus weet niet waar je was in d' anvers..
En je kunt tbehoorlijk duur maken met ingredienten.. T kost genoeg tegenwoordig..
quote: lilyrose2012, 2 minuten geleden

Als ik lasagna maak kost ie ook zo 15 euro dus zo gek vind ik 5-10 niet hoor.. Voor niks gaat de zon op er zit ook werk en tijd in..Iedereen wil wat verdienen in deze tijd he

15 euro?!

Wat gooi je er allemaal in dan?

En voor hoeveel personen is dat?
ok ok, I get it ;) Maar de site was dus niet bedoeld voor 'iedereen die wat wil verdienen tegenwoordig' (of althans, dat dacht ik dus al die tijd lol...) Nogmaals: het is heel logisch dat iemand wat wil verdienen en dat mag/moet ook gewoon, maar dacht gewoon dat deze site daar niet het platform voor was.
Bramen plukken kost echt heel veel tijd, met een paar potjes jam ben je zo de hele middag in de weer.

Ook als het je hobby is vind ik het logisch dat je daar een klein beetje geld voor vraagt (al is het maar voor extra wasmiddel, bramenvlekken zijn vreselijk )

Ik snap ergens wel wat je bedoelt hoor, sommige prijzen op die site lijken mij ook onevenredig hoog.

Maar goed, daar hoef jij je verder niks van aan te trekken natuurlijk.
Lasagne: bio gehakt: 5 euro, verse lasangebladen: 2 euro nogwat, kilo bio groenten: 5 a 6 euro, biologische passata + puree: 5 euro, bio kaas: 1 euro, en een bio salade voor 2 euro, dan zit je zo op de 20 euro voor een lasagne.
quote:dubiootje schreef op 09 december 2012 @ 09:53:

Leuk idee en mooie gedachte om verspilling tegen te gaan. Als je het eten bij een bepaalde persoon te duur vindt, dan koop je het niet.Precies.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Stel je nou voor he, stél: dat iemand in plaats van 3 euro per portie, zomaar 5 euro vraagt, 2 euro per pertie meer 'om geld te verdienen'. Hoeveel mensen zullen zo'n maaltijd afhalen? Ehm...10? Enórme winst. Heb je dan wel een dag voor staan koken. Dus ik denk dat het wel meevalt met de geldhomger op deze site, simpelweg omdat het niet echt loont.
Wat eten we vanavond?
En bijv. jam maak ik van natuurlijke suikers en die kosten ook een stuk meer dan de geleisuiker van de supermarkt. Een pot jam die ik zelf maak kost dus al snel qua kostprijs 3 euro.

Het ligt dus puur aan de ingredienten die je gebruikt. Al zou ik dit natuurlijk wel vermelden als ik mijn maaltijden zou aanbieden bij thuisafgehaald.nl
Ik heb laatst een soep gemaakt van 20 euro. Oke, veel ingrediënten zoals kruiden kun je dan nogmaals gebruiken en je kunt er meerdere dagen van eten. Maar ik kook eigenlijk ook voor zo'n ¤5 pp per maaltijd.
Die paar euro, ik begrijp niet dat je je daar druk over kunt maken. Get a life.
quote:lolly-pop schreef op 09 december 2012 @ 11:07:

En bijv. jam maak ik van natuurlijke suikers en die kosten ook een stuk meer dan de geleisuiker van de supermarkt. Een pot jam die ik zelf maak kost dus al snel qua kostprijs 3 euro.

Het ligt dus puur aan de ingredienten die je gebruikt. Al zou ik dit natuurlijk wel vermelden als ik mijn maaltijden zou aanbieden bij thuisafgehaald.nl

ja dat so wie so, dat vermelden ;)

Het valt me op dat er weinig mensen bij zitten die zeggen puur bio te koken (en ja, dat is wat duurder blah blah blah)
er is hier niet zo lang geleden ook al een topic over geweest
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
quote:cleopatra26 schreef op 09 december 2012 @ 12:02:

Die paar euro, ik begrijp niet dat je je daar druk over kunt maken. Get a life.ik maak me niet druk over die paar euro...het gaat om het principe van de site dat niet wordt nageleefd. Ook dit is niet erg, het is mijn site niet, maar ik had wel even bevestiging nodig dat ik dus niet gekke Henkie ben als ik puur de (in mijn geval lage) ingredientenprijs reken. That's all..... En over get a life gepsroken...Beloof ik dat ik een life ga getten, beloof jij dan dat je een cursus lezen gaat volgen?
quote:nlies schreef op 09 december 2012 @ 12:05:

er is hier niet zo lang geleden ook al een topic over geweestEr zijn er wel 2, eentje hier bij eten en eentje bij overig.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Wat leuk, ben meteen aan het googelen geslagen en ik ga het ook proberen(ik word een afhaler)er was zelfs iemand die hele kerstdiners doet. Ik heb wel even berekend dat ik verdorie goedkoper uit ben als ik het elke dag zou doen want dan zijn we met zijn tweetjes 8 euro per dag kwijt. Recessie en nooit hoeven koken. Klinkt goed.
quote:waterplant schreef op 09 december 2012 @ 12:06:

Wat leuk, ben meteen aan het googelen geslagen en ik ga het ook proberen(ik word een afhaler)er was zelfs iemand die hele kerstdiners doet. Ik heb wel even berekend dat ik verdorie goedkoper uit ben als ik het elke dag zou doen want dan zijn we met zijn tweetjes 8 euro per dag kwijt. Recessie en nooit hoeven koken. Klinkt goed.

Ik vind het ook geen geld, 4 tot 5 euro voor een avondmaal. Nogmaals, een hartverwarmend initiatief.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven