Ben het soms zo zat...

09-12-2012 22:55 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen,

Ik kom uit een gezin waarin moeder altijd zeer labiel en regelmatig depressief is geweest. Mijn vader heeft een sociale stoornis en is altijd zeer gesloten geweest. Mijn moeder leunde heel erg op mij, ik moest haar steun zijn en heb eigenlijk nooit een stem gehad thuis, heb me altijd aan iedereen aangepast (vooral aan mijn moeder) om te zorgen dat alles in het gareel bleef. Ik heb hier een minderwaardigheidscomplex aan overgehouden en ik heb altijd veel last gehad van angsten.

Ik heb tot mijn 19e thuis gewoond en ben inmiddels na een jaar op kamers te hebben gewoond in Limburg naar het noorden verhuisd om een nieuwe toekomst op te bouwen. Ik woon hier nu bijna anderhalve maand. Ik heb 3 maanden therapie gehad in de zomer en ik heb veel angsten overwonnen en heb al veel bereikt.

Op dit moment voel ik me echter hartstikke klote. Ik ben mezelf aan het verwaarlozen de laatste dagen, dus geen fut om energie te steken in hoe ik eruit zie. Ik heb moeite op mijn (nieuwe) werk omdat ik weer niet mijn grenzen kan aangeven en anderen belangrijker vindt dan mezelf. Ook trek ik me altijd veel aan van kritiek van anderen. Ik ben vandaag ingestort en zelfs eerder naar huis gegaan omdat ik het niet meer aankon. Daar voel ik me dan ook weer slecht over. Ik maak het erger voor mezelf omdat ik altijd zo'n hoge eisen stel en gedachten invul van anderen. Ik wil het te graag "goed" doen.

Wat ik probeer te zeggen is dat ik altijd terugval in oude patronen, het is steeds weer vallen en opstaan. Voor mijn gevoel vecht ik al 21 jaar en ik ben het nu gewoon even zat. Ik wil niet weer in therapie, ik wil niet opnieuw een cursus. Ik weet even niet meer wat ik dan wel moet doen, het "terugvallen' en het besef dat ik me nog steeds minderwaardig voel doet me vandaag gewoon even pijn...
Allereerst

Wat waren de belangrijkste lessen voor je in therapie? Kan je die kennis die je toen hebt opgedaan niet even voor je halen? Hoe kan je die dan nu gaan gebruiken?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Hoi Miss L,

Wat een heftig verleden heb je zeg!

Ik vind je echt heel sterk en dapper.

Kan me voorstellen dat je na zoveel vechten/overleven/volhouden en therapie het helemaal zat bent.

Ik herken veel van wat je zegt. Het zorgen voor anderen en anderen voorop stellen ipv jezelf.

Je bent echt al heel ver gekomen! Maar ik denk dat het altijd "vallen en opstaan" zal zijn. Terugvallen horen erbij en gaan naar mijn mening ook niet meer weg. Tuurljjk, naarmate je jezelf meer ontwikkeld zullen ze minder vaak en heftig voorkomen. Maar dit zullen waaeschijnlijk altijd aandachtspunten blijven..

Heel veel succes en sterkte met alles!
Dankje Enn

Ik ben er nu over aan het nadenken.

Mijn therapeute zei wel dat de echte test zou komen door in de praktijk dingen te gaan ervaren en tegenslagen te verwerken, want hiervoor heb ik altijd heel erg "veilig" geleefd, dus alles uit de weg gegaan.

Nu heb ik dus de eerste tegenslag...en ik moet hier misschien gewoon even doorheen?

Je geeft zelf de oplossing al! De praktijk is een harde leerschool. Het duwt je met de neus op de feiten- je kan alleen op jezelf leunen.

Hoe ga je je grenzen bewaken?
Dankjewel vlinderoogje.

Ja het klopt dat die tegenslagen altijd wel zullen blijven en zoals je zegt, hopelijk minder heftig steeds.

Het doet me soms gewoon pijn dat ik zo'n moeite heb om te functioneren in de maatschappij. Alleen maar omdat je met zo'n achterstand bent opgegroeid...

Het gaat wel al beter hoor maar het is echt zwaar soms..
quote:Madderijn schreef op 09 december 2012 @ 23:09:

Hoe ga je je grenzen bewaken?Dat is een hele goede opmerking en precies mijn probleem inderdaad. Ik moet voor mezelf kunnen opkomen. Dit lukt me even niet op mijn werk en dat maakt het ook extra moeilijk (ik werk in de horeca, stress, mensen die erg bot kunnen zijn etc)
Weet je miss, je weet al een hoop, je kan ook een hoop en nu krijg je de kans om dat niet alleen te weten en te kunnen maar ook om het te mogen gaan doen.

Denk ik kansen want die heb je zelf mogen creëren.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Liefie, probeer het je niet aan te trekken want de omgangsvorrmen in het Noorden zijn ook anders dan in het zuiden. Het gaat er veel directer en botter aan toe, dat is schrikken maar het is gewoon een ander omgangsvorm dus neem het niet persoonlijk. Zij gaan je ook leren om sneller je grenzen te snellen want je gaat er aan wennen. Nog even doorzetten, je bent er bijna.
quote:waterplant schreef op 09 december 2012 @ 23:19:

Nog even doorzetten, je bent er bijna.
Dank jullie wel voor jullie reacties. Het klopt dat de mensen hier botter kunnen zijn, maar gelukkig zijn ze ook lekker spontaan en open

En ik hoop inderdaad dat ik het zo kan leren, wie weet ben ik over een tijdje wel een stuk assertiever. Dat zou echt heel erg fijn zijn. Je hebt gelijk Enn, ik heb de mogelijkheid mijn leven te gaan inrichten zoals ik wil. Nu moet ik het nog gaan doen!

Morgen ga ik me inschrijven bij de sportschool, dus weer lekker fitnessen oppakken en ik ga een afspraak maken bij de kapper (totale metamorfose)

Pfff...zucht...het komt wel goed...blijven ademen ;)
quote:misss_L schreef op 09 december 2012 @ 23:27:

Het klopt dat de mensen hier botter kunnen zijn, maar gelukkig zijn ze ook lekker spontaan en open Op echte, oprechte posts waar reflecterend vermogen uit spreekt wordt op dit forum in mijn ogen weinig tot niet bot gereageerd.Lees maar mee hier dan zal je het misschien ook zien.
Ik denk dat ze het noorden bedoelde Enn.
quote:waterplant schreef op 09 december 2012 @ 23:58:

Ik denk dat ze het noorden bedoelde Enn.

Ik nu ook!
Jee, niet zo hard voor jezelf!

Je kunt het allemaal niet in 1 x goed doen. Je mag nog je hele leven worstelen En jij bent al zoveel stappen verder gekomen in zo'n korte tijd. Echt petje af.
Hahaha
Dankjewel MilaDila
quote:misss_L schreef op 10 december 2012 @ 00:01:

Dankjewel MilaDila

Geen dank hoor. Vind je verhaal gewoon mooi. Daadkrachtig en realistisch. Met waarschijnlijk ook nog veel hobbels te gaan, maar dat hoort erbij.

En wees niet te streng voor jezelf als je morgen de voorgenomen kapper of sportschool niet haalt. Of wat dan ook. Elke dag is weer een nieuwe. Je lijkt in elk geval wel op een goede weg te zitten.
En daar kunnen volgens mij nog veel mensen iets van leren als je zo de topics op o.a. de relatie-pijler leest.
Bewegen is zo goed als je voelt dat je aan het glijden bent. Ik zou morgen echt regelen dat je begint en verder eens met MilaDila.
Mooi gesproken.

Ja ik ben ook wel te streng voor mezelf, dat heeft zich vaak tegen me gekeerd omdat ik dan juist opgaf.

Het is fijn om weer ff te horen dat ik een beetje lief moet zijn voor mezelf Moet er mezelf soms aan herinneren haha..
Ja ik stel het sporten al een tijdje uit maar ik weet dat ik morgen wel gewoon ga. Zeker omdat sporten me inderdaad altijd goed doet.

Ik had vandaag ook het besef dat ik nu met dat soort dingen ook even moet doorzetten om weer op het "goede spoor" te komen.
quote:Enn schreef op 10 december 2012 @ 00:24:

Bewegen is zo goed als je voelt dat je aan het glijden bent. Ik zou morgen echt regelen dat je begint en verder eens met MilaDila.Dat is ook zo. Sporten of een flink stuk wandelen of fietsen is ook goed. Even anders in je hoofd zitten en met je lichaam bezig gaan. Zou mooi zijn als TO morgen begint. Maar als ze morgen alsnog niks doet is er ook geen man overboord. Je hoeft niet elke dag stapjes te zetten.
quote:misss_L schreef op 10 december 2012 @ 00:31:

Ja ik stel het sporten al een tijdje uit maar ik weet dat ik morgen wel gewoon ga. Zeker omdat sporten me inderdaad altijd goed doet.

Ik had vandaag ook het besef dat ik nu met dat soort dingen ook even moet doorzetten om weer op het "goede spoor" te komen.Nou, dan doe ik met je mee. Ik heb de loopband ook al weer te lang niet gezien. Ik ga er morgen een uurtje voor uittrekken

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven