Geld & Recht alle pijlers

Dure kinderopvang

12-12-2012 16:22 193 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik lees het ene na het andere topic over stijgende kosten in de kinderopvang, lagere toeslag, mensen die minder gaan werken of helemaal stoppen.

Hoe kan dit de afgelopen jaren zo uit de klauwen zijn gelopen? Is het alleen de crisis? In andere landen (België, Zweden) is wél betaalbare opvang beschikbaar. Voor iedereen.

Zou dat niet beter voor de economie en werkgelegenheid in het bijzonder zijn?
De overheid is toch niet verantwoordelijk voor jullie keuzes? Jullie kiezen ervoor om te werken en ook nog kinderen op de wereld te zetten. Hoezo moet ik/wij betalen omdat jullie alles willen? Het leven bestaat uit keuzes maken en je bent zelf verantwoordelijk voor je keuzes.
Je bent verplicht om je kind naar school te laten gaan, maar niet om je kind naar een KDV te brengen.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Wat betreft de kosten die een kdv zelf heeft, daar heeft t TV programma Keuringsdienst Van Waarde kort geleden een uitzending over gemaakt. Wat blijkt, ze maken best veel kosten, de uurprijs is dus redelijk.

Wij gaan hier ook overstap maken van kdv naar gastouder. Wat kdv duur maakt is de uren die wel in rekening worden gebracht maar waarop we ons kind niet brengen. Kdv is open van 7 tot 18 uur. Maar dochter gaat pas vanaf 9 uur. Dit valt niet aan te passen. Bij een gastouder wel en daarom is ie onder de streep dan goedkoper.
Natuurlijk ben je zelf verantwoordelijk, maar het is toch vanuit economisch oogpunt ontzettend ongunstig om de kinderopvang zo duur te maken? Uiteindelijk kost het veel meer geld als mensen thuis blijven zitten en/of minder werken (zeker hoogopgeleide mensen)? Je loopt heel veel belasting mis en niet alleen over die jaren dat kinderen op het kdv zitten, maar ook daarna door gat in cv/mindere carrière. De andere optie is dat er geen kinderen komen, maar het gemiddelde kind brengt over zijn hele leven een stuk meer op voor de overheid dan er met kdv toeslag ingestoken wordt.
Ik vind kinderen krijgen ook helemaal niet zo'n vrije keuze. Dankzij kinderen hebben wij straks nog bejaardenverzorgers en artsen, dankzij kinderen blijft dit land bestaan en sterven we niet uit!

En wel kinderen krijgen en dan maar niet werken lijkt me ook niet al te best voor de economie. Wat wil je dan, dat alle mensen met kinderen hun handje gaan zitten ophouden voor uitkeringen?

Ik vind dat altijd zooo makkelijk gezegd, dat kinderen krijgen en werken een keuze zijn. Wat mij betreft zijn het allebei verplichtingen die je als volwassene hebt (okee, kinderen krijgen iets minder dan werken, maar you get the point..).
kinderen krijgen een verplichting????? Doe normaal!
Eens met annabel!
Wat een onzin! Je hebt als vrouw de keuze: wel of geen kinderen! Pfffff verplichting
quote:rosanna08 schreef op 12 december 2012 @ 20:02:

kinderen krijgen een verplichting????? Doe normaal! idd ik heb zelf de keus gemaakt en niemand anders,zou mooi zijn als een ander bepaald of ik al of niet een legbatterij ben
quote:suus1976 schreef op 12 december 2012 @ 20:03:

Eens met annabel!Staat de verplichting om kids op de wereld vermeld in een wetboek?, welk wets artikel is het?
Tja, volgens de evolutietheorie is onze voornaamste taak toch voortplanting van de soort...en dan bedoel ik niet zozeer dat vrouwen verplicht worden om kinderen te krijgen. Maar wel dat het in de natuur van onze soort zit om nageslacht voort te brengen, het feit dat we een keuze hebben om dit wel of niet te doen neemt niet weg dat het handig zou zijn van de overheid om enigzins ruimte te maken om datgene te doen wat onze soort graag doet.
This is not kosher!
quote:mientjelater schreef op 12 december 2012 @ 19:35:

De overheid is toch niet verantwoordelijk voor jullie keuzes? Jullie kiezen ervoor om te werken en ook nog kinderen op de wereld te zetten. Hoezo moet ik/wij betalen omdat jullie alles willen? Het leven bestaat uit keuzes maken en je bent zelf verantwoordelijk voor je keuzes.

Wie heeft jouw ouders kinderbijslag gegeven? Jou laten studeren?

Exact, de volwassenen van toen...

Wie gaan jouw toenemende zorgkosten betalen bij het ouder worden? Exact, de kinderen van nu. De volwassenen van de toekomst.
Ik gaf toch al aan dat het niet eenzelfde verplichting is als werken. Maar stel je nu toch eens voor dat iedereen zou zeggen: Ik werk, dus ik kan geen kinderen krijgen. Wat voor maatschappij zou dat worden?
quote:Wellhello schreef op 12 december 2012 @ 20:14:

Tja, volgens de evolutietheorie is onze voornaamste taak toch voortplanting van de soort...en dan bedoel ik niet zozeer dat vrouwen verplicht worden om kinderen te krijgen. Maar wel dat het in de natuur van onze soort zit om nageslacht voort te brengen, het feit dat we een keuze hebben om dit wel of niet te doen neemt niet weg dat het handig zou zijn van de overheid om enigzins ruimte te maken om datgene te doen wat onze soort graag doet.Dat dus. Mooi verwoord.
quote:annabel_k schreef op 12 december 2012 @ 20:15:

Ik gaf toch al aan dat het niet eenzelfde verplichting is als werken. Maar stel je nu toch eens voor dat iedereen zou zeggen: Ik werk, dus ik kan geen kinderen krijgen. Wat voor maatschappij zou dat worden? dus in jouw ogen is het een maatschappelijke verantwoording om kinderen te krijgen?
Ja, dat is het in mijn ogen wel. Om het plat te zeggen, mijn dochter veegt over 50 jaar misschien wel jouw billen af in het verzorgingshuis. Daarmee heb ik overigens niet gezegd dat ik negatief sta tegenover de keuze om geen kinderen te krijgen als je dat echt niet ziet zitten. Maar mensen die het wel willen (en dat zijn de meesten) dwarsbomen door de hoge kosten, lijkt me niet handig.
quote:Wellhello schreef op 12 december 2012 @ 20:14:

Tja, volgens de evolutietheorie is onze voornaamste taak toch voortplanting van de soort...en dan bedoel ik niet zozeer dat vrouwen verplicht worden om kinderen te krijgen. Maar wel dat het in de natuur van onze soort zit om nageslacht voort te brengen, het feit dat we een keuze hebben om dit wel of niet te doen neemt niet weg dat het handig zou zijn van de overheid om enigzins ruimte te maken om datgene te doen wat onze soort graag doet.Hou toch op, evolutietheorie. Natuurlijke selectie hoort ook bij de evolutietheorie. We zijn met heel veel mensen op deze aarde, dus zou je denken dat de soort zich aanpast aan de omstandigheden. Ga je dan tegen vrouwen die geen kinderen kunnen krijgen ook zeggen dat dat nu eenmaal hoort bij de evolutietheorie? Wat een onzin.
quote:annabel_k schreef op 12 december 2012 @ 20:16:

[...]

Dat dus. Mooi verwoord.

Dank je.

Ik begrijp echt niet waarom het krijgen en grootbrengen van kinderen ineens gedegradeerd wordt tot een last voor de samenleving, iets waar de overheid afstand van moet doen en dit vooral niet moet stimuleren of het makkelijker moet maken om dit te doen. Dit natuurlijk binnen redelijke grenzen.
This is not kosher!
quote:bubbely schreef op 12 december 2012 @ 16:45:

[...]

Opvangorganisaties maken grote winst en volgens mij is er ook veel verspilling. Zo hoorde ik van een vriendin van me die op een KDV werkt dat er ieder jaar weer nieuwe boekjes moeten komen en dingen moeten worden vervangen die niet oud / versleten zijn.

Dat is hier echt niet zo. Wij hebben per jaar een besteedbaar bedrag & daarmee moeten we het doen, ongeacht de staat van ons speelgoed/ onze boeken.

Klei moet wel elk jaar vervangen worden, maar volgens mij is dat een ggd regel.
quote:Mariska76 schreef op 12 december 2012 @ 20:27:

[...]

Hou toch op, evolutietheorie. Natuurlijke selectie hoort ook bij de evolutietheorie. We zijn met heel veel mensen op deze aarde, dus zou je denken dat de soort zich aanpast aan de omstandigheden. Ga je dan tegen vrouwen die geen kinderen kunnen krijgen ook zeggen dat dat nu eenmaal hoort bij de evolutietheorie? Wat een onzin.

Nee, dat laatste zul je mij niet horen zeggen.

Wel vind ik dat mensen erg ver van de kern verwijderd raken doordat we moeten voldoen aan allerlei verplichtingen die weinig te maken hebben met de menselijke natuur.
This is not kosher!
quote:annabel_k schreef op 12 december 2012 @ 19:55:

Wat wil je dan, dat alle mensen met kinderen hun handje gaan zitten ophouden voor uitkeringen? Dat heeft nog nooit gehoeven, dus waarom zou dat nu wel moeten?
Ik hoorde dat de salariëring in bv Italië voor medewerker kdv laag was. Net als het vereiste opleidingsniveau.

Ik denk dat het goed is dat er naar hoge kwaliteit kinderopvang wordt gestreefd, maar dat kost natuurlijk wel geld.

Blijft het zeer stressverhogend dat als je kind ziek is je alles af moet zeggen om thuis voor een slapend kind te zorgen. Een ziekenboeg kan niet, weet ik wel, maar man, wat ben ik heel wat dagen blij geweest dat hij alleen 's nachts ziek was (was beter bij wegbrengen, maar hij kon goed en snel omslaan van beter naar ziek/te warm).

En ik vraag me af of alle rapporten en een ander stuk papierwerk wel nodig is of alleen schijnzekerheid creëert. Laat die tijd besteed worden aan mijn kind.
quote:schouderklopje schreef op woensdag 12 december 2012 20:15 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="mientjelater in "Dure kinderopvang"" class="messagelink">mientjelater schreef op 12 december 2012 @ 19:35</a>:</b>

De overheid is toch niet verantwoordelijk voor jullie keuzes? Jullie kiezen ervoor om te werken en ook nog kinderen op de wereld te zetten. Hoezo moet ik/wij betalen omdat jullie alles willen? Het leven bestaat uit keuzes maken en je bent zelf verantwoordelijk voor je keuzes.</div></blockquote>

Wie heeft jouw ouders kinderbijslag gegeven? Jou laten studeren?

Exact, de volwassenen van toen...

Wie gaan jouw toenemende zorgkosten betalen bij het ouder worden? Exact, de kinderen van nu. De volwassenen van de toekomst.
Ik woon in een land zonder KOT, maar echt geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om te minderen of stoppen met werk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven