Geld & Recht alle pijlers

Dure kinderopvang

12-12-2012 16:22 193 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik lees het ene na het andere topic over stijgende kosten in de kinderopvang, lagere toeslag, mensen die minder gaan werken of helemaal stoppen.

Hoe kan dit de afgelopen jaren zo uit de klauwen zijn gelopen? Is het alleen de crisis? In andere landen (België, Zweden) is wél betaalbare opvang beschikbaar. Voor iedereen.

Zou dat niet beter voor de economie en werkgelegenheid in het bijzonder zijn?
Waarschijnlijk wordt dat vanuit de werkgever geregeld en dat is in nl nog niet zo.
Als het je geruststeld, in die landen wordt ook enorm bezuinigd op van alles en nog wat. Alleen de Noren ontkomen eraan in Europa.
Het is jarenlang met allerlei subsidies en toeslagen voor mensen mogelijk gemaakt om een relatief kleine bijdrage aan de kinderopvang te geven. Nu worden die toeslagen langzamerhand teruggedraaid en dan lijkt het ineens of 'je hele salaris' opgaat aan kinderopvang. We zijn erg verwend de afgelopen jaren en dat houdt nu even op.
quote:nessemeisje schreef op 12 december 2012 @ 16:28:

Het is jarenlang met allerlei subsidies en toeslagen voor mensen mogelijk gemaakt om een relatief kleine bijdrage aan de kinderopvang te geven. Nu worden die toeslagen langzamerhand teruggedraaid en dan lijkt het ineens of 'je hele salaris' opgaat aan kinderopvang. We zijn erg verwend de afgelopen jaren en dat houdt nu even op.

Ben het niet met je eens Nessemeisje. De overheid heeft een verantwoordelijkheid om de kosten betaalbaar te houden. Door de kinderopvang door "martkwerking" goedkoper te krijgen werkt niet is wel gebleken.

Opvangorganisaties maken grote winst en volgens mij is er ook veel verspilling. Zo hoorde ik van een vriendin van me die op een KDV werkt dat er ieder jaar weer nieuwe boekjes moeten komen en dingen moeten worden vervangen die niet oud / versleten zijn.

Ik hoor steeds meer moeders om mij heen die de voordelen niet meer vinden opwegen tegen de kosten en er wellicht voor gaan kiezen thuis te blijven. Met een naderende vergrijzingsgolf denk ik dat hier snel iets aan gedaan moet worden. Er zitten vrijwel in geen enkel land zoveel hoog geschoolde vrouwen thuis als in Nederland, zonde!
quote:bubbely schreef op 12 december 2012 @ 16:45:

[...]

De overheid heeft een verantwoordelijkheid om de kosten betaalbaar te houden.

Is dat zo? Kinderopvang is toch geen eerste levensbehoefte?

En voor mijn persoonlijke werkgelegenheid zou het erg goed zijn als alle kinderopvang zou worden afgeschaft
Ik zie in mijn omgeving veel kinderen die van de opvang worden gehaald omdat het te duur wordt. Men regelt het anders: ouders meer thuis, grootouders die oppassen, deels thuiswerken.

En de ene na de andere kdv valt om. Weer 15 man op straat.
Misschien dat je troost krijgt uit het volgende.....

Als boekhouder, maak ik de jaarrekeningen voor 2 kinderopvangs, zij hebben ook veel vaste lasten en veel kosten.

Onderaan de streep, verdiennen mijn klanten met hun full-time werk (helaas) minder dan modaal.

Kortom, een kinderopvang heeft zeer veel zakelijke vaste kosten, hun (vaste) tarief wat ze vragen is dus niet duur.

Zelfs nog eigenlijk te laag.

Omdat het zo enorm is / was gesubsidieerd hebben wij als particulier dit dus anders ervaren, omdat wij nu minder subsidie hierop krijgen, is het voor ons persoonlijk duurder geworden.

En omdat wij als particulier, ook in de crisis zitten, komt dit nu voor ons ook harder aan.
quote:Mariska76 schreef op 12 december 2012 @ 16:48:

[...]

En voor mijn persoonlijke werkgelegenheid zou het erg goed zijn als alle kinderopvang zou worden afgeschaft

Nee geen eerste levensbehoefte maar draagt wel grotendeels bij aan het draaien van de economie. Als je als vrouw wilt werken en je hebt geen familie die kan ondersteunen dan moet je dus maar thuis blijven? Dat is toch geen reeele situatie?

Ander voorbeeld: openbaar vervoer is toch ook geen eerste levensbehoefte maar dient toch ook betaalbaar te blijven? Dus ja ik vind het wel degelijk een verantwoordelijkheid van de regering om dit op te lossen.
quote:Mariska76 schreef op 12 december 2012 @ 16:48:

[...]

Natuurlijk is dat zo! De overheid is er om je samenleving en je economie zo optimaal mogelijk te laten fiunctioneren. Daar hoort ook bij dat ze helpen stimuleren dat 50% van de potentiele arbeidskracht (vrouwen!) die tegenwoordig ook nog eens gemiddeld hoger opgeleid zijn dan mannen de economie komen versterken.

Ofwel dat de vrouwen die dat al doen, de mogelijkheid krijgen om ook kinderen te krijgen en zo de vergrijzing en de algehele opbouw van je samenleving omhoog helpen. Of willen we dat alleen werkloze laagopgeleiden straks nog in staat zijn om kinderen te krijgen?

Zorg en werk kunnen combineren is een randvoorwaarde voor een bloeiende, actieve samenleving. En dat laatste is zeker een taak voor de overheid!
Ik ken meerdere gezinnen (waarvan de ouders beiden werken) die ervoor kiezen geen 2e of 3e kind te 'nemen' omdat ze het simpelweg niet kunnen bekostigen.

Dat is geen ramp, dat is een persoonlijke keuze (voor zover kiezen voor relatieve armoede en je kinderen anders niet kunnen laten studeren een keuze is) maar het is níet goed voor de bevolkingssamenstelling.
Ik vind kinderopvang, net als scholing, zorg en openbaar vervoer, inderdaad een taak van de overheid. Deze voorzieningen zouden wat mij betreft betaald mogen worden uit belastinggelden. Een beetje terug naar het systeem uit de jaren 80 denk ik. Voordat de NS constant liep te kloten met niet rijdende treinen.

Kinderopvang is absoluut in het belang van de samenleving. Het schept alle ruimte om beiden te werken. En kinderen hebben op die manier toegang tot een wereld vol (samen) spelen en leren.
quote:bloemetje77 schreef op 12 december 2012 @ 17:03:

[...]

Natuurlijk is dat zo! De overheid is er om je samenleving en je economie zo optimaal mogelijk te laten fiunctioneren. Daar hoort ook bij dat ze helpen stimuleren dat 50% van de potentiele arbeidskracht (vrouwen!) die tegenwoordig ook nog eens gemiddeld hoger opgeleid zijn dan mannen de economie komen versterken.

Hoezo zouden vrouwen thuis blijven als er geen kinderopvang is? Mannen kunnen ook thuis blijven he.

Ik vind het niet meer dan terecht dat je een groot deel van de kinderopvangkosten zelf moet betalen. Jij wilde kinderen, niet de overheid. Ik vind het een luxe dat de overheid hier aan bij wil betalen.

En ik vind wat er betaald moet worden nog best mee vallen als je kijkt wat je er allemaal voor krijgt ( luiers, eten, verzorging, entertainment, een warm gebouw met opgeleide leidsters)

Het valt mij op dat veel ouders kun kinderen van het kdv afhalen en naar gastouders brengen, terwijl dit bijna net zo duur is. Ik kom uit de kinderopvang en omdat ik mijn baan kwijt raakte heb ik ook bij gastouderbureaus geïnformeerd.

Dan betalen ouders mij +/- 9 euro per uur ( twee kinderen) maar ze betalen ook een bedrag per kind per maand aan het bureau voor bemiddelingskosten. ( variërend van 86 euro bij 1 kind tot 25 euro bij 6 kinderen). Dus al met al echt niet goedkoper dan een kdv.
Eens met De Boekhouder. Bubbely, jij hebt het elke keer over moeders/vrouwen. En de mannen dan? Hebben zij geen verantwoordelijkheid?

Niet werken omdat het financieel bijna niets oplevert: opvang kost geld, van zijn en haar salaris, toch? Tenzij jij het salaris van de vrouw helemaal op laat gaan aan kinderopvang, maar waarom zou zij dat moeten betalen dan? En werken is toch niet alleen maar geld verdienen, ook jezelf ontwikkelen?
quote:bubbely schreef op 12 december 2012 @ 17:01:Als je als vrouw wilt werken en je hebt geen familie die kan ondersteunen dan moet je dus maar thuis blijven?quote:bloemetje schreef op 12 december 2012 @ 17:01:Daar hoort ook bij dat ze helpen stimuleren dat 50% van de potentiele arbeidskracht (vrouwen!) die tegenwoordig ook nog eens gemiddeld hoger opgeleid zijn dan mannen de economie komen versterken.

Ofwel dat de vrouwen die dat al doen, de mogelijkheid krijgen om ook kinderen te krijgen en zo de vergrijzing en de algehele opbouw van je samenleving omhoog helpen.Gek/grappig dat jullie er vanuit gaan dat als kinderopvang te duur wordt vrouwen ophouden met werken. Het lijkt me dat dit ook gewoon voor mannen telt toch?
Wat hierboven gezegd wordt dus
quote:deboekhouder schreef op 12 december 2012 @ 16:53:

Misschien dat je troost krijgt uit het volgende.....

Als boekhouder, maak ik de jaarrekeningen voor 2 kinderopvangs, zij hebben ook veel vaste lasten en veel kosten.

Onderaan de streep, verdiennen mijn klanten met hun full-time werk (helaas) minder dan modaal.

Kortom, een kinderopvang heeft zeer veel zakelijke vaste kosten, hun (vaste) tarief wat ze vragen is dus niet duur.

Zelfs nog eigenlijk te laag.

Omdat het zo enorm is / was gesubsidieerd hebben wij als particulier dit dus anders ervaren, omdat wij nu minder subsidie hierop krijgen, is het voor ons persoonlijk duurder geworden.

En omdat wij als particulier, ook in de crisis zitten, komt dit nu voor ons ook harder aan.

Dit vind ik wel interessant en ik zou die kosten wel eens gespecificeerd willen zien. Behalve huur, g/w/l, verzekeringen, de leidsters, 1,5 administratieve kracht en de kosten van de boekhouder vraag ik me af wat ze verder aan zakelijke kosten hebben.

Oh wacht, management natuurlijk en marketing... waar in 2010 samen meer dan 40% van de kosten heen ging.. bijzondere bedrijfsvoering...

http://www.kinderopvangto ... -binnen-kinderopvang.html

Als ze gewoon kwalitatief goede opvang bieden, het kind worteltjes in plaats van knakworstjes (echt waar, aan een kind van 2!!) geven, vaste, lieve leidsters, een leuke omgeving met een tuintje. Dan heb je helemaal geen marketing nodig. En ook geen hoofdkantoor met een directeur met een dik salaris.
quote:nieuwemaan11 schreef op 12 december 2012 @ 17:13:

[...]

[...]

Gek/grappig dat jullie er vanuit gaan dat als kinderopvang te duur wordt vrouwen ophouden met werken. Het lijkt me dat dit ook gewoon voor mannen telt toch?Dat is helaas niet zo gek/grappig maar de praktijk. Zoals al eerder gezegd, Nederland is het land waar naar verhouding met andere landen veel hoogopgeleiden vrouwen thuis zitten.
quote:bloemetje77 schreef op 12 december 2012 @ 17:03:

[...]

Natuurlijk is dat zo! De overheid is er om je samenleving en je economie zo optimaal mogelijk te laten fiunctioneren. Daar hoort ook bij dat ze helpen stimuleren dat 50% van de potentiele arbeidskracht (vrouwen!) die tegenwoordig ook nog eens gemiddeld hoger opgeleid zijn dan mannen de economie komen versterken. Niet álle vrouwen hebben behoefte aan kinderopvang. Het gaat alleen om vrouwen met kinderen tussen 0 en een jaar of 10/12 (of zelfs maar tot 4 als je een parttime baan kan vinden onder schooltijd).
quote:bloemetje77 schreef op 12 december 2012 @ 17:15:

[...]

Dit vind ik wel interessant en ik zou die kosten wel eens gespecificeerd willen zien. Behalve huur, g/w/l, verzekeringen, de leidsters, 1,5 administratieve kracht en de kosten van de boekhouder -vraag ik me af wat ze verder aan zakelijke kosten hebben. Meubilair, eten, luiers, speelgoed, onderhoud, (bij)scholing.
Waarom wordt onderwijs wel geregeld door de overheid terwijl je het voor kinderen onder de 4 zelf moet uitzoeken?
Ik vraag me af of er inderdaad wel zoveel ouders hun kinderen van de opvang halen, of dat de media hiermee aan de haal gaat, in mijn omgeving stikt het namelijk nog van de wachtlijsten, heel frustrerend.
Lazuriet, hier wel hoor. Ik ben in maart mijn baan kwijt geraakt in de kinderopvang. En met mij heel veel collaga's hoer. Al aardig wat kdv zitten dicht of lopen slecht. Gastouderbureau's en gastouders schieten dan weer als paddestoelen uit de grond.
Wat vervelend Italie_Meisje. Het verschilt dan blijkbaar erg per regio.
Lazuriet, ik woon in een grote stad, voorheen toch bekend om de lange wachtlijsten voor de kdv, en ook hier sluiten dagverblijven. Ook zijn er leidsters ontslagen doordat er minder kinderen kwamen.

Ik vind het ook heel vreemd dat de kosten zó hoog zijn. Wat hierboven al wordt genoemd, onderwijs is gratis, maar tot 4 jaar moet je het maar uitzoeken (thuis blijven?). Gelukkig krijgen we nog altijd een deel terug en is het maar 4 jaar (per kind), waardoor het op de lange termijn nog wel loont om te blijven werken (hoop ik althans). Ik denk wel dat de kosten van kdv het geboortecijfer uiteindelijk gaan beïnvloeden. Of dat erg is weet ik niet, maar voor de economie is het in elk geval niet goed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven