Geld & Recht alle pijlers

Afsluiten warmte

14-12-2012 13:59 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben sinds een aantal maanden twee woningen, waarvan de ene te koop staat. Nu heb ik contact gehad met de warmte leverancier om de warmte af te sluiten, omdat we er geen gebruik van maken. Deze geeft aan dat het niet mogelijk is om ons contract te beeindigen, omdat je als koper van een koopwoning deze verplicht aangesloten moet hebben. Wij hebben het zonde om nu maandelijks de kosten te moeten betalen als we er geen gebruik van maken.

Nu is de vraag, mag dit wel? Ik bepaal toch zelf of iets aangesloten wil hebben of niet? Heeft iemand ervaring met een soortgelijke sitautie?
Het lijkt mij niet slim i.v.m. bevriezing van de leidingen.
Je kunt het maandbedrag toch heel laag laten zetten? Ik zou niet afsluiten, en in de winter nog wel iets bijverwarmen.. Je zit ook niet op gesprongen leidingen in een te verkopen huis te wachten toch?
De maandbedrag is inmiddels al laag gezet.

Toch blijven de abbonementskosten hoog zo een 35 euro. Soort van gratis geld wat maandelijks geincasseerd wordt door de warmte levenancier.
Ik zou ook uitkijken dat je geen gesprongen leidingen krijgt. Maar los daarvan vind ik het wel raar, onze buren hebben helemaal geen verwarming. Zij stoken nog steeds alleen met kachels.
Wij hebben gebruik gemaakt van het zogenaamde leegstandstarief. Dan betaal je maandelijks een heel laag bedrag en wordt er na een jaar gekeken wat er daadwerkelijk verbruikt is. In verband met winter en bevriezing moet je nooit helemaal afsluiten. Uiteindelijk hebben wij iets moeten bijbetalen omdat we toen een hele strenge winter hadden en we de verwarming dus tegen bevriezing iets aan hadden staan.

We woonden te ver weg om de verwarming steeds aan en uit te zetten.
Kan je misschien een leegstand contract bij de leverancier afsluiten? Ik weet niet of jouw leverancier deze mogelijkheid aanbied.

Elke aansluiting die in bedrijf is moet verplicht een leverancier hebben, anders krijg je met afsluiten en afsluitkosten te maken van de netbeheerder die in de honderden euro's kan lopen.

Ik zou vragen naar een leegstand contract.
Nieuwbouw wat nog niet verkocht is heeft toch ook geen eigenaar om de warmtetoevoer te betalen? Ik zou dit nog maar even laten uitzoeken.
Maar tijdens een bezichtiging, dan is het nu in deze koude wintermaanden toch wel fijn als het huis iets opgewarmd kan worden?
Een vriendin van mij heeft dezelfde situatie

Het vast recht over de leidingen blijf je verplicht betalen dat klopt.

Maar wat je niet verbruikt aan energie krijg je vaak wel achteraf terug.

Wanneer het dan teruggestort wordt is het weer een lekker bedrag.
quote:sushilala schreef op 14 december 2012 @ 14:05:

Ik zou ook uitkijken dat je geen gesprongen leidingen krijgt. Maar los daarvan vind ik het wel raar, onze buren hebben helemaal geen verwarming. Zij stoken nog steeds alleen met kachels.

Kachels is toch ook verwarming? Of zijn het houtkachels en bedoel je dat ze geen contract met een energieleverancier hebben?

Ik weet niet of ze het je kunnen verplichten zo'n contract te houden, maar volgens mij ben je wel verplicht je huis enigszins te onderhouden. Dus het op zijn minst zo te verwarmen dat er geen leidingen springen.

Hoe wil je dat doen als het straks stevig gaat vriezen?
althans zo heb ik dat begrepen van haar
@mirabile

zij hebben waarschijnlijk geen cv (dat kan inoude huizen zit dat er niet standaard in)

maar zij hebben waarschijnlijk wel een ketel voor warm water

Ik neem tenminste aan dat ze afwassen en af en toe douchen?

Zij verbruiken waarschijnlijk weinig maar hebben wel een contract.
Mirabile, ze stoken op houtkachels. Hebben helemaal geen cv in de (koop)woning.
Wel een badkamer inderdaad
Jullie hebben gelijk, het is helemaal niet handig om het volledig af te sluiten ivm de leidingen. Alleen het bedrag van 35 euro aan aansluitkosten maandelijks vond ik wat te hoog, daarbij gerekend kon het bedrag niet lager dan 45 euro gezet worden omdat je ook de warmte kosten moet betalen. Dit is mij destijds meerdere malen vertelt.

Ik heb zo juist gegoogeld op leegstandtarief en drie keer raden.

Op internet staat een totaal bedrag aangegeven dan wat wij momenteel betalen. Destijds had ik al een vreemd gevoel over het hoge bedrag dat wij betalen.

Ik wil best de kosten betalen, ivm eventueel leidingen die openspringen, maar waarom het dan zo hoog moet.
quote:srekeamar schreef op 14 december 2012 @ 14:13:

@mirabile

zij hebben waarschijnlijk geen cv (dat kan inoude huizen zit dat er niet standaard in)

maar zij hebben waarschijnlijk wel een ketel voor warm water

Ik neem tenminste aan dat ze afwassen en af en toe douchen?

Zij verbruiken waarschijnlijk weinig maar hebben wel een contract.Oke, dan snap ik het. Hoe je je huis verwarmt, cv of gaskachel, maakt qua contract bij energieleverancier niets uit namelijk.
Een warmteleverancier? Is dat nieuw? IK heb wel gas en stroom en water.

Samen maakt dat dan warmte.

Ik wil ook een warmte leverancier!

Maar, je huis moet wel een beetje warm blijven hoor TO dus niet alles afsluiten.

Krijg je hele nare dingen van die je niet wil als je je huis nog verkopen wilt.
quote:sushilala schreef op 14 december 2012 @ 14:14:

Mirabile, ze stoken op houtkachels. Hebben helemaal geen cv in de (koop)woning.

Ik ken ook mensen die hun huis verwarmen met alleen houtkachels, maar dan hebben ze vaak wel warm water en elektra en dus wel een contract bij een energieleverancier.

Maar on topic, ik ben eigenlijk wel benieuwd of je daar in Nederland toe verplicht bent en of je er ook voor mag kiezen geen energie af te nemen, maar je huis te verlichten met kaarsen en olielampen.
Heb je nu stadsverwarming of gaat het over elektra en gas?
quote:bammetjebamie schreef op 14 december 2012 @ 14:18:

.Dat kan wel. Wij hebben geen gas, maar wel stadsverwarming. Die zorgt voor de verwarming van het huis en warm water. Is gewoon een energie-leverancier die dat aanbiedt.
quote:bammetjebamie schreef op 14 december 2012 @ 14:18:

Maar, je huis moet wel een beetje warm blijven hoor TO dus niet alles afsluiten.

Krijg je hele nare dingen van die je niet wil als je je huis nog verkopen wilt.

Een warmteleverancier bestaat echt hoor

Stadverwarming

Dat wil ik ook niet, aan de gesprongen leidingen had ik niet gehad.

Een goed punt wat hier aangehaald werd. De kosten en plichten verhaal vind ik zo raar. Vandaar mijn vraag.
Het zijn niet alleen de leidingen waar je aan moet denken, vergeet de schimmel niet als je geen verwarming hebt en niet in het huis bent om te luchten.
Misschien ligt t aan mij hoor..

Maar vraagt niemand zich nou af waarom TO een huis heeft gekocht terwijl haar 1e huis nog niet verkocht is??

(Tenzij je bent gaan samenwonen en de 1 een huis achterlaat;)
Je kan het op verhuistarief zetten, en de verwarming door hele huis op 16 laten staan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven