Kat met ondergewicht
vrijdag 14 december 2012 om 13:10
Ik ben gister met mijn kat van 5 jaar naar de dierenarts geweest omdat ik me een beetje zorgen maakte. Viel me laatste week ineens op dat ze wel erg magertjes werd. Nu is ze sowieso al wel een kleine slanke kat, maar nu met aaien over haar rug voelde ik toch wel knokkels en de ribben erg goed.
De dierenarts heeft haar onderzocht en kon op zich niks geks vinden. Wat ik vermoed is dat ze een beetje last heeft gehad van stress.
We zijn in sept op vakantie geweest en toen heeft ze ergens anders gelogeerd en vrij snel hierna zijn wij verhuisd naar een grotere woning. Is op zich wel een beetje een stresskipje, beetje schuchter naar nieuw bezoek, flinke hartslag als we naar de dierenarts gaan etc
Maar goed, nu de vraag:
Bij de dierenarts heb ik dus wat blikjes Hill's a/d gekregen om haar gewicht weer beetje omhoog te krijgen (ze zat eerst net boven de 3kg en nu 2,4
). Dierenarts adviseerde om andere brokken te kopen die voedzamer zijn en lekkerder ruiken dan die ik nu heb. Nu wissel ik nog wel eens af. en vraag me dus af welke ik dan het beste kan nemen.
Ik heb ook nog een andere kat, van 8+mnd, die geen extra calorieën nodig heeft (weegt 3,5kg), maar die ik wel ook goed voer wil geven.
Welke brokken zijn goed, moet ik 2 verschillende maar kopen voor beide katten? en zo ja dus welke?
Kan ik ene kat nog wat andere dingen geven om weer aan te sterken?
De dierenarts heeft haar onderzocht en kon op zich niks geks vinden. Wat ik vermoed is dat ze een beetje last heeft gehad van stress.
We zijn in sept op vakantie geweest en toen heeft ze ergens anders gelogeerd en vrij snel hierna zijn wij verhuisd naar een grotere woning. Is op zich wel een beetje een stresskipje, beetje schuchter naar nieuw bezoek, flinke hartslag als we naar de dierenarts gaan etc
Maar goed, nu de vraag:
Bij de dierenarts heb ik dus wat blikjes Hill's a/d gekregen om haar gewicht weer beetje omhoog te krijgen (ze zat eerst net boven de 3kg en nu 2,4
Ik heb ook nog een andere kat, van 8+mnd, die geen extra calorieën nodig heeft (weegt 3,5kg), maar die ik wel ook goed voer wil geven.
Welke brokken zijn goed, moet ik 2 verschillende maar kopen voor beide katten? en zo ja dus welke?
Kan ik ene kat nog wat andere dingen geven om weer aan te sterken?
vrijdag 14 december 2012 om 13:16
Ik heb een kat die moest aankomen. Hij wilde gewoon niet eten, hele moeilijke eter. Ze krijgen bij mij royal canin. Dat is voedzaam en ruikt lekker. Brokjes staan er de hele dag. Bij mijn katje heb ik een half jaar elke ochtend een kwartier met hem in de keuken op de grond gezeten en zo'n blikje pate kattenvoer van mijn vinger laten eten. Alleen op deze manier wilde hij eten. Heeft uiteindelijk wel geholpen. Hij was namelijk te licht voor de castratie. Met dat beetje extra gewicht kon hij geopereerd worden. Maar goed ook, want uit de narcose kwam hij alsnog heel moeilijk. Na de castratie kwam hij vanzelf meer aan en eet ook zelf
vrijdag 14 december 2012 om 13:25
Wat voor brokken geef je normaal? Het beste kun je Royal canin of hills geven. Dat is wel wat duurder voer meer het bevat meer voedingsstoffen dan bv supermarktbrokken. Is je kat 6 ons afgevallen in drie maanden tijd? Dat is erg veel. Zie je haar wel eten? Of eet je andere kat alles op, is er stress tijdens het eten tussen je twee katten? Hoe lang heb je de tweede kat al, die is pas acht maanden begrijp ik?
vrijdag 14 december 2012 om 13:26
vrijdag 14 december 2012 om 13:27
vrijdag 14 december 2012 om 13:30
vrijdag 14 december 2012 om 13:33
Hier ook zo'n kat met ondergewicht, maar nu door Royal Canin Hairball nog iets gaat het super, gaf wel iets meer dan de 'aanbevolen hoeveelheid'! Ruim een kilo aangekomen en inmiddels weer terug op de normale hoeveelheid en gaat super.
Andere kat heeft ivm een eiwitallergie een dieet van hill's Z/D ofzo heet dat.
Overigens geven wij wel apart eten (anders eten ze elkaars voer op).
Andere kat heeft ivm een eiwitallergie een dieet van hill's Z/D ofzo heet dat.
Overigens geven wij wel apart eten (anders eten ze elkaars voer op).
vrijdag 14 december 2012 om 13:37
AD is goed voer om aan te sterken en katten vinden het vaak erg lekker (die van ons is er alleen helaas niet zo dol op).
Als ik het zo lees worden het inderdaad verschillende soorten voer voor je katten, want je wilt ook niet dat de andere te dik wordt.
Spuugt je kat ook vaak? en is ze gefixeerd op eten? Dan zou het nl ook nog aan de schildklier kunnen liggen.
Als ik het zo lees worden het inderdaad verschillende soorten voer voor je katten, want je wilt ook niet dat de andere te dik wordt.
Spuugt je kat ook vaak? en is ze gefixeerd op eten? Dan zou het nl ook nog aan de schildklier kunnen liggen.
vrijdag 14 december 2012 om 13:48
Onze kat heeft Royal Canin, al vanaf dat hij bij ons is. Daarvoor kreeg hij supermarktvoer ofzo. Toen we hem kregen was hij echt viezig, zijn vacht was stuk en de haren hadden verdikkingen/waren erg onregelmatig. Door RC werd dat heel snel anders, nu is hij veel zachter dan hij als kitten was.
We hebben hem vorig jaar 2 weken op Purina one gezet (was een test), maar dat was 3x niks. De kattenbak stonk als hij naar de bak was geweest en hij vrat er veel meer van.
Na zijn castratie groeide hij de pan uit, dus nu zit hij op dieetvoer van RC, ondertussen alweer een half jaar & we kunnen het zien.
Misschien heeft de dierenarts proefzakjes voor je? Of de dierenwinkel ongetwijfeld ook wel.
We hebben hem vorig jaar 2 weken op Purina one gezet (was een test), maar dat was 3x niks. De kattenbak stonk als hij naar de bak was geweest en hij vrat er veel meer van.
Na zijn castratie groeide hij de pan uit, dus nu zit hij op dieetvoer van RC, ondertussen alweer een half jaar & we kunnen het zien.
Misschien heeft de dierenarts proefzakjes voor je? Of de dierenwinkel ongetwijfeld ook wel.
vrijdag 14 december 2012 om 14:20
Ik vind dat vooral royal canin één grote commerciële bedoening is. Ik vind het dan ook na wat pluizen op internet weinig te maken hebben met goed voer als ik eerlijk ben.
Ik geef almo holistic aan mijn 2 katten. Zit veel vlees in, geen granen ( waar merken als royal canin vol mee zitten),en het is goedkoper als de dierenwinkel merken. Mijn katten zweren erbij en ze zien er goed uit. Goed op gewicht en glanzende vacht.
Ik geef almo holistic aan mijn 2 katten. Zit veel vlees in, geen granen ( waar merken als royal canin vol mee zitten),en het is goedkoper als de dierenwinkel merken. Mijn katten zweren erbij en ze zien er goed uit. Goed op gewicht en glanzende vacht.
vrijdag 14 december 2012 om 14:34
Wat fijn al jullie reacties al. Zal eens kijken of ik wat vragen kan beantwoorden.
Normaal gesproken staan er overdags altijd brokjes voor de katten. kunnen ze eten wanneer ze willen. Maar dit zijn idd geen royal canin of Hills brokken. S'avonds krijgen ze allebei natvoer.
Het natvoer eten ze allebei wel helemaal op. Ik zet ze daarbij wel apart of let op want anders eet onze 8mnd oude kat alles op. Andere kat eet niet zo snel, dus heeft nog een half bakje als de andere al klaar is en die gaat er anders van eten. Dus daar letten we op.
Verder zie ik kat wel brokjes eten, maar niet veel. Water drinkt ze ook gewoon.
Wat verder is opgevallen is sinds we onze kitten hebben is dat andere kat ook ineens kattensnoepjes eet, terwijl ze daar voorheen haar neus voor ophaalde. Wat ik ook zie is dat ze als ze iets extra's krijgt het sneller opeet, omdat ze nu dus weet dat kitten het anders wegkaapt. (voedselnijd). Ik had ze van de week allebei een vleesstaafje gegeven en die heeft ze er later weer uitgegooid/gekost. ws omdat ze het dan te snel eet.
Laatste keer dat ik de katten ontwormd heb is na de jaarlijkse prik vlak voordat we op vakantie gingen. Dat was 8 sept.
Zat er aan te denken nu dus weer te doen.
Normaal gesproken staan er overdags altijd brokjes voor de katten. kunnen ze eten wanneer ze willen. Maar dit zijn idd geen royal canin of Hills brokken. S'avonds krijgen ze allebei natvoer.
Het natvoer eten ze allebei wel helemaal op. Ik zet ze daarbij wel apart of let op want anders eet onze 8mnd oude kat alles op. Andere kat eet niet zo snel, dus heeft nog een half bakje als de andere al klaar is en die gaat er anders van eten. Dus daar letten we op.
Verder zie ik kat wel brokjes eten, maar niet veel. Water drinkt ze ook gewoon.
Wat verder is opgevallen is sinds we onze kitten hebben is dat andere kat ook ineens kattensnoepjes eet, terwijl ze daar voorheen haar neus voor ophaalde. Wat ik ook zie is dat ze als ze iets extra's krijgt het sneller opeet, omdat ze nu dus weet dat kitten het anders wegkaapt. (voedselnijd). Ik had ze van de week allebei een vleesstaafje gegeven en die heeft ze er later weer uitgegooid/gekost. ws omdat ze het dan te snel eet.
Laatste keer dat ik de katten ontwormd heb is na de jaarlijkse prik vlak voordat we op vakantie gingen. Dat was 8 sept.
Zat er aan te denken nu dus weer te doen.
vrijdag 14 december 2012 om 14:42
Een verhuizing en een nieuwe huisgenoot is een grote verandering voor je kat dus het kan door stress komen dat ze afvalt. Daarbij zijn de eetgewoontes veranderd door de komst van de kleine. Ik zou de katten niet teveel natvoer geven, elke dag is eigenlijk niet nodig. Je kunt beter een goed soort brokken kopen. Ook niet teveel kattensnoepjes geven. Ze kunnen beter gewoon eten. Je kat apart voeren is inderdaad verstandig zodat ze de tijd krijgt haar voer rustig op te eten.
Hoe gaat het verder tussen de twee katten, kunnen ze het met elkaar vinden?
Hoe gaat het verder tussen de twee katten, kunnen ze het met elkaar vinden?
vrijdag 14 december 2012 om 14:48
quote:ontbijtkoekje schreef op 14 december 2012 @ 14:20:
Ik vind dat vooral royal canin één grote commerciële bedoening is. Ik vind het dan ook na wat pluizen op internet weinig te maken hebben met goed voer als ik eerlijk ben.
Ik geef almo holistic aan mijn 2 katten. Zit veel vlees in, geen granen ( waar merken als royal canin vol mee zitten),en het is goedkoper als de dierenwinkel merken. Mijn katten zweren erbij en ze zien er goed uit. Goed op gewicht en glanzende vacht.Vergeten te melden, maar Applaws is ook graanvrij. En juist voeren met meer vlees zoals Applaws en ook Almo ruiken sterker (vrij logisch).
Ik geef almo holistic aan mijn 2 katten. Zit veel vlees in, geen granen ( waar merken als royal canin vol mee zitten),en het is goedkoper als de dierenwinkel merken. Mijn katten zweren erbij en ze zien er goed uit. Goed op gewicht en glanzende vacht.Vergeten te melden, maar Applaws is ook graanvrij. En juist voeren met meer vlees zoals Applaws en ook Almo ruiken sterker (vrij logisch).
vrijdag 14 december 2012 om 14:56
precies juuls, is best een grote impact geweest voor haar. Op zich is ze wel een kat die lekker opzichzelf is. Doet lekker haar ding, geen superkroelkat, maar wel af en toe aandacht vragen, kopjes geven etc. Maar we dachten dat het wel kon. Ze kan prima overweg met de hond van mn ouders. Heeft wel heel even wennen gekost, maar dachten dat het met kitten ook zo zou zijn.
In het begin moest ze niks van kitten hebben, en kitten juist natuurlijk wel van haar. Dus die huppelde haar vrolijk overal achterna. Dit liet ze ook wel oogluikend toe en af en toe had ze er genoeg van en kreeg kitten een mep als ze geen zin had om te spelen. so far so good. Nu is kitten wat groter en zie ik het territorium gedrag omhoog komen. Kitten pikt haar plekjes in, is jaloers als ik haar aai. Maar probeer haar genoeg aandacht te geven. En af en toe liggen ze samen te rollen en te vechten. Geen echt gevecht, maar beetje meppen etc. Daarentegen kunnen ze ook prima naast elkaar op bed liggen slapen en elkaar likken.
Ik moet zeggen dat ik ze weinig kattensnoepjes geef. Af en toe een stukje kaas, kip en als ik niet oplet pikt ze stiekum een naturel chippie. Daar is ze dol op maar geef ik liever niet
Dus ik denk dat ik geen gekke dingen geef aan katten.
Maar zal denk ik wel beter voer moeten kopen.
In het begin moest ze niks van kitten hebben, en kitten juist natuurlijk wel van haar. Dus die huppelde haar vrolijk overal achterna. Dit liet ze ook wel oogluikend toe en af en toe had ze er genoeg van en kreeg kitten een mep als ze geen zin had om te spelen. so far so good. Nu is kitten wat groter en zie ik het territorium gedrag omhoog komen. Kitten pikt haar plekjes in, is jaloers als ik haar aai. Maar probeer haar genoeg aandacht te geven. En af en toe liggen ze samen te rollen en te vechten. Geen echt gevecht, maar beetje meppen etc. Daarentegen kunnen ze ook prima naast elkaar op bed liggen slapen en elkaar likken.
Ik moet zeggen dat ik ze weinig kattensnoepjes geef. Af en toe een stukje kaas, kip en als ik niet oplet pikt ze stiekum een naturel chippie. Daar is ze dol op maar geef ik liever niet
Dus ik denk dat ik geen gekke dingen geef aan katten.
Maar zal denk ik wel beter voer moeten kopen.
vrijdag 14 december 2012 om 18:48
Dierenarts heeft idd ook een bloedonderzoek voorgesteld maar in overleg eerst even kijken of met ander voer beter gaat. Onze verbouwing jn huis is bijna klaar, das ook een stress factor.
Dus even kijken of het met ander voer en rust in huis beter gaat, en anders laat ik uiteraard een bloedonderzoek doen.
Maar goed dat jullie het zeggen.
Dus even kijken of het met ander voer en rust in huis beter gaat, en anders laat ik uiteraard een bloedonderzoek doen.
Maar goed dat jullie het zeggen.
vrijdag 14 december 2012 om 20:15
Beter voer geven helpt echt! Ik zou ook het natvoer van een beter merk gaan geven. Ik heb ook een magere poes gehad die aan moest komen en die heb ik weer op gewicht gekregen met goede brokken van een Orijen en met natvoer van een goed merk.
Ik heb nu ook een vrij magere kater, maar die is ook klein, dus dat klopt wel qua gewicht.
Met die staafjes moet je uitkijken trouwens. Mijn kater heeft zich daar een keer in verslikt en daar zijn keel mee beschadigd. Waardoor hij een aantal dagen lang steeds zijn eten uitspuugde. Heel zielig.
Ik breek ze nu dus in stukjes.
Ik heb nu ook een vrij magere kater, maar die is ook klein, dus dat klopt wel qua gewicht.
Met die staafjes moet je uitkijken trouwens. Mijn kater heeft zich daar een keer in verslikt en daar zijn keel mee beschadigd. Waardoor hij een aantal dagen lang steeds zijn eten uitspuugde. Heel zielig.
Ik breek ze nu dus in stukjes.