Overpeinzingen des Marels

14-12-2012 21:18 219 berichten
Alle reacties Link kopieren
Soms, heel soms, denk ik wel eens na.

En vandaag maakte ik iets mee wat me triggerde om nog eens ná te denken over dingen.

Ik moest in de stad zijn (grote stad) en ik parkeerde in een parkeergarage. Toen ik naar boven liep, de trap op, zat er een dakloze onder aan de trap. Toen ik hem allang gepasseerd was, vroeg hij me om wat kleingeld. Ik was al bijna boven aan de trap, dus ik liep door met een soort vaag schouderophaalgebaar.

Op weg naar mijn bestemming dacht ik er nog eens over na, dat ik het eigenlijk wel bizar vond dat ik de dakloze niet eens fatsoenlijk antwoord gegeven had. Ik nam me voor om, als de man er nog zat als ik terug kwam (wat niet lang zou duren), hem een paar euro te geven.

Ik zou onderweg snel iets eten en besloot tot een lijntechnische doodzonde, ik ging naar de MacDonalds. Toen ik in de rij stond, hoorde ik ineens achter me “are you waiting”. Ja dus.

Naast mij de dakloze man van de parkeergarage. Om een lang verhaal kort te maken, we raakten in gesprek. Hij bleek Italiaans, en inderdaad dakloos.

Na een tijdje vroeg hij me of ik niet een hamburger voor hem wilde kopen want hij had de hele dag nog niet gegeten. Ik heb een menu voor hem besteld met nog een extra muffin voor de dag erna ofzo. Uiteindelijk heb ik hem nog wat geld toegestopt zodat hij de dag erna ook nog iets te eten zou hebben, maar het zette me nogal aan het denken.

Is het eigenlijk niet bizar dat wij daklozen voorbij lopen alsof ze vieze beesten zijn? Dat we met een boogje om ze heen lopen en alleen maar bang zijn dat ze ons beroven?

Ik vond het heel schokkend om me te bedenken dat we een dakloze die in een portiek ligt ergens niet eens meer zien als méns.

Volgens mij is zeker in tijd van economische crisis de afstand tussen deze man en wij, kleiner dan ooit.

Ik ben vast een softe muts enzo, maar het raakte me gewoon ineens. Ik zit me druk te maken over wat ik moet gaan doen met kerstmis en bij welke familie en wie ik teleur stel als ik niet kom en ik ben daar al de hele week mee bezig…. En waar maak je je dan eigenlijk druk om?

Deze man maakt zich druk om waar hij vannacht nou weer moet slapen en of hij überhaupt die dag iets te eten gaat hebben….

Reality-check, enzo.

Nou ja, het was gewoon een heel bijzonder moment ofzo, en ik wilde het even delen.
668, the neighbour of the Beast
quote:lavan568 schreef op 14 december 2012 @ 22:04:

de daklozen die ik heb leren kennen, hebben mij vaak heel veel gegeven, en daarmee bedoel ik een groot stuk echtheid/menselijkheidAls ik jou was, zou ik ze blijven opzoeken, want je kunt er nog heel veel meer van gebruiken
Ik heb overigens dit jaar (maar dan ben ik weer erg herkenbaar) met het werk geld ingezameld voor een organisatie die ook prachtig werk doet voor daklozen.

Ze hebben een restaurant waar mensen twee keer in de week gratis een driegangenmaaltijd kunnen komen eten.

In de winter gaan ze ook regelmatig de straat op overdag met soep, naar plekken waarvan ze weten waar veel daklozen zitten.

En het mooiste? Ze bieden niet alleen eten, maar ook vriendschap.

Elke gast mag aan tafel gaan zitten en wordt aan tafel bediend. Niet aanschuiven in rijen dus. Er zijn vaak vrijwilligers die bij de gasten aan tafel gaan zitten als ze er behoefte aan hebben.

Mensen kunnen er gratis douchen, scheren.

Er is zelfs een dokter die daar vrijwilligerswerk doet, voor de meest elementaire medische zorgen.

Prachtig werk, en ik heb de dakloze die ik vandaag sprak dan ook op de organisatie gewezen. Die zat in dezelfde stad, gelukkig. Nog fijner; hij kende ze al.
Ik denk trouwens dat veel mensen zichzelf "beschermen" tegen daklozen op straat. Als je iemand in je hoofd onmenselijk en onwaardig maakt dan hoef je je er ook niet druk om te maken.
Gelezen.
Mooi geschreven Marels. En mooi dat je erbij stilstaat.

Maar verander die 'we' in iets als 'velen' of iets dergelijks. Want als ik mezelf als voorbeeld neem: twee winters terug toen het extreem koud was heb ik een jongen die de daklozenkrant voor de Hema stond te verkopen, uitgenodigd voor iets warms. We hebben samen thee op en we genoten beiden van het gesprek.

Heb nog geprobeerd om hem aan werk te helpen ook, door diverse telefoontjes te plegen naar o.a. fruittelers, maar aangezien we in de decembermaand zaten, was niet één werkgever happig om iemand in dienst te nemen. Helaas, maar hij was wel dankbaar voor die warme thee.

Kortom: niet iedereen loopt daklozen voorbij. Een glimlach zelfs is vaak al heel wat en doe ik dan ook uitgebreid als ik iemand zie. Hoop dat er door jouw topic mensen nog meer mensen gaan doen... én doen.
Overigens zou ik dat best wat breder willen trekken. Ik zie soms mensen de schoonmakers op het station ook echt aankijken alsof het paria's zijn.
Niet iedereen Molly, maar ik generaliseer graag en ik denk dat wat ik schrijf wel op gaat voor de meerderheid.

Mezelf inclusief. Want ook ik loop vaak genoeg gewoon door hoor.

Ik zou alle daklozen, straathonden en straatkatten mee naar huis nemen en ze hier uitgebreid vertroetelen, maar dat werkt nu eenmaal niet.

Dus heb ik alleen een vent en een luxepoes en doe ik het daar maar mee, en loop ik dus ook vaak genoeg zomaar een dakloze voorbij.

Je kunt niet altijd het verschil maken, helaas.

En wat ik vandaag in een opwelling gedaan heb, kan ik nu eenmaal niet elke dag of elke week doen, dat kan ik niet betalen.
quote:Orzoo schreef op 14 december 2012 @ 22:11:

Overigens zou ik dat best wat breder willen trekken. Ik zie soms mensen de schoonmakers op het station ook echt aankijken alsof het paria's zijn.

Of nog erger; de schoonmakers in een kantoorgebouw / ziekenhuis / bejaardenhuis.

En dat zijn dan hoogopgeleide intelligente mensen met een goeie baan, die het lager geschoolde personeel op hun eigen freaking werkplek als stront behandelen.
Alleen al doordat ik jouw topic gelezen heb, Merels, ben ik meer geneigd om morgen om me heen te kijken of ik iemand kan helpen, ook al is het maar voor 1 uur of 1 minuut.
Dat had je ook vaak op Schiphol. Terwijl zij wel jouw pot daar poetsten!
quote:Amand schreef op 14 december 2012 @ 22:06:

[...]

Als ik jou was, zou ik ze blijven opzoeken, want je kunt er nog heel veel meer van gebruiken

Het is mijn werk amand, met daklozen/verslaafden, de mooiste baan van de wereld. Hard werken soms, maar veel voldoening en liefde.

Maar jij had vast een andere intentie met dit bericht, maakt niet uit
quote:lavan568 schreef op 14 december 2012 @ 22:14:

[...]

Het is mijn werk amand, met daklozen/verslaafden, de mooiste baan van de wereld. Hard werken soms, maar veel voldoening en liefde.

Maar jij had vast een andere intentie met dit bericht, maakt niet uit Het zal vast in jouw pathologie zitten, om iedereen die niet hulpbehoevend is, te veroordelen 'want anderen hebben het zo zwaar'.
quote:Marels schreef op 14 december 2012 @ 22:12:

Niet iedereen Molly, maar ik generaliseer graag en ik denk dat wat ik schrijf wel op gaat voor de meerderheid.

Mezelf inclusief. Want ook ik loop vaak genoeg gewoon door hoor.

Ik zou alle daklozen, straathonden en straatkatten mee naar huis nemen en ze hier uitgebreid vertroetelen, maar dat werkt nu eenmaal niet.

Dus heb ik alleen een vent en een luxepoes en doe ik het daar maar mee, en loop ik dus ook vaak genoeg zomaar een dakloze voorbij.

Je kunt niet altijd het verschil maken, helaas.

En wat ik vandaag in een opwelling gedaan heb, kan ik nu eenmaal niet elke dag of elke week doen, dat kan ik niet betalen.

Jij doet ook op andere manieren al goed, zoals met je weggeefacties hier op het forum! Dus je maakt al verschil.

Wat betreft op straat: een hele maaltijd is dan wat prijzig inderdaad, tenminste.... van de Mac. Ik hield het bij thee, i.v.m. de kou. En de jongen in kwestie was niet dakloos, dat scheelde ook, hij hoefde geen honger te hebben.

Misschien aanbieden wat op dat moment wenselijk is, en met z'n allen bijvoorbeeld één keer, dan maken we met z'n allen verschil.

"Met het redden van een dier (mens) verander je niet de hele wereld, maar je verandert wel de hele wereld van dat ene dier (die ene mens)."
quote:Amand schreef op 14 december 2012 @ 22:17:

[...]

Het zal vast in jouw pathologie zitten, om iedereen die niet hulpbehoevend is, te veroordelen 'want anderen hebben het zo zwaar'.doe eens wat aan zelfkennis wbt je eigen pathologie, dan kun je ook eens wat anders doen dan mensen beledigen
Juist dat was mijn probleem Molly, ik had hem zo graag willen "redden" maar dat kan niet.

Ik kon alleen zorgen dat hij vanavond niet met honger naar bed gaat en dat hij morgenochtend ook nog iets te eten heeft.
quote:lavan568 schreef op 14 december 2012 @ 22:21:

[...]

doe eens wat aan zelfkennis wbt je eigen pathologie, dan kun je ook eens wat anders doen dan mensen beledigenIk heb het vaker gezien hoor; mensen die 'professioneel hulpverlener' zijn verliezen contact met de echte wereld waarin de meeste mensen wél weerbaar zijn en gaan zelfvertrouwen zien als een negatieve eigenschap
quote:Marels schreef op 14 december 2012 @ 22:22:

Juist dat was mijn probleem Molly, ik had hem zo graag willen "redden" maar dat kan niet.

Ik kon alleen zorgen dat hij vanavond niet met honger naar bed gaat en dat hij morgenochtend ook nog iets te eten heeft.

Ja, dat is al 'redden' toch. Ieder doet wat ie kan. Vind dat mooi.

En snap helemaal je gevoel dat je/we eigenlijk niet meer kan/kunnen doen.
quote:Amand schreef op 14 december 2012 @ 22:24:

[...]

Ik heb het vaker gezien hoor; mensen die 'professioneel hulpverlener' zijn verliezen contact met de echte wereld waarin de meeste mensen wél weerbaar zijn en gaan zelfvertrouwen zien als een negatieve eigenschap

gelukkig ben jij dan geen professioneel hulpverlener, want met zo'n instelling kom je niet ver.

Maar ik wil het mooie topic van Marels niet verpesten en reageer verder ook niet meer op jou.
quote:Amand schreef op 14 december 2012 @ 22:13:

Alleen al doordat ik jouw topic gelezen heb, Merels, ben ik meer geneigd om morgen om me heen te kijken of ik iemand kan helpen, ook al is het maar voor 1 uur of 1 minuut.

Sluit ik me bij aan.

Ik loop ook altijd alles en iedereen voorbij.MP3 speler op ,afgesloten voor de wereld om me heen.Dit is een goede eye-opener.Voortaan ook eens om me heen kijken.

Het gebaar hoeft niet groots te zijn....
quote:Marels schreef op 14 december 2012 @ 22:22:

Ik kon alleen zorgen dat hij vanavond niet met honger naar bed gaat en dat hij morgenochtend ook nog iets te eten heeft.Helaas kun je alleen niet iedereen redden. Dus je doet wat je kunt als je iets ziet. Als iedereen dat zou doen zou de wereld een stuk mooier zijn.
Ik vind het een mooi gebaar in elk geval. Ik loop zwervers nooit zomaar voorbij. Een vriendelijke lach, een groet of een praatje als ze iets aan je vragen kan altijd. Geld geef ik nooit, maar iets te eten/drinken geen enkel probleem. Nooit eld omdat ik de drank- of drugsverslaving die helaas toch vaak een rol speelt niet verder wil voeden, maar ook omdat als je geld hebtop straat je het met zien te houden. Het moet 'verdedigen', je kunt beter niets hebben dan hoef je je er ook net druk om te maken.
quote:gebruikersnaambestaatal schreef op 14 december 2012 @ 22:32:

[...]

Sluit ik me bij aan.

Ik loop ook altijd alles en iedereen voorbij.MP3 speler op ,afgesloten voor de wereld om me heen.Dit is een goede eye-opener.Voortaan ook eens om me heen kijken.

Het gebaar hoeft niet groots te zijn....+1 een glimlach of een ' goedemorgen' betekent voor sommige mensen al zo veel. Dat ze uberhaupt door iemand opgemerkt worden. Dat kan een dakloze junk zijn, maar ook een bejaarde bijvoorbeeld.
quote:Orzoo schreef op 14 december 2012 @ 22:34:

[...]

+1 een glimlach of een ' goedemorgen' betekent voor sommige mensen al zo veel. Dat ze uberhaupt door iemand opgemerkt worden. Dat kan een dakloze junk zijn, maar ook een bejaarde bijvoorbeeld.

Zo had ik nog iets leuks trouwens.

Het was een bijzondere avond, zeg maar.

Ik reed door Antwerpen en het was schijtpokkedruk. Ik stond voor het stoplicht en op de andere rijbaan, andere richting dus, stond een Mercedes met een jong Islamitisch stel er in.

Ik keek naar ze, hij keek terug, dat is even raar dus, want je bent naar elkaar aan het staren. En ineens lachte hij breed naar me. Dus ik lachte terug, en dat moment was gewoon ineens heel grappig.

Toen ging zijn licht op groen, zwaaiden ze allebei nog en reden door.

Dat was ook zo bijzonder, gewoon omdat het niet meer zo vanzelfsprekend is dat mensen elkaar opmerken tegenwoordig. Zeker niet in de grote stad.
quote:Marels schreef op 14 december 2012 @ 21:52:

Ik heb ook ogen Fiddeldee.

Daklozen worden over het algemeen door voorbijganger behandeld alsof ze vieze beesten zijn, niet mensen net als jij en ik.

Dát vind ik heel erg, en ik maak me daar zelf ook wel eens schuldig aan, dat geef ik heus toe.

Je wilt de confrontatie niet aangaan en zeggen dat je niets wilt of kunt geven en dus loop je maar door en doe je maar alsof je ze niet ziet.

Kennen jullie dat liedje nog van Melanie C.? If that were me?

Nou ja, die tekst dus.

Daarom vind ik het zo mooi dat je dit topic opent want het raakt me. Ik las het echt met een soort schok want ik doe dat soms ook. Ik zeg wel hallo maar ik kijk ze niet altijd anals ze opde grond zitten met een bekertje. Ik realiseerde me dat ik ze zie als daklozen soms en niet als mensen die mijn vrienden zouden kunnen zijn.

En marels, jij bent gewoon een schat.
quote:Marels schreef op 14 december 2012 @ 21:18:

Is het eigenlijk niet bizar dat wij daklozen voorbij lopen alsof ze vieze beesten zijn? Dat we met een boogje om ze heen lopen en alleen maar bang zijn dat ze ons beroven?

Ik vond het heel schokkend om me te bedenken dat we een dakloze die in een portiek ligt ergens niet eens meer zien als méns.

Ik zou vooral voor jezelf spreken en niet schrijven in termen van 'we'. Kan ik slecht tegen. Jammer dat je tot vandaag zo over je medemens dacht, hoop dat je jouw nieuwe inzicht vast kan houden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven