Geld & Recht alle pijlers

Dure kinderopvang

12-12-2012 16:22 193 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik lees het ene na het andere topic over stijgende kosten in de kinderopvang, lagere toeslag, mensen die minder gaan werken of helemaal stoppen.

Hoe kan dit de afgelopen jaren zo uit de klauwen zijn gelopen? Is het alleen de crisis? In andere landen (België, Zweden) is wél betaalbare opvang beschikbaar. Voor iedereen.

Zou dat niet beter voor de economie en werkgelegenheid in het bijzonder zijn?
quote:evelynsalt schreef op 16 december 2012 @ 11:43:

Oh maar zo was het absoluut niet bedoeld hoor....ik reageerde op Jollie stelling dat dat er 'toen geen KOT was en toen kon men het ook zelf betalen'. Er was vroeger niet eens zoiets als een kdv en vroeger bleef de moeder gewoon thuis. Zo ging dat. Niks meer en niks minder.20 Jaar geleden werkten er ook al volop moeders hoor!
Dat neem je maar aan dat dat zo is......misschien hadden die thuisblijfmoeders uiteindelijk ook wel willen werken. Hadden ze wat voor zichzelf kunnen opbouwen.
quote:jollie schreef op 16 december 2012 @ 11:49:

[...]

20 Jaar geleden werkten er ook al volop moeders hoor!maar niet zoals nu.....
quote:evelynsalt schreef op 16 december 2012 @ 11:39:

Dan doen ze al. Kinderopvang is namelijk inkomen gerelateerd.Er wordt nu een hogere bijdrage gevraagd en dat is voor velen een probleem.
quote:evelynsalt schreef op 16 december 2012 @ 11:49:

[...]

maar niet zoals nu.....Ja en?
Mientje, stellen dat thuisblijfmoederschap draait om de kinderen en op geen enkele manier om moeder zelf en dat werken juist wel draait om moeder zelf getuigt van een enorme vooringenomenheid.

Voor een heleboel werkende ouders draait de keuze van werken ook gedeeltelijk om de kinderen en voor een heleboel thuisblijfouders draait die keuze wel degelijk voor een gedeelte om henzelf. Bijvoorbeeld omdat ze de keuze die ze maken leuker vinden.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
quote:jollie schreef op 16 december 2012 @ 11:51:

[...]

Ja en?'ja en wat'??? Jij stelt dat er 20 jaar geleden ook al vrouwen werkten....klopt, maar niet zoveel als nu, door minder opvangmogelijkheden.
quote:jollie schreef op 16 december 2012 @ 11:50:

[...]

Er wordt nu een hogere bijdrage gevraagd en dat is voor velen een probleem.Omdat de mensen met de zogenaamde 'hogere' inkomens hun inkomen zien dalen en de kosten voor het KDV zien stijgen. Dat is het probleem.
quote:evelynsalt schreef op 16 december 2012 @ 11:54:

[...]

Omdat de mensen met de zogenaamde 'hogere' inkomens hun inkomen zien dalen en de kosten voor het KDV zien stijgen. Dat is het probleem.Tja, de bomen groeien nu eenmaal niet meer tot de hemel, dus er zal ook op de kinderopvang bezuinigd moeten worden. Het is voor veel mensen alleen erg moeilijk om een stapje terug te doen, omdat ze alleen maar economische voorspoed gekend hebben.
quote:evelynsalt schreef op 16 december 2012 @ 11:53:

[...]

'ja en wat'??? Jij stelt dat er 20 jaar geleden ook al vrouwen werkten....klopt, maar niet zoveel als nu, door minder opvangmogelijkheden.Ook omdat ze andere keuzes maakten en met minder luxe toe konden.
quote:jollie schreef op 16 december 2012 @ 12:13:

[...]

Tja, de bomen groeien nu eenmaal niet meer tot de hemel, dus er zal ook op de kinderopvang bezuinigd moeten worden. Het is voor veel mensen alleen erg moeilijk om een stapje terug te doen, omdat ze alleen maar economische voorspoed gekend hebben.Ik bracht het slechts als een constatering hoor mij hoor je verder niet klagen.
quote:jollie schreef op 16 december 2012 @ 12:14:

[...]

Ook omdat ze andere keuzes maakten en met minder luxe toe konden.

Er was vroeger in de meeste gezinnen geen andere keuze....moeder bleef gewoon thuis. Niet iedereen had geld om verder te studeren.
quote:evelynsalt schreef op 16 december 2012 @ 12:20:

[...]

Er was vroeger in de meeste gezinnen geen andere keuze....moeder bleef gewoon thuis. Niet iedereen had geld om verder te studeren.

Ik heb het over de generatie die in de jaren 80 van school kwam.

Jij hebt het over hun ouders volgens mij.
quote:evelynsalt schreef op 16 december 2012 @ 12:19:

[...]

Ik bracht het slechts als een constatering hoor mij hoor je verder niet klagen.Gelukkig!
Wacht maar af wat er nu en in de toekomst gebeurt als er nu massaal gekozen wordt voor een kinderloos bestaan, omdat het simpelweg niet meer te betalen is! Vind het echt dieptriest als mensen zo kortzichtig zijn...
quote:carrotsandpeas schreef op 16 december 2012 @ 12:37:

Wacht maar af wat er nu en in de toekomst gebeurt als er nu massaal gekozen wordt voor een kinderloos bestaan, omdat het simpelweg niet meer te betalen is! Vind het echt dieptriest als mensen zo kortzichtig zijn...Alsof mensen niet meer voor kinderen kiezen, omdat de kinderopvang te duur is! Dat is pas kortzichtig.
Nee hoor, dat is de realiteit.
Als ik het niet kan betalen, dan kan ik 't niet betalen. Simpel!
Of ja, toch doen en dan mijn lasten niet meer kunnen betalen, schuldsanering in, voedselbank. Dat kan ook inderdaad. Maar dat kost de maatschappij waarschijnlijk meer. En persoonlijk zie ik dit traject ook niet erg zitten nee.
Jee, wat een idiote opmerking trouwens jollie!! Als het te duur is kán 't toch gewoon niet?! Kun je wel gehoor geven aan rammelende eierstokken, met als gevolg dat er straks zeer grote financiële problemen ontstaan... Dát noem ik kortzichtig.
quote:carrotsandpeas schreef op 16 december 2012 @ 12:53:

Jee, wat een idiote opmerking trouwens jollie!! Als het te duur is kán 't toch gewoon niet?! Kun je wel gehoor geven aan rammelende eierstokken, met als gevolg dat er straks zeer grote financiële problemen ontstaan... Dát noem ik kortzichtig.Dat is geen idiote opmerking. Als je een laag inkomen hebt, dan krijg je allerlei toelagen en de kinderopvang is dan ook in verhouding goedkoop. Als je veel verdient en je wilt geen kinderen, omdat de kinderopvang te duur is, dan vraag ik me toch af hoe graag je kinderen wilt. Daar mag je best dingen voor laten.
Ik ben een aantal jaren alleenstaande moeder geweest. Ik werkte toen 3 dagen per week en ik kon me met de kinderen financieel staande houden.

Wel moest ik geld afdragen aan de kinderopvang op de dagen dat ik werkte. Daardoor verdiende ik net zoveel als een bijstandsmoeder. Maar gelukkig had ik wel werk.

Onder de streep hield ik minder over. Want als mijn wasmachine kapot ging, moest ik daar zelf voor opdraaien. Terwijl de bijstandsmoeder daar bijzondere bijstand voor ontvangt.

Uiteindelijk vind ik dit stukje krom geregeld. Ik werkte voor mijn eigen geld, maar ik moest meer moeite doen om alles financieel rond te krijgen dan een moeder in de zelfde situatie zonder werk.

Alleen daarom vind ik dat de kinderopvang beter gesubsidieerd moet worden. Mensen moeten aan het werk om de economie draaiende te houden. Meer zelfstandigheid en verantwoordelijkheid bij de mensen zelf leggen. De kinderopvang toeslag biedt die mogelijkheid. En dat kost minder geld dan royaal uitkeringen blijven verstrekken.
quote:jacky12 schreef op 16 december 2012 @ 13:03:

Ik ben een aantal jaren alleenstaande moeder geweest. Ik werkte toen 3 dagen per week en ik kon me met de kinderen financieel staande houden.

Wel moest ik geld afdragen aan de kinderopvang op de dagen dat ik werkte. Daardoor verdiende ik net zoveel als een bijstandsmoeder. Maar gelukkig had ik wel werk.

Onder de streep hield ik minder over. Want als mijn wasmachine kapot ging, moest ik daar zelf voor opdraaien. Terwijl de bijstandsmoeder daar bijzondere bijstand voor ontvangt.

Uiteindelijk vind ik dit stukje krom geregeld. Ik werkte voor mijn

eigen geld, maar ik moest meer moeite doen om alles financieel rond te krijgen dan een moeder in de zelfde situatie zonder werk.

Alleen daarom vind ik dat de kinderopvang beter gesubsidieerd moet worden. Mensen moeten aan het werk om de economie

draaiende te houden. Meer zelfstandigheid en verantwoordelijkheid bij de mensen zelf leggen. De kinderopvang toeslag biedt die mogelijkheid. En dat kost minder geld dan royaal uitkeringen blijven verstrekken.In jouw geval ben ik het helemaal met je eens!
quote:jollie schreef op 16 december 2012 @ 13:05:

[...]

In jouw geval ben ik het helemaal met je eens!

Dus, als je een alleenstaande ouder bent is het toegestaan te werken en de kinderen naar KDV te brengen en te stellen dat de kinderopvang veel geld kost?

En als je samen bent moet je dus als vrouw stoppen met werken of de hoge kosten voor lief nemen?
Nee, niet alleen voor alleenstaande ouders. Het is verstandig om altijd zelfstandig te zijn.

Het is van groot belang dat ouders zelf verantwoordelijk zijn voor hun leven. Als er iets gebeurd wat je niet plant of wilt, dan moet je het ook zonder partner kunnen redden (tegenwoordig). En DAT moet gestimuleerd worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven