Werk & Studie alle pijlers

Van slachtoffer naar blijkbaar dader

19-12-2012 07:29 70 berichten
Goedemorgen. Het volgende overkomt mij. Ik ben sinds 8 maanden het slachtoffer geworden pesterijen door mijn leidinggevende waardoor ik de meest nare 8 maanden heb gehad van mijn werkzame leven. Ik werk bij de overheid. Ik heb op allerlei via officiële wegen hulp proberen te krijgen (vertrouwenspersoon e.d.). Niemand kon me helpen. Toen heb ben ik naar de LG van mijn LG gestapt. Die wilde niet eens naar me luisteren. Sterker nog, zij heeft me zelfs gedreigd met ontslag (zij is diegene die mijn LG aangenomen heeft) Toen ben ik naar de OR gestapt met mijn verhaal (uiteraard onderbouwd met bewijzen). Die waren woedend over de gang van zaken en hebben mij aangeraden om een klacht in te dienen bij de interne klachtencommissie. Dat heb ik als laatste redmiddel gedaan en ik ben na een jaar ellende in het gelijk gesteld.

We zijn nu ruim twee jaar verder en vorige week heb ik een brief van ongenoegen gehad. Ik word in die brief beschuldigd van het feit dat ik de OR in kennis heb gesteld en dat de directeur ontstemd is en dat ik mij niet professioneel heb gedragen. Die brief komt in mijn personeelsdossier. Op het hele pestgebeuren van mijn LG word niet ingegaan. De directeur is ontstemd over het feit dat ik mijn klacht naar ieder lid van de OR heb gestuurd. Buiten het feit dat dit niet waar is mocht ik blijkbaar niet de OR op de hoogte stellen terwijl deze m.i. voor het personeel is. Ik krijg de indruk dat men dit stil had had willen houden voor de OR en nu bezig zijn een dossier op te bouwen. Wat denken/vinden jullie?
quote:elninjoo schreef op 19 december 2012 @ 08:27:

[...]

In 'n machtsverhouding als leidinggevende en werknemer, trek je als werknemer altijd aan 't kortste eind. Soms is 't beter gewoon te horen zien en zwijgen en te bedenken: de baas betaalt, dus de baas bepaalt.Daar ben ik nu ook achter. Wel is het zo dat ik wel degelijk een casus heb onderbouwd met feiten en bewijsmateriaal. Niets doen was voor mij geen optie geweest.
quote:Mentosje schreef op 19 december 2012 @ 08:29:

Maar er staat nergens vermeld dat ik dit niet had mogen doen terwijl er een wel een protocol is voor intimidatie e.d.Maar staat er in het protocol dan expliciet dat je de OR wel had moeten informeren? Ik denk van niet, en dus heb je het protocol niet gevolgd.
quote:Mentosje schreef op 19 december 2012 @ 08:45:

[...]

Op papier heeft de overheid veel geregeld voor personeel maar de praktijk wijst anders uit.Ik denk niet dat je "de overheid" over 1 kam kunt scheren.
quote:Mentosje schreef op 19 december 2012 @ 08:50:

[...]

Daar ben ik nu ook achter. Wel is het zo dat ik wel degelijk een casus heb onderbouwd met feiten en bewijsmateriaal. Niets doen was voor mij geen optie geweest.

Nee, dat begrijp ik maar al te goed.

Maar soms moet je het verleden achter je laten: vooruit kijken is het enige belangrijke dat je nu kunt doen. En wees 's eerlijk: kun je in deze baan ooit nog gelukkig worden?
quote:Mentosje schreef op 19 december 2012 @ 08:48:

[...]

Maar nu met deze brief, als dit de wijze is hoe de klacht afgehandeld wordt heb ik er ook nog weinig vertrouwen in en is de hele klachtencommissie een wassen neus.Heeft de klachtencommissie die brief verzonden dan? Je kunt de klachtencommissie het handelen van de directeur niet in de schoenen schuiven. De commissie heeft jou in het gelijk gesteld, maar de directeur is niet verplicht om de aanbevelingen van de commissie over te nemen. (Dat kun je terug vinden in het reglement). Een volgende stap is dan om je gelijk te halen bij de rechter. Die tillen meestal zwaar aan het werk en advies van zo'n commissie. De vraag is dan echter wel, wat je precies aan de rechter gaat vragen.
Kan het zijn dat de leidinggevende van jouw leidinggevende een verhouding met hem heeft?
quote:NummerZoveel schreef op 19 december 2012 @ 08:48:

[...]

Dit betekent dat de OR ver buiten haar boekje gaat! Het is namelijk niet aan de OR om het individuele functioneren van personen te onderzoeken, laat staan daar bewijsmateriaal over te verzamelen. De OR neemt dus een hele kwalijke positie in in dit verhaal.

Daarnaast vind ik het ook zeer merkwaardig dat een OR-lid zitting heeft in de bezwarencommissie. Zo'n positie hoort thuis bij een vakbondsman oid, niet bij een OR-lid.

Mee eens. Deze OR staat ook niet erg bekend om hun kwaliteiten. Achteraf gezien had ik dit ook niet moeten doen, maar dat is achteraf. Het is ook jammer dat de OR mij er niet op heeft gewezen dat ik bij hen aan het verkeerde adres was anders had ik dit ook niet gedaan.

En nog een keer achteraf. Achteraf had ik de klacht niet moeten indienen bij een interne klachtencommissie maar bij een externe. M.i. had een externe commissie veel objectiever kunnen zijn omdat zij de betrokken partijen niet kennen.
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 19 december 2012 @ 08:33:

Waarom wordt die door zijn leidinggevende de hand boven 't hoofd gehouden als blijkt dat de hele afdeling slecht functioneert sinds hij er is?

Zijn leidinggevende is een vrouw. Er zullen altijd vrouwen zijn die het belangrijker vinden om bij de mannen in de smaak te vallen dan dat zij hun werk goed doen. Deze vrouw heeft gewoon een zwak voor die man.

Verder helemaal eens met de dingen die je opmerkt in dit topic.
quote:NummerZoveel schreef op 19 december 2012 @ 08:50:

[...]

Maar staat er in het protocol dan expliciet dat je de OR wel had moeten informeren? Ik denk van niet, en dus heb je het protocol niet gevolgd.Nee, dat staat er niet in. In dat protocol staat dat ik bij intimidatie door een leidinggevende naar zijn of haar leidinggevende moet stappen. In mijn geval was dit niet mogelijk. Verder staat er dat je je dan kunt wenden tot een vertrouwenspersoon, dat heb ik dus gedaan. De vertrouwenspersoon heeft het opgenomen voor mijn leidinggevende en mij laten vallen. Daar ving ik dus ook bot. En ik geef eerlijk toe dat ik radeloos was en goed met de ambtelijk secretaris kon opschieten. Dus ik realiseer me wel degelijk dat ik ook niet goed gehandeld heb.
quote:NummerZoveel schreef op 19 december 2012 @ 08:51:

[...]

Ik denk niet dat je "de overheid" over 1 kam kunt scheren.Nee, maar ik wil ook niet teveel herkenbaar zijn. Maar uiteraard is dit niet mijn bedoeling.
Zorg dat je zelf als eerste weg bent, als je toch straks wat anders wil. Die brief komt in je dossier en het kan heel goed het begin zijn van verdere dossieropbouw om je op een later moment te kunnen ontslaan bijvoorbeeld. Ga ermee naar de vakbond voor advies en bemoei je niet meer met de machtsspelletjes. Dit is zijdelings heel herkenbaar, komt veel voor bij overheden dat het zo gaat. Je collega gebruikt nu jouw probleem (het pestgedrag) om nu jou in te zetten in hun eigen strijd tegen jouw leidinggevende en houdt zelf schone handen terwijl er bij een brief in je dossier komt. Heel vuil.
quote:roodpaars schreef op 19 december 2012 @ 08:53:

[...]

Nee, dat begrijp ik maar al te goed.

Maar soms moet je het verleden achter je laten: vooruit kijken is het enige belangrijke dat je nu kunt doen. En wees 's eerlijk: kun je in deze baan ooit nog gelukkig worden?Nee, ik moet hier ook weg. Ik heb volgend jaar een gesprek met de directeur, mijn leidinggevende en ikzelf. Ik hoop dat de uitkomst zal zijn dat ik begeleid wordt naar een andere baan. En helaas ben ik wat dat betreft van de oude stempel. Ik krijg salaris dus daar moet ik voor werken ook al zijn de omstandigheden voor mij waardeloos.
Ik zou ook naar de OR zijn gegaan als je niet gehoord wordt door de LG van je LG, je moet ergens je verhaal kwijt kunnen toch? En zij hebben je doorverwezen naar de klachtencommissie. Dus je hebt het niet bij de OR neergelegd.

Ik zou dit ook bij de klachtencommissie neerleggen, voor in hun dossier. En heel hard op zoek gaan naar een leuke nieuwe baan! Veel succes, dit is natuurlijk vreselijk.
quote:NummerZoveel schreef op 19 december 2012 @ 08:54:

[...]

Heeft de klachtencommissie die brief verzonden dan? Je kunt de klachtencommissie het handelen van de directeur niet in de schoenen schuiven. De commissie heeft jou in het gelijk gesteld, maar de directeur is niet verplicht om de aanbevelingen van de commissie over te nemen. (Dat kun je terug vinden in het reglement). Een volgende stap is dan om je gelijk te halen bij de rechter. Die tillen meestal zwaar aan het werk en advies van zo'n commissie. De vraag is dan echter wel, wat je precies aan de rechter gaat vragen.Nee, de klachtencommissie heeft de brief niet verzonden. En ik weet dat de directeur aanbevelingen niet hoeft over te nemen. Ik ben dus wel in het gelijk gesteld en is de klachtencommissie dus een wassen neus (voor de directeur dan) want waar is de klachtencommissie dan wel voor? En naar de rechter. Tja, dan zou ik wel willen vragen of het wel wenselijk is dat ik nog steeds onder leiding moet werken van mijn leidinggevende. Dat weet ik niet precies. De commissie constateert duidelijk dat de werkrelatie tussen mij en mijn leidinggevende zeer ernstig verstoord is en dat mediation dringend gewenst is als we met elkaar moeten werken.
quote:elninjoo schreef op 19 december 2012 @ 08:58:

Kan het zijn dat de leidinggevende van jouw leidinggevende een verhouding met hem heeft?Nee, het ligt meer aan het feit dat die leidinggevende mijn leidinggevende heeft aangenomen. Achteraf is gebleken dat dit een hele ongelukkige keuze is geweest. Daar ligt meer het pijnpunt denk ik, gezichtsverlies.
quote:elninjoo schreef op 19 december 2012 @ 08:33:

En waarom kan jouw leidinggevende dan niet gewipt worden? Waarom wordt die door zijn leidinggevende de hand boven 't hoofd gehouden als blijkt dat de hele afdeling slecht functioneert sinds hij er is?En dat, is een hele goede vraag. Vooral omdat "ze" mij ook goed kennen en ik al jaren goed werk aflever. En dat maakt het voor mij extra pijnlijk.
quote:Mentosje schreef op 19 december 2012 @ 09:12:

[...]

waar is de klachtencommissie dan wel voor?.Een commissie is bedoeld om problemen op te lossen voordat het tot een gang naar de rechter hoeft te komen. Zij zijn slechts adviserend en dat betekent dat de directeur eventuele adviezen naast zich neer kan leggen. Een directeur doet daar echter niet verstandig aan, want mocht het daarna alsnog op een rechtzaak aankomen dan nemen de rechters de adviezen van de bezwarencommissie meestal erg serieus. Dat kan een werkgever dus duur komen te staan.
quote:Mentosje schreef op 19 december 2012 @ 09:02:

[...]

En ik geef eerlijk toe dat ik radeloos was en goed met de ambtelijk secretaris kon opschieten. Dus ik realiseer me wel degelijk dat ik ook niet goed gehandeld heb.Het is niet mijn bedoeling om jou de schuld in de schoenen te schuiven, hoor. Ik probeer je alleen uit te leggen hoe het zou moeten werken, zodat jij beter kunt begrijpen waarom deze situatie nu zo is ontstaan. Op zich heb je daar nu niet zoveel aan, maar wellicht kun je daar ooit je voordeel mee doen. En mogelijk kunnen we zo helpen om meelezers jouw ellende te besparen.
Ik neem aan dat je vanaf het begin af aan voor jezelf juridische bijstand hebt geregeld? Dat je je rechtsbijstand hebt ingeschakeld of iemand van de vakbond? Want dit is een gevecht die je niet gaat winnen. Je kunt overwegen om naar de rechter te stappen? Wil je dat? Want dan zou ik a.s.a.p. beginnen om jezelf zo goed mogelijk juridisch te ondersteunen.
Oh nee, zo vat ik het ook niet op hoor Het is meer de directeur die mij nu de schuld in de schoenen probeert te schuiven. Er staat ook niet in die gedragscode dat dat niet mag, contact zoeken met de OR. In de gedragscode staat wel dat pesten niet getolereerd wordt. Verder heeft de directeur het in die brief over zijn mening en hij verwijst verder niet naar een protocol of iets dergelijks.
quote:Boarn schreef op 19 december 2012 @ 09:44:

Ik neem aan dat je vanaf het begin af aan voor jezelf juridische bijstand hebt geregeld? Dat je je rechtsbijstand hebt ingeschakeld of iemand van de vakbond? Want dit is een gevecht die je niet gaat winnen. Je kunt overwegen om naar de rechter te stappen? Wil je dat? Want dan zou ik a.s.a.p. beginnen om jezelf zo goed mogelijk juridisch te ondersteunen.Ja hoor, zowel de rechtsbijstand als de vakbond zijn stand-by. Dit gevecht ga ik ook niet winnen dat weet ik. Zodra ik weer aan het werk ga (ik heb nu vakantie) onder die leidinggevende zal ik iedere stap die ik doe moeten verantwoorden en zal er kritisch gekeken worden naar mijn functioneren, daar kun je donder op zeggen. Toch wel jammer, ik had dit best achter me kunnen laten als ik serieus genomen zou zijn door de directeur maar helaas.
quote:Mentosje schreef op 19 december 2012 @ 09:07:

[...]

Nee, ik moet hier ook weg. Ik heb volgend jaar een gesprek met de directeur, mijn leidinggevende en ikzelf. Ik hoop dat de uitkomst zal zijn dat ik begeleid wordt naar een andere baan. En helaas ben ik wat dat betreft van de oude stempel. Ik krijg salaris dus daar moet ik voor werken ook al zijn de omstandigheden voor mij waardeloos.

ff Nog een vraag in de gauwigheid: ben je lid van een vakbond, Mentos?

Edit: ja dus. Ik vermoed/weet eigenlijk zeker dat de vakbond aan kan dringen op begeleiding naar een nieuwe baan. Weet zo snel het woord hier niet meer voor...
Ik vind je dapper en soms is het alleen al voor je zelfrespect goed om dit soort dingen te doen. Misschien vecht je tegen windmolens maar dan kun je jezelf altijd recht aan blijven kijken. Je komt voor jezelf op en ik vind dat op zich al een schouderklop waard. Als je mijn dochter was geweest was ik trots op je. Dat je niet de juiste weg hebt bewandeld, tja, het is een wirwar aan regels en de rest doet ook niet zoveel. Zet 'm op meiske.
quote:waterplant schreef op 19 december 2012 @ 10:44:

Ik vind je dapper en soms is het alleen al voor je zelfrespect goed om dit soort dingen te doen. Misschien vecht je tegen windmolens maar dan kun je jezelf altijd recht aan blijven kijken. Je komt voor jezelf op en ik vind dat op zich al een schouderklop waard. Als je mijn dochter was geweest was ik trots op je. Dat je niet de juiste weg hebt bewandeld, tja, het is een wirwar aan regels en de rest doet ook niet zoveel. Zet 'm op meiske.Dat heb je mooi verwoord, Waterplant: ik sluit me hierbij aan!
Ik denk dat je een paar dingen door elkaar haalt. Je bent slachtoffer van het pesten, geen dader. Maar dat het bedrijf niet blij zou zijn met klachten, kan iedereen bedenken. Dat wil niet zeggen dat je dat nooit moet doen, maar dat het de verhouding gaat verstoren weet je. Zij zien jou daar als 'dader' in de zin van lastpak. Oneerlijk, ja misschien, maar zo gaat het nou eenmaal.

Bedrijven zijn geen eerlijke, gelijke wereld. Als je het aan de stok krijgt met een leidinggevende win je dat zelden. Over het algemeen zijn dit soort procedures dan ook meer geschikt om iets aan de kaak te stellen, evt een soort van dossiervorming. Maar jij krijgt er geen fijne werkplek mee terug. Een beetje als een rechtszaak: als een moordenaar de gevangenis in moet, ligt er vast dat hij het heeft gedaan, en krijgt hij straf. Maar de familie van het slachtoffer zal toch verder moeten zonder die persoon. Dat is ook niet eerlijk, maar zo werkt het nou eenmaal.

Het lijkt me ook in je eigen belang om dit in te zien. Het klinkt nu alsof je had verwacht dat de LG van je baas had gezegd: Je hebt gelijk, ik ga hem op zijn kop geven. En dat jouw baas dan zegt: Ja, ik was ook heel wel heel vervelend, vanaf nu zal ik lief spelen. En dat gaat gewoon niet gebeuren. Om welke reden dan ook heeft jouw baas geen goede relatie met jou. Procedures aanspannen en hem dwingen tot gesprekken/mediation gaat dat niet beter maken.

Overigens zeg ik zeker niet dat je alles over je heen moet laten komen. Je moet alleen heel goed bedenken wat je denkt te winnen met bepaalde acties. In dit geval kom je denk ik niet verder dan dossiervorming, en zelf maken dat je weg komt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven