Wie is er nou onredelijk?

08-05-2008 10:18 71 berichten
Alle reacties Link kopieren
He meiden,

Ik ben getrouwd en 33 weken zwanger. 90% van de tijd zijn we zielsgelukkig, maar soms komt de eeuwige discussie weer naar voren. Ik heb namelijk een aantal exen die ik nog steeds zie. Met ex nr. 1 is het alweer ruim 8 jaar uit. We kwamen er destijds achter dat we het als vrienden veel leuker hebben samen en dat is ook zo. We zien elkaar dan ook als vrienden zeer regelmatig (1x per week ongeveer) en in de 8 jaar dat we uitelkaar zijn is er ook nooit meer wat gebeurt tussen ons.

Ex nr. 2 is nu getrouwd met een goede vriendin van mij. Ik vind hem amper een ex, omdat we maar 6 weken iets aangerommeld hebben. Hij was een soort 'on-the-rebound'voor mij na ex nr. 1 en dat is dus ook al 8 jaar geleden. Ook hem zie ik nog steeds. Sinds een maand werkt hij bij het zelfde bedrijf als ik (alleen niet op dezelfde afdeling) en hij is getrouwd met een hele goede vriendin die overigens ook zwanger van hem is.

Mijn man vindt het vervelend dat ik nog steeds contact met hen heb. Ik had ook nog contact met een andere ex, maar dat was heel sporadisch. Hij en ik zijn 3 jaar uitelkaar. Om aan mijn man tegemoet te komen, heb ik dat contact helemaal definitief beeindigd. Met deze twee andere jongens ligt dit anders, want we zijn al ruim 8 jaar bevriend, zonder dat er ooit nog iets is gebeurd. Niemand voelt dus nog iets voor elkaar. We waren destijds ook nog heel jong.

Maar ja, in gesprekken komen ze weleens ter sprake. Net zo goed als ik ook praat over vriendinnen. Mijn man blijft hen echter maar zien als 'ex-en' en wordt soms heel chagrijnig dat ik iets over ze zeg. Dat zijn geen hele verhalen, zeker geen ervaringen uit de oude doos, maar gewoon dingen van het 'hier en nu'. Hij vindt dat ik het op een dag niet over 2 exen mag hebben. Dat begrijp ik, maar ik zie hen als vrienden en denk er op die manier dus helemaal niet bij na. Gevolg: grote ruzie, omdat ik me niet de mond wil laten snoeren en ik er dus over na moet denken wat ik over wie al heb gezegd. Langzaam krijg ik het gevoel dat hij er op aandringt om deze vriendschappen te verbreken. Hij ontkent dit stellig en zegt dat hij er gewoon even geen zin in had om dingen over hen te horen. Wanneer het echter over andere onderwerpen gaat, zegt hij er nooit wat van. Terwijl dit nog geen 5 minuten duurde.

Dit gezeur komt iedere zoveel weken terug en ik begin er langzaam gek van te worden. Ik heb veel begrip getoond, maar nu lijkt het er op dat alleen het verbreken van vriendschappen dit soort discussies nog kan beeindigen. Vannacht hebben we zelfs voor het eerst apart geslapen. Wat vinden jullie? Ben ik nou zo onredelijk en kortzichtig en moet ik deze vriendschappen verbreken?
quote:PrinsesOpDeErwt schreef op 08 mei 2008 @ 12:59:

[...]

Alle huilies het raam uit Zet maar op je lijssie!
Even los van alle *wie gooien we het raam uit?* lol, ik hoop dat jullie eruit komen Goudappeltje. Het is vervelend wanneer je op dit punt komt met elkaar, dat het onbespreekbaar lijkt te worden en vooral ook doodlopend en vermoeiend. Hopelijk zit er wat bij de reacties waar je wat mee kunt, een nieuwe ingang of een ander perspectief.

Iig een dikke , normaal al niet leuk dit soort spanningen maar zeker niet wanneer je ook nog 's hoogzwanger bent, wel zo prettig wanneer alles stabiel en veilig voelt.
Das waar, want tis wel rot dat dit nu zo tussen jullie instaat, terwijl je je eigenlijk met andere leukere dingen zou moeten kunnen bezighouden.

Hoop dat je iets aan onze reacties hebt!

Erwt
Peas on earth!
Het duurde even voordat ik weer kon reageren (zit op m'n werk, vandaar). Ik vind het zelf niet erg wanneer hij met z'n ex zou afspreken. Sterker nog, hij heeft een afspraak gepland staan met een ex van 10 jaar geleden.

Tuurlijk kan ik me wel voorstellen dat het moeilijk is om je vriendin/vrouw af te zien spreken met haar ex. Dat is toch een aparte situatie. Maar het punt is dat er al lang voor ik hem kende een hechte vriendschap is ontstaan die ik niet zomaar even kan verbreken.

Overigens hebben we vanmiddag gebeld. Ik dacht aan jullie adviezen en probeerde een 'open sfeer' te creeren, maar hij ontkent er uberhaupt een probleem mee te hebben. Hij zei gisteren gewoon chagrijnig te zijn en daarom die opmerking te hebben gemaakt. Toen ik zei dat het vaker voorkwam, zei hij dat je 'in een relatie nou eenmaal strubbelingen hebt'. Hij ontkent in alle toonaarden er problemen mee te hebben wat een constructieve oplossing in de weg zit, want nu lijkt het alsof het aan mij ligt.
Maar goudappeltje, er zit toch verschil tussen af en toe afspreken, of zeker 1 keer in de week. Ik vind het niet heel gek dat je man dat niet zo leuk vindt...

Enne, dit soort dingen over de telefoon bespreken? Dat is niet handig, dit soort dingen bepraat je denk ik beter in face-to-face contact.
Volgens mij is er over dit topic ooit een aflevering van Dr. Phil geweest trouwens, misschien kun je daar eens kijken.

ZIjn advies destijds was naar en de man en de vrouw: verbreek het contact met je ex-en, je moet je focussen op je eigen relatie.
I know, het is waarschijnlijk ook helemaal niet zo handig. Maar het zat me zo dwars, omdat er wat mij betreft niets aan de hand is.

Misschien is 1x per week ook teveel en moet ik het terugbrengen. Ik hoop alleen dat het dan niet over een half jaar weer mis is en ik weer een stukje moet inleveren, zeg maar.
Een lover kan of een lover blijven, of een ex worden. Meer opties zijn er in mijn optiek niet. Je moeder kan hooguit je moeder blijven, maar nooit daarmee stoppen en een vriendin worden.

Eenmaal een rol aangenomen, moet je daar bij blijven is mijn visie.

Ik snap dat hele gedoe nooit. Het werkte niet, je ging uit elkaar, je ontmoet een nieuwe lover en wil toch geen afstand doen van de vorige.

Ik persoonlijk heb het in mijn omgeving ook nog nooit zien werken. Behalve dan als er kinderen in het spel zijn, dan móet men wel "vrienden" blijven.
quote:Goudappeltje schreef op 08 mei 2008 @ 16:41:

I know, het is waarschijnlijk ook helemaal niet zo handig. Maar het zat me zo dwars, omdat er wat mij betreft niets aan de hand is.

Misschien is 1x per week ook teveel en moet ik het terugbrengen. Ik hoop alleen dat het dan niet over een half jaar weer mis is en ik weer een stukje moet inleveren, zeg maar.Terugbrengen lijkt me inderdaad een erg goed plan. Wat vind je eigenlijk belangrijker, je ex of je man (van wie je ook nog eens zwanger bent)? Een vriendschap met een ex-vriend is geen normale vriendschap zoals tussen een man en een vrouw kan bestaan (bovendien is het volgens een boel mensen niet mogelijk dat een zuiver vriendschappelijke relatie tussen en man en een vrouw mogelijk is) en je moet het dus ook niet als een normale vriendschap beschouwen!
tja, maar wanneer zoals jij zegt, lang voordat jij en je man elkaar ontmoet hebben, er al een hechte vriendschap ontstaan is, dan vind ik het ook raar als je dat contact verplicht zou moeten minderen.

Het is niet zo dat je vlak na het verbreken van de ene relatie met deze man bent verder gegaan.
Wie is je meer waard; je ex of je vriend?
Frankly my dear, I don"t give a damn
Volgens mij zitten we op 1 lijn calvijn :-)

En krokusje, zou jij het fijn vinden als jou man elke week zou afspreken met een ex? En als hij het dan ook nog regelmatig over haar heeft, dat zou je echt niets doen?
@surface, Mijn man heeft contact met een ex. Eigenlijk een beetje dezelfde situatie. Ze hadden een relatie, ging uit. Vriendschap bleef en die is er nog steeds. Die was er dus ook al lang voordat ik in beeld kwam.

Kijk, ik wil echt niet zeggen dat ik me de onzekerheid van de man niet kan voorstellen, want dat is het gewoon. Puur onzekerheid. Ik heb die niet ten opzichte van mijn man en zijn goede vriendin.

Als hij nu in contact zou komen met een ex en nu ineens een vriendschapsband op zou bouwen, ja, daar zou ik wel moeite mee hebben.

Ik weet dat ik boven alles ga bij mijn man. Als ik hem zou vragen om de vriendschap te verbreken zou hij dat nog voor me doen ook denk ik. Gelukkig begrijp ik waarom hij een goede vriendschap met haar heeft. Het is nl een leuke vrouw.
quote:krokusje schreef op 08 mei 2008 @ 21:25:

Ik weet dat ik boven alles ga bij mijn man. Als ik hem zou vragen om de vriendschap te verbreken zou hij dat nog voor me doen ook denk ik. .

Ik denk dat dit wellicht het punt is: jij weet dat je man het contact zou verbreken als je er niet mee zou kunnen leven. Uit liefde voor jou. En precies daarom is het niet bedreigend.

Ik heb de indruk dat de man van TO niet zo zeker is of zijn vrouw dat voor hem wel zou willen doen. Ze zegt iedere dag dat ze van hem houdt, maar daden zeggen meer dan woorden. Misschien heeft hij het gevoel dat zij voor hem niet bereid zou zijn om die exen op te geven.

Overigens vind ik het een beetje flauw van hem dat hij zijn jaloersheid niet wil toegeven en op die manier een gesprek over het probleem onmogelijk maakt, maar anderzijds begrijp ik het ook wel: jaloersheid is een eigenschap waar dikwijls erg geringschattend over gepraat wordt, het lijkt soms wel een misdaad.
quote:krokusje schreef op 08 mei 2008 @ 21:25:

@surface, Mijn man heeft contact met een ex. Eigenlijk een beetje dezelfde situatie. Ze hadden een relatie, ging uit. Vriendschap bleef en die is er nog steeds. Die was er dus ook al lang voordat ik in beeld kwam.

Kijk, ik wil echt niet zeggen dat ik me de onzekerheid van de man niet kan voorstellen, want dat is het gewoon. Puur onzekerheid. Ik heb die niet ten opzichte van mijn man en zijn goede vriendin.

Als hij nu in contact zou komen met een ex en nu ineens een vriendschapsband op zou bouwen, ja, daar zou ik wel moeite mee hebben.

Ik weet dat ik boven alles ga bij mijn man. Als ik hem zou vragen om de vriendschap te verbreken zou hij dat nog voor me doen ook denk ik. Gelukkig begrijp ik waarom hij een goede vriendschap met haar heeft. Het is nl een leuke vrouw.wat versta je hier onder contact hebben met z'n ex? Zien ze elkaar ook 1 keer per week? Praat hij vaak over haar?

Over het laatste stukje van je post: ben het eens met Reiger; dit zou wel eens het grote verschil kunnen zijn tussen jou relatie en de relatie van TO.
IMHO zijn dit geen exen meer, maar inmiddels gewoon vrienden, het gaat tenslotte om 8 jaar geleden en met een van de heren was het niet meer dan wat rebound-gerommel.

Je kan toch niet van iemand verlangen dat hij/zij vriendschappen die al jarenlang bestaan verbreekt, omdat er in een grijs verleden iets meer dan vriendschap is geweest tussen die twee mensen. Ik vind het complete onzin.
quote:loomii schreef op 09 mei 2008 @ 09:04:

Je kan toch niet van iemand verlangen dat hij/zij vriendschappen die al jarenlang bestaan verbreekt, omdat er in een grijs verleden iets meer dan vriendschap is geweest tussen die twee mensen. Ik vind het complete onzin.

Ik denk dat het voor sommige mensen moeilijk voor te stellen is, dat een ex een 'gewone ' vriend(in) kan worden, zonder dat er nog andere gevoelens meespelen. Zeker als er vroeger erg diepe gevoelens waren (ik heb het dus niet over een beetje gerommel in het verleden, 'iets meer dan vriendschap' maar over een langdurige en heftige relatie).

Als ik naar mezelf kijk, kan ik niet stoppen met houden van iemand als die me niet iets heel ergs aangedaan heeft. Vandaar dat ik met een ex ook geen vrienden kan zijn. Of ik vind hem leuk en lief, maar dan houd ik ook nog van hem, of ik vind hem niet leuk en lief, maar dan kan ik ook geen vrienden met hem zijn.

Ik begrijp intussen dat dat bij sommige mensen anders werkt, maar kan me daar moeilijk iets bij voorstellen.

Misschien komt het daardoor dat sommige mensen (zoals TO's man) er moeite mee hebben als hun partner met een ex bevriend blijft: ze denken dat er nog andere, veel tederder gevoelens zijn dan voor een gewone vriend.
quote:Reiger100 schreef op 09 mei 2008 @ 09:18:

Ik denk dat het voor sommige mensen moeilijk voor te stellen is, dat een ex een 'gewone ' vriend(in) kan worden, zonder dat er nog andere gevoelens meespelen.

Dat kan ik me dan weer moeilijk voorstellen. Ze waren midden twintig, zijn daarna al die tijd vrienden gebleven en toch alledrie hun eigen weg gegaan, andere partner, zwanger en weet ik het..... da's toch duidelijk?

Ik zou er ieg veel moeite mee hebben als mijn partner er op aan zou sturen dat ik met bepaalde vrienden zou breken. Of ik ze nou wel of niet in the biblical sense heb gekend. Dat doe je gewoon niet.
quote:loomii schreef op 09 mei 2008 @ 09:30:

[...]

Dat kan ik me dan weer moeilijk voorstellen. Ze waren midden twintig, zijn daarna al die tijd vrienden gebleven en toch alledrie hun eigen weg gegaan, andere partner, zwanger en weet ik het..... da's toch duidelijk?

.

Als je de verhalen op het forum hier leest, merk je dat er heel wat mensen zijn die een relatie verbreken omdat 'het niet werkt', vervolgens met een ander trouwen, kinderen krijgen, maar hun hele leven van hun ex blijven houden, of hem althans idealiseren. Bij een vriendin van me is het ook zo: ze is getrouwd, heeft drie kinderen, houdt van haar man, maar telkens als ze haar ex ziet is ze weer straalverliefd.

Dus zo duidelijk is het niet altijd.
Okee, zo duidelijk is het niet altijd. Maar moet je daar bij voorbaat dan van uit gaan, omdat dat bij sommige mensen het geval is?

Afgezien van dat ik het niet netjes vindt om je geliefde een dierbare vriendschap te willen ontnemen, vind ik het ook nogal een motie van wantrouwen naar je partner. Blijkbaar vertrouw je die dus niet helemaal, als je moeite hebt met een vriendschap met een ex.
Ok, een mannelijke kijk op de zaak (niet dat dat echt uitmaakt, het meeste is denk ik al gezegd de afgelopen drie pagina's).

Als mijn vriendin de behoefte heeft om wekelijks tijd door te brengen met een andere man, dan zou ik daar mijn vraagtekens achter zetten. Zou er meer spelen? Wil hij stiekum wat van haar? Wil zij wat van hem? Ben ik niet genoeg steun en toeverlaat? Groeit er misschien toch wat?

Is deze man ook nog een ex, dan kun je het bovenstaande vermenigvuldigen met een factor 100! Hoezo nog contact, hoe belangrijk was hij, is zij nog een beetje verliefd, hoe was de seks, kwam zij altijd klaar bij hem, hangt er nog een foto van hem bij schoonouders, G, H, I, J, K, L, M, N, etc. etc. etc. It's a mess!

Doorslaggevend is natuurlijk hoe sterk TO's man in zijn relatieschoenen staat. Zijn haar exen whimps met overduidelijk kleine pikkies (om het maar zo te zeggen) dan is er niet veel aan de hand. Dan speelt het bovenstaande nauwelijks een rol.

Is haar ex echter ene Fabio met lang blond haar die de relatie verbrak om op Zuidpoolexpeditie te gaan, en nu directeur is van een uiterst succesvol bedrijf, tsja...dan heb ik het zeker te doen met haar man!

Dus zonder gekheid, wie of wat redelijk is in deze situatie hangt honderd procent af van hun relatiesituatie. Daar kunnen wij moeilijk over oordelen. Ik zal mijn vriendin vragen of ik wekelijks naar mijn rondborstige ex mag. Ik hoef absoluut niks meer met haar hoor, over en uit, maar die tietenpartij ...ai...

;)

(note to girlfriend, mocht je dit lezen: it's just a discussion, die van jou zijn 100X mooier!)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven