Gezondheid alle pijlers

Pees ganglion

20-12-2012 20:02 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter heeft al een aantal maanden in haar voeten, nu is er vanavond een echo gemaakt en blijkt ze pees ganglion te hebben, iets wat "normaal" niet bij kinderen voorkomt. De volgende stap is naar de orthopeed. Is er hier iemand die ervaring heeft met iets dergelijks? Wellicht zelf? Ik ben erg benieuwd wat we eventueel kunnen verwachten.....

Vast bedankt!
Ik heb er 1 in mijn pols. is de afgelopen 10jaar 5x weggehaald. Komt steeds terug . Wanneer ik mijn hand niet meer kan buigen bel ik t zkh en maken ze afspraak om m weer te verwijderen.
quote:Zespri79 schreef op 20 december 2012 @ 20:16:

Ik heb er 1 in mijn pols. is de afgelopen 10jaar 5x weggehaald. Komt steeds terug . Wanneer ik mijn hand niet meer kan buigen bel ik t zkh en maken ze afspraak om m weer te verwijderen.Zelfde hier. Hij is al diverse malen leeggezogen, maar komt ook telkens terug. Als hij pijnlijk is, zetten ze er weer een naald in om 'm leeg te zuigen.
Dank jullie wel! Had al even gegoogled, maar dan lees je de grootste horrorverhalen... Vervelend dat het bij jullie steeds terug komt!!! Oorzaken kunnen ze niet noemen toch?
ik heb een ganglion op de bovenkant van mijn voet gehad. Is weggehaald toen ik 13 was. Nooit teruggekomen.

Ook eentje op mijn pols gehad. Die is 2 jaar geleden weggehaald. Tot heden nog niet terug.
Ik had', heb 'm ook op mijn pols. Een keer weg laten halen in het ziekenhuis en toen het later terug kwam ben ik keihard tegen iemand in het zwembad aangeknald, drie dagen last van mijn hand gehad maar het was wél weg. En nu zit het er alweer een tijdje.
Dat zei die echoscopist (???) dus ook! Bij volwassenen geven ze er een harde klap op (soms zelfs met een hamer) zodat het open springt, maar hij had geen ervaring met kinderen, dus dat durfde hij niet aan... Nou ja, maar afwachten wat de orthopeed ervan zegt....
Ik ben er 3 weken geleden aan geopereerd omdat hij niet wegbleef door de injecties.

Rotding

En nee ik heb nog geen klap met de hamer gehad :-)
Ik had er een op mijn hand, is inderdaad geprobeerd die te laten knappen door erop te slaan, maar dat lukt niet. Dus leeggezogen en nooit meer teruggekomen. Ik was 10 jaar oud en had deze ganglion sinds mijn 5e jaar.
Wel "goed" om te lezen dat de meeste van jullie ook jong waren, volgens de arts was het nog nooooooit voorgekomen bij een kind Maakte mij al zorgen... Ik weet dat ik een uniek kind heb, maar zo uniek hoeft ook weer niet....

Bedankt voor jullie reacties!
quote:pien-1981 schreef op 20 december 2012 @ 22:04:

Dat zei die echoscopist (???) dus ook! Bij volwassenen geven ze er een harde klap op (soms zelfs met een hamer) zodat het open springt, maar hij had geen ervaring met kinderen, dus dat durfde hij niet aan... Nou ja, maar afwachten wat de orthopeed ervan zegt....

In de middeleeuwen deden ze dat ja.

Nu gaan ze echt niet meer met een hamer op je pols slaan.
quote:pien-1981 schreef op 20 december 2012 @ 22:04:

Dat zei die echoscopist (???) dus ook! Bij volwassenen geven ze er een harde klap op (soms zelfs met een hamer) zodat het open springt, maar hij had geen ervaring met kinderen, dus dat durfde hij niet aan... Nou ja, maar afwachten wat de orthopeed ervan zegt....Met een hamer op een pols slaan, om een flinke cyste te laten knappen? De eerste de beste beul die dat voorstelt, kan gelijk wieberen. Da's toch niet meer van deze tijd?
Ik had er een op mn pols en die is vanzelf weg gegaan. Ik had er geen last van.
Been there, done that, got the T-shirt.
Ja hij was dus echt serieus hahaha hij vertelde dat dat een manier was die ze bij volwassenen wel uitvoeren.... Ik denk niet dat hij hem even uit zijn gereedschapskist had gepakt, maar zal wel een speciale hamer zijn.....
quote:pien-1981 schreef op 20 december 2012 @ 20:02:

Mijn dochter heeft al een aantal maanden in haar voeten, nu is er vanavond een echo gemaakt en blijkt ze pees ganglion te hebben, iets wat "normaal" niet bij kinderen voorkomt. De volgende stap is naar de orthopeed. Is er hier iemand die ervaring heeft met iets dergelijks? Wellicht zelf? Ik ben erg benieuwd wat we eventueel kunnen verwachten.....

Vast bedankt!

@pien-1981

Sorry dat ik even inbreek. Ik heb hier met mijn collega's zorgadviseur een eigen topic. Ik las je vraag. Weet je al naar welk ziekenhuis of naar welke orthopeed je met je dochter wilt gaan? Ik kan voor je informeren bij een ziekenhuis waar een orthopeed ook ervaring heeft met pees ganglion bij kinderen. Wil je dat?

Groet, José
Heb je een vraag maar stel je deze liever niet op het forum? Mail dan naar onlinezorgadviseur@menzis.nl
Ik zou in ieder geval gaan voor de optie leegzuigen, en niet meteen weg laten snijden. Ik heb ook jaren een ganglion gehad en heeeeeel veel last gehad van die operatie die ze me aanraadden, terwijl het leegzuigen daarmee vergelen echt een feestje was. De kans dat het terug komt is dan inderdaad wel wat groter maar het scheelt genoeg om om de zoveel jaar voor de minst ingrijpende optie te gaan.
Lorem Ipsum
quote:pien-1981 schreef op 20 december 2012 @ 21:15:

Dank jullie wel! Had al even gegoogled, maar dan lees je de grootste horrorverhalen... Vervelend dat het bij jullie steeds terug komt!!! Oorzaken kunnen ze niet noemen toch?

Horrorverhalen? Nou ja zeg, over een onschuldig (maar vervelend) iets als dit? get a break!

Klachten zijn er soms niet eens, hangt af van de plek, soms kunnen ze op een zenuw drukken en daardoor last geven

Het is vaak agv een beschadiging/druk, daardoor zie je het niet veel bij kinderen maar het is ook niet zo zeldzaam bij kinderen

Alleen leegzuigen gaat meestal niet blijvend helpen, therapie eerste keus is de ganglion leegzuigen en er corticosteroiden in achterlaten en langdurig dit inwrijven

Als dit niet helpt, dan chirurgisch weghalen.

Bij volwassenen kan dit lokaal, bij kinderen hangt er vanaf. Leeftijd kind, cooperatief etc

Het is prima lokaal te verdoven maar bij een jong kind is dat zelden een optie

Aan de ene kant kan ik meegaan in de keuze voor een orthopeed, het is op zich wel bijzonder dat ze er meerdere ganglions heeft. Dan lijkt het erop dat er iets is met haar voeten, waarom ontstaat dit? Afwijkende voeten? verkeerd schoeisel, sporten? zo iets dus en het lijkt me handig dat daar naar gekeken wordt

en een orthopeed kan dit ook prima behandelen.

Maar een plastisch chirurg zou ik liever hebben. Om te laten behandelen. Maar die heeft weer minder verstand van het bewegingsapparaat.

Alsd het mijn kind was zou ik idd een orthopeed er naar laten kijken, proberen uit te zoeken wat de oorzaak is (want een kind dat er meerdere heeft is niet veel voorkomend) maar de rest aan een plastisch chirurg overlaten.

Overigens kan een ganglion ook vanzelf overgaan als er een duidleijke oorzaak is, die kan worden weggenomen. Zo had ik er 1 bij mijn vinger-hand overgang. Kwam door een ring die ik altijd droeg. Ring afgelaten, er niet meer aankomen (want dat stimuleert zeg maar) en na 2-3 maanden was het ding weg.

Maar goed, dan moet je wel een oorzaak weten die ook nog eens weg te nemen is

Die horrorverhalen snap ik echt niet hoor, het is niets! ernstigs en kan hooguit vervelend zijn
Je bent zelf een theepot
Het is inderdaad niets maar na drie operaties heb ik wel een pols die zeer slecht bruikbaar is. Kan geen fles openmaken met die hand, ben verplicht links- ipv rechtshandig geworden, kan niet meer met recht schrijven en heb nog steeds een ganglion en pijn. Vervelend vind ik in mijn geval toch wel zwak uitgedrukt. Links ook ooit eentje gehad en die is tot op heden weggebleven na een operatie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven