Euthanasie cavia?

19-12-2012 18:51 81 berichten
Voorgeschiedenis: vorig jaar rond deze tijd kocht ik een cavia. Bij thuiskomst was bleek ze snotverkouden. Ik heb toen s' avonds de dierenarts gebeld en kreeg een antibiotica kuur. De dag er na naar mijn eigen dierenarts geweest, bleek ze ook schurft te hebben. Dus kreeg ook zalf voor 2x per dag.

De dierenwinkel nog gebeld om ze te zeggen dat de schurft en verkoudheid besmettelijk was en dat ze naar hun andere diertjes moesten kijken! Dat zouden ze doen, kreeg excuses en een zak voer.

Nu zijn we dus een jaar verder, twee weken geleden ligt ze kwijlend in de kooi. Volgende dag naar de dierenarts en ze blijkt een blaasontsteking te hebben antibiotica mee voor 2x per dag. Ze knapt niet op en gaat scheef hangen en valt steeds om, dus ik donderdag weer terug naar de dierenarts.. Ze blijkt ook middenoor ontsteking te hebben. Antibiotica verlengen van 10 naar 14 dagen. En voor de zekerheid dwangvoer mee want ze wil al niet meer zelf drinken. Ik heb ook een klein kooitje gekocht zodat ze niet bij de anderen zit, want die beginnen haar te pesten nu ze merken dat ze anders is.

Ik zit midden in een verhuizing dus vraag mijn ouders of de cavia daar mag. Ze zeggen dat ze achteruit gaat. Zaterdagavond ziet ze er heel slecht uit en haar oogje is kapot. Dus ik bel weer de spoeddierenarts en mag komen. Deze vindt haar nog best pittig en ziet idd dat ze niet goed eet en dan ze een middenoorontsteking heeft. Daarnaast denkt ie dat ze door oorpijn haar oogje kapot heeft gekrapt. We zijn er vandaan gegaan met: dwangvoer 5x per dag, antibiotica 2x per dag, pijnstillers 2x per dag, antimisselijkheid 2x per dag, oogzalf 4-5x per dag.

Dit doen we nu dus precies zoals uitgelegd, maar ze lijkt er niet van op te knappen. 'T is zo'n lief diertje en net een jaar oud..

Wat is nou wijsheid? Haar nog laten doorgaan met alle inspanningen of haar rust geven door euthanasie.

Ik vind het zo'n moeilijke keuze. Hebben jullie ooit voor deze keuze gestaan, wat deed je toen?
Nou de medicatie gaat wel, pijnstillers eet ze graag en de anti misselijkheid ook. De AB wil ze niet en dwangvoer ook maar een beetje..

Ze komt nu weer vrolijk op me over, kruipt helemaal tegen me aan. Eet wat paprika.. Moeilijk moeilijk!

Ben benieuwd wat de DA van haar vindt. Ik neem haar nu weer me naar (mijn oude) huis, want ik ben nu vrij en kan zelf voor haar zorgen. Echter moet ze nu dan wel 1,5 uur in de auto..
Er is niets mis met een dier medicatie te geven, maar het moet geen gebed zonder einde zijn. Ik zou voor een second opinion gaan
Alle reacties Link kopieren
quote:Appel_ke schreef op woensdag 19 december 2012 20:58 Vreemd.. Je zou toch denken dat iedere euro welkom is!
Internagelaktisch
zolang ze graag eet, zou ik het niet opgeven.

En nog een tip; koop geen cavia bij de dierenwinkel. Deze gaan vaak te vroeg bij hun moeder weg.
Nou 't ziet er beter uit vandaag! Ze is wat levendiger.

Ik ben sinds gister de dosering van de pijnstilles iets gaan verhogen, dat lijkt te helpen en ik geef haar nu dwangvoer met warm water.

Ga dalijk toch nog ff naar de DA om te kijken of ik een verstandige keuze heb gemaakt!
Hoe gaat het met haar gewicht?

Als ze haar dwangvoeding niet lekker vind,kan je er wat babyvoeding worteltjes doorheen doen(4 maanden voeding geloof ik,zonder aardappels etc) vinden ze heerlijk! Kan je ook gewoon wat warm maken en voeren.Door de lekkere smaak krijgen ze vaak wat meer trek.

Toen ik het verhaal las,had ik weinig hoop voor je caafje.

Maar het ziet er nu beter uit,begrijp ik?

Het is voor jezelf belangrijk,dat je een grens trekt wat betreft de behandeling.

Bv: als ze nog 1 dag slecht eet,dan is het "klaar".

En houd je hieraan.Ga niet alsnog over die grens heen.

Je kan beter een paar dagen te vroeg zijn,dan een maand te laat.Als je begrijpt wat ik bedoel.

Ik weet hoe het is om zieke beestjes te hebben,ook caafjes.

Heel veel beterschap en wijsheid
Och wat herkenbaar. Dit is zo naar. De middenoorontsteking is vaak een bottleneck.

Mijn caafje leek een beroerte te hebben gehad. Hoofd helemaal scheef, een dronken waggel en inderdaad gewoon omvallen. Omdat ik had gelezen dat het ook een middenoorontsteking kon zijn heb ik gelijk haar flapoor omgegooid....wat ik daar aantrof..my god. Gewoon inktzwart in haar oor en stinken.... Bizar.

Gelijk naar de DA en net als jij ook pijnstilling en AB meegekregen. Iedere dag het oor wat schoonmaken (niet met water want dat kan weer in het oor lopen en nog meer verstoppen). Ik deed het met een druppel babyolie op een watje.

Het duurde inderdaad zeker 2-4 weken voor ze wat beter werd.

Ik vind dat ik je wel moet vertellen dat haar hoofdje scheef is blijven staan en het in haar geval haar hersentjes heeft aangetast. Ik heb haar mede door wat andere gebreken dan ook alsnog in laten slapen.

Mijn mening (na teveel caafjes in een jaar door botte pech te zijn kwijtgeraakt na operaties e.d.); zolang ze goed eten, levendig zijn en geen pijn hebben (en een beestje met pijn eet vaak niet meer en zit in een hoekje) zou ik het nog even proberen.

Een scheef hoofd hoeft niet erg te zijn en daar kunnen ze oud mee worden. Heeft het beestje pijn en verliest het levenslust dan kies je in het belang van het dier.

Ik zou trouwens eerder wortels pureren dan babyvoeding geven, maar dat is ieder voor zich. Als ze paprika lekker vind kun je dat ook pureren en met een spuitje geven.Heel veel succes en sterkte. Het is intensief verzorgen als ze ziek zijn. Ook al stribbelen ze tegen, gewoon doorzetten.
Nou de dierenarts vond haar ook nog de moeite waard! We gaan zo door tot de ab op is, en 't oortje gaat ook beter

Dus ben positief!

Ik moet een sokje voor haar pootje naaien zodat ze haar oogje niet verder openkrabt.
Euthanasie:

"actieve levensbeëindiging op verzoek van de patiënt zelf"
Kon 't beestje maar praten, hè B100
Wat ontzettend lief hoe jij voor haar zorgt Beelicious.... Mijn complimenten hoor!
Fijn Beelicious! Hopelijk zet het door
Zo zit ze er nu bij

Dit is het sokje:

Ach gos,wat een schatje

Hoe is het met haar?

Merk je ook dat ze wat vrolijker word?

Heeft ze nog praatjes?

En het is heel goed dat je zo goed voor haar zorgt,ik weet wat het is met dwangvoederen,zelfs s'nachts.

Ik heb met feestdagen alleen thuisgezeten omdat mijn caafje gevoed moest worden. Het gezin was weg,en ik zat met ziek caafje thuis. Hij heeft het uiteindelijk niet gered,hij bleef afvallen.

Het heeft me ¤ 250,00 gekost,operatie etc. Mensen verklaarden me voor gek.(voor dat bedrag had ik wel 25 nieuwe kunnen kopen?)

Ik ga net zo ver voor onze hondjes als de hamsters van dochter.

Trouwens ..even wat anders..zit ze alleen?

Heb je er weleens aan gedacht( als ze beter is natuurlijk) om er eentje bij te zetten?

Want dat vinden ze zooooo fijn

Ook al geef jij je caafje veel,aandacht,en daar twijfel ik niet aan,ze hebben het nodig om te communiceren met een soortgenootje.

Het is zo leuk,een Jut en Jul samen. Ze hebben elkaars warmte nodig,ze zijn gewoon gelukkiger.

Ik probeer je niet de les te lezen hoor,maar ik heb erg veel ervaring met caafjes

En eerst maar zorgen dat mevrouw er weer helemaal bovenop komt!

Laat je weten als er iets veranderd?
Dankjewel voor je adviezen Kiddootje, maar de andere twee gaan haar pesten als ik ze er bij zet. Duwen, stiekem bijten en dan gilt ze het echt uit. Dus in dat opzicht staat ze appart.

Wat ik wel doe is kooi in kooi, dus dan kunnen ze wel snuffelen maar niet pesten.

Geluidjes maken deed ze altijd al nauwelijks. Ze 'gromt' wel om te laten merken als ze iets niet fijn vindt.
quote:beelicious schreef op 21 december 2012 @ 09:57:

Dankjewel voor je adviezen Kiddootje, maar de andere twee gaan haar pesten als ik ze er bij zet. Duwen, stiekem bijten en dan gilt ze het echt uit. Dus in dat opzicht staat ze appart.

Wat ik wel doe is kooi in kooi, dus dan kunnen ze wel snuffelen maar niet pesten.

Geluidjes maken deed ze altijd al nauwelijks. Ze 'gromt' wel om te laten merken als ze iets niet fijn vindt.

Oh,je hebt wel meer caafjes,wat leuk

Wat sneu voor haar dat ze haar pesten,die andere twee zijn zeker een echt stelletje of niet?

Mijn dochter heeft Roborovski hamsters die ook met zijn drietjes waren,eentje,de kleinste nog wel,viel de andere 2 aan.ze raakte zelf behoorlijk gewond,de andere niet,en na heeeel lang proberen en acties toch apart gezet. De andere 2 waren dus een echt koppeltje,waar zij heel jaloers op was. Bleken ook nog mannetje en vrouwtje te zijn,wij dachten dat we 3 dames hadden

Soms is het niet anders,je weet vast wat je doet.

Mijn caafje wat zo ziek was en uiteindelijk overleed was ook geen prater,die hoorde je ook nooit. Mijn andere wel. Het zijn ook net mensen he?

Hoe is haar gewicht? Ze ziet er op de foto wel goed uit!
Ze is flink afgevallen naar 656 gram. Die andere twee wegen meer dan een kilo
Beelicious, als ik dit zo lees dan is jouw beestje aan het eind van zijn latijn en lijkt euthanasie mij eerlijk gezegd een nog humanere oplossing dan het tegen wil en dank in, in leven te houden. Ze ziet er ook ziek uit, haar vacht is vet en ze lijkt pijn te hebben. Zo zat mijn cavia er ook bij, inclusief onverzorgde vacht en hij werd ook belaagd door zijn groep omdat hij zo verzwakt was.
Ik snap ook niet dat je kan zeggen dat ze er goed uitziet kiddootje, dit is overduidelijk een cavia die ziek is en pijn lijdt. Oo;
Bee, lees anders mijn topic er op na: SPOED - Hoeveel dwangvoeding cavia?
Haar vacht is alleen bij haar oogje zo, omdat ik er 5x per dag een druppeltje in probeer te doen. Soms gaat 't druppeltje er naast.

Zojuis had ik haar voerbakje gevuld en ze begon te fluiten. Dankbaar pakte ze toen een stukje appel aan en ging lekker rommelen in haar kooi.

Lijkt dus wel vooruitgang in te zitten
Je zegt dat ze erg vermagerd is en haar houding is niet comfortabel op die foto, dat is voor mij althans toch een teken aan de wand dat het niet goed loopt. Nouja, jouw beestje en jouw beslissing, ik hoop oprecht dat ze niet nodeloos lijdt en beter wordt.
Ik heb zowieso met de dierenarts een termijn van 2 weken afgesproken om te proberen. Gaat ze achteruit dan ga ik eerder naar de DA.
Lijkt me het beste . Het zijn kleine beestjes maar wat een grote zorgen brengen ze met zich mee (en ook veel plezier hoor). Sterkte en beterschap
quote:fru1t3lla schreef op 21 december 2012 @ 12:00:

Ik snap ook niet dat je kan zeggen dat ze er goed uitziet kiddootje, dit is overduidelijk een cavia die ziek is en pijn lijdt. Oo;

Dat zei ik omdat ik het idee had dat ze niet afgevallen was.

En ik moet bekennen dat ik de foto heel klein zie.

Ik zie het nu groter en zie dat het koppie hangt

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven