Geld & Recht alle pijlers

4e contract, mag dit?

22-12-2012 00:42 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag over mijn werk:

In 2010 heb ik een (1e) contract getekend voor 1 jaar. In 2011 heb ik nogmaals een contract getekend voor 1 jaar. Nu, 2012 gaan ze mijn contract niet verlengen door allerlei vage redenen (waaronder ook bij 5 collegas)

Helaas zitten er 2 collegas uit mijn team overspannen thuis. Omdat het bedrijf mijn hulp ineens wel nodig heeft kreeg ik een Payrolling contract aangeboden voor 6 weken.

Deze 6 weken zijn nu bijna om en nu krijg ik weer een nieuw contract wederom via Payrolling voor 2 maanden. (collegas nog overspannen thuis)

Mijn vraag is mag dit? Ik teken nu het 4e contract maar blijf voor hetzelfde bedrijf werken. 2 jaarcontracten waren van het bedrijf zelf, weekje vakantie ertussen , 3e contract payrolling en nummer 4 komt er bijna aan ook via payrolling.

Ik ben heel benieuwd. Ga zowieso ook contact opnemen met mijn Rechtsbijstandverzekering maar dacht vraag jullie ook om raad .

Alvast bedankt!

Groetjes

Update 26 December:

Heel erg bedankt voor alle reacties!!

Ik heb nog een vraag. Mijn vriend en ik willen in Juni 2013 voor 3 weken naar Amerika. Ik heb nu een payrolling contract gekregen en deze loopt af op 28 Februari. Als ik hierna nog geen baan heb zal ik de ww in moeten. Mijn vraag: is het verstandig om die vakantie nu te boeken? Als ik de ww in moet gaan ze dan niet moeilijk doen bij het UWV tegen die tijd?

Aan de andere kant, de reis is immers wel geboekt toen ik gewoon werk had. Ik ga ervanuit dat ik tegen die tijd wel een normale baan heb (dus in loondienst bij een bedrijf zelf, geen payrolling) maar voor het geval dat. Ben erg druk met zoeken en sta ingeschreven bij 2 uitzendbureaus maar het is zo'n moeilijke periode en heb veel concurrentie! (verkoop functie)

Alvast weer bedankt!!
Hè Naat, nee dit mag niet. Je hebt nl te maken met opvolgend werkgeverschap. En dan mag je niet meer dan drie tijdelijke contracten binnen drie jaar hebben. Ik neem aan dat je tenminste in dezelfde functie werkt. Dus als je die drie jaar of die drie contracten overschrijdt zijn ze verplicht je een vast contract te geven. In jouw geval is het payrolbedrijf dit verplicht om te doen.
Aanvulling: ze hoeven je natuurlijk geen contract te geven, maar als ze het doen moet het een vast contract zijn. Maar dat weten ze als het goed is zelf ook wel donders goed. Hebben ze niet aan je gevraagd hoeveel contracten je al gehad hebt?
Via payrolling mag je meer tijdelijke contracten krijgen dan de normale 3 voor 3 jaar in totaal. Hoe het precies zit weet ik niet, maar mij hebben ze zoiets ook ooit eens aangeboden (na het te hebben uitgezocht). Dus ja, volgens mij mag het wel. Juridisch loket?
Ja, dat mag.

Payrol uitleg
Officieel moet je even 3 maanden in de ww na je 3e contract en dan mogen ze weer herbeginnen met 3 jaarcontracten. Zo werkt 't in elk geval bij 'n bedrijf waar ik iemand ken.
Heb je de gehele periode in dezelfde functie gewerkt of in verschillende?

Het mag mogelijk niet, maar het is van belang dat je steeds dezelfde functie hebt uitgevoerd. Je bent niet in payroll begonnen en de payroll kan in dezelfde functie bij hetzelfde bedrijf ook maar 3,5 jaar duren.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Sorry, je werkt natuurlijk nog voor het payrolbedrijf. Het mag wel! Als je eerst voor het payrolbedrijf had gewerkt en nu voor dat bedrijf mag het niet.
@marilene dat is maar de vraag, indien in dezelfde functie gebleven dat loopt het opvolgende werkgeverschap bij de payroll en is zij mogelijk daar in vaste dienst.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
http://www.randstadpayrol ... dsvoorwaardenregeling.pdf
Fase à is 78 weken, B is 2 jaar in totaal dus 3,5 jaar. In a maakt t niet uit hoeveel contracten je krijgt. In B max 8. To is in fase B. Ze kan dus nog anderhalf jaar min die periode die je afgewerkt hebt en vakantie ook meerekenen voor het payrolbedrijf. Als je nu weer een contract krijgt van t bedrijf moet t wel vast zijn.
@vivaamber bij een Payroll, detachering of uitzendbureau geldt die 3x3 regel niet, dan wordt er gekeken in welke fase je zit.
Als je nog geen 27 bent, dan mag dit. De totale duur van de contracten samen mag niet meer dan 48 maanden zijn. Het is een crisismaatregel die ook nog geldt voor volgend jaar.
Bedankt voor de reacties! Ik ben 29 jaar en al die tijd dezelfde functie uitgevoerd, achter hetzelfde bureau waar ik in 2010 ben begonnen Ik zit volgens het payrolling systeem in fase B. Payrolling heeft niet aan me gevraagd hoeveel contracten ik hiervoor heb gehad.
Ik heb geen verstand van payroll. Maar wel altijd contracten gemaakt voor medewerkers.

Als je recht hebt op een contract voor onbepaalde tijd en je tekent voor bepaald wordt het contract bepaalde tijd automatisch voor onbepaalde tijd. Het is wettelijk geregeld. Anders regeren ze boven de wet. Bij ons laatst ook op het werk. Ze hadden zich vergist in tijdelijke contracten. Collega had weer getekend voor een jaar maar werd onbepaalde tijd aangezien ze de wettelijke grens tijdelijke contracten had overschreden.

Het loont om uit te zoeken of ze de wettelijke grens hebben overschreden. Bel anders, of ga langs, bij de wetswinkel. Een contract tekenen kan nooit kwaad.
Ik zou even uitzoeken onder welke cao je valt. Daarin kun je zien of het mag of niet.
Payrolling dus ja, dat mag
Payroll bedrijf hoeft inderdaad alleen te weten hoelang je al bij dat bedrijf hebt gewerkt, het aantal weken om zo het opvolgend werkgeverschap mee te kunnen nemen. Dus het klopt inderdaad. Op deze manier kun je tot in eind fase B (max 8 contracten in 2 jaar) daar blijven werken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven