Lijf & Lijn alle pijlers

hardlopen deel 2

15-01-2012 19:26 3008 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van de allereerste opbouw tot voorbij de marathon. Ervaringen uitwisselen, elkaar motiveren en natuurlijk ook gezellig kletsen over alles wat met hardlopen te maken heeft.
Flauwe geit je geeft zelf het probleem al een beetje aan. Als je fimpjes ziet van de ideale houding en je probeert dan na te doen loop je een groot risico de plank finaal mis te slaan en juist door het geforceerde lopen blessures op te lopen.

Daarom ook wordt er bij loopscholingen nooit een idelale loophouding aangeleerd maar doe je oefeningen die een goede loophouding in de hand werken.

Belangrijkste is een goede corestabilty (dus sterke buik en rugspieren) en goede balans. En dan is er een hele scala aan loopoefeningen die gericht zijn om specifieke onderdelen zoals bv kort grondcontact, goede armbewegingen, goede afzet etc.

Ik zou niet zomaa op eigen beweging gaan sleutelen op de loophouding. Je lichaam zoekt zelf ook wel naar een natuurlijke en efficiente manier van lopen. en het effect van bijschaven zal teniet gedaan worden door de fouten die je je aanleert of het forceren wat er aan vooraf gaat.

Zou me beperken tot goede corestabilty en pilates oefeningen als je niet deskundig begeleid wordt.

Leuk overigens dat je weer aan het opbouwen bent en gezellig dat je meeschrijft.

En ik zelf had achteraf gezien de finish nog niet eens gehaald gisteren. Wat dat betreft misschien maar goed dat het ineens toch goed doorzette zodat ik niet in de verleiding kwam.
@Baukje: Bedankt voor de tips. Het komt er dus op neer, dat ik moet lopen zoals ik loop.

De vorige keer dat ik aan het opbouwen was, ben ik twee keer bij een fysiotherapeut geweest, die me gefilmd heeft en tips gaf. Helaas doet hij dat niet meer en ik heb het gevoel dat ik de belangrijkste dingen alweer vergeten ben.
Dat filmen en tips krijgen kan natuurlijk ideaal zijn. Zeker als je een blessure hebt gelopen ten gevolge van bijvoorbeeld een doorgezakte heup. Alleen dan moet de tipgever wel heel goed weten waar hij of zij over praat en dat begeleiden. Maardan nog zullen de tips vaak oefeningen zijn waardoor je je houding automatisch verbeterd. Je maakt dan namelijk de wat minder ontwikkelde spieren die de verkeerde houding mede veroozaken sterker.

Maar core stabilty oefeningen komen altijd het lopen ten goede. Zeker bij vermoeidheid. En alle krachte die je buik en rugspieren opvangen onlast de andere (vaak bij het lopen veel blessure gevoeliger) spieren.
Baukje slik je Chlorella (Chlorella Vitaal van Bloem) en visolie ? Dit is echt een must. Geloof me. Ik slik een nog betere variant, geen visolie maar krill olie . En je hebt er nu helemaal niets aan maar sinds ik rawfoodie ben, nu 3 jaar, ben ik geen dag ziek, zwak of misselijk meer geweest . Maar goed, dit is het thema hier niet. Ga die 2 supplementen slikken, echt de moeite waard. Hoe is het nu ?

Immuunsysteem sporters schakelt meer kankercellen uit door visolie

Intensieve training vermindert de activiteit van de immuuncellen die pathogenen en kankercellen opruimen. Daarom hebben sporters na een zware workout of training een verhoogde kans om ten prooi te vallen aan geniepige virussen . Suppletie met visolie beschermt waarschijnlijk, ontdekten onderzoekers van de University of Aberdeen.
Wat is Neptune Krill Oil?

Neptune Krill Oil (NKO) is een omega-3-rijke olie afkomstig uit Antarctische krill (Euphausia superba). Krill is een zwevende massa van garnaalachtige zeediertjes.

NKO heeft een opmerkelijke samenstelling.

NKO bezit van nature een complexe samenstelling van ingrediënten die elkaars gezondheidsondersteunende impact versterken: omega-3 vetzuren (EPA en DHA), fosfolipiden, choline, omega-9, antioxidanten. Heel uniek is de fosfolipidenbron van omega-3 vetzuren: de omega-3 vetzuren, EPA en DHA, zitten daadwerkelijk verwerkt in een structuur van fosfolipiden. Fosfolipiden zijn een speciaal type vetten. Verder heeft NKO een uitstekende verhouding aan omega-3:omega-6:omega-9 van 15:1:6. Het is de ideale omegamix als aanvulling van het westerse dieet dat een overwicht aan omega-6 bevat.

Wat doet Neptune Krill Oil voor uw gezondheid?

Neptune Krill Oil is de eerste en enige krill olie van wetenschappelijk bewezen kwaliteit. Met veel lagere omega-3-gehaltes dan gangbaar voor visoliesupplementen, draagt NKO bij tot uw gezondheid:

•is goed voor de cholesterolspiegel

•zorgt voor een optimale beheersing van het triglyceridengehalte

•ondersteunt het behoud van soepele gewrichten

•helpt om tijdens de menstruatiecyclus een goede gemoedstoestand te behouden

•ondersteunt betere leerprestaties

•bevordert het geheugen
Ik wil verder geen discussie beginnen of al te vervelend doen. Maar wetenschappelijk bewezen effecten van visolie blijken flink tegen te vallen. De afgelopen jaren is er heel veel onderzoek naar gedaan. En het blijkt toch niet zo'n wondermiddel te zijn.

Lees er hoogleraar Katan maar eens op na. Onderzoeken wat voedsel precies doet, is zijn vak. En hij is extreem gedegen.
Rawfoodje, eet je echt enkel rauw? Ook geen warme avondmaaltijd? Warm eten is juist een hoogtepunt voor mij, eet vaak ook smiddags exra warm, het liefst zou ik ook warm ontbijten. Mis je het niet??
Ik heb vandaag echt heerlijk gelopen...!! Ong. 40 minuten loop gedaan. Ben eigenlijk wel benieuwd hoever ik heb gelopen en hoe snel...heeft iemand van jullie ervaring met een loophorloge met gps.

Rawfoodje..., ik neem nu die chlorella van Bloem en die ijzertabletten waar je het over had.., neem ze ongeveer een anderhalve week nu en begin te voelen dat ik weer wat meer energie krijg.

Baukje , hoe is het nu met je...knap je weer wat op.. gaat veel te langzaam als je zoveel dingen wilt doe he!

Geit, leuk dat je ook weer bent begonnen met lopen en hier mee schrijft!
@fleurigfamke: ik heb net de garmin forerunner 10 gekocht. Als ik hem heb, zal ik laten horen hoe het bevalt.

Ik wilde de Nike+ maar die heeft enorme problemen met de usb-aansluiting. In de hardloopwinkel zei de verkoper dat ze op elke 10 verkochte horloges er 4 weer terug moeten sturen. En het probleem is nog niet opgelost. Het risico dat het ding net na de garantie kapot gaat, is mij te groot.
Rawfoodje nu zit ik natuurlijk in een besmettelijker omgeving dan jij. En als je bedenkt dat ik vaak winters doorsta terwijl hier het hele gezin plat ligt denk ik dat ik in feite eens sterk immuunsysteem heb. Maar nu heeft mijn man eerst een week tegen me aan lopen hoesten en proesten, vervolgens nog een paar kinderen die hetzelfde gingen doen. Op een gegeven moment ben je een keer de klos natuurlijk.

En ja hardlopen/sporten verhoogt je weerstand maar kort na een intensieve training ben je inderdaad even bevattelijker.

Ik vond de tips in de runners wel grappig. Tips dus om griep/verkoudheid te voorkomen. De eerste tip was vermijd mensen die ziek zijn. Dan de volgende keer maar zodra er hier in huis iemand ziek is maar gaan verhuizen?

Maar ik slik geen chorella en visolie. (en ik slik al zoveel). Maar ik zal me er eens in gaan verdiepen.

Flauwegeit niet bang zijn om als moeilijk gezien te worden hoor. Discussie zorgt voor scherp nadenken, kan iedereen wat van leren. En er zijn nu eenmaal altijd verschillende invalshoeken en verschillende onderzoeken die elkaar tegen spreken of anders na jaren weer onderuit gehaald worden.

Famke 40min al weer wat goed. (ben jaloers op je na twee dagen niet lopen). Ik heb zelf de garmin 305, is voor mij een super horloge.
Flauwegeit, daarom neem ik krill olie. ... leuke nickname trouwens . Famke, wat goed zeg dat je Chlorella en de ijzertabletjes slikt! Je lopen gaat ook prima, fijn! Brunetteparis, in de koude maanden verwarm ik mijn eten tot 45 graden , dit is ook rauw volgens de rawfood filosofie . Heb nu ook gewoon geen zin in koude voeding. .. S'morgens neem ik een smoothie met warme thee erdoor, heerlijk ! Tegen februari/maart geeft mijn lichaam zelf weer aan toe te zijn aan koud eten... . handig!
Famke je kunt voor nu toch kijken op afstandmeten.nl of gmap-pedomer.com om te kijken hoe ver je ongeveer gelopen hebt. Is vrij betrouwbaar hoor (als je tenminste niet op bos of parkpaden hebt gelopen want dan staan ze er niet op)
Zolang had ik ook nog nooit gelopen hoor Baukje...en het ging me erg goed af..toen ik bijna thuis was ..was ik niet eens moe!

Ik kan me voorstellen dat 2 dagen niet lopen erg lang is voor jou...., hoop echt op spoedig herstel voor je...!!!

Maar ik loop dus wel (ook) over parkpadjes..heb al eens geprobeerd om het te berekenen met afstandmeten maar wou idd niet echt..jammer..

En zo,n Garmin is een hele uitgave..dus ik wil me er goed is verdiepen voor ik 1 koop.

Ik gun mezelfs er wel 1 omdat ik nu al aardig tijdje aan het lopen ben..en wel serieus ben...haha.. al zeg ik het zelf...

Hij moet in ieder geval niet te ingewikkeld zijn en hartslagmeting hoefd ook niet persee. Ik weet niet hoe duur de 305 is??

Flauwegeit , ik ben benieuwd naar je ervaringen met de garmin 10..

Rawfoodje., idd bedankt voor je tips mbt ijzer/chlorella...ook de tips over het slapen hebben me echt geholpen jij of baukje had het daar over...heeft me echt even doen beseffen dat het niet zo maar even iets is ...het hardlopen.., je lichaam heeft wel tijd nodig voor herstel...
quote:fleurigfamke schreef op 23 december 2012 @ 17:18:

Ik heb vandaag echt heerlijk gelopen...!! Ong. 40 minuten loop gedaan. Ben eigenlijk wel benieuwd hoever ik heb gelopen en hoe snel...heeft iemand van jullie ervaring met een loophorloge met gps.Via looptijden.nl kan je kijken hoever je heb gelopen en ook je snelheid, en via satelliet kan je ook bos/parkpaden zien.
I do not stop when I am tired, I stop when I am done
Allemaal gezellige kerstdagen gewenst ! Baukje, hoe gaat het ?
Het lijkt alleen maar erger te worden. Heb vandaag wel de hele dag gewoon gewerkt. En op zich gaat dat wel hoor. Het is niet zo dat ik echt doodziek ben. Maar als ik mijn hoofd naar beneden moet brengen begint er een gigantische snotmassa in mijn hoofd te bewegen wat een enorm gebonk in mijn kop teweeg brengt. Hetzelde gebeurt als ik moet hoesten.

Keel begint nu ook mee te doen. Ben hier voorlopig nog niet klaar mee.

In kan gaan strepen, Vergeet het maar die kerstcross, Egmond zal het vrees ik ook niet meer gaan worden. Want hoe langer ik eruit lig hoe korter de tijd ik heb om op te bouwen maar hoe meer tijd ik ndig heb om op te bouwen. Zie zelfs de marathon begin febr. al aan me voorbij gaan.

Maar goed vorig jaar stond ik er nog veel beroerder voor. Heb ik uiteindelijk deze wedstrijden ook moeten skippen en desondanks is 2012 mijn beste hardloopjaar geworden.

Ook julie allemaal fijne feestdagen. Maar ik zal ze dus grotendeels in bed doorbrengen.
Baukje... ...... zit dus niets anders op dan goed uitzieken . Wens je ondanks deze ellende toch fijne dagen ! Ook voor alle andere hardlopende en niet hardlopende dames, MERRY CHRISTMAS !!!...
Fijne kerst allemaal! Voor de zieken onder ons, beterschap! Vriend en ik beginnen onze kerst straks met een duurloopje door het bos, honden gaan fijn mee. Zin in...
Chiki het is ideaal weer voor een duurloopje.

Hoewel de nacht hier slecht verlopen is en ik niet het idee heb dat het herstel zich echt inzet ben ik vanmorgen toch een klein rondje gaan doen van 10km. Conditioneel gezien natuurlijk waardeloos (liep het tempo van een duurloop 1 loopje maar met hartslag van een stevig duurloop 2 tempo).

Maar geen gedreun in mijn hoofd tijdens het lopen, geen gehoest tijdens het lopen (heb ik direct na het lopen overigens wel weer ingehaald). Dus eigenlijk voel ik me als ik niet loop beroerder dan dat ik wel loop.Weet niet of het verstandig is geweest. Maar de onrust is weg.Dus ja ik ben echt verslaafd aan het hardlopen.

Kijken of ik zo nog iemand kan vinden voor een fikse boswandeling met de hond. Want het is een beetje zonde om binnen te blijven zitten.
Baukje, hoe gaat het vandaag ? Tja, het is loud&clear dat je van een loopje in ieder geval tussen je oren opknapt. Dit was te voorspellen , natuurlijk. Of je er ook lichamelijk van opknapt, herstelt en verder geen schade aanricht , is een tweede. Dit moet je ervaren nu. Hahahaha... dat je verslaafd bent aan het hardlopen wisten we al! Beter hieraan dan aan......... nou ja... allemaal andere "slechte" dingen ! Gisteren hardgelopen met de hond , tussen de buien door en vanmiddag ook weer proberen om droog over te komen . Gelukkig is de temperatuur goed dus dan word ik niet zo steenkoud als ik natregen.. .. Ik hou absoluut niet van bankhangen tijdens deze dagen en nooit niet dus gewoon lekker doorgaan .
mother2009, voor die looptijden.nl moet je een smartfoon hebben waar je een app op kan installeren en die heb ik niet helaas.

Hoop dat iedereen fijne kerstdagen heeft..!!!

Ik ga morgen weer lopen .., als het weer een beetje goed is..!
Net weer een dikke 20km achter de rug. Heerlijk weer, met een zonnetje zelfs (had ik al een tijd niet meer gezien), wel veel wind. Gister op zich nog rustig aan gedaan met het kerstdiner maar wel meer gegeten dan je normaal doet, plus nog lekkere wijn erbij. Dus dat er allemaal even lekker afgerend.

Nu ff bijkomen, het was gezellig gister maar ook wel druk.
Vannacht tot een uur of 4 eigenlijk wel goed geslapen. Toen hadden de longen weer lang genoeg in horizontale stand vertoefd dus begon het gehoest en gesnotter weer. En met name dat gesnotter zorgde dat ik toch weer met hoofdpijn uit bed kwam.

Maar eenmaal op gang ging het wel weer dus zo rond tienen toch weer de loopschoentjes aan. Heb er dit keer zelfs wat tempo blokjes uit weten te persen. Ging niet vanzelf maar was goed te doen. (ja conditioneel heb ik behoorlijk ingeleverd). Maar ik kon toch mooi afwisselen steeds 5 min met een ruim 12 en vervolgens een 5 min. 13,3 km/hr. Het enigste waar ik tijdens het lopen last van had was alleen het ontbreken van de nodige condite. Niet van gesnotter en gehoest. Maar dat laatste moest dus bij thuiskomst wederom goedgemaakt worden.

Morgen in ieder geval een rustdag en dan voor overmorgen overleggen met de trainer wat ik het beste kan doen.

Ik had gisteren middag nog een hele lange wandeling samen met tweede oudste zoon gemaakt met de hond. Kijken of ik zo nog iemand mee krijg.

Voor de kerstcross hadden we uiteindelijk helemaal geen gegadigde binnen het gezin. Alleen de oudste is nog virusvrij maar die beperkt zich tot baanwedstrijden. De rest is ook in de ban van het verkoudheidsvirus. De een wat heviger dan de ander maar niemand is in wedstrjd conditie. We hebben bij deze een jarenlange tradiie doorbroken.

Wat lees ik famke.....als het weer goed is. Het weer is altijd goed genoeg om te lopen. We schoppen je desnoods zo de regen in hoor.

Dignity heerlijk zo'n lange duurloop. Kom ik aan zetten met mijn nog geen 13km.
Haha...krijg hier een schop onder mn kont merk ik..dus ik zal wel moeten morgen!!!

Baukje.., kan misschien aan een 2de hands garmin 305 komen..zit alles nog bij ..volgensmij 1 jaar oud ofzo.., of zou ik toch beter een nieuwe kopen? I.v.m garantie ..ik weet niet of jij ooit problemen hebt gehad met die van jou?

Vanavond nog even eten bij de schoonfamilie en dan thuis nog even gourmetten met een goede vriend van ons..

En dan heb ik ook wel weer genoeg gegeten voorlopig.
Famke nieuw worden ze niet meer geleverd de 305. Ik heb nooit problemen gehad met de garmin. En voor nu als mijn garmin het zou begeven zou ik niet voor een opvolger gaan maar in eerste instantie op zoek gaan naar een tweede hands 305. Van de 405 hoor ik vrij veel elende en de latere opvolgers zijn zo veel duurder terwijl ze niet wezenlijk meer bieden.

Voorlopig zijn er op marktplaats en zo ook nog voldoende losse onderdelen bij te kopen. Maar ik hoop natuurlijk dat hij nog een tijd mee gaat.

Ja Famke , we zijn hier niet flauw hoor. Je moet een goede reden hebben om trainingen over te slaan.

Ik had bedacht eerste kerstdag ruim te koken en zo de tweede kerstdag de restjes op te eten met nog soep erbij. Maar de restjes vielen een beetje tegen. Dus dat werden vandaag pannenkoeken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven