Anti-inbraak topic

27-12-2012 06:49 64 berichten
Ik lees het hier, en ook bij ons in de woonplaats is een inbaakgolf. Helaas geeft de politie hier verder weinig info over.

Een topic als dit leek me wel nuttig, dus

Hoorde op tv de geijkte adviezen, omdat er met Kerst veel ingebroken wordt: Deuren goed op slot en lampje aanlaten. Dan vraag ik me af... Tikken ze dan niet gewoon een raampje in, of is dat ' geen gangbare werkwijze'?

Op welke manieren breken inbrekers in?Is dat altijd 'de deur forceren of door een klein openstaand raampje'?????

Wat doen jullie om je te beveiligen?( En dan zonder peperdure inbraakalarmen)

De aftrap: Naast deuren en ramen op slot, heb ik overal extra ' kettinkjes' op gezet. Verder heb ik voor een paar euro een ' persoonlijk veiligheidsalarm' gekocht. Als je een pinnetje eruit trekt, komt er een tering-herrie uit. Lijkt mij wel afschrikken, als ze aan je deur staan te porren of al binnen zijn.

Mijn oude vader doet het ouderwets . Hij heeft aan zijn achterdeur aan de klink een ouderwetse oostenrijkse koeienbel hangen. Als iemand aan de klink zit, valt dat ding op de grond en maakt herrie. En zowaar..... hij heeft zo een keer een inbreker afgeschrikt.
Hier ook een inbraak gehad en inderdaad hebben ze toen ook vooral gezocht in de "ouderslaapkamer". Wij hadden een doos staan met papieren en daar zat een envelop in met duizenden euro's in contanten. Normaal hebben we helemaal geen cash in huis, maar toen toevallig wel omdat de tuin net opgeleverd was en we dat gingen afrekenen. Maar dat lag er dus nog, omdat ze daar niet gezocht hebben. Kortom, bewaar kostbaarheden dus vooral op een onlogische plaats!

Verder hebben wij nu een 2 meter hoog hek om huis en tuin (ook aan de voorzijde) dat met een slot wordt afgesloten, goede sloten en inbraakwerend beslag, lampen met sensoren, dubbel glas en een alarmsysteem. Maar ik denk dat het inbrekersgilde ons huis nu toch vooral over slaat vanwege de enorme hond die echt vreselijk tekeer gaat als er onbekend volk voor de deur staat
Alle reacties Link kopieren
Hier helaas net ingebroken en dus wat tips:

* politie- of keurmerk veilig zegt niks, ik noem het schijnveiligheid: binnen 3 minuten staat een inbreker binnen. Dat noem ik niet veilig.

* politie heeft geen teams meer voor tips, er was niet eens voldoende mankracht om forensisch onderzoek te doen...

* bel een slotenmaker en vraag deze om langs te komen voor advies.

* cilindersloten met geïntegreerde driepuntssloten zijn helemaal niet veilig als er geen kerntrekbeveiliging overheen zit. Google eens op 'bulgaarse methode' en je weet of jouw cilinderslot onveilig is en hoe een kerntrekbeveiliging eruit ziet.

Bij ons is idd de ouderslaapkamer volledig overhoop gehaald. Er lag daar niks. Op een andere kamer hebben ze al mijn sieraden gevonden, ik heb helemaal niks meer. Nog geen ringetje om aan mijn vinger te schuiven. Kijk ook je verzekeringspolis na of je wel voldoende verzekerd bent. Een schrale troost wanneer alles weg is maar nog rotter als je merkt dat je geen deuk terug krijgt. Houdt ook rekening met de hoge goudprijzen (zilver ook!), de nieuwwaarde wordt vergoed. Zeker als je de bon hebt, óf duidelijke foto's waarop je deze draagt.

Wat wel bizar was: al mijn nagellak flesjes zijn meegenomen (allen aangebroken). Maar laptop en pc laten staan. Van de schade expert hoorde ik nog dat het 'in' is om grote tv's stuk te slaan en brandblussers in huis leeg te spuiten. Puur om te sarren.

Wij hebben nu op alle sloten de kerntrekbeveiliging geplaatst en een alarmsysteem (met bewegingssensoren en glassensoren) wat gehoorbeschadiging oplevert. Mag niet nee, maar inbreken ook niet.
Ik liet ook vaak de sleutels in het slot aan de binnenkant zitten met het idee dat er dan aan de buitenkant geen sleutel meer in kan en zodat ik snel weg kan komen als er brand oid is.

Maar ik zag laatst bij Opsporing Verzocht dat inbrekers een gaatje in de deur kunnen boren waardoor ze een haakje naar binnen kunnen steken en de sleutel om kunnen draaien, had ik nooit bij stil gestaan.
O, ik heb nog eens een tip gehoord! Zo'n bordje voor je raam met een Rotweiler of Herdershond erop ' Hier waak ik' . Schijnt dat ze dan het risico vaak al niet nemen. Dat je helemaal geen hond hebt maakt niet uit
Ik heb in de kozijnen van mn buitendeuren een klein spijkertje geslagen, daaraan hangt de sleutel. Van buiten kan je die niet zien en je kan er echt onmogelijk bij door een brievenbus oid. Maar van binnen kan ik er dus altijd uit want er hangt altijd een (reserve)sleutel naast de deur.
Zeg maar Spijker.
quote:woepsie schreef op 27 december 2012 @ 08:39:

als wij echt een dagje weg zijn, dan zit de voor en achterdeur op slot. Bij allebei zitten 3 van die dievenklauwen. Als ik ff naar de supermarkt om de hoek ven, trek ik de deur vaak alleen dicht.

We hebben dubbel glas.

We doen de rolluiken 3/4 naar beneden.

Als je de deur niet afsluit als je even naar de supermarkt gaat, dan hebben die 3 dievenklauwen echt geen nut.... Zul je zien dat ze precies dan een keer binnenkomen!

En wat helpen rolluiken die 3/4 naar beneden zijn?
quote:woepsie schreef op 27 december 2012 @ 09:30:

We hebben nu 1 rookmelder. Maar al n nieuw pakket gekocht met blusdeken en can die geschakelde melders. Moet nog worden opgehangen.

Geschakelde rookmelders, daarvan vroeg ik me af of die nu echt handig zijn? Stel ergens gaat zo'n alarm af vanwege rookontwikkeling, dan piept vervolgens dus in huis elke melder. Je hebt geen idee waar de bron ervan is. Ja, bij brand moet je naar buiten. Maar ik zou toch ook erg graag willen weten waar de bron is, om een inschatting te kunnen maken van de ernst van het probleem. Kun je zelf nog wat (proberen te) doven/blussen, of is het onbegonnen werk? Als er maar 1 melder piept, ben je veel sneller ter plekke, en is het potentiele vuur dus nog veel kleiner...

Tuurlijk, de andere kant van het verhaal is dat je meteen overal in huis meekrijgt dat er een alarm is.
Op de volgende website staat veel informatie over inbraak en ook over het daderprofiel(o.a. op basis van interviews met inbrekers) . Nuttige info!

http://www.politiekeurmer ... /index.php?p=90&id=90&t=8
In veel steden is het aantal woninginbraken dramatisch toegenomen dus kijk welke stad je woont en neem maatregelen want steden als Enschede of Almere met bijna 1500 geregistreerde woninginbraken dan kom je zelf wel een keer aan de beurt. Amsterdam is iets gedaald maar toch goed voor 5400 woninginbraken !!! (cijfers 2011)
als ze binnen willen komen dan komen ze toch wel binnen.

Doe je deur op slot als je weggaat. Lijkt simpel maar heel veel mensen trekken de deur gewoon achter zich dicht. Vanuit mijn werk weet ik dat de laatste tijd veel gehengeld wordt via de brievenbus. Dus doe je deur op slot.

sleutels aan de binnenkant erop laten steken is niet handig. Ook je sleutels aan een sleutelrekje hangen niet. Dan zijn ze binnen en nemen ze ook nog je auto mee.

Doe op tijd de gordijnen dicht. Kijk maar eens s avonds hoe veel huizen er als een etalage bijstaan. Je kunt alles zien, en dieven dus ook.

Geen vuilnisbakken zo zetten dat het als een opstapje gebruikt kan worden, geen briefjes op de deur met ben zo terug (klinkt logisch maar blijkbaar is dat dus niet zo).

Zet niks op je social media.

Laat geen ramen open als je weggaat.

Maak kopieen van je papieren en leg die op een andere plek dan thuis (ivm diefstal en brand). Maak foto's van kostbare sieraden. Kijk of je verzekering hoog genoeg is, je zult niet de eerste zijn die onderverzekerd blijkt te zijn bij inbraak.

Laat je dierbare foto's niet alleen op je toestel of laptop staan maar schaf bv een externe harde schijf aan waar je een backup maakt en leg die ergens anders neer.
quote:dubiootje schreef op 27 december 2012 @ 09:53:

MV, je laat de sleutels dus in de ramen en deuren zitten?

Ja, aan de buitenkant kan je ze niet zien. Bij de voordeur van mij kunnen ze niet zo komen, dan moet je een sleutel hebben om die haldeur te openen, daar hangt ook videobewaking. Als ze evt. daar kunnen komen, ik heb geen brievenbus dus sleutels kunnen niet gepakt worden. En ze zijn altijd op slot in het slot, ook overdag als ik thuis ben.

Voor mijn veiligheid heb ik altijd mijn mobiel naast mij voor in nood.

Nee ik voel me geheel veilig thuis.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
quote:beelicious schreef op 27 december 2012 @ 09:17:

En zo'n geur dingetje in het stopcontact, kijken ze naar binnen door 't gordijntje zien ze een rood lampje.

Ik heb zon ding tegen muggen, is 1 euro en het lijkt op een alarm met een rood lampje, die zit in het stopcontact bij de ramen.

Die geurdingen vind ik niet op een alarm lijken.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
quote:Mylene_Valerie schreef op 28 december 2012 @ 10:45:

[...]

Ik heb zon ding tegen muggen, is 1 euro en het lijkt op een alarm met een rood lampje, die zit in het stopcontact bij de ramen.

Die geurdingen vind ik niet op een alarm lijken.

Dat ziet de doorgewinterde inbreker ook wel, een huis met alarm herkennen ze zo.

Hebben jullie jaren gelen nooit de serie De Inbreker gezien dan kon je zien hoe invoudig ze binnen komen.
toen ik in een appartement woonde hadden we een rottweiler,we hadden de voordeur(enige ingang 3-hoog) daar lag de hond voor, en eigenlijk hadden we die nooit opslot, behalve als we weg waren met de hond...

we voelden ons altijd veilig met hem voor de deur!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven