Katten en vuurwerk.

27-12-2012 11:40 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb drie katten die doodsbang zijn voor vuurwerk. Vorig jaar heb ik van de dierenarts pillen gekregen waardoor ze minder bang zouden zijn.. Ze werden er niet minder bang van maar wel heel slap. Een kat kon niet meer recht lopen en was heel duf. Dat wil ik dus niet meer, vond het heel zielig. Wat kan ik het beste doen?
Dit wordt de eerste oud & nieuw voor onze twee katten dus ik ben benieuwd waar ze gaan zitten. Onze vorige katten gingen op zolder achter de knieschotten liggen, lekker donker, en slapen maar.

Moet wel zeggen dat het hier qua vuurwerk mee valt, onze kater kan nu nog gewoon naar buiten overdag, 's avonds ligt het er aan of bepaalde jeugd buiten met vuurwerk aan het klooien is maar ook dat valt heel erg mee.

En ik heb 3 jongens die ook graag vuurwerk willen afsteken dus die doen ook mee oud & nieuw.
Mijn vorige kat verstopte zich op het hoogtepunt onder het bed in de slaapkamer en/of in de badkamer inderdaad. Badkamer heeft geen ramen en is de meest gesloten ruimte van het huis. Daar zette ik ook haar voer en wat drinken neer en dan was het prima. De volgende dag kwam ze zich vanzelf weer voorzichtig melden.

Zorgen dat er dus ruimtes open zijn waar de kat zich kan verstoppen. Verder helemaal goed dat je ze niet drogeert. Ze krijgen daar alleen maar het idee van dat ze niet meer kunnen reageren zoals ze zouden willen en zijn alleen maar banger (denk ik altijd maar hey..ik ben geen expert).

Ik heb nu een kat die vuurwerk geweldig vind. Zodra de eerste klap valt rent ze naar het raam om te kijken. Raar beest
Alle vluchtwegen open zetten, laat ze maar naar plekjes gaan waar ze normaal niet mogen komen. Geen pillen geven, en vanaf de 30ste binnen houden . . . . . . . . Willen ze bij je in bed, omdat ze heel angstig zijn, gewoon doen . . . . . .
quote:kusunum schreef op 27 december 2012 @ 11:43:

Vanaf nu alvast "recue" druppels in hun waterbakje doen. Werkt bij die van mij goed.

Ze zijn niet anders dan normaal maar raken ook niet in de stress.

Die van mij zit maandag nacht gewoon voor het keukenraam naar alle kleurtjes te kijken.

De ander gaat op bed liggen.

Ik geef ze al vanaf klein afaan druppeltjes de week na kerst.

Ik heb ook van die druppeltjes Rescue van Bach. Dat zijn de enige homeopatische druppels die katten ook mogen. Nog extra gecontroleerd bij de firma.

Wel nu al direct mee beginnen, het zou kunnen dat het even duurt voor het helemaal goed werkt.

Gelukkig zijn mijn katten niet bang, ze liggen voor het `veilige` gevoel wel bij mij maar dat is alleen maar gezellig.

Succes.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Je dagelijkse fles wijn met de katten delen?
Hier niet per sé het rolgordijn naar beneden. Wel staat de tv aan, zijn wij gewoon thuis en kunnen ze in huis bijna overal naartoe om zich te verstoppen mochten ze dat willen. De 2x oud&nieuw die ik nu met hen heb meegemaakt vielen me mee. Ze gaan er redelijk goed mee om. Alleen als iets na 00:00 het geweld buiten losbarst rennen ze naar boven naar een veilig plekje.
Mijn kat vind het ook niet leuk, al weet ik niet echt wat ze doet. Wij zijn eigenlijk altijd weg en dan laat ik alles open, kan ze naar de plek toe waar ze zich het veiligst voelt. Ben 2 keer thuis geweest, maar toen zat het huis voel en er liep een hond en toen zag ik haar (en de andere kat die ik toen nog had) sowieso niet.

Dit jaar zijn we voor het eerst samen thuis (mijn vriend moet de 31e en de 1e werken, dus laat kunnen we het niet maken), dan kan ik eens zien hoe ze reageert.

De knallen die ze nu hoort reageert ze niet echt op. Ik zie de oortjes bewegen, maar meer niet. Zelf reageer ik er ook niet op, zodat het lijkt alsof het heel normaal is.
Mijn ene kat heeft vorig jaar gewoon in zijn mand gelegen. De andere in de trapkast in het verste hoekje wat hij kon vinden. Ik geef ze ook zeker geen pillen. Dit jaar creëer ik een eigen plekje voor ze in de trapkast, met voer, water en de kattenbak.
Tabletten waarvan ze suf worden heeft vaak een averechts effect. zou ik dus zeker niet doen. Het beste is ze in een ruimte zonder ramen of in ieder geval alnders goed bedenkte ramen op te stluien. Ze vervolgens zo min mogelijk aandacht geven. Of eigenlijk gewoon negeren. Dus bv tijdig in een kamertje opsluiten met eten/drinken en de kattenbak en daar pas weer komen als het vuurwerk over is.

Want ook het zogenaamde kalmeren werkt vaak averechts.

Op deze manier aangepakt zal het ieder jaar een minder groot probleem zijn. Ga je de katten 'troosten' dan zullen ze ieder jaar met meer paniek reageren.
Ik maakte van mijn bed een soort bunker, met alle dekens en dekbedden er overheen die ik in huis heb (tot op de grond met een kiertje om doorheen te kunnen). Om het geluid te dempen. Poes lag er dan onder.

En verder inderdaad gordijnen dicht, licht aan en muziek aan.
Eén van mijn katten is komen aanlopen afgelopen februari. Ze doet het niet op de kattenbak en kan dus 24H per dag naar buiten door het kattenluikje. Ze gaat normaal tegen 23 uur naar buiten, wij naar bed. Hoe lang ze buiten blijft en of ze de tuin verlaat weet ik niet. S'morgens is ze er weer.

Ik begrijp dat er meer mensen zijn die hun katten s'nachts buiten laten en die het ook niet op de kattenbak doen.

Bij haar vorige eigenaars (die ik wel heb gesproken toendertijd) kon ze overdag gewoon in en uit lopen, maar s'avonds ging daar de deur dicht en waren de katten meestal buiten. Vandaar dat ze toen bij ons in de vrieskou zat.

Maar hoe nu te handelen met het komend vuurwerk? Heeft iemand daar ervaring mee?
,,
ik zou haar toch binnenhouden. Dan maar de kans dat ze wellicht een keer op de grond plast. Er zijn teveel idioten die het grappig vinden om een kat op te blazen met een rotje of een strijker e.d.
Ik wil rescue ook eens proberen.

Moet dat in de waterbak , maar krijgen ze dan wel genoeg binnen vraag ik me af.

Over het voer kan ook maar proeven ze dat dan niet , ze zijn nogal kieskeurig hier.
quote:lisa2 schreef op 27 december 2012 @ 21:32:

Maar hoe nu te handelen met het komend vuurwerk? Heeft iemand daar ervaring mee?Ik zou haar binnen houden.
Bah
quote:gizz schreef op 27 december 2012 @ 22:10:

ik zou haar toch binnenhouden. Dan maar de kans dat ze wellicht een keer op de grond plast. Er zijn teveel idioten die het grappig vinden om een kat op te blazen met een rotje of een strijker e.d.Ik wist eerlijk gezegd niet dat er zulke gekken rondlopen tot ik van de week bij radio 538 Frank Dane tijdens een uitzending van ruuddewild.nl trots hoorde vertellen dat hij op die manier vroeger strijkers in kikkers deed. Hij had er nu nog lol om. Zou het zin hebben om aangifte te doen van dierenmishandeling? De bekentenis van deze dj staat op band, het bewijsmateriaal is er.
Bah
quote:Farida999 schreef op 28 december 2012 @ 10:38:

Ik wil rescue ook eens proberen.

Moet dat in de waterbak , maar krijgen ze dan wel genoeg binnen vraag ik me af.

Over het voer kan ook maar proeven ze dat dan niet , ze zijn nogal kieskeurig hier.Ik had het wat in het water maar de kater die opeens `krols` was heb ik gewoon een druppel op zijn tong gedaan, weet je zeker dat het goed is.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
quote:Mylene_Valerie schreef op 27 december 2012 @ 13:50:

[...]

Ik heb ook van die druppeltjes Rescue van Bach. Dat zijn de enige homeopatische druppels die katten ook mogen. Nog extra gecontroleerd bij de firma.

Wel nu al direct mee beginnen, het zou kunnen dat het even duurt voor het helemaal goed werkt.

Gelukkig zijn mijn katten niet bang, ze liggen voor het `veilige` gevoel wel bij mij maar dat is alleen maar gezellig.

Succes.Bach bloesem is geen homeopathie en katten mogen nog meer dan alleen dat. Ik kwam dit stukje tegen op Facebook: http://on.fb.me/Uz2LDf. Ze geeft wat tips en bespreekt de bach, maar ook eventuele andere mogelijkheden.
Ik ben er ook niet gerust op. De tweede hou ik sowieso binnen.

En wat betreft de kat die het buiten doet, ga ik denk ik s'avonds mee na buiten. We hebben namelijk eerst een tuin die afgezet is, de kat moet dan via een boom, tuinhuisje over de schutting klimmen om echt het terrein te verlaten. Tegen de tijd dat het knallen begint doe ik de deur dicht.
Hier gewoon de lampen en tv aanlaten en alle deuren open. Ze vinden dan zelf de plek wel die ze het fijnst vinden.

Van de week heeft een of andere randdebiel een bom opgeblazen in de tunnel die aan mijn huis vast zit. Ik zat rechtop in bed, de hele slaapkamer stond vol rook, twee doodsbange katten in de slaapkamer die me wakker kwamen maken.

Ik ben naar buiten gegaan om te checken of de boel niet in de fik stond. Heb een paar uur niet kunnen slapen van de schrik en de brandlucht. En die arme katten waren ook niet uit de slaapkamer te krijgen.

Kutvuurwerk

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven