Katten en vuurwerk.
donderdag 27 december 2012 om 11:40
Ik heb drie katten die doodsbang zijn voor vuurwerk. Vorig jaar heb ik van de dierenarts pillen gekregen waardoor ze minder bang zouden zijn.. Ze werden er niet minder bang van maar wel heel slap. Een kat kon niet meer recht lopen en was heel duf. Dat wil ik dus niet meer, vond het heel zielig. Wat kan ik het beste doen?
donderdag 27 december 2012 om 11:43
Vanaf nu alvast "recue" druppels in hun waterbakje doen. Werkt bij die van mij goed.
Ze zijn niet anders dan normaal maar raken ook niet in de stress.
Die van mij zit maandag nacht gewoon voor het keukenraam naar alle kleurtjes te kijken.
De ander gaat op bed liggen.
Ik geef ze al vanaf klein afaan druppeltjes de week na kerst.
Ze zijn niet anders dan normaal maar raken ook niet in de stress.
Die van mij zit maandag nacht gewoon voor het keukenraam naar alle kleurtjes te kijken.
De ander gaat op bed liggen.
Ik geef ze al vanaf klein afaan druppeltjes de week na kerst.
donderdag 27 december 2012 om 11:54
donderdag 27 december 2012 om 11:59
Wat Feeks zegt. Door die pillen zijn ze machteloos maar het dringt wel degelijk door. Voor mijn hond heb ik iets van de dierenarts, het heet Adaptil, en halsband en een ding in het stopcontact (zoals zo'n luchtverfrisser zeg maar, maar je ruikt het niet). Dat spul scheidt feromonen af waardoor hij nu iets rustiger is maar niet suf of hangerig. Misschien is er iets soortgelijks voor katten. Voor de verdamper is het waarschijnllijk te laat, die moet je ruim vantevoren in het stopcontact steken en dag en nacht aan laten.
verba volant, scripta manent.
donderdag 27 december 2012 om 12:05
Gewoon niets geven. Mijn 3 katten zijn van -moet dat nou echt die pokkeherrie- tot -ik durf me niet meer te bewegen-. Ik sluit ze hier op in de slaapkamer om naar buiten ontsnappen te voorkomen. Ik kan de angst toch niet wegnemen, het is voor de katten gewoon een kwestie van uitzitten.
Uhm... stuff... and things
donderdag 27 december 2012 om 12:06
Hier worden pillen afgeraden door DA. Beesten worden er slap van, maar hun hersenen werken door, de geluiden horen ze dus wel, ze kunnen er alleen niet weg van lopen. Hier gaat de badkamer open, muziekje aan, extra bakje met lekker eten, stukje kipfilet etc. Beetje verwennen en dan gaat het beter dan met pillen.
donderdag 27 december 2012 om 12:13
donderdag 27 december 2012 om 12:19
donderdag 27 december 2012 om 12:19
Oh, die tip van de badkamer vind ik wel een goede! Dit is mijn katers eerste oud & nieuw, dus ben benieuwd.
Overigens hoor ik juist dat je ze vooral geen extra aandacht moet geven, omdat je dan de angst bevestigd (ik krijg extra aandacht/lekker, zie je wel, dan ben ik blijkbaar terecht bang). Maar goed, zal ook wel per kat verschillen wat werkt.
Overigens hoor ik juist dat je ze vooral geen extra aandacht moet geven, omdat je dan de angst bevestigd (ik krijg extra aandacht/lekker, zie je wel, dan ben ik blijkbaar terecht bang). Maar goed, zal ook wel per kat verschillen wat werkt.
donderdag 27 december 2012 om 12:23
quote:573g8b schreef op 27 december 2012 @ 12:19:
Gestoord eigenlijk dat een bepaald slag mensen eens per jaar ongestraft alle dieren in de stress mogen jagen. Niet alleen katten en honden maar ook alle vogels etc raken volledig in paniek. Ik kan hier met mijn verstand niet bij. Sterkte iedereen met huisdieren.Hoezo bepaald slag???
Gestoord eigenlijk dat een bepaald slag mensen eens per jaar ongestraft alle dieren in de stress mogen jagen. Niet alleen katten en honden maar ook alle vogels etc raken volledig in paniek. Ik kan hier met mijn verstand niet bij. Sterkte iedereen met huisdieren.Hoezo bepaald slag???
donderdag 27 december 2012 om 12:24
quote:573g8b schreef op 27 december 2012 @ 12:19:
Gestoord eigenlijk dat een bepaald slag mensen eens per jaar ongestraft alle dieren in de stress mogen jagen. Niet alleen katten en honden maar ook alle vogels etc raken volledig in paniek. Ik kan hier met mijn verstand niet bij. Sterkte iedereen met huisdieren.
.
Nou als het echt alleen oudjaarsdag/avond zou zijn, zou ik het nog mee vinden vallen, maar hier staan ze al een week lang dag en nacht vuurwerk af te steken (en geen legaal vuurwerk). dus ook als we weggaan blijft de radio aan, en alle vluchtplekjes beschikbaar oor de beestjes. De dagen na oudjaar slapen ze bijna non stop, even alle stresse er uit slapen. Politie al paar keer gebeld, mede omdat het echt heel zwaarvuurwerk is dat wordt afgestoken, maar tenzij er iets in de hens wordt gestoken komen ze niet, want tja daar is geen beginnen aan nu
Gestoord eigenlijk dat een bepaald slag mensen eens per jaar ongestraft alle dieren in de stress mogen jagen. Niet alleen katten en honden maar ook alle vogels etc raken volledig in paniek. Ik kan hier met mijn verstand niet bij. Sterkte iedereen met huisdieren.
.
Nou als het echt alleen oudjaarsdag/avond zou zijn, zou ik het nog mee vinden vallen, maar hier staan ze al een week lang dag en nacht vuurwerk af te steken (en geen legaal vuurwerk). dus ook als we weggaan blijft de radio aan, en alle vluchtplekjes beschikbaar oor de beestjes. De dagen na oudjaar slapen ze bijna non stop, even alle stresse er uit slapen. Politie al paar keer gebeld, mede omdat het echt heel zwaarvuurwerk is dat wordt afgestoken, maar tenzij er iets in de hens wordt gestoken komen ze niet, want tja daar is geen beginnen aan nu
donderdag 27 december 2012 om 12:26
quote:LeChatNoir schreef op 27 december 2012 @ 12:19:
Oh, die tip van de badkamer vind ik wel een goede! Dit is mijn katers eerste oud & nieuw, dus ben benieuwd.
Overigens hoor ik juist dat je ze vooral geen extra aandacht moet geven, omdat je dan de angst bevestigd (ik krijg extra aandacht/lekker, zie je wel, dan ben ik blijkbaar terecht bang). Maar goed, zal ook wel per kat verschillen wat werkt.ja en het is maar een korte periode per jaar he, dus ik vind het niet erg als ze dan wat extra aandacht willen. Lijkt me niks ergens dat dat ik als kat heel bang ben, en mijn baasje negeert me. Door lekker te kroelen en extra lekker hapje e.d. maken we er een beetje een feestje van voor ze, misschien helpt het iets.
Overigens hoor ik juist dat je ze vooral geen extra aandacht moet geven, omdat je dan de angst bevestigd (ik krijg extra aandacht/lekker, zie je wel, dan ben ik blijkbaar terecht bang). Maar goed, zal ook wel per kat verschillen wat werkt.ja en het is maar een korte periode per jaar he, dus ik vind het niet erg als ze dan wat extra aandacht willen. Lijkt me niks ergens dat dat ik als kat heel bang ben, en mijn baasje negeert me. Door lekker te kroelen en extra lekker hapje e.d. maken we er een beetje een feestje van voor ze, misschien helpt het iets.
donderdag 27 december 2012 om 12:36
Je kunt een bange kat een beetje afleiding geven. Met meer aandacht geven bevestig je het gevoel van de kat dat hij/zij bang mag zijn.
Ik doe elk jaar het rolgordijn dicht van de slaapkamer en een muziekje voor ze aan. Ze kunnen zich in huis overal verschuilen. Onder het bed is een favoriet plekje. Meestal zijn we thuis. Als we er niet zijn en komen later thuis dan is er niets aan de hand. Ik zal ze NOOIT die pillen geven.
Ik doe elk jaar het rolgordijn dicht van de slaapkamer en een muziekje voor ze aan. Ze kunnen zich in huis overal verschuilen. Onder het bed is een favoriet plekje. Meestal zijn we thuis. Als we er niet zijn en komen later thuis dan is er niets aan de hand. Ik zal ze NOOIT die pillen geven.
Never give up hope.
donderdag 27 december 2012 om 12:37
Ik heb mijn katten nu 9 jaar en als het echt los gaat, dan gaan ze onder het bed zitten. Het beste is ze gewoon te laten gaan en ze geen extra aandacht te geven. Ze komen vanzelf weer terug als het minder wordt. Opsluiten in een bepaalde ruimte lijkt mij alleen maar stressverhogend. Ze vinden zelf wel een plekje waar ze zich veilig voelen.
Een zorg is wel dat een van mijn katjes epilepsie heeft en dat wordt getriggerd door stress, dus ik hoop dat hij er weer goed doorheen komt dit jaar
Een zorg is wel dat een van mijn katjes epilepsie heeft en dat wordt getriggerd door stress, dus ik hoop dat hij er weer goed doorheen komt dit jaar
donderdag 27 december 2012 om 12:40
quote:gizz schreef op 27 december 2012 @ 12:26:
[...]
ja en het is maar een korte periode per jaar he, dus ik vind het niet erg als ze dan wat extra aandacht willen. Lijkt me niks ergens dat dat ik als kat heel bang ben, en mijn baasje negeert me. Door lekker te kroelen en extra lekker hapje e.d. maken we er een beetje een feestje van voor ze, misschien helpt het iets.En toch is dat juist het slechtste wat je kan doen. Het is heel menselijk om te troosten, dieren kennen het concept "troosten" niet. Als je ze troost wordt hun idee dat er iets ergs aan de hand is alleen maar bevestigd en creëer je een bang huisdier.
[...]
ja en het is maar een korte periode per jaar he, dus ik vind het niet erg als ze dan wat extra aandacht willen. Lijkt me niks ergens dat dat ik als kat heel bang ben, en mijn baasje negeert me. Door lekker te kroelen en extra lekker hapje e.d. maken we er een beetje een feestje van voor ze, misschien helpt het iets.En toch is dat juist het slechtste wat je kan doen. Het is heel menselijk om te troosten, dieren kennen het concept "troosten" niet. Als je ze troost wordt hun idee dat er iets ergs aan de hand is alleen maar bevestigd en creëer je een bang huisdier.
donderdag 27 december 2012 om 12:48
Ik zorg dat met oud en nieuw de gordijnen dicht zijn, een lampje aan en de radio aanstaat. Nu met de 'tussentijdse' knallen kijkt kat eigenlijk niet op of om, soms wat geïrriteerd als ie er wakker van wordt.
Troosten of knuffelen bij iets engs heeft helemaal geen zin, je bevestigt dan alleen maar dat er inderdaad iets is en dat ze terecht bang zijn. Dieren kijken naar het gedrag van hun leider, zo zocht mijn broer afleiding bij zijn hond, beest werd per jaar banger voor knallen, terwijl die eerder dus niets om vuurwerk gaf.
Troosten of knuffelen bij iets engs heeft helemaal geen zin, je bevestigt dan alleen maar dat er inderdaad iets is en dat ze terecht bang zijn. Dieren kijken naar het gedrag van hun leider, zo zocht mijn broer afleiding bij zijn hond, beest werd per jaar banger voor knallen, terwijl die eerder dus niets om vuurwerk gaf.
Life is too short to waste time matching socks
donderdag 27 december 2012 om 12:51
Mijn kat was vorig jaar ook erg bang en gestrest, maar ik heb er verder niets mee gedaan, ook niet extra over ontfermt. Ik kan haar angst niet wegnemen, sterker nog, ik schrik me zelf ook vaak rot. Ze krijgt wel alle ruimte om te vluchten naar voor haar veilige plekjes in huis, dat zijn de badkamer en het toilet. Inderdaad twee dagen uitzitten en dan is het weer voorbij.