Geld & Recht alle pijlers

Stagevergoeding

28-12-2012 18:59 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo lieve Viva-meiden en Mannen.

Ik heb een vraagje over mijn stagevergoeding, ik werk 24 uur per week als kapster in een kapsalon, en ik studeer daarnaast nog voor leraar om als doel dadelijk les te kunnen geven in de schoonheidsbranche.

Nu loop ik 2 dagen per week stage op een school, toen ik in dit bedrijf stage kwam lopen, dit is een jaar geleden, kreeg ik natuurlijk een soort '' contract '' waarin stond dat mijn stagevergoeding voor leerjaar 2, 150 euro per maand was ( wat ik nu krijg) en mijn stagevergoeding voor mijn laatste jaar ( waar ik nu in zit) 210 euro per maand is, maar wat blijkt nu; Ik ben erachter gekomen dat ik dus al 4 maanden te weinig stagevergoeding ontvang, Ik heb dus altijd mijn stagevergoeding behouden van vorig jaar (leerjaar 2) zelf kwam ik er pas net achter toen ik dus mijn papieren aan het doorlezen was, ik heb het gewoon niet in de gaten gehad!

Ik weet nu niet wat ik moet doen, Moet ik het aankaarten bij mijn baas en hoe kan ik dat op een nette manier doen? Ik voel me toch lullig, omdat ik zo slordig was om het niet in de gaten te hebben. maar kan ik ook die 4 maanden nog terugvragen? Of is dat gewoon slordigheid van mezelf, en heb ik daar geen recht op? ik weet dat het maar stage is, dus ik heb geen idee wat precies mijn rechten en plichten zijn. Wat zouden jullie doen? Ik durf eigenlijk niet eens om 'meer' stagevergoeding te vragen, maar ik weet natuurlijk dat ik dat wel moet doen aangezien ik daar recht op heb.

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd, zo niet dan vraag het gerust! En ik hoop natuurlijk op jullie goede adviezen, alles is welkom.

Liefs Wished.
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
Netjes zeggen dat er wat anders is afgesproken.
Wat goed is tegen de kou, is ook goed tegen de warmte
Een stage bereid je voor op het werkende leven, ook daar zul je te maken krijgen met salarisondehandelingen, niet of te laat ontvangen loon en bonussen. Zie het als een leerschool Gewoon vriendelijk aangeven dat je zag dat je minder stagevergoeding hebt gekregen dan hetgeen op papier staat.
Je hebt jouw contract dus meenemen en netjes op tafel leggen en bespreken. Dit moet je niet vervelend vinden. Jij hebt er recht op en je leert hoe je een 'moeilijk' gesprek aan moet gaan. Succes!
Ja joh, gewoon aankaarten. Kan echt
Oke, bedankt voor al jullie reacties en adviezen! Ik ga het gewoon inderdaad zeggen, maar dit betekend dus dat ik al 4 maanden meer hoor te krijgen, en dat houd dus in dat ik eigenlijk nog 240 euro hoor te krijgen. Hoort ze me dat ook nog te betalen of zit dat niet zo?

Liefs,
Ja hoor, als het goed is wel...Kan me niet voorstellen van niet, want je hebt er recht op volgens het stagecontract...

Wel veel stagevergoeding voor 24 uur ;) zal de sector wel zijn...
Oke dankjewel @ Gelukkigmeisje

Is inderdaad vrij veel, maar de stage is maar 18 uur per week. Mijn werk is 24 uur, daar krijg ik gewoon een uurloon voor, dat is gewoon mijn werk naast mijn studie. Ik weet dat het veel is, het ligt aan je ervarings jaren en leeftijd. Ik ben 22, en redelijk wat ervarings jaren doordat ik ook al aantal jaren in het kappersvak werk!
Iemand nog andere tips/ervaringen/adviezen?
Maak het niet moeilijker dan het is. Ga na de feestdagen bij de administratie langs en geef aan dat je je eigen administratie hebt bijgewerkt. Dat je erachter gekomen bent dat wat je aan stagevergoedig ontvangen hebt over de maanden ... t/m ... (invullen) niet dat is wat jij verwacht had. Dat je rekende op het bedrag voor het 2e stagejaar, nl ... euro, en dat je voor die maanden ... euro overgemaakt hebt gekregen. En of zij, alsjeblieft in hun administratie na kunnen kijken hoe dit zit.

Zij zijn nalatig, en als iemand zich lullig moet voelen zijn zij het.

Het is echt geen probleem om even na te vragen hoe of wat. Het zal er wel tussendoor geglipt zijn. Volgens je contract heb je er recht op, dus zullen ze het openstaande bedrag ook nog moeten overmaken aan je.
Hmm....krijg je als stagiaire geen contract dan?

Mijn stage assistentes krijgen gewoon een contract waar het uurloon, dagloon op staat..
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Wat tof zegt.

Vind het trouwens maar een matige vergoeding...
Bedankt voor de reacties!

@ Summer, jawel ik heb wel een contract hoor.
quote:wished- schreef op 28 december 2012 @ 20:25:

Bedankt voor de reacties!

@ Summer, jawel ik heb wel een contract hoor.

Waarom maak je je dan zulke zorgen, wished-?

Het staat op papier allemaal, dus daarmee is naar beide kanten duidelijk hoe of wat. Bij hen is er administratief iets fout gegaan waarschijnlijk en zolang jij dat niet meldt, zullen ze daar zo snel ook niet achterkomen.
Je hebt gelijk Tof! Ik maak me daar ook niet zoveel zorgen om hoor. Maar ik weet wel dat een stagecontract niet zo héel veel voorstelt, en het enige rottige vind ik gewoon dat ik het tegen mijn baas moet zeggen, ik vind altijd rot om om geld te moeten vragen eigenlijk, maar ik weet ook dat ik daar recht op heb.. dus ik ga het vragen!

Bedankt.
Succes met het te vragen!

Enne, je hebt geluk dat je (best veel) vergoed wordt! Mijn vriend deed 32 uur/week stage en kreeg (alleen) reiskostenvergoeding (en sommigen niets)!
quote:bootje_op_de_golven schreef op 28 december 2012 @ 20:23:

Wat tof zegt.

Vind het trouwens maar een matige vergoeding...

210 euro per maand voor 18 uur per week is niet matig hoor.

Stagevergoeding in mijn branche is 100 euro, daar mogen ze dan 5 maanden lang 40 uur in de week voor komen werken.

De laatste stagaire woonde 25 km verderop. Wij zijn met OV niet bereikbaar, dus dat was ook nog eens eigen vervoer. Die kwam daar niet mee toe hoor.

Zat bedrijven waar je helemaal geen vergoeding krijgt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven