Cavia met poep-ophoping
zaterdag 29 december 2012 om 14:08
De titel zegt het al...
Ik heb net de kooi verschoond en bij de fysieke check kwam mijn roodwitte heer niet door de keuring. Hij had een rommelig kontje, plakpoep, dus ik heb het schoon geveegd. Maar er bleek nog een behoorlijke hoeveelheid poep in zn kont te zitten, echt een bol van wel 2 cm doorsnee. Ik ben nu met wattenschijfjes enz in de weer geweest om de meeste poep weg te krijgen, en dat is aardig gelukt, al voelt het nog steeds een beetje hard rondom zn kont. Kan best zijn dat er nog iets zit.
Aan cavia- experts nu de vraag: wat moet ik hiermee? Hij is verder levendig en eet prima, lijkt er geen last van te hebben. Iemand hier ervaring mee? Lost het zichzelf wel op, of kan ik het beter even aankijken en indien er iets verandert de da bellen? Ik herinner me namelijk vaag iets over mijn allereerste cavia, vers van de opvang, die ook zoiets had. Ik had geen idee wat het was, maar het stónk... Heb die cavia toen weer meegenomen naar de opvang en daar zeiden ze dat hij een darmontsteking had. Ik mocht toen een andere kiezen, want ze gaven geen zieke cavia mee.
Maar als er echt sprake zou zijn van n ontsteking, zou zijn eetlust toch wel wat verminderen?
Ik heb net de kooi verschoond en bij de fysieke check kwam mijn roodwitte heer niet door de keuring. Hij had een rommelig kontje, plakpoep, dus ik heb het schoon geveegd. Maar er bleek nog een behoorlijke hoeveelheid poep in zn kont te zitten, echt een bol van wel 2 cm doorsnee. Ik ben nu met wattenschijfjes enz in de weer geweest om de meeste poep weg te krijgen, en dat is aardig gelukt, al voelt het nog steeds een beetje hard rondom zn kont. Kan best zijn dat er nog iets zit.
Aan cavia- experts nu de vraag: wat moet ik hiermee? Hij is verder levendig en eet prima, lijkt er geen last van te hebben. Iemand hier ervaring mee? Lost het zichzelf wel op, of kan ik het beter even aankijken en indien er iets verandert de da bellen? Ik herinner me namelijk vaag iets over mijn allereerste cavia, vers van de opvang, die ook zoiets had. Ik had geen idee wat het was, maar het stónk... Heb die cavia toen weer meegenomen naar de opvang en daar zeiden ze dat hij een darmontsteking had. Ik mocht toen een andere kiezen, want ze gaven geen zieke cavia mee.
Maar als er echt sprake zou zijn van n ontsteking, zou zijn eetlust toch wel wat verminderen?
zaterdag 29 december 2012 om 14:15
Lijkt inderdaad dat er wel iets fout is. Diarree of dergelijke? wat zich dan ophoopt aan zijn kont. Ik heb het weleens gehad bij mijn cavia, een paar jaar terug. Naar de dierenarts, bleek een darm-bacterie te hebben waardoor zijn poep héel hard werd, en alles bleef '' haken en plakken '. Goede hygiëne is wel echt van belang, als dat niet zo is, kunnen er vliegen op zijn poep afkomen en uiteindelijk 'wormen ' die zich gaan nestelen en die je cavia dan inwendig 'opeten! ''
Succes.
Succes.
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
zaterdag 29 december 2012 om 14:20
Ga in ieder geval langs de dierenarts ermee, die kan je geruststellen. Als het die verstopte anaalzak is, dan valt er weinig aan te doen (het is ook niet schadelijk), alleen moet je elke dag zijn kontje schoonmaken voor hem, inclusief alle poep weghalen wat enorm stinkt, maar de dierenarts kan je daar meer over vertellen.
zaterdag 29 december 2012 om 14:30
Hmm... Meneer is van 2005, dus idd een oudere heer. Qua poep die blijft hangen, dat herken ik ook wel. Maar het is niet hard, ook geen diarree, gewoon wat zachter. Maar dan wel een hele klont in zn kont.
Ik ben erg nieuwsgierig of de volgende lading poep er in keurige keutels uitkomt, of dat hij straks weer zo'n ophoping heeft. In het laatste geval ga ik wel even naar de da.
Ik ben al steeds aan het denken of ik ze iets bijzonders heb gegeven wat misschien niet zo lekker verteerd is, maar kan niets afwijkends bedenken...
Ze krijgen hier een eetlepel van die biks-prut per caaf per dag, continu aanbod van vers hooi, in van die hooi-ballen, dat wordt goed gegeten. Verder de laatste tijd paprika, appel, witlof, andijvie en elke avond voor het slapen gaan allemaal een wortel (of een halve winterpeen). Niet echt aparte dingen ofzo.
Ja, met kerst hebben ze een -ahum- zelfgemaakte kerstsalade van rucola met kleine stukjes rode biet en geraspte worteltjes gehad... Maar die dingen krijgen ze wel vaker.
Ik ben erg nieuwsgierig of de volgende lading poep er in keurige keutels uitkomt, of dat hij straks weer zo'n ophoping heeft. In het laatste geval ga ik wel even naar de da.
Ik ben al steeds aan het denken of ik ze iets bijzonders heb gegeven wat misschien niet zo lekker verteerd is, maar kan niets afwijkends bedenken...
Ze krijgen hier een eetlepel van die biks-prut per caaf per dag, continu aanbod van vers hooi, in van die hooi-ballen, dat wordt goed gegeten. Verder de laatste tijd paprika, appel, witlof, andijvie en elke avond voor het slapen gaan allemaal een wortel (of een halve winterpeen). Niet echt aparte dingen ofzo.
Ja, met kerst hebben ze een -ahum- zelfgemaakte kerstsalade van rucola met kleine stukjes rode biet en geraspte worteltjes gehad... Maar die dingen krijgen ze wel vaker.
zaterdag 29 december 2012 om 14:36
Ja he . Gelukkig hoef je deze beer geen luiers om te doen, hehe.
Ik denk echt dat het gewoon de anaalzak is die nu snel verstopt raakt, komt met de leeftijd (het beestje is al 7 jaar oud, dat is stokoud voor een cavia). ik zou even kijken op de site van degrotecavia.nl hoe je er goed zorg voor kan dragen, maar ga ook even langs bij de dierenarts om andere dingen uit te sluiten .
Ik denk echt dat het gewoon de anaalzak is die nu snel verstopt raakt, komt met de leeftijd (het beestje is al 7 jaar oud, dat is stokoud voor een cavia). ik zou even kijken op de site van degrotecavia.nl hoe je er goed zorg voor kan dragen, maar ga ook even langs bij de dierenarts om andere dingen uit te sluiten .
zaterdag 29 december 2012 om 14:46
quote:kleinepien schreef op 29 december 2012 @ 14:35:
O, en wished, ze staan nu binnen ivm kou-nat-vorst, dus hygiëne wordt wel op toegezien. Verder is er geen vlieg te bespeuren hier, dus ik denk dat dat wel goed zit.
En de poep hoopt zich niet op aan zijn kont, maar echt er in...Oke dan is het goed.
O, en wished, ze staan nu binnen ivm kou-nat-vorst, dus hygiëne wordt wel op toegezien. Verder is er geen vlieg te bespeuren hier, dus ik denk dat dat wel goed zit.
En de poep hoopt zich niet op aan zijn kont, maar echt er in...Oke dan is het goed.
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
zaterdag 29 december 2012 om 14:51
Hier een beer uit 2007 met hetzelfde. En al mijn beertjes hebben er last van gehad. De keutels hopen zich op en vormen een bal. Deze duw ik er dan uit en dan kan hij er weer even tegenaan. De bal poepjes heeft ook een beetje een wittig laagje en het stinkt echt verschrikkelijk. Maar er is weinig aan te doen helaas, dus we helpen hem maar gewoon een handje
zaterdag 29 december 2012 om 14:53
Ga ik doen fruitella! Meneer is inderdaad al hoogbejaard. Vind het knap dat hij het al zo lang volhoudt. Werkelijk nog nooit ziek geweest oid. Terwijl ik ook wel cavia's heb gehad die van het één in het ander kwamen. Antibiotica hier, kuurtje daar... Maar deze is tot nu toe echt kerngezond. Gelukkig.
zaterdag 29 december 2012 om 15:04
zaterdag 29 december 2012 om 15:08
Het is nooit meer over gegaan. Is echt een ouderdomskwaal. De andere beertjes zijn er inmiddels niet meer helaas. Ik duw het er gewoon uit. Je voelt vlakbij zijn poeperd die bal zitten en dat duw ik dan gewoon naar de uitgang zeg maar. Is altijd goed gegaan, nog nooit binnenstebuiten geduwd hoor haha
zaterdag 29 december 2012 om 17:55
Ja, ik herken het ook van een oude beer die ik ooit had. Het hoopt zich in de loop van een week of zo op en dan hielp ik hem om het eruit te halen. Heel zachtjes duwen. Het deed hem geen pijn en hij was blij als hij het kwijt was. Is gewoon een ouderdomskwaal. Tussendoor poepte hij ook nog gewone keutels, maar eens in de zoveel tijd zat er ook een dikke klont die hij er niet zelf uit kreeg.
zaterdag 29 december 2012 om 18:35
zaterdag 29 december 2012 om 23:13
Mijn oude cavia (ook een beertje) heeft dit ook gehad toen hij een jaar of 7 oud was. Het kwam ook regelmatig terug en dan moesten we hem een handje helpen. Geen fijn karweitje, maar ach.... alles voor het beestje he!
Wat ik je eigenlijk aan zou willen raden is om bij een volgende verstopping even langs de dierenarts te gaan. Ze kunnen je dan uitleggen en demonstreren wat je het beste kunt doen. Als je het fout doet dan kan er best wat mis gaan en voor je cavia is het dan een pijnlijke aangelegenheid.
Als je een keer gezien hebt wat je precies moet doen dan is dat voor iedereen fijner.
Succes alvast, en ik hoop dat je cavia nog een tijdje mee kan!
Wat ik je eigenlijk aan zou willen raden is om bij een volgende verstopping even langs de dierenarts te gaan. Ze kunnen je dan uitleggen en demonstreren wat je het beste kunt doen. Als je het fout doet dan kan er best wat mis gaan en voor je cavia is het dan een pijnlijke aangelegenheid.
Als je een keer gezien hebt wat je precies moet doen dan is dat voor iedereen fijner.
Succes alvast, en ik hoop dat je cavia nog een tijdje mee kan!