Geld & Recht alle pijlers

Onvoorstelbare gierige acties II

30-08-2012 21:56 3027 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nou, dat er zoveel verhalen zouden zijn, had ik nooit kunnen vermoeden, wat een gierigheid, geslepenheid en onbeschoft gedrag heb ik de laatste tijd gelezen.

Gelukkig hebben we er nu wel plezier om . Krijg je toch nog iets terug.....

Deel 2 dus.

Ik zou heel graag de ergste acties op een rij willen zetten, maar helaas heb ik daar de tijd niet voor.

Maar, spui verder! En laat ons meegenieten van het leed dat gierigheid heet.

Hier is deel 1: Hilarische gierige acties deel 1
Blurred, eerlijk gezegd zou ik die vrienden ook nog hebben getakteerd tijdens jullie etentje. De rekening delen terwijl ze net zoveel tijd en moeite in je hebben gestoken vind ik nogal gierig.
Goh vrouw2, dan was hij idd wel heel wanhopig als hij zo aan zijn geld moest komen. Had hij beter kunnen vragen of hij.iets kon lenen van jullie. Hij zal het dan idd wel heel erg nodig hebben gehad. ( niet dat dan het stelen wel mag)

Blurred, ik vind die 75 euro ook heel normaal hoor. Juist omdat het iets duurs is.

Ik denk dat ik ook het hele etentje had betaald. Hoewel het er wel aan zou liggen wat voor etentje. Een lunch ja, een uit eten savonds niet ( meestal wel erg duur en lunch niet, je hebt tenslotte ook voor de wasmachine betaald. Maar ik zou ook weer iets willen geven voor de moeite. Lastig. Ik twijfel toch nog haha)
@ nellaaa en Italie_Meisje:

Het was op dat moment heel natuurlijk om de rekening te delen, zij verwachtten door mijn betaling voor de wasmachine ook niet dat ik het avondeten zou betalen. Vandaar dat ik ook in het bericht heb gezet: Als ze hem kado hadden gedaan dan had ik ze natuurlijk wel getrakteerd, zeker bij 200 km verderop langsbrengen. En ze kwamen niet speciaal die 200km rijden om dat ding te brengen, ze waren toevallig toch al in de buurt.

Toen ik in het bericht zette dat we de kosten voor het avondeten hebben gedeeld voelde ik al aankomen dat minstens één iemand hier zou zeggen dat dat gierig van mij is. Ik denk dat je dat niet als derde van een afstand in alle gevallen zo gemakkelijk kunt zeggen. En een situatie is voor iedereen anders.

Het bericht was vooral om aan te geven dat mijn vriend het door zijn culturele achtergrond übergierig vond dat zij mij die wasmachine niet hebben gegeven, terwijl ik die 75 EUR heel normaal vond om ervoor te betalen, ook onder vrienden.
Ah het ging om avondeten. Nee dat had ik ook gedeeld. Dat is vaak toch weer zo 40 euro ( en je hebt ook al 75 betaald). Vandaar ook dat ik zei dat ik twijfelde. Lunch had ik bv wel betaald.
Ik weet dat één van mijn broers mij en mijn andere broer gierig vind. Hij geeft z'n geld (samen met vrouw en kinderen) erg makkelijk uit aan zaken waar ik het niet aan uitgeef. Of minder makkelijk aan uit geef.

Wij gaan ieder jaar 2 x op vakantie met het vliegtuig en zitten dan heerlijk in een hotel en zij gaan 1 x per jaar met de auto naar Frankrijk om dan in een tent op een camping te verblijven.

Dat vind ik helemaal prima dat zij dat doen, waarschijnlijk genieten de kinderen daar ook meer dan in een hotel. Maar het stoort mij wel dat ik als gierig wordt bestempeld omdat ik beter nadenk voor ik m'n geld uitgeef.
Edit 2: Warning: frustratie zeer hoog, lang verhaal.

Ik heb al vaker geschreven over de gierige acties van mijn zwager en schoonzus, maar deze kan er ook wel weer bij.

Edit: lang verhaal en ook misschien zeer herkenbaar, moest het kwijt, omdat ik het niet snap

Wij waren uitgenodigd om O & N bij hun te vieren. Ze zijn pas verhuisd, kennen nog niet veel mensen daar, dus prima. Ik moest wel werken tot 19.00 uur en wij hebben geen auto. Met de bus ben je er normaal in 45 min en anders wel in twee uur. Geen probleem, schoonzus haalde ons wel op.

Gezien we zouden moeten blijven slapen, had ik afbakbroodjes, eieren, spek en andere vleeswaren etc gekocht voor de volgende dag katerontbijt.

Op 31 dec kreeg ik om 13.00 uur een smsje. Of we toch met het OV zouden kunnen komen. Ze kreeg collega's op bezoek en het zou lastig zijn om dan weg te gaan. Vriend zou nog mee kunnen rijden met zwager, want die reed toch ongeveer langs vriend zijn werk, maar dan zou hij zich niet kunnen omkleden.

Ik heb haar gebeld en uitgelegd dat wanneer ik in het gunstigste geval die avond 2 uur onderweg was met het OV rond die tijd en anders een taxi moest nemen aangezien de bussen niet meer reden. Dat moest maar, volgens haar.

Inwendig had ik het kookpunt bereikt.

Vervolgens des duivels mijn vriend gebeld. Hij wist mij te sussen en hij zou zijn broer bellen. Als zwager niet langs ons huis zou rijden, kon mijn vriend zich niet omkleden, maar hadden we ook geen slaapmatjes en slaapzakken en zouden we op de grond moeten liggen. Zwager was bereid om iets om te rijden en vriend zou met hun mee eten.

Goed, uiteindelijk was ik daar rond een uur of negen en was het een gezellig feestje, dat wel. Rond een uur of vier zijn wij onze slaapzakken op gaan zoeken.

En dan, wekker gezet om 10 uur, want ik moest om vier uur werken. Eitje gebakken. Iedereen wakker (ook andere slapies) en lekker ontbeten met onze broodjes.

Wanneer we weg gaan kregen we de vraag of we nog even 98.18 euro konden overmaken. Want bezinekosten, avondmaal van vriend (hutspot zonder worst) feestje en ontbijt.

Vriend keek mij aan en wilde bijna 100 euro geven. Ik dacht van niet Gelijk was de fijne avond verpest.

Die drie wijntjes van mij, de hutspot van mijn vriend en misschien 10 biertjes kosten 100 euro.

Ik ben toen heel ordinair geweest en heb hun ter overstaande van hun nieuwe vrienden ook een berekening gemaakt.

Drie jaar Oud en Nieuw bij ons (waar ze nooit iets aan bijdroegen)) en dan ineens veel bij betalen? Ik heb geweigerd om te betalen en nu dus ruzie met zwager en schoonzus.

Maar ben ik nu gierig of zijn zij dat?
Zij zijn gierig. Vind benzine rekenen bij naaste familie altijd zoiets raars (terwijl ik het zelf ook wel eens gedaan heb bij mijn bloedeigen vader maar dat is een ander verhaal). Ik vind wel dat je had moeten aanbieden mee te betalen aan de benzine, maar dat ze het echt hebben uitgerekend tot op de cent vind ik te zot voor woorden. Hoe ver wonen jullie van elkaar trouwens? Want als je met OV in een uurtje er bent vind ik bijna 100 euro voor benzine en een avondmaaltijd (dat je het uberhaupt bedenkt om dat in rekening te brengen) een nogal verdacht bedrag. Zeker als hij toch al in de regio was.
My god, princi. Wat een verhaal weer.

Ik vind het goed dat jullie er eindelijk wat van hebben gezegd. Dat lucht zeker op.

Dat gezegd hebbende vind ik wel -al is het maar om je eigen eer te houden, dat er meebetaald zou moeten worden aan de benzinekosten. Persoonlijk zou ik dat zelf nooit terugvragen aan mijn directe familie maar je kunt ook niet in hun portemonee kijken. En het heeft jullie ook een hoop extra toestanden bespaard.Maar om hoeveel km's gaat het eigenlijk?

En ik vind het nou ook weer normaal dat je iets meebrengt (het ontbijtje) dus wat dat betreft is dat niet het extra vermelden waard.

Uit al jullie ervaringen blijkt maar weer dat jullie uitgangspunten best veel verschillen. Zij vinden het normaal om gasten te laten meebetalen aan feestjes. Ik zou zeggen; behandel hen met hetzelfde principe (hoe belachelijk je dat ook vindt) maar dat scheelt een hoop scheve gezichten
@ Orzoo zij wonen ongeveer 45 min autorijden van ons vandaan. En natuurlijk hadden wij mee betaald aan de benzinekosten als we waren opgehaald van ons huisadres( zoals in eerste instantie het plan was). Maar nu heb ik sowieso 25 euro aan reiskosten moeten maken, omdat mijn schoonzus van plan veranderde. Mijn zwager heeft hooguit 10 km moeten omrijden.
@ kickstart Het lucht zeker op, maar voel mij lullig, zeker omdat hun vrienden er ook bij waren. Wij zijn familie. Ik zeur nooit over geld, maar zij gingen het naar mijn idee wel doen. En dat is niet de eerste keer. Maar ja ik voel mij bezwaard. Het zijn trouwens niet alleen de benzinekosten, maar ook het eten.

En weet je voor een feest in een kroeg had ik het zo betaald, maar wetende dat ze beide de afgelopen drie jaar feestjes en ook O & N bij mij nooit iets hoefde te betalen en wij ook niet verwachtte dat ze iets zouden bijdragen en zij dat dus wel verwachten maakt het zuur.
dubbel
@Princi Wat een vrekken zeg. Ik zou jullie niks gevraagd hebben, ik dacht dat dat zo werkt met familie. Zeker als ze regelmatig bij jullie gegeten en gefeest hebben. Ik vind het trouwens geen feestje meer als je mensen factureert. Dan ben je eerder een hotel / klein restaurant.

Ik zou er ook wat van gezegd hebben, hangt een beetje van de situatie af. Misschien niet met hun vrienden erbij, maar dan naderhand opbellen (maarja, dan ben je je 100 euro al kwijt). Of mondje dichthouden en volgende keer hetzelfde doen. Wat betreft de benzinekosten zou ik daar ook niet moeilijk over doen, gezien familie. Het is niet als het naar huis rijden van een collega. Ik vind het raar dat jullie zoveel aan benzine moesten betalen terwijl het hooguit 10 min omrijden was. Bovendien vraag ik mij af hoe het zou zijn gegaan indien jij een taxi had moeten nemen....
No love without lost
Vriend van me; we zitten gezellig in een goede doch goedkope pizzaria te eten. We zitten lekker aan de pizza. Hij begint over dat hij spaart voor een reisje en dat hij dan ook minder vaak uit eten kan en zo. Even later; oei, oei, oei, ik zit haast vol ik neem maar geen dessert meer. Staan we buiten, stelt hij voor of we nog even een ijsje bij de supermarkt kunnen halen. Had ik weinig zin meer in.
Wat ene verhaal Princi. Ik vind dat je gelijk hebt. Mensen die afrekenen voor zulke dingen kan ik niet uitstaan. Nodig dan niemand uit.
Princi, wat hadden ze dan wel niet 'opgestreken' als iedereen dat betaald had? Voor dat geld had je toch minimaal een sterrendiner mogen verwachten inclusief eerste klaswijnen, cognac, dikke sigaren ed. Geen hutspot . Geef je groot gelijk
wat raar...je moest ook betalen voor het ontbijt dat je zelf had meegenomen?

Ze kunnen opzouten. Als je een feestje geeft en er mensen blijven slapen vanwege het tijdstip/afstand dan zijn het gewoon gasten en dan moeten de gastheer en - vrouw gewoon de boel verzorgen.

Een bijdrage zou attent zijn, maar niet nodig en je moet er zeker niet om gaan vragen.
Nee Starshine, geloof niet dat het ontbijt er ook bij gerekend werd als ik goed lees.

Echt een belachelijk verhaal. Als mensen bij jou op bezoek komen ga je toch geen kosten rekenen? Ik zou dat echt niet durven en zou ook niet bij me op komen om wat wijntjes/biertjes en een avondmaaltijd voor 1 persoon te declareren. En wat een hoog bedrag ook zeg..

Nu ik erover nadenk: man en ik hebben kerst bij ons thuis gevierd met familie. Man en ik hebben samen met ouders alle inkopen gedaan (allebei apart hoor, maar er was afgesproken wie wat zou kopen). Weet niet hoeveel ouders kwijt waren maar sowieso minder dan wij. Overige familieleden (2 'stellen') kwamen dus ook bij ons eten. Niemand die dan na afloop aangeeft dat ze ook wel kunnen meebetalen. Denk dat wij zo'n 80 euro kwijt waren. Ook met drank erbij natuurlijk. Ik heb er serieus ook geen moment over nagedacht hoor of me er vervelend bij gevoeld. Het is eigenlijk nu vanwege dit topic dat ik denk van tja: eigenlijk was het wel netjes geweest als de rest had aangegeven van: goh, waren jullie veel kwijt? Moeten we nog bijspringen? Het is tenslotte niet zo dat wij hen echt hebben uitgenodigd voor een etentje (dan vind ik het sowieso stom om kosten te delen. Als je mensen uitnodigt vanwege een verjaardag of gewoon zomaar dan zou ik nooit geld vragen).

Het was nu gewoon bekend dat we met Kerst samen eten, het was nu alleen zo dat man en ik hadden aangegeven dat het wel bij ons thuis kon. Overigens weet ik dan ook zeker dat man en ik hadden gezegd dat dat absoluut niet nodig is. Maar gaat nu meer om het principe. Dat het etentje bij ons gehouden werd was vanwege praktische redenen. Op zich apart dat er vanuit gegaan wordt dat degene die z'n huis beschikbaar stelt (en dus ook met troep en stank (gourmet) zit) ook (bijna) alle inkopen moet doen en betalen. Denk wel dat als het volgend jaar ergens anders wordt gevierd we wel even aangeven dat we bereid zijn ook wat te betalen (maar grote kans ook dat het weer bij ons zal zijn). Je kan het maar aangeven toch, is wel zo attent. Waarschijnlijk dat niemand ook daadwerkelijk met een rekening zal komen, maar wat ik zei: 't gaat dan meer om het principe. Je viert samen Kerst, niemand (tenminste, bij onze familie dan) zit erop te wachten om het bij jezelf thuis te vieren (inkopen doen, troep, vettigheid van gourmet, afwas. Wat is er nu makkelijk dan bij een ander aan een gedekte tafel aan te schuiven en zelf niks te hoeven doen), is het dan wel logisch dat diegene ook nog alles moet betalen? Maar goed, nogmaals, ik wil absoluut geen geld hebben en voel me er ook echt niet vervelend bij, maar puur vanwege dit topic schiet het me ineens te binnen van ja, zou op zich netjes geweest zijn..
jawel tulpje:quote:Wanneer we weg gaan kregen we de vraag of we nog even 98.18 euro konden overmaken. Want bezinekosten, avondmaal van vriend (hutspot zonder worst) feestje en ontbijt.
oh je hebt gelijk. Stom zeg, geld vragen voor een ontbijt (is sowieso stom) waarvoor je zelf boodschappen hebt gedaan..
Later zegt ze trouwens dit:

Vriend keek mij aan en wilde bijna 100 euro geven. Ik dacht van niet Gelijk was de fijne avond verpest.

Die drie wijntjes van mij, de hutspot van mijn vriend en misschien 10 biertjes kosten 100 euro.

Dus vandaar dat ik ervan uitging dat het niet over het ontbijt gaat..
Nou hoedanook, ik vind het achterlijk. Als je mensen uitnodigt dan vraag je geen bijdrage achteraf.

We hebben wel eens kerst bij ons gevierd met familie en toen hebben we echt flink uitgepakt, maar dat was allemaal voor onze rekening. Dat hadden we ook van te voren gezegd. We vierden altijd kerst bij hun omdat wij zo kleinbehuisd waren, nu hadden we net een groter huis en kwamen ze bij ons, logisch toch?

Een andere keer vierden we kerst bij andere familie, vooral omdat het voor hun praktischer was (niet hoeven reizen 's avonds laat met kleine kinderen), toen hebben we juist voorgesteld om alles te delen, want ze hadden het niet zo breed. Was ook prima.

Ik snap dat spastische gedoe over geld en hoe het hoort nooit zo.

Spreek gewoon wat af, accepteer dat je eens wat meer uitgeeft dan de ander en klaar.
Ik vind eigenlijk dat de mensen die zichzelf bij ons hebben uitgenodigd op oudjaarsdag (hele avond met eten, drank en hapjes) wel iets hadden mogen meebrengen / hadden mogen bijdragen.
Hoezo 98.18 euro dan?

Hebben ze alles precies op de cent uitgerekend?

Wat een vrekken!
haha ja ook echt zo'n bedrag: 98,18 euro.. Vraag me echt af hoe ze aan dat bedrag komen. Echt uitgerekend van: een fles wijn kost zoveel, jij hebt 3 glazen op, dus dat is 3/4 fles... 1 bord avondeten, dat is 1/3 van 10 euro (ik zeg maar wat)... Ontbijt heb je wel zelf gekocht maar het brood was van ons en wij moeten afwassen, wat ook weer water en afwasmiddel kost... ;)

Neem aan dat ze de meeste kosten berekend hebben voor de benzine. Maar dat kan ook eigenlijk niet want dat ging maar om 10km omrijden?

En hoe gingen jullie naar huis? Wel met het OV, of hebben ze jullie naar huis gebracht?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven