afzuigkap?

02-01-2013 22:11 25 berichten
goedenavond!

hoera, we gaan verhuizen en zitten nu enorm in de behangafstoom en plafond-verf fase. Ondertussen droom ik de inrichting bij elkaar en heb ik een vraag over afzuigkappen. In de keuken zit boven de plek waar het gasstel aangesloten wordt, in het plafond zo'n witte afdek dop. Boven het aanrecht een knop, en als ik die aanzet dan wordt er lucht afgezogen door het gat waar dat witte dekselgebeuren opzit. Kan ik op dat gat nou een afzuigkap aansluiten? mijn vriend zegt van niet maar kan niet uitleggen waarom niet.

alvast bedankt voor het meedenken!
Nee, dat gat gaat naar de mechanische ventilatie en is niet bedoeld om vette afzuiglucht mee af te voeren.
Als het goed is zit er nog een gat, maar dan 1 die naar buiten gaat
Ik heb hier mechanische afzuiging en daar zit de afzuigkap gewoon op aangesloten. Heb afzuiging in de keuken (waar dus de kap op aangesloten is), in het toilet zit zo'n wit ventilatie-rooster en in de badkamer ook. In de keuken zit een knop met 3 standen. Hier is het zo bij de bouw al aangesloten en alle huizen hebben het zo, dus zal het wel zo horen hier lijkt me dus dat dat bij jullie ook zo hoort, maar goed ik heb er niet zoveel verstand van verder. Maar hier zit het dus wel zo iig.
Wij wonen in een appartement met mechanische ventilatie waarop de afzuigkap niet aangesloten mag worden. Vraag me niet waarom, volgens mij omdat anders de lucht door het hele huis gaat. Wij hebben een afzuigkap met koolstoffilter.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons zit de afzuigkap ook op de centrale afzuiging aangesloten. Bij nieuwe(re) huizen is vaak geen afzuigkap meer met een afvoer naar buiten, bij ons huis (inmiddels alweer 9 jaar oud) mocht het in ieder geval niet omdat het dan te dicht bij de buren zou ziten.
O, hieis in de huizen dus wel duidelijk onderscheid tussen de mechanische ventilatie, en de ventilatie die naar buiten gaat. De droger kan ik bv ook niet op de mech. aansluiten.
Wij hebben ook een mechanisch ventilatie systeem met zo'n kapje in het plafond. Maar er zit nog een gat in het plafond (boven de kastjes) waar de afzuigkap op aangesloten is. Dit komt uit op hetzelfde kanaal.
Ik heb ook geen afzuiging die naar buiten gaat idd. Alleen de ketel heeft een buis naar buiten en dat is het.
quote:jope schreef op 02 januari 2013 @ 22:11:

goedenavond!

hoera, we gaan verhuizen en zitten nu enorm in de behangafstoom en plafond-verf fase. Ondertussen droom ik de inrichting bij elkaar en heb ik een vraag over afzuigkappen. In de keuken zit boven de plek waar het gasstel aangesloten wordt, in het plafond zo'n witte afdek dop. Boven het aanrecht een knop, en als ik die aanzet dan wordt er lucht afgezogen door het gat waar dat witte dekselgebeuren opzit. Kan ik op dat gat nou een afzuigkap aansluiten?Een motorloze afzuigkap kun je daar wel op aansluiten. Daarmee verplaats je de plek waar de lucht wordt aangezogen naar dichter boven de pannen. Maar verwacht er geen wonderen van.quote:mijn vriend zegt van niet maar kan niet uitleggen waarom niet.Een afzuigkap met motor kun je er inderdaad niet op aansluiten. De motor zorgt er voor dat de luchtstroom waarop het ventilatiesysteem van het huis is berekend, teveel af gaat wijken. Dan kan het inderdaad voorkomen dat de kookluchtjes bijvoorbeeld de badkamer in geblazen worden.
Wat Chartreuse zegt klopt volgens mij idd. Hier staat die centrale afzuiging continu aan, heel zacht. Als je gaat koken zet je hem op 2 of 3, dan zuigt hij harder af. Maar de afzuigkap zelf heeft idd alleen een knopje voor het licht en niet zelf standen waar je hem op kan zetten. Dat moet echt met die knop in de keuken zelf.
Ja, wij hebben inderdaad een motorloze afzuigkap. En nee, die werkt niet zo goed als een normale afzuigkap (met motor).
Net als Ivetje dus....
Inderdaad motorloos. Ik moet zeggen dat hij prima werkt bij ons.
pfoe! dank voor de reacties! er zitten twee van deze gaten met wit afdeksel in het plafond in de keuken, en er zit op dezelfde verdieping ook zo'n gebeuren in het toilet. als ik de schakelaar aanzet dan hoor ik alle drie de gaten lucht aanzuigen. op de bovenverdieping zijn deze gaten er niet, ook niet in de badkamer bijvoorbeeld (badkamer heeft raam)

dus als ik het goed begrijp kan ik alleen een motorloze afzuigkap hierop aansluiten? is dat dan niet eigenlijk een soort nepding? wat doet een motorloze afzuig kap dan?
ah wacht even na beter lezen denk ik het te snappen: motorloze afzuigkap zorgt ervoor dat er gerichter wordt afgezogen (pardonnez moi le mot). dus het is eigenlijk een soort sjieke trechter boven mn fornuis, die de afzuigstroom beter richt?
quote:jope schreef op 02 januari 2013 @ 22:43:

wat doet een motorloze afzuig kap dan?

Die verplaatst dus de plek waar de lucht wordt aangezogen van je plafond naar vlak boven de pannen. Filters die in zo'n afzuigkap zitten kunnen ook nog iets doen aan de kookluchtjes, maar ook daar moet je geen wonderen van verwachten.

Hier hing ook een motorloze afzuigkap. Vooral handig vanwege het licht dat in zo'n ding zit, maar verder vond ik het vooral een irritant ding dat schoongemaakt moest worden. Na het schilderen van de wanden besloten dat ding niet meer opnieuw op te hangen en ik merk geen verschil qua kookluchtjes.
quote:jope schreef op 02 januari 2013 @ 22:45:

ah wacht even na beter lezen denk ik het te snappen: motorloze afzuigkap zorgt ervoor dat er gerichter wordt afgezogen (pardonnez moi le mot). dus het is eigenlijk een soort sjieke trechter boven mn fornuis, die de afzuigstroom beter richt?Yep, dat dus
Bedankt voor de antwoorden!
Nog even een aanvulling: je hebt dus ook afzuigkappen met een motor die niet naar buiten gaan. Die sluit je dus niet aan op een afzuigkanaal, maar zuigen het vet en de geurtjes eigenlijk uit de lucht. Dat gaat met koolstoffilters en vetroosters. De lucht die afgezogen wordt, gaat gewoon weer terug in je keuken.

Wij hebben er zo eentje. Het is minder fijn dan een afzuigkap die naar buiten gaat, maar wel fijner dan een motorloze.

Je hebt er ook met een soort 'luchtgordijn', die ervoor zorgt dat de vieze luchtjes door lucht niet door je kamer gaan dwalen zeg maar. Die zijn heel duur en hier in de wijk zijn er mensen die die hebben, maar ik geloof niet dat ze zo enthousiast zijn. Google maar eens.
Volgens mij heten die recirculatiekappen.
zeker in wat oude woningen zou ik een afzuigkap plaatsen met motor omdat mechanische afzuiging nogal je gauw in de steek laat.
ja die recirculatie kappen ben ik via google ook al wel tegen gekomen en ik kwam nogal wat negatieve ervaringen tegen dat die veel lawaai maken, en dat de koolstoffilters duur zijn.

nouja, ik heb nu net al het behang eraf gekrabt dus afzuigkap is nog niet bovenaan de to do list, maar nu weet ik in elk geval meer!
Wij hebben een recirculatiekap waarbij je het koolstoffilter gewoon in de vaatwasser kan doen. Moet daarna in de oven om te activeren ofzoiets. Geloof van bosch.

Succes met klussen!
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 12-04-2014 11:44
Reden: spam
% gewijzigd
Het leven is goed!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven