Schimmel wasmachine

05-01-2013 23:42 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Net zat het bakje van de wasverzachter verstopt. Zat veel zwarte schimmel op. Bakje uitgewassen en doet het weer. Maar ik zag verder op de plek van het bakje dat er meer schimmel in de machine zit maar op plekken waar je niet bij kan. Hoe moet ik dit oplossen? Iemand tips?
Kilo soda in je trommel en programma op 90 graden laten draaien.
Oh ik draai de machine overigens al een keer per maand op 90 graden zonder was.
soda erdoorheen! Hete soda oplossen en dan door het bakje spoelen. Kookwas draaien.

Af en toe geen wasverzachter in dat bakje doen maar schoonmaakazijn. (worden de handdoeken ook zacht van maar reinigt ook de machine) je was gaat er niet van stinken.
en dan schoonmaakazijn of azijn wat je door eten doet?
@yael een paar keer per maand!?? Us dat niet een beetje onzin om dat zo vaak te doen? Wat een verspilling van water lijkt me dat!
quote:Yael1980 schreef op 05 januari 2013 @ 23:46:

en dan schoonmaakazijn of azijn wat je door eten doet?Balsamico.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Soda mag je alleen gebruiken als je zeker weet dat er niets van aluminium in je machine zit.

Probeer het eerst met chloor. Dus doe een kookprogramma met chloor.

En stop voor altijd met wasverzachter. In plaats van wasverzachter kun je beter bij elke was een scheutje schoonmaakazijn gebruiken.
Noushi

To: bij de action verkopen ze azijn met lavendel en eucalyptusgeur. Kost nog geen euro per fles en dat kun je veel beter gebruiken dan wasverzachter. Goedkoper, beter voor je machine, beter voor t milieu en net zo goed of beter voor je was.
Volgens de monteur die laatst bij mij was is een schimmelprobleem veelvoorkomend bij wasmachines. Zijn tip was om het bakje van de wasmiddel tussen de wasbeurten door open te laten staan.

Hoe je de schimmel nu weg moet krijgen dat weet ik eigenlijk niet
ik doe af en toe een flesje vaatwasmachinereiniger in de wasmachine
Vriendin van me had serieus paddenstoelen achter de trommel omdat ze alleen op 30 graden waste. Monteur zei dat je eens in de zoveel tijd op 60 of 90 graden moet wassen, en dat idd wasmachinereiniger of vaatwasserreiniger er in ook af en toe moet. Voordat de baby er was deed ik dus eens in t half jaar wasmachinereiniger (bij drogisterij te krijgen) en af en toe wat dweiltjes en badlakens op 60. Nu was ik alle babydingen op 60 en mijn wasmachine ruikt ook echt een stuk minder muf! Gebruik geen wasverzachter overigens, kunnen we niet tegen.
- Altijd het wasmiddelbakje en de deur van de wasmachine open laten staan tussen de wasbeurten door.

- Stoppen met wasverzachter maar bij elke wasbeurt een wasbol schoonmaakazijn in de trommel zetten. Dat ontkalkt je machine, houdt de kleuren van je was mooier, werkt als wasverzachter, en gaat wasluis tegen.

- Minder wasmiddel gebruiken en je machine bij elke wasbeurt op "extra spoelen" zetten.

- Geen vloeibaar wasmiddel gebruiken maar poeder.

Als je deze tips opvolgt, hoef je nooit meer van die preventieve (soda-)wassen op 90 graden te doen en heb je nooit meer last van een muffe geur of schimmel in je wasmachine.
quote:Yael1980 schreef op 05 januari 2013 @ 23:46:

en dan schoonmaakazijn of azijn wat je door eten doet?Kan allebei,of een vaatwasmachine zeeptablet,werkt ook prima.
quote:salsagirl86 schreef op 05 januari 2013 @ 23:57:

@yael een paar keer per maand!?? Us dat niet een beetje onzin om dat zo vaak te doen? Wat een verspilling van water lijkt me dat!

Dat staat er niet hoor?

Er staat een keer per maand,niet een paar keer per maand
quote:Java schreef op 06 januari 2013 @ 01:40:

- Altijd het wasmiddelbakje en de deur van de wasmachine open laten staan tussen de wasbeurten door.

- Stoppen met wasverzachter maar bij elke wasbeurt een wasbol schoonmaakazijn in de trommel zetten. Dat ontkalkt je machine, houdt de kleuren van je was mooier, werkt als wasverzachter, en gaat wasluis tegen.

- Minder wasmiddel gebruiken en je machine bij elke wasbeurt op "extra spoelen" zetten.

- Geen vloeibaar wasmiddel gebruiken maar poeder.

Als je deze tips opvolgt, hoef je nooit meer van die preventieve (soda-)wassen op 90 graden te doen en heb je nooit meer last van een muffe geur of schimmel in je wasmachine.Moet de azijn er tegelijk in met het waspoeder? Ik had begrepen dat azijn juist het wasmiddel neutraliseert en dat je het ipv wasverzachter in het wasverzachterbakje moet doen. Maar dat moet dus anders?
Ik doe altijd een scheut azijn in het wasverzachterbakje. Ik was met waspoeder en ik gebruik nooit wasverzachter. Meestal was ik op 30 of 40 graden, hooguit 1 of 2 keer per jaar op 60. En ik heb nog nooit schimmel of stank gehad.

Oh ja, en dat ik het deurtje tussen de wasbeurten door altijd open laat staan spreekt voor zich. Ik dacht eigenlijk dat het wel algemeen bekend was dat je anders schimmel krijgt.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Dit zijn allemaal hele goede tips om schimmel te voorkomen, maar als je al schimmel in je wasmachine hebt, hoe kom je daar dan vanaf?

In mijn huurwoning staat een wasmachine waar schimmel in zit en ik heb al vanalles geprobeerd. -wasmachine reiniger, chloor, azijn, 90 graden. Maar de schimmel gaat er niet van weg... Iemand nog een gouden tip?
Wat ik doe na dat de wasmachine klaar is, is het laatje een klein beetje opzetten zodat het kan luchten. Dit doe ik ook met het deurtje. Werkt prima!!! En regelmatig schoonmaken natuurlijk. Dan heb je minder kans op schimmels.
schimmel vocht en weerplekkenreiniger erin doen?
Is het dan wel schimmel, of zit dan 'het weer' erin? Dat laatste krijg je er bij mijn weten niet meer uit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven