Kat ´s nachts hyper actief

09-01-2013 20:59 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Mijn leuke rode kater van ruim 1 jaar is vooropgesteld een ontzettend leuk beest.

Maar, ´s nachts word hij vaak heel hyper actief.

Dat kan zich uiten in het door het huis rennen, overal op en afspringen en veel omgooien, tot op bij mij op het bed springen of op mij en dan een zachte hap of knabbel geven.

Dit is voor mijn nachtrust en die van de kinderen niet zo heel erg fijn. Mijn slaapkamer deur wil ik niet dicht doen ivm mijn jongste die ik dan niet kan horen als hij evt zou huilen of roepen.

En daarbij, mijn slimme kater krijgt alle deuren open, zelfs met de deurklink omgedraaid!

Nu zat ik te denken aan een kattenbench, rust voor allemaal!

Heeft iemand daar ervaring mee?

En dan ook nog tips misschien tegen het happen/knabbelen in een speelse bui? Katerlief wil namelijk nog wel eens iets te vaak zijn tandjes en nagels gebruiken als ik uit een andere kamer kom lopen. Een soort van kiekeboe spelletje. Ik zit nu redelijk onder de krassen en dat doet best zeer.

Tips en trucs allemaal welkom!
Denk dat je inderdaad weinig anders kan dan 'm flink uitputten met spelen, en misschien wat speeltjes in de kamer laten. Dat hoor je dan wel, maar dan laat 'ie jou waarschijnlijk wel met rust.

Andere alternatief is een buitenren waar hij via een kattenluik in en uit kan. Wel een flink gedoe om zo'n ding te maken (als je 'm bij de trein weg wilt houden) maar goed voor hem en voor jouw nachtrust
Bedankt voor alle tips! Ik ga nog meer met hem spelen dan er al gedaan werd.

Hem inderdaad extra uitputten. Vannacht is hij heel braaf geweest, het is ook niet elke nacht feest gelukkig!

De link die door iemand werd neergezet ga ik vanavond eens goed doorlezen.
Stuiterballen doen het heel goed hier. Ik gooi die een keer tegen de grond aan en de kat is weer een kwartier bezig. Dit doe ik iedere keer als ik ergens een stuiterballetje tegen kom. Het houdt de kat heel de dag actief en hij 's nachts een stuk rustiger.
quote:doxycycline schreef op 09 januari 2013 @ 21:55:

Met opsluiten los je het niet op: dan kan hij zijn energie helemaal niet kwijt. Een kater van één jaar oud heeft bergen energie. Vergeet niet dat alhoewel wij een kat een knuffel noemen of een huisdier, dat het een hoog ontwikkeld roofdier is. Een kat die naar buiten kan, kan daar zijn lol op. Er is altijd wel wat te doen. Een binnenkat is meer werk voor een eigenaar. Binnen in huis is voor een jager nogal saai: het is aan jou als eigenaar om het interessant voor hem te houden. Lees dit artikel maar eens: Omgevingsverrijking

Dat kiekeboespelletje is spelagressie. Dat houdt in dat je kat probeert in zijn jachtbehoefte te voorzien door te "jagen" op bewegende voorwerpen, in dit geval je benen. Spelagressie heeft de neiging te escaleren als je er niks aan doet, dan gaat hij bijvoorbeeld uiteindelijk ook jagen op stilstaande objecten. Ik heb al vaker meegemaakt dat eigenaren uiteindelijk in hun slaap worden aangevallen. Dan komen ze bij je met de klacht dat de kat "vanuit het niets" aanvalt, maar dan is het dus ooit begonnen met een kiekeboespelletje waar de eigenaar niks mee heeft gedaan. Het gaat dan bijna altijd om jonge katers die alleen worden gehouden als binnenkat.

De oorzaak van het gedrag ligt waarschijnlijk dus in verveling. Aan jou de schone taak de oorzaak van het gedrag weg te nemen en ervoor te zorgen dat je je kat in zijn natuurlijke behoeftes voorziet.Goede link. Mijn kater vertoont soms ook spelagressie, en dat is inderdaad vooral als hij te weinig aandacht heeft gehad en/of uitgekeken is op z'n speeltjes. Dan geef ik hem meer aandacht en nieuwe speeltjes. Wat hier ook helpt is een knuffel. Hij valt die dan aan en sleept 'm het hele huis door
Propjes van verschillende materialen doen het hier ook goed trouwens. Momenteel een propje van het papiertje dat om chocola zit (zo'n papiertje met zilverlaag), uiteraard zonder chocola.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven