Kat ´s nachts hyper actief

09-01-2013 20:59 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Mijn leuke rode kater van ruim 1 jaar is vooropgesteld een ontzettend leuk beest.

Maar, ´s nachts word hij vaak heel hyper actief.

Dat kan zich uiten in het door het huis rennen, overal op en afspringen en veel omgooien, tot op bij mij op het bed springen of op mij en dan een zachte hap of knabbel geven.

Dit is voor mijn nachtrust en die van de kinderen niet zo heel erg fijn. Mijn slaapkamer deur wil ik niet dicht doen ivm mijn jongste die ik dan niet kan horen als hij evt zou huilen of roepen.

En daarbij, mijn slimme kater krijgt alle deuren open, zelfs met de deurklink omgedraaid!

Nu zat ik te denken aan een kattenbench, rust voor allemaal!

Heeft iemand daar ervaring mee?

En dan ook nog tips misschien tegen het happen/knabbelen in een speelse bui? Katerlief wil namelijk nog wel eens iets te vaak zijn tandjes en nagels gebruiken als ik uit een andere kamer kom lopen. Een soort van kiekeboe spelletje. Ik zit nu redelijk onder de krassen en dat doet best zeer.

Tips en trucs allemaal welkom!
Nee, je er bij neerleggen. Die van mij doet het ook. Vooral vanuit onverwachte hoeken aan mijn benen hangen.

Ze is gewoon heel speels, en omdat het winter is ben ik nu het haasje. In de zomertijd raast ze lekker buiten uit en is ze binnen veel rustiger, maar zodra het slecht weer wordt wil ze zich met ons vermaken. Hier helpt het wel als we haar een beetje uitputten met zo'n stok met veren en een tunneltje. Vindt ze helemaal geweldig!
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
En vergeet niet dat een kat een nachtdier is he.
Inderdaad, speels is hij sowieso heel erg. Al ligt hij nu voor apengapen op een kussentje.

Maar zodra ik richting slaapkamer ga......speeltijd!!

En helaas kan en mag hij niet naar buiten. Ik woon vlak bij de spoorbaan en ik zou niet weten wat ik zou moeten doen als hem iets gebeurt. De kinderen zouden ontroostbaar zijn!
Haha herkenbaar. Dat deden mijn katten vroeger ook. Of met zo'n grote knikker van mijn broertje voetballen op de plavuizen vloer. Dan zit je recht op in bed
Ik heb ook een kat die tot een aantal maanden geleden 's nachts flink de boel op stelten kon zetten. Ik heb toen een bench gekocht, ook al vond ik het een beetje zielig. Hij vond het geen probleem om erin te gaan. Na 2 weken in de bench slaapt hij veel meer 's nachts en begint zn hyperactieve bui pas rond een uur of 6/7. Af en toe gaat hij er nog een nachtje in om weer in een goed ritme te komen, zonder problemen!
Spelen, spelen, spelen, zorg dat je speelgoed hebt waarbij de kans op persoonlijke verwondingen minimaliseert. Draadje met een muis, pluis, of iets anders, en dan je kinderen daarmee door het huis laten rennen. Propjes, pingpongballen, even zoeken waar je kat helemaal leip van wordt en daarmee uitputten.
Herkenbaar maar gelukkig heb ik de luxe van een eigen kattenkamer dus als ik een nacht lekker wil

Slapen moet mevrouwtje ( ook net 1 jaar) in de kattenkamer snachts. Maar niet elke nacht want dit vind ik zielig. Ik hoor haar vaak spelen in die kamer s' nachts.

En andere dagen mag ze wel bij mij ' slapen' dit houd in: lekker bij mij op bed slapen en de rest van de uren spoken. Maar dat heb je nou eenmaal met jonge katten. In een bench doen lijkt me niet bevoordelijk voor de kat
Well duh, katten zijn nachtdieren. Een kat in een bench?!?!? Wat vreselijk zielig. Laat 'm gewoon naar buiten!!!
Bench moet je meteen vergeten. Dat is helemaal niet rust voor allemaal, maar geeft voornamelijk een gestreste kat (met ook wellicht een hoop kabaal). Bovendien vind ik het echt zielig om een kat de helft van de tijd op te sluiten, terwijl het voor hem gewoon natuurlijk is om 's nachts actief te zijn.

De beste tip is 's avonds uitgebreid met je kat spelen, zodat hij daarna wat vermoeider is.

Het krabben heb ik geen tips voor, dat hebben mijn katten nooit gedaan.
Slaapt hij overdag? Zorg dat hij overdag genoeg beweegt en speelt dan slaapt hij waarschijnlijk 's nachts wel :-)
Die stok met die veren vind ze geweldig, dan word ze helemaal crazy!!! En dat besluipen doet ze ook altijd.

Ze gaat onder het bed liggen en dan loop ik voorbij en dan valt ze me voeten/enkels aan ( wel speels maar kan flink zeer doen idd)
De bench was ook maar een idee. Opsluiten doe ik liever niet aangezien mijn ex dat vroeger toen hij hier nog woonde met de kat deed. Gevolg, poep en plas in de kamer waar hij opgesloten werd. Dood en doodzielig. Gelukkig is ex huis uit en heeft kat ook zijn plek.

Inderdaad meer gaan spelen 's avonds. Stuiterbal is hij gek op... schrik me een hoedje 's nachts!!
Die van ons slaapt 's nachts, aan ons voeteneind. Wat een weelde
Overdag ben ik sowieso veel thuis omdat de jongste nog niet naar school gaat. Hij speelt ook veel met hem of liggen juist samen te knuffelen op de bank.
quote:SeptemberGirl schreef op woensdag 09 januari 2013 21:11 Well duh, katten zijn nachtdieren. Een kat in een bench?!?!? Wat vreselijk zielig. Laat 'm gewoon naar buiten!!!Dat gaat dus niet ivm de trein die hier vlak langs raast.
Je kan de bench natuurlijk ook op je slaapkamer zetten.Dat deed ik met mijn vorige kat ook.

Ik moet er wel bij zeggen het was een siamees, dus de eerste 2 weken heeft meneer aardig geprobeerd om weer bij mij in bed te kunnen.Maar daarna was het prima.

Handig hoor zo'n bench.

Kun je anders niet de kat in de huiskamer opsluiten en dan een haakje op de deur maken?
Bench vind ik sneu voor zo'n beestje, al kan ik me wel voorstellen dat het erg onrustig is 's nachts! (Onze 2 katers zijn ook nachtdieren, maar die hebben een eigen kamer van zo'n 25 m2 waar we 's nachts opsluiten). Grote kans dat je zelfs met bench geen rust hebt 's nachts trouwens (mauwen, zeuren, lawaai maken, eruit proberen te komen...)

Heb je geen aparte ruimte waar je kater in kan 's nachts? Eentje met een deur waar een slot op zit, zodat hij de deur niet open krijgt? En anders een kattenluik, zodat hij lekker 's nachts buiten rond kan rennen!?

En anders moet je er gewoon even een aantal jaar doorheen bijten
quote:eldiabonita schreef op woensdag 09 januari 2013 21:31 Je kan de bench natuurlijk ook op je slaapkamer zetten.Dat deed ik met mijn vorige kat ook.

Ik moet er wel bij zeggen het was een siamees, dus de eerste 2 weken heeft meneer aardig geprobeerd om weer bij mij in bed te kunnen.Maar daarna was het prima.

Handig hoor zo'n bench.

Kun je anders niet de kat in de huiskamer opsluiten en dan een haakje op de deur maken?
Als de kat gecastreerd wordt, wordt hij ook rustiger trouwens
Mobiele app doet vervelend. Probeerde te quoten. Aparte kamer gaat niet lukken. Alle kamers bezet.

Haakje op de deur ook niet helaas.

Nu ligt hij heel lief bij mijn voeten te slapen, alsof hij het aanvoelt.
Een benche? Hahaha! Behalve dat het zielig is wens ik je veel succes, van nachtrust komt het dan echt niet meer denk ik. Nu het beest wakker maken en mee spelen!
Met opsluiten los je het niet op: dan kan hij zijn energie helemaal niet kwijt. Een kater van één jaar oud heeft bergen energie. Vergeet niet dat alhoewel wij een kat een knuffel noemen of een huisdier, dat het een hoog ontwikkeld roofdier is. Een kat die naar buiten kan, kan daar zijn lol op. Er is altijd wel wat te doen. Een binnenkat is meer werk voor een eigenaar. Binnen in huis is voor een jager nogal saai: het is aan jou als eigenaar om het interessant voor hem te houden. Lees dit artikel maar eens: Omgevingsverrijking

Dat kiekeboespelletje is spelagressie. Dat houdt in dat je kat probeert in zijn jachtbehoefte te voorzien door te "jagen" op bewegende voorwerpen, in dit geval je benen. Spelagressie heeft de neiging te escaleren als je er niks aan doet, dan gaat hij bijvoorbeeld uiteindelijk ook jagen op stilstaande objecten. Ik heb al vaker meegemaakt dat eigenaren uiteindelijk in hun slaap worden aangevallen. Dan komen ze bij je met de klacht dat de kat "vanuit het niets" aanvalt, maar dan is het dus ooit begonnen met een kiekeboespelletje waar de eigenaar niks mee heeft gedaan. Het gaat dan bijna altijd om jonge katers die alleen worden gehouden als binnenkat.

De oorzaak van het gedrag ligt waarschijnlijk dus in verveling. Aan jou de schone taak de oorzaak van het gedrag weg te nemen en ervoor te zorgen dat je je kat in zijn natuurlijke behoeftes voorziet.
Geen bench! Moet je voorstellen dat jij vol energie zit en dan een 8 uur lang in de wc wordt opgesloten. Dan word je gek.

Ik denk eigenlijk dat die trein niet zoveel kwaad kan. Zo'n ding hoor je aankomen, de rails maakt geluid en dan gaat ie niet lekker over het spoor lopen. Een trein komt nooit onverwacht. Maar als je dat echt niet wilt, zou ik zorgen dat je hem 's avonds goed uitput. Misschien een vriendje erbij? Kunnen ze samen ravotten. En is hij al gecastreerd?
Een zaklantaarntje, kun je zelf lekker op de bank hangen en hij kan achter het lichtje aanscheuren. Is ie lekker moe als je gaat slapen. Dat nachtbraken gaat er wel vanaf maar hij is erg jong nog.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven