Gezondheid alle pijlers

Spiraaltje --> Condoom gescheurd...

14-01-2013 13:02 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste allemaal,

Hopelijk kunnen jullie mij helpen aan het juiste antwoord/informatie.

Zoals de titel al aangeeft gebruik ik al meer dan een jaar het spiraaltje, prima. In de regelmaat wordt ik niet ongesteld. De laatste twee maanden heb ik met een vaste partner regelmatig sex. Op 18-12 ben ik ongesteld geworden, door stress of misschien wel de vele sex...21-12 was de ongesteldheid over. Precies de dag hierna heb ik sex gehad en is het condoom gescheurd...

Dus nu: in paniek raken ? Ik weet dat het spiraaltje een cyclus met zich meebrengt waarop je geen pijl kan trekken. Maar ik vind het nu allemaal zo dichtbij komen. Toch ongesteld geraakt, condoom gescheurd...Op dit moment 'voel' ik nog niks (voor hoever dat al kan...)

Wat vinden jullie ?
Doe je toch nu een test?
De kans dat je zwanger bent geraakt is heel erg klein.

Je zal niet uit kunnen gaan van een uitblijvende menstruatie vanwege dat spiraaltje. Je zou een testje kunnen doen.
Je spiraaltje beschermt al tegen zwangerschap. Daarnaast gebruikte je een condoom. Nu is deze gescheurd maar de kans op zwangerschap is echt heeeeel klein omdat je een spiraal hebt.

Zou dus niet in paniek raken.

Toen ik een spiraal had heb ik bij mijn vaste partner nooit een condoom erbij gebruikt. Nooit zwanger geworden.
Je hebt een spiraaltje, dus in principe kun je niet zwanger zijn. Dat zou wel heel erg onwaarschijnlijk zijn! Met een spiraaltje heb je soms wel, soms geen cyclus, maar dat heeft niks te maken met de betrouwbaarheid van je voorbehoedsmiddel.

Maar je hebt wel kans op SOA's als het condoom gescheurd is, dus je zou kunnen overwegen om je daar op te laten testen.
het spiraaltje is bijzonder veilig, ook met gescheurd condoom.

Voor de vorm zou ik nog even een test doen.
Bedankt allemaal !

Daarbij de drie dagen net voor ongesteldheid of de drie dagen net erna zijn toch ook niet bevorderlijk voor een zwangerschap ?
normaal is grofweg je eisprong* halverwege je cyclus en je bent helemaal aan het begin van je cyclus ongesteld.

Iets voor of na de eisprong kun je ook zwanger worden.

Nu kan het zijn dat je een keer een hele late of een hele vroege eisprong hebt. Zodat je bijvoorbeeld de eerste dag na je ongesteldheid wel vruchtbaar bent. Maar dat is niet "normaal"

*omdat jij een hormoonspiraaltje hebt, heb je geen eisprong, behalve in een zeer uitzonderlijk geval..
In de regel heb je bij een spiraaltje (Mirena) geen eisprong. Dat is juist wat dat spiraaltje doet: je eisprong onderdrukken.

Ook als je ongesteld wordt betekent dat niet dat je een eisprong hebt gehad. Het komt doordat de baarmoeder het zat is te wachten op een eicel die niet komt.

(Als je een koperspiraal hebt, heb je wel een eisprong, maar kan de eicel zich niet nestelen en zal je (gewoonlijk) dus ook niet zwanger worden)
quote:Italie_Meisje schreef op 14 januari 2013 @ 13:06:

Je spiraaltje beschermt al tegen zwangerschap. Daarnaast gebruikte je een condoom. Nu is deze gescheurd maar de kans op zwangerschap is echt heeeeel klein omdat je een spiraal hebt.

Zou dus niet in paniek raken.

Toen ik een spiraal had heb ik bij mijn vaste partner nooit een condoom erbij gebruikt. Nooit zwanger geworden.Same here
Voor de SOA zou je hem kunnen testen.
Ehm, een spiraaltje beschermt tegen zwangerschap. Waarom twijfel je daar nu aan?
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
quote:Fame schreef op 14 januari 2013 @ 13:31:

Ehm, een spiraaltje beschermt tegen zwangerschap. Waarom twijfel je daar nu aan?

Dat vroeg ik me ook al af...

Ik heb ook een spiraaltje (Mirena) en we gebruiken niet ook nog een condoom.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Een familielid is wel door de spiraal heen zwanger geworden dus zeg nooit nooit.

Die dingen kunnen toch ook weleens verschuiven ?
Doe niet zo raar.

Die spiraal zit erin en beschermt je tegen zwangerschap.

Of je nou 100 eisprongen hebt of niet (vaak gaat je eisprong wél door tijdens spiraalgebruik) dat ei kan toch niet innestelen en valt gewoon je vagina uit .

Ga jezelf niet gek lopen maken.
quote:vida85 schreef op 14 januari 2013 @ 13:40:

Een familielid is wel door de spiraal heen zwanger geworden dus zeg nooit nooit.

Die dingen kunnen toch ook weleens verschuiven ?Heel zeldzaam. Mirena-spiraal is even betrouwbaar procentueel gezien als sterilisatie.
Een nichtje van mij werd geboren ondanks dat haar moeder een spiraaltje gebruikt. De moeder heeft dat spiraaltje laten verwerken in een halsketting en die aan haar dochter gegeven ('de eerste hindernis die jij in je leven hebt overwonnen" zei ze erbij)
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
Uh? De bedoeling van een spiraal is toch dat je niet zwanger wordt?

Dus waar maak je je druk over?

En ongesteld worden van veel sex,daar heb ik werkelijk nog nooit van gehoord.

Ingesteld worden van stress trouwens ook niet,wel dat je menstruatie dan weg kan blijven.

Lijkt me dus gevalletje paniek peeuw peeuw om niks!
quote:vida85 schreef op 14 januari 2013 @ 13:40:

Die dingen kunnen toch ook weleens verschuiven ?En dat geldt voor elke vorm van anticonceptie, behalve geheelonthouding. Zelfs bij een sterilisatie kun je zwanger raken, ook al is de kans klein. Volgens mijn gyn was de Mirena betrouwbaarder dan een sterilisatie.
De Mirena spiraal is zelfs nog veiliger dan sterilisatie, en hierbij heb je inderdaad geen eisprong. De ouderwetse koperspiraal heeft een risico van 5 %, wat ik nog best veel vind. Maar er zijn tegenwoordig ook andere varianten van het koperspiraal die veel veiliger zijn, zoals Gynefix.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven