Tarwe intolerant

maandag 14 januari 2013 om 21:24
Nog meer die met dit "probleem" kampen? Sinds kort weet ik via een test (niet via de dokter maar via een homeopaat) dat ik tarwe intolerant ben (geen glutenallergie) Dit verklaart voor mij een hele hoop van mijn klachten. Ik ben benieuwd naar ervaringen en vooral wat jullie WEL eten. Ik ben overgestapt op speltbrood en speltmuslie. Hoelang duurde het voordat jullie je beter voelde? Eten jullie wel producten waar dextrose, glucose of maltodextrine in zit ( hier lijk ik nl ook slecht op te reageren)

maandag 14 januari 2013 om 21:34
ja ik en nog een paar mensen in mijn omgeving en het wisselt wat de uitkomst is. Bij mij zijn mijn darmen een stuk rustiger en een vriendin heeft geen migraine meer en gewrichtspijnen. Ongetwijfeld zullen er mensen zijn die het onzin vinden, maar wij merken echt het verschil.
Ik eet vooral speltbrood, voor pasta meestal maispasta, die van de Jumbo is niet zo duur en verder is het veel zelf maken. In alles wat je je maar kunt bedenken, zit tarwe.
Ik eet vooral speltbrood, voor pasta meestal maispasta, die van de Jumbo is niet zo duur en verder is het veel zelf maken. In alles wat je je maar kunt bedenken, zit tarwe.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best

maandag 14 januari 2013 om 21:48
maandag 14 januari 2013 om 22:10

maandag 14 januari 2013 om 22:15
Fjord crackers bevat geen tarwe voor zover ik weet.
En tarwe wordt vooral gebruikt als pot- en pakvulling: mayonaise (sowieso alles sauzen), alle voorbereide Knorr, Maggi, Honig, Conimex, etc. producten, noem maar op.
Sojasaus (Ketjap Manis bvb.) bevat dit ook, behalve van Inproba.
Zo even wat dingen die me te binnen schieten.
De andere ingrediënten die je noemt, zijn vooral suikers (melksuiker e.d.). Misschien ook een zuivel-intolerantie?
En tarwe wordt vooral gebruikt als pot- en pakvulling: mayonaise (sowieso alles sauzen), alle voorbereide Knorr, Maggi, Honig, Conimex, etc. producten, noem maar op.
Sojasaus (Ketjap Manis bvb.) bevat dit ook, behalve van Inproba.
Zo even wat dingen die me te binnen schieten.
De andere ingrediënten die je noemt, zijn vooral suikers (melksuiker e.d.). Misschien ook een zuivel-intolerantie?
dinsdag 15 januari 2013 om 13:46
Ik eet nu zo'n jaar of 7 tarwe-vrij en dat gaat erg goed. Speltbrood koop ik bij de natuurwinkel net als glutenvrije crackers, glutenvrije afbakbroodjes, glutenvrije pasta, pizza etc... ze hebben daar een ruim assortiment! Tarwe zit ook vaak in vlees... Maar bij de AH hebben ze heel veel glutenvrij (en dus ook tarwevrij) Ik koop daar dus m'n hamburgers, rundervinken etc... In sommige KNORR wereldgerechten zit geen tarwe trouwens! De risotto bijvoorbeeld. In ontbijtkoek (let op! niet alle merken en soorten) zit ook geen tarwe. In chips meestal wel. Ik snack daarom met noten of popcorn.
dinsdag 15 januari 2013 om 15:24
dinsdag 15 januari 2013 om 16:23
glutenvrij hoeft niet tarwevrij te zijn! Bij een tarwe-intolantie gaat het niet om de gluten, maar om een ander stofje in de tarwe die weer niet in haver of rogge voorkomt
klopt! Dus je blijft etiketten lezen, ook als er het glutenvrij logo op staat. Maar het gros van de glutenvrije producten is tarwevrij.
klopt! Dus je blijft etiketten lezen, ook als er het glutenvrij logo op staat. Maar het gros van de glutenvrije producten is tarwevrij.
dinsdag 15 januari 2013 om 16:40
quote:tandpasta schreef op 15 januari 2013 @ 16:23:
glutenvrij hoeft niet tarwevrij te zijn! Bij een tarwe-intolantie gaat het niet om de gluten, maar om een ander stofje in de tarwe die weer niet in haver of rogge voorkomt
klopt! Dus je blijft etiketten lezen, ook als er het glutenvrij logo op staat. Maar het gros van de glutenvrije producten is tarwevrij. ze zijn alleen niet te vreten
vind ik dan he
klopt! Dus je blijft etiketten lezen, ook als er het glutenvrij logo op staat. Maar het gros van de glutenvrije producten is tarwevrij. ze zijn alleen niet te vreten
vind ik dan he
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
dinsdag 15 januari 2013 om 19:01
quote:rosanna08 schreef op 15 januari 2013 @ 16:40:
[...]
ze zijn alleen niet te vreten
vind ik dan he En zonde van je geld. Gluten-vrij wordt zo "veilig" gemaakt in de fabriek (ook geen sporen, want dat is gevaarlijk), dat die producten loei- en loeiduur zijn. Als je tarwe-vrij eet, zijn er vele lekkerdere én goedkopere producten beschikbaar!
[...]
ze zijn alleen niet te vreten
vind ik dan he En zonde van je geld. Gluten-vrij wordt zo "veilig" gemaakt in de fabriek (ook geen sporen, want dat is gevaarlijk), dat die producten loei- en loeiduur zijn. Als je tarwe-vrij eet, zijn er vele lekkerdere én goedkopere producten beschikbaar!