De HuishoudCoach
woensdag 16 januari 2013 om 15:52
Het boek: Aan de slag met De HuishoudCoach van Els Jacobs
(Luxe editie,2012)
Ben je zonder opruimtalent ter wereld gekomen? Is je huis(houden) versloft en verstoft? Wil je graag opgeruimd leven, maar heb je geen idee waar je moet beginnen? Geen nood, De HuishoudCoach weet raad!
In dit praktische en positieve boek biedt De HuishoudCoach je:
- Inzicht in de oorzaken en gevolgen van chaos in huis en hoofd.
- 4 methoden voor succesvol opruimen, administreren, agenderen en poetsen.
- Een overzicht van beruchte valkuilen en beproefde oplossingen.
- Met 4 x 12 haalbare weekopdrachten om thuis mee aan de slag te gaan.
Ook geschikt voor niet-chaoten met chronisch tijd- en ruimtegebrek!
Na het eerste hoofdstuk van dit boek gelezen te hebben, ben ik erg enthousiast geworden. Het boek is op een fijne manier geschreven met veel voorbeelden. Tegelijk is het ook een werkboek waar je de theorie gelijk in praktijk kunt brengen. Zijn er mensen die dit boek al gelezen hebben en hun ervaringen willen delen?
Het lijk me ook leuk om in dit topic met elkaar het boek en de voortgang van de weekopdrachten te bespreken. Dus ik hoop dat er mensen zijn die net als ik ‘aan de slag’ willen! Op naar een opgeruimd huishouden!!
(Luxe editie,2012)
Ben je zonder opruimtalent ter wereld gekomen? Is je huis(houden) versloft en verstoft? Wil je graag opgeruimd leven, maar heb je geen idee waar je moet beginnen? Geen nood, De HuishoudCoach weet raad!
In dit praktische en positieve boek biedt De HuishoudCoach je:
- Inzicht in de oorzaken en gevolgen van chaos in huis en hoofd.
- 4 methoden voor succesvol opruimen, administreren, agenderen en poetsen.
- Een overzicht van beruchte valkuilen en beproefde oplossingen.
- Met 4 x 12 haalbare weekopdrachten om thuis mee aan de slag te gaan.
Ook geschikt voor niet-chaoten met chronisch tijd- en ruimtegebrek!
Na het eerste hoofdstuk van dit boek gelezen te hebben, ben ik erg enthousiast geworden. Het boek is op een fijne manier geschreven met veel voorbeelden. Tegelijk is het ook een werkboek waar je de theorie gelijk in praktijk kunt brengen. Zijn er mensen die dit boek al gelezen hebben en hun ervaringen willen delen?
Het lijk me ook leuk om in dit topic met elkaar het boek en de voortgang van de weekopdrachten te bespreken. Dus ik hoop dat er mensen zijn die net als ik ‘aan de slag’ willen! Op naar een opgeruimd huishouden!!
woensdag 16 januari 2013 om 16:23
Xtulp ik heb het boek niet maar weet denk ik wel wat er in staat, principes van die boeken zijn hetzelfde. Heb zelf oa Zamara Oomes en veel internetblogs gelezen.
Mocht je hier geen gegadigden vinden dan zou je ook kunnen googelen op bv bureau voor ruimte Die opruimcoach houdt sessies (gratis teleseminar) waarbij je met mede lotgenoten in contact kunt komen.
En ken je flylady al? Dat is ook leuk! Is je gootsteenputje al schoon? Het begint allemaal met een schoon afvoerputje!!!!!
Ik hoop dat je medestanders zult vinden! Succes!
Mocht je hier geen gegadigden vinden dan zou je ook kunnen googelen op bv bureau voor ruimte Die opruimcoach houdt sessies (gratis teleseminar) waarbij je met mede lotgenoten in contact kunt komen.
En ken je flylady al? Dat is ook leuk! Is je gootsteenputje al schoon? Het begint allemaal met een schoon afvoerputje!!!!!
Ik hoop dat je medestanders zult vinden! Succes!
woensdag 16 januari 2013 om 16:23
Ik heb een tijdje met FLY lady meegedaan. Is een beetje t zelfde principe. Maar die lui gaan er volgens mij vanuit dat je geen kids en geen baan hebt. Na een drukke werkdag ben ik allang blij als de kleine in bed ligt en ik nog puf heb om de afwas te doen en haar tas van de creche in te pakken, dan heb ik echt geen tijd/puf voor 'go shine your sink', declutter 15 min, de plee poetsen (elke dag) en weet ik veel wat. Laat staan voor de extra opdrachten twee keer per week als mest je voorraad kast uit of je kledingkast.
Neemt niet weg dat mijn huis best wat opgeruimder mag... Maar weet nog ff niet hoe.
En idd, het begint met: stel je opruimkit samen: dus je moet eerst naar de hema/blokker whatever voor nog meer spullen in je huis en er geld aan uitgeven.
Neemt niet weg dat mijn huis best wat opgeruimder mag... Maar weet nog ff niet hoe.
En idd, het begint met: stel je opruimkit samen: dus je moet eerst naar de hema/blokker whatever voor nog meer spullen in je huis en er geld aan uitgeven.
woensdag 16 januari 2013 om 16:36
Ik ben bezig met 1 kastje per dag, vind ik veel leuker! Elke dag ruim ik een kastje/plankje/mandje leeg, sop ik hem uit, gooi alle overbodige spullen weg en ruim ik hem weer in. Werkt goed tot nu toe!
Dit werkt beter voor mij omdat mijn huis echt wel schoon is als er bezoek komt, maar zodra je een kastje opentrekt...
Dit werkt beter voor mij omdat mijn huis echt wel schoon is als er bezoek komt, maar zodra je een kastje opentrekt...
woensdag 16 januari 2013 om 16:53
Ik heb een eigen techniek bedacht.
In word heb ik een schema gemaakt. Op het voorblad staan de klussen die ik elke dag en elke week "moet" doen, zoals koken en strijken.
Daarna komt het schema/een tabel van 52 regels.
Daar heb ik elke andere klus die ik in huis doe, ingezet.
B.v. ramen zemen om de 6 weken.
Dus week 1 -week 7 enz ramen zemen ingevuld.
Dit zo verder met alle andere klussen.
Die klus doe ik dan ergens in die week, wanneer het mij uitkomt, of verdeeld over meerdere dagen.
Werkt tot nu toe als een tierelier!
In word heb ik een schema gemaakt. Op het voorblad staan de klussen die ik elke dag en elke week "moet" doen, zoals koken en strijken.
Die klus doe ik dan ergens in die week, wanneer het mij uitkomt, of verdeeld over meerdere dagen.
Werkt tot nu toe als een tierelier!
woensdag 16 januari 2013 om 17:57
Kan me goed voorstellen dat als je al veel van dit soort boeken gelezen hebt, je het nut er niet zo meer van inziet! Voor mij is dit de 1e, heb dus nog goede hoop.
Kapiteinprop: Thx voor de tips!
Van Fly lady heb ik nog nooit gehoord, ik zal er is op googlen.
Tristan19: Klinkt als een goede tactiek! Geeft een goed gevoel denk ik als er dan weer iets gedaan is.
Miepje1971: Lijk me handig een schema, ben ik ook echt van. Fijn dat je iets gevonden hebt wat werkt voor jou.
Om mijn situatie even wat meer toe te lichten; Ik woon sinds een paar maanden samen, ons huis is dus geen zooi en ik ben ook geen super chaoot ofzo dus het gaat nu ook best goed. Maar soms denk ik, dit kan sneller of beter. Ben gewoon benieuwd of deze methode voor mij werkt. Wil het ook op mijn eigen tempo en tijd toepassen, dit is ook het beste staat in de inleiding. Ik word juist blij met de 1e week, starterskit samen stellen. Heb nu nog niet het idee alles in huis te hebben, ik kijk dus gewoon wat ik nog niet heb, lijkt het me handig schaf ik het aan. Ik zie wel hoe het loopt!
Als er nog meer mensen zin hebben om het te proberen en elkaar te motiveren, hoor ik het graag!
Kapiteinprop: Thx voor de tips!
Van Fly lady heb ik nog nooit gehoord, ik zal er is op googlen.
Tristan19: Klinkt als een goede tactiek! Geeft een goed gevoel denk ik als er dan weer iets gedaan is.
Miepje1971: Lijk me handig een schema, ben ik ook echt van. Fijn dat je iets gevonden hebt wat werkt voor jou.
Om mijn situatie even wat meer toe te lichten; Ik woon sinds een paar maanden samen, ons huis is dus geen zooi en ik ben ook geen super chaoot ofzo dus het gaat nu ook best goed. Maar soms denk ik, dit kan sneller of beter. Ben gewoon benieuwd of deze methode voor mij werkt. Wil het ook op mijn eigen tempo en tijd toepassen, dit is ook het beste staat in de inleiding. Ik word juist blij met de 1e week, starterskit samen stellen. Heb nu nog niet het idee alles in huis te hebben, ik kijk dus gewoon wat ik nog niet heb, lijkt het me handig schaf ik het aan. Ik zie wel hoe het loopt!
Als er nog meer mensen zin hebben om het te proberen en elkaar te motiveren, hoor ik het graag!
woensdag 16 januari 2013 om 21:27
Ik heb een stronthekel aan huishouden, opruimen en schoonmaken, wat dat betreft zou ik een volledig brainwash boek nodig hebben om het een klein beetje leuk te gaan vinden. Ik ben bang dat ik op dat gebied sowieso niet te brainwashen ben. Toch zijn er mensen die bovenstaande zaken leuk vinden. Ik moet het vooral hebben van zelfdiscipline. Heb je echt zo'n boek nodig? Met mijn boerenverstand denk ik serieus dat als je kan lezen en schrijven je toch zeker weet hoe je moet schoonmaken en opruimen? Weten en doen zijn 2 verschillende dingen.
vrijdag 18 januari 2013 om 10:51
vrijdag 18 januari 2013 om 10:54
Goed dat je het zegt, had mij net voorgenomen daarmee te starten en in te schrijven voor de nieuwsbrief. Kan dus ook weer van mijn lijstje af quote:Meidoorn schreef op 16 januari 2013 @ 16:23:
Ik heb een tijdje met FLY lady meegedaan. Is een beetje t zelfde principe. Maar die lui gaan er volgens mij vanuit dat je geen kids en geen baan hebt. Na een drukke werkdag ben ik allang blij als de kleine in bed ligt en ik nog puf heb om de afwas te doen en haar tas van de creche in te pakken, dan heb ik echt geen tijd/puf voor 'go shine your sink', declutter 15 min, de plee poetsen (elke dag) en weet ik veel wat. Laat staan voor de extra opdrachten twee keer per week als mest je voorraad kast uit of je kledingkast.
vrijdag 18 januari 2013 om 13:39
Kapiteinprop: Gaat goed! Ben de afgelopen dagen al een stuk meer in huis bezig geweest. Ben nu aangekomen bij H3 van het boek; de theorie van opruimen, ik wil maandag beginnen met week 1 hiervan uit te voeren. Lijkt me goed haalbaar aangezien het geen grote opdrachten per week zijn. Heb ook gedacht om misschien mee te gaan schrijven in het topic; Orde in mijn huis omdat het hier ook over het huishouden gaat.
Veel mensen ervaring hier met Fly Lady merk ik! Ik werd nieuwschierig dus heb erop gegoogeld maar het werd me niet helemaal duidelijk. Het is ook alleen maar in het engels toch? En het stuk wat ik las ging veel over de echt Amerikaanse huizen, lastig voor mij om te vergelijken denk ik.
Hoe verder ik in het boek komt hoe meer zin ik er in heb
Dus eerst dit is helemaal volgen om te kijken of het werkt, zo niet kan ik altijd nog naar andere methodes kijken!
Veel mensen ervaring hier met Fly Lady merk ik! Ik werd nieuwschierig dus heb erop gegoogeld maar het werd me niet helemaal duidelijk. Het is ook alleen maar in het engels toch? En het stuk wat ik las ging veel over de echt Amerikaanse huizen, lastig voor mij om te vergelijken denk ik.
Hoe verder ik in het boek komt hoe meer zin ik er in heb
Dus eerst dit is helemaal volgen om te kijken of het werkt, zo niet kan ik altijd nog naar andere methodes kijken!
vrijdag 18 januari 2013 om 21:04
quote:miepje1971 schreef op 16 januari 2013 @ 16:53:
Werkt tot nu toe als een tierelier!Ik heb ook zo'n schema, werkt prima! Ik vind het fijn dat mijn man ook ziet wat er moet gebeuren. En omdat ik weet dat alles aan de beurt kom, overzie ik het ook. Ik doe bv 1 plank vd voorraadkast per maand. Dan is het niet zo'n grote klus ineens.
Werkt tot nu toe als een tierelier!Ik heb ook zo'n schema, werkt prima! Ik vind het fijn dat mijn man ook ziet wat er moet gebeuren. En omdat ik weet dat alles aan de beurt kom, overzie ik het ook. Ik doe bv 1 plank vd voorraadkast per maand. Dan is het niet zo'n grote klus ineens.
zaterdag 19 januari 2013 om 12:54
Ik merkte trouwens vandaag iets.. Ben benieuwd of jullie dat ook hebben. Ik dacht dat mijn keuken best schoon en netjes was. Vanochtend met mijn wondersponsje de gootsteen uitgesopt, en daar kwam me toch een troep af!! Het is dus gewoon nepschoon in mijn huis! Hebben jullie dit ook weleens, en zo ja, op welke plekken?
zaterdag 19 januari 2013 om 13:00
quote:Meidoorn schreef op 16 januari 2013 @ 16:23:
Oh god ja, die fly lady. Lekker gezond voor het milieu ook allemaal dat dagelijks chloor in je sink en plee mieteren. Dan heb ik liever een wat viezer huis.
Mijn truc is trouwens het tegenovergestelde van declutter: er voor zorgen dat er helemaal geen cluster mijn huis in komt. Ik schaf steeds minder aan, zodat ik ook steeds minder hoef op te ruimen/ weg te gooien. Ik vind het een fantastische vondst van mezelf eigenlijk.
Oh god ja, die fly lady. Lekker gezond voor het milieu ook allemaal dat dagelijks chloor in je sink en plee mieteren. Dan heb ik liever een wat viezer huis.
Mijn truc is trouwens het tegenovergestelde van declutter: er voor zorgen dat er helemaal geen cluster mijn huis in komt. Ik schaf steeds minder aan, zodat ik ook steeds minder hoef op te ruimen/ weg te gooien. Ik vind het een fantastische vondst van mezelf eigenlijk.