Loonheffingskorting?
vrijdag 18 januari 2013 om 20:19
Beste mensen,
Vraag waar ik zelf niet helemaal uitkom:
Ben kort geleden van baan gewisseld en begin 1 februari bij mijn nieuwe werk. Door een regeling ontvang ik nog enkele maanden salaris van mijn vorige bedrijf. Dit betekent dat ik gedurende een bepaalde tijd dubbel salaris heb Tot zover hetgeen voor mij duidelijk is...
Nu mijn vragen: bij mijn nieuwe bedrijf heb ik al een formulier ingevuld om loonheffingskorting te krijgen. Bij mijn oude bedrijf krijg ik dat (bij mijn weten, was namelijk enige werkgever) ook.
- Klopt het dat ik niet 2x loonheffingskorting kan krijgen?
- Zoja; bij welk bedrijf kan ik best stopzetten, waar ik minst verdien?
- Wat gebeurt er als ik niet stopzet? Eind van het jaar terugbetalen?
- In welke orde van grootte moet ik denken bij deze korting? Met andere woorden; hoeveel % minder salaris krijg ik als er geen loonheffingskorting wordt toegepast ipv wel?
Sorry voor deze vast en zeker simpele vragen maar ben echt een nitwit op dit gebied...(en dus zeer blij met ieder relevant antwoord)
Vraag waar ik zelf niet helemaal uitkom:
Ben kort geleden van baan gewisseld en begin 1 februari bij mijn nieuwe werk. Door een regeling ontvang ik nog enkele maanden salaris van mijn vorige bedrijf. Dit betekent dat ik gedurende een bepaalde tijd dubbel salaris heb Tot zover hetgeen voor mij duidelijk is...
Nu mijn vragen: bij mijn nieuwe bedrijf heb ik al een formulier ingevuld om loonheffingskorting te krijgen. Bij mijn oude bedrijf krijg ik dat (bij mijn weten, was namelijk enige werkgever) ook.
- Klopt het dat ik niet 2x loonheffingskorting kan krijgen?
- Zoja; bij welk bedrijf kan ik best stopzetten, waar ik minst verdien?
- Wat gebeurt er als ik niet stopzet? Eind van het jaar terugbetalen?
- In welke orde van grootte moet ik denken bij deze korting? Met andere woorden; hoeveel % minder salaris krijg ik als er geen loonheffingskorting wordt toegepast ipv wel?
Sorry voor deze vast en zeker simpele vragen maar ben echt een nitwit op dit gebied...(en dus zeer blij met ieder relevant antwoord)
vrijdag 18 januari 2013 om 23:39
quote:fientje111 schreef op 18 januari 2013 @ 23:17:
Er stond toen op mijn jaaropgave bij loonheffingkorting ¤0,- en heb ook nooit een loonheffingskortingformulier ingevuld.Nee, geen loonbelastingformulier ingevuld bij aanvang van je werk?
Er stond toen op mijn jaaropgave bij loonheffingkorting ¤0,- en heb ook nooit een loonheffingskortingformulier ingevuld.Nee, geen loonbelastingformulier ingevuld bij aanvang van je werk?
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
vrijdag 18 januari 2013 om 23:40
Even ervan uitgaande dat je van fulltime baan naar fulltime baan gaat....? Als je bij de nieuwe werkgever pas de loonheffingskorting (LHK) laat toepassen als je bij de oude geen loon meer ontvangt, gaat het goed en krijg je ook geen (grote) naheffing. 1 werkgever past dan slechts de LHK toe, en dat is zoals het moet. Concreet scheelt het laten toepasen van de LHK bij een fulltime baan minimaal ¤ 167,00 tot zo'n ¤ 250,00 (loopt op door de arbeidskorting) netto.
vrijdag 18 januari 2013 om 23:43
@fientje Je kunt m.b.v. Je jaaropgave precies narekenen hoeveel loonheffingskorting je had moeten betalen en of er dus teveel of te weinig is ingehouden. Belastingpercentage over je fiscaal loon; loonheffingskorting en arbeidskorting eraf, en dat is de loonheffing die de werkgever moet afdragen. Meer ingehouden? Dan krijg je terug bij aangifte doen. Ervan uitgaande dat dat je enige baan dat jaar was.
vrijdag 18 januari 2013 om 23:43
Hooverphonic:
Vanwege de overlappende twee inkomens zult u zeer waarschijnlijk moeten bijbetalen. Hoe goed u de adviezen van hierboven omtrent de heffingskorting ook opvolgt. Van groot belang is hoeveel uw totale inkomen in 2013 gaat worden. Tot ¤ 20.000 totaal is er weinig aan de hand. Over het meerdere inkomen moet u sowieso 5% achteraf bijbetalen (42% schijf 2 minus 37% schijf 1)
Voorbeeld: uw inkomen 2013 wordt ¤ 30.000 Globaal moet u dus ¤ 10.000 x 5% is ¤ 500 bijbetalen in dit voorbeeld - gesteld dat het met de heffingskortingen goed geregeld gaat worden.
En die flauwe-kul informatie van 50-75% hierboven - die is al door latere postings ontkracht.
Vanwege de overlappende twee inkomens zult u zeer waarschijnlijk moeten bijbetalen. Hoe goed u de adviezen van hierboven omtrent de heffingskorting ook opvolgt. Van groot belang is hoeveel uw totale inkomen in 2013 gaat worden. Tot ¤ 20.000 totaal is er weinig aan de hand. Over het meerdere inkomen moet u sowieso 5% achteraf bijbetalen (42% schijf 2 minus 37% schijf 1)
Voorbeeld: uw inkomen 2013 wordt ¤ 30.000 Globaal moet u dus ¤ 10.000 x 5% is ¤ 500 bijbetalen in dit voorbeeld - gesteld dat het met de heffingskortingen goed geregeld gaat worden.
En die flauwe-kul informatie van 50-75% hierboven - die is al door latere postings ontkracht.
zaterdag 19 januari 2013 om 01:25
quote:Fame schreef op 18 januari 2013 @ 23:39:
[...]
Nee, geen loonbelastingformulier ingevuld bij aanvang van je werk?
Nee, nooit ontvangen en daarmee nooit ingevuld. Kwam er pas achter toen er een 0 stond bij loonheffing op mijn jaaropgave.
quote:switchfoot schreef op 18 januari 2013 @ 23:43:
@fientje Je kunt m.b.v. Je jaaropgave precies narekenen hoeveel loonheffingskorting je had moeten betalen en of er dus teveel of te weinig is ingehouden. Belastingpercentage over je fiscaal loon; loonheffingskorting en arbeidskorting eraf, en dat is de loonheffing die de werkgever moet afdragen. Meer ingehouden? Dan krijg je terug bij aangifte doen. Ervan uitgaande dat dat je enige baan dat jaar was.Was inderdaad mijn enige baan dat jaar. Maar is een werkgever verplicht om dit toe te passen? Maw, kan dit met terugwerkende kracht nog hersteld worden?
[...]
Nee, geen loonbelastingformulier ingevuld bij aanvang van je werk?
Nee, nooit ontvangen en daarmee nooit ingevuld. Kwam er pas achter toen er een 0 stond bij loonheffing op mijn jaaropgave.
quote:switchfoot schreef op 18 januari 2013 @ 23:43:
@fientje Je kunt m.b.v. Je jaaropgave precies narekenen hoeveel loonheffingskorting je had moeten betalen en of er dus teveel of te weinig is ingehouden. Belastingpercentage over je fiscaal loon; loonheffingskorting en arbeidskorting eraf, en dat is de loonheffing die de werkgever moet afdragen. Meer ingehouden? Dan krijg je terug bij aangifte doen. Ervan uitgaande dat dat je enige baan dat jaar was.Was inderdaad mijn enige baan dat jaar. Maar is een werkgever verplicht om dit toe te passen? Maw, kan dit met terugwerkende kracht nog hersteld worden?
zaterdag 19 januari 2013 om 10:54
zaterdag 19 januari 2013 om 17:45
Op je jaaropgave staat geen bedrag achter loonheffingskorting, alleen een code of de korting is toegepast of niet. (0 of 1). Wat is er aan loonheffing ingehouden? Bij je aangifte vul je je fiscaal loon in en de ingehouden loonheffing, mocht er teveel ingehouden zijn omdat de loonheffingskorting niet is toegepast, krijg je geld terug van de belastingdienst.
zondag 20 januari 2013 om 20:02
Dank allen!
Wat ik nu maar ga doen:
- Heb loonheffingskorting bij nieuwe bedrijf (vanaf 1 feb) laten toepassen, hier verdien ik het meest
- Zet loonheffingskorting bij oude bedrijf vanaf 1 feb stop
Ik ga er dan vanuit dat me dat max 250 netto per maand scheelt bij mijn oude werk, en dat ik wellicht einde van het jaar nog 5% over alles meer verdiend dan 20.000 moet bijbetalen, als ik me hierop voorbereid lijkt het me dat ik niet voor teleurstellingen kan komen te staan......
Wat ik nu maar ga doen:
- Heb loonheffingskorting bij nieuwe bedrijf (vanaf 1 feb) laten toepassen, hier verdien ik het meest
- Zet loonheffingskorting bij oude bedrijf vanaf 1 feb stop
Ik ga er dan vanuit dat me dat max 250 netto per maand scheelt bij mijn oude werk, en dat ik wellicht einde van het jaar nog 5% over alles meer verdiend dan 20.000 moet bijbetalen, als ik me hierop voorbereid lijkt het me dat ik niet voor teleurstellingen kan komen te staan......