kat miauwt heel hard.

20-01-2013 10:04 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen,

Ik heb sinds een maand een oudere, blinde kat geadopteerd.

Het is een lief beestje dat veel van aandacht houd.

Alleen s'nachts miauwt hij ontzettend hard en klagelijk.

We laten hem in de woonkamer, en die grenst aan de slaapkamer.

En ik word vaak wakker van hem omdat hij zo hard en klagelijk miauwt.

Weet iemand misschien hoe dat komt en of er iets aan te doen is?

Wat ook wel lastig is: hij komt graag gezellig op schoot zitten, wat hartstikke leuk is, alleen hij begint dan te plukken, ik leg expres een kleedje op mn schoot zodat het niet zo pijnlijk is, maar hij vind t ook leuk om dan naar boven te klimmen op mij, of zn poot ineens op mn arm te leggen, en dan zit ie dus vast in mn kleding en komt dan niet makkelijk los, en dat vind ik toch zonde van mn kleding en vervelend voor hem ook.Maar dit is zeker niet af te leren?

Alvast bedankt voor het lezen!
Hier ook een schreeuwlelijk...is niks aan te doen, het heeft ook met ouderdom te maken. Oordoppen kopen?

Nagels van een kat kan je knippen en als het je niet lukt, kan de dierenarts het ook.
Misschien heeft hij een soort van verlatingsangst?

Ik heb ook meerdere katten uit het asiel,en die moesten echt een paar maanden wennen aan ons.

Kan je hem niet mee naar je slaapkamer nemen in een mandje ofzo?

Wel goed van je hoor,dat juist deze geadopteerd hebt!
Nagels (laten) knippen? En sinds mijn kat doof is (nu zo'n 2 jaar) is zijn brul nog veeeeeel doordringender dan vroeger Misschien is de jouw naast blind ook (deels) doof? Overigens kan het bij mijn kat (16) ook dementie zijn, want hij staat soms in het niets te blèren tegen een kastje of de verwarming of zo. Aai ik hem dan (roepen hoort hij niet meer) dan lijkt hij uit een soort trance o.i.d. te komen. Heel maf, maar verder doet 'ie het prima :-)
Gewoon een huispak aandoen als je thuis bent.

Hier ook zo'n kat die het liefst een paar streken met de nagels in je hals doet.Hoewel..als ik het aan zie komen en nee roep, doet hij het niet.

Verder de kat is blind en voelt zich blijkbaar snachts alleen en is misschien lichtelijk in paniek ?Vandaar dat gemiauw misschien.

Hier wordt ook wat afgemekkerd, maar ik reageer er nooit op 'nachts
Ik had ooit een 19 jaar oude kat, die ging ook steeds harder brullen...doofheid en volgens mij ook dementie.

\Want soms ging hij voor een muur zitten alsof hij voor de deur zat en maar harde brullen geven (liefst snachts)
misschien omdat de deur dicht is?
it's a big club and you ain't in it
quote:rionyriony schreef op 20 januari 2013 @ 10:27:

misschien omdat de deur dicht is? Ja, en wáár is dat verd*mde personeel om 'm open te komen doen?!
Moet overigens wel heel eerlijk zeggen (lichtjes off-topic) dat ik bij een blinde kat extra in de gaten zou houden of hij nog wel een beetje geniet van zijn leven. Mensen kunnen met blindheid leren leven en bij dieren vraag ik me dat af. Niet dat ik nu meteen wil suggereren dat je 'm een spuitje moet laten geven hoor, maar als hij door zijn blindheid zó afhankelijk van jullie is geworden, is het dan nog wel een kat(tenwaardig bestaan)?
Ik heb mijn kat dat dauwtrappen redelijk afgeleerd. Leg mn hand op zn pootjes zodat ie stopt en zeg au of nee. Begrijpt ie maar al te goed. Als ik iets diks aanheb of met dekentje zit laat ik hem soms in zn enthousiasme begaan, het is zo schattig
Snapt hij het verschil niet tussen dag en nacht omdat hij dat niet ziet?

Overdag geniet hij van je aandacht, begrijpt niet waarom dat ineens dan niet meer zo is?

Of hij snapt het wel, maar accepteert dat niet zonder meer?
quote:manikshamanik schreef op 20 januari 2013 @ 10:30:

Moet overigens wel heel eerlijk zeggen (lichtjes off-topic) dat ik bij een blinde kat extra in de gaten zou houden of hij nog wel een beetje geniet van zijn leven. Mensen kunnen met blindheid leren leven en bij dieren vraag ik me dat af. Niet dat ik nu meteen wil suggereren dat je 'm een spuitje moet laten geven hoor, maar als hij door zijn blindheid zó afhankelijk van jullie is geworden, is het dan nog wel een kat(tenwaardig bestaan)?

Mijn blinde kat loopt nog buiten, vangt vogels,muizen,spinnen,kikkers en noem het maar op. Zit op een hoog torentje op de "uitkijk" en ligt dagenlang in de zon...hij heeft een heerlijk leven. En die ene keer dat ie tegen een stoel loopt omdat die verplaatst is...ach...

Mijn gewone kat is ook een miauwerd, midden in de nacht en in de ochtend. Als wij opstaan is het over, dus ik vermoed dat ie gewoon eenzaam is, of zich verveelt.
Mijn kat wil ook altijd zo hoog mogelijk op me zitten. Ben altijd een tijd bezig om hem weer op mijn schoot te krijgen (hier is het: de aanhouder wint). Ook gaan die pootjes van ik mijn kleding en daar ben ik ook een tijdje mee bezig voordat ie daar mee stopt, ook hier geld: aanhouder wint. Ik kon het haar niet afleren maar wij strijden met elkaar lol ;)

Als hier de deur dicht staat van de slaapkamer of de huiskamer dan blijven ze net zo lang miauwen totdat ik hem open doe. En aangezien ik me erg slaafs gedraag tegenover mijn katten doe ik dat...ik vind het ook gewoon gezellig met ze ;)
Hij is misschien nog niet helemaal vertrouwd in zijn omgeving.

Ik denk dat hij rustig zou worden als je hem lekker bij je op bed liet slapen, zodat hij weet dat hij niet alleen is.

Want het lijkt erop dat hij roept. Is hij stil als je naar hem toe gaat? Dan zou ik hem gewoon mee naar boven nemen.
Het klaaglijke harde miauwen kan wijzen op dementie. Ik heb het ook meegemaakt met 2 katten toen ze ouder waren.
Mijn kat die ik 2 maanden geleden uit het asiel heb gehaald had ik de eerste nacht op een slaapkamer opgesloten. Hele nacht gemiauwd. S'morgens deed ik de deur los en ze liep meteen naar ons bed ging liggen en sliep. Sinds die tijd is ze s'nachts op ons bed zonder miauwen. Na 2 maanden gaat ze nu s'nachts ook op andere plekken liggen.

Eigenlijk willen we geen kat op bed en hadden we door moeten zetten. Maar achteraf gaat het nu heel goed.
Is er bij huisdieren niet een medicijn tegen dat dementieproces? Het is toch ook sneu, die verwarring waar ze in zitten.
Mijn kat die ik 2 maanden geleden uit het asiel heb gehaald had ik de eerste nacht op een slaapkamer opgesloten. Hele nacht gemiauwd. S'morgens deed ik de deur los en ze liep meteen naar ons bed ging liggen en sliep. Sinds die tijd is ze s'nachts op ons bed zonder miauwen. Na 2 maanden gaat ze nu s'nachts ook op andere plekken liggen.

Eigenlijk willen we geen kat op bed en hadden we door moeten zetten. Maar achteraf gaat het nu heel goed.

Eén van onze overleden katten liep op oudere leeftijd ook s'nachts heel hard te miauwen wat hij daarvoor nooit deed. Was trouwens ook doof geworden. Maar hij was toen al ziek en is kort daarop overleden.
quote:iones schreef op 20 januari 2013 @ 11:23:

Is er bij huisdieren niet een medicijn tegen dat dementieproces? Het is toch ook sneu, die verwarring waar ze in zitten.Tuurlijk, voor huisdieren is dat er wel maar voor mensen niet...
Als je nog nooit kattennagels hebt geknipt, laat de dierenarts het dan een keer voordoen, zodat je niet in het vlees knipt bijv.
quote:iones schreef op 20 januari 2013 @ 11:23:

Is er bij huisdieren niet een medicijn tegen dat dementieproces? Het is toch ook sneu, die verwarring waar ze in zitten.Geen medicijn, maar wel een voedingssupplement waar oudere katten wat aan kunnen hebben: Cholodin
Wat ook mee kan spelen is dat je kat bij zijn oude baas wellicht altijd op bed heeft mogen slapen. Je kat is dan dus gewend om 's nachts gezelschap te hebben. Als dat nu ineens niet meer mag dan is dat voor zo'n oud besje een hele ingrijpende verandering. Katten zijn gewoontedieren en oude katten helemaal.
quote:pearle schreef op 20 januari 2013 @ 11:24:

[...]

Tuurlijk, voor huisdieren is dat er wel maar voor mensen niet... Klopt. Voor honden bestaat bijvoorbeeld Cholodin of Selgian. Ik weet echter niet of ze ook iets voor katten hebben.
quote:doxycycline schreef op 20 januari 2013 @ 11:49:

[...]

Geen medicijn, maar wel een voedingssupplement waar oudere katten wat aan kunnen hebben: CholodinHeb het op dit moment niet nodig maar kun je dit door het eten doen?
Bedankt voor de vele reacties!

Ik weet niet wat hij vroeger s'nachts gewend was, mijn lieve beestje is zwervend op straat gevonden en er is niks over zn verleden bekend.

Misschien helpt het als ik de slaapkamerdeur open laat, zodat ie op bed kan als ie dat wilt.

Ik heb wel het idee dat hij het veschil tussen dag en nacht weet, vlak voordat we naar bed gaan gaat ie altijd rustig in zn mandje slapen, alsof hij weet dat wij ook gaan slapen rond die tijd.

Dat nagelen is de laatste 2 dagen al wel wat minder, ik roep altijd nee als ie weer eens op me wil klimmen, en vandaag en gisteren is dat eigenlijk niet meer gebeurt.

Ik denk dat mn lieve katje nog wel van het leven geniet hoor, hij ligt graag bij ons op de bank en geniet van de aandacht, ik heb play spray gekocht en op een speeltje gespoten en hij heeft heerlijk de hele middag een gespeeld met een veer aan een stok.. hij lijkt het leven niet zat te zijn, het enige lastige is dat ie af en toe zn bolletje stoot tegen de muur!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven