Wie is hier hoogbegaafd?

20-01-2013 20:37 307 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi.. Ik weet niet zeker wat ik met dit topic wil, maar ik was benieuwd wie er hier allemaal hoogbegaafd is.

Ben zelf niet hoogbegaafd, in tegendeel, ik heb zelfs LOM school gedaan... maar. ik besefte me laatst door een ander viva-topic dat bijna al mijn vrienden hoogbegaafd zijn.

Stom toevallig, want ik zoek ze er niet op uit of zo. Van eentje is het obvious, maar een ander vertelde laatst ook getest te zijn, en weer iemand anders ging vroeger naar jeugdkampen voor hoogbegaafden..

Ik heb niet het gevoel dat ze zich voor mij inhouden qua onderwerpen. We hebben het over van alles en nog wat, van bierscheten, totaal vage/onbekende/slechte films tot aan open source software en wetenschap..

Toch typisch dat er kennelijk zo'n klik is tussen hen en mij.. Daarom ben ik verder wel benieuwd naar de ervaringen van hoogbegaafden hier..

(Dom ben ik ook niet, gelukkig. Laatst moest ik een wiskundig artikel bestuderen. Ik koos een vrij recent artikel, en dat werd me afgeraden, want hoe moderner, hoe abstracter. Ik snapte het grotendeels, tot verbazing van de docent want ik had 0.0 wiskunde achtergrond. Maar verder is mijn schoolcarrière een groot bloedig slagveld, dus ik maak me op dit punt geen illusies..)
Ik ben lekker dom en ik ben daar heel tevreden mee.

Ik heb in mijn leven nog nooit zo'n wereldvreemde en domme 'mensen' ontmoet als op de universiteit. Super leuk dat mensen voor heel veel geld aan het 'onderzoeken' zijn, maar ik heb liever een zorgzame, liefdevolle mbo verzorgende aan mijn bed als ik ziek ben.
quote:LeChatNoir schreef op 20 januari 2013 @ 21:15:

Haha, fruit, ik viel ook van m'n stoel toen ik hoorde dat mijn eerste tentamen MC was.Ik heb MC nooit gesnapt, nuja, wel makkelijker / sneller om te verbeteren maar je test niet iemands echte potentie vind ik. En het is gewoon niet zo leuk om bolletjes zitten te kleuren
quote:tzippa2 schreef op 20 januari 2013 @ 21:16:

Ik ben lekker dom en ik ben daar heel tevreden mee.

Ik heb in mijn leven nog nooit zo'n wereldvreemde en domme 'mensen' ontmoet als op de universiteit. Super leuk dat mensen voor heel veel geld aan het 'onderzoeken' zijn, maar ik heb liever een zorgzame, liefdevolle mbo verzorgende aan mijn bed als ik ziek ben.Ik vind jouw my little pony leuk
quote:fru1t3lla schreef op 20 januari 2013 @ 21:14:

[...]

Het was een zelf gekozen onderwerp; ik moest de theorie van de docent nemen (of een andere theorie in die lessen besproken) en die toepassen op een ander vakgebied en daar kan ik wel uren over doorkletsen. Het helpt dat ik tijdens de colleges altijd actief heb meegediscussieerd . Geef mij pen en papier en ik lul er toch een eind tegenaan .Knap hoor!

Ik ben ook altijd wel geïnteresseerd, en weet de opdracht altijd wel aan iets te knopen wat ik interessant vind. (Helpt ook wel dat ik heel veel interesses heb).

Maar zo snel werken lukt me toch niet. Ik ben altijd mijn woorden aan het wegen in essays, en zit soms een uur op éen alinea te rommelen tot ie helemaal lekker 'loopt'.
En de vriendenkring van mijn partner bestaat uit mensen die hoogbegaafd zijn maar nog geen middelbare school diploma hebben tot mensen die naar een zmok moesten en nu de universiteit op hun sloffen doen en weet je?

Er is niemand die zich daar mee bezig houdt of het überhaupt interessant vindt. Gewoon gezellig samen een drankje doen, beetje humor en een gezonde dosis zelfspot.
Hoe dan ook: intelligentie is iets dat door sommigen als bewonderenswaardig wordt gezien. Waar sommige mensen tegen op kijken. Bioloog Ernst Mayr vergeleek hoe goed verschillende soorten het doen, evolutionair gezien, en kwam tot de conclusie dat de intelligentste soorten, waaronder wij dus, evolutionair gezien de kleinste kans op overleven hadden.

Soorten die het wel lang uithouden zijn bijvoorbeeld bacteriën, kevers, kakkerlakken, soorten die eigenlijk overal voedsel kunnen vinden of zich snel kunnen aanpassen. Bepaald geen hoogintelligente wezens. Wij zijn ongeveer 100.000 jaar aanwezig hier op Aarde. En dat is precies de gemiddelde levensduur van een soort. Kortom: het wordt spannend.

"Intelligence is a lethal mutation", aldus Mayr.

Kortom. Waar lullen we over.
quote:fru1t3lla schreef op 20 januari 2013 @ 21:19:

[...]

Ik vind jouw my little pony leuk You want to buy? Special price for you my friend!
quote:Marla_Singer schreef op 20 januari 2013 @ 21:20:Wij zijn ongeveer 100.000 jaar aanwezig hier op Aarde. En dat is precies de gemiddelde levensduur van een soort.Damn, dus de Maya's hadden toch gelijk en we sterven binnenkort uit?
Ik ben lid van Mensa, maar heb net zo goed hard moeten werken om mijn studie te halen.

Zelf vind ik het af en toe nogal vervelend, zo denk ik bijvoorbeeld heel zwart-wit en kan ik me doodergeren aan mensen die dingen niet zo zie als ik ze zie, waardoor in mijn jeugd nogal wat communicatie problemen ontstonden. Inmiddels heb ik een lieve vriend die, mijn inziens, ook 'anders' denkt, en gaat het goed. Maar 'hoogbegaafd zijn' heeft in mijn kindertijd en jeugd mij nogal vaak het gevoel gegeven 'anders' te zijn. Geen pretje dus.
Maar inderdaad, maakt het erg uit? Ik geloof wel in het "birds of a feather flock together" fenomeen (mensen zoeken gelijkgestemden op) en in die zin zijn interesses, opleidingen, vakgebieden en begaafdheid wel mogelijke selectiecriteria, maar om even politiek correct te lullen: het maakt uiteindelijk toch geen zak uit want iedereen moet eten, slapen en poepen, we worden allemaal lelijker met de leeftijd en vaak nog een stuk dementer en uiteindelijk gaan we dood. Ons nalatenschap is er dan geen van IQ test scores tenzij je Galton heet, maar eentje van ons werk, doen en laten en passies in ons leven.

Ik heb honger.
Je zit op Viva he? Daar is 99% hoogbegaafd (in werkelijkheid is een paar procent van de bevolking HB, en die verzamelen zich allemaal hier... )
quote:nieuwemaan11 schreef op 20 januari 2013 @ 21:14:

[...]

Waar is dit toch altijd voor nodig? TO stelt een vraag, en ik geef antwoord. Wat zou je willen dat ik tegen jou zeg: sorry meds, ik ben er stiekem toch geen maar ik doe graag alsof? Of.. misschien iets over de problemen van hoogbegaafden, of dat ze niet bestaan?

Zo ingewikkeld is het toch allemaal niet? Hoogbegaafden zijn hele normale leuke mensen hoor

"De" problemen van hoogbegaafden?

Mijn grootste probleem op dit moment is dat mijn schouder pijn doet omdat ik te hard getraind heb (Meds, help?). Mijn andere probleem is dat ik te weinig tijd en teveel vrienden/vriendinnen heb. O ja, we moeten de tuin nog opknappen maar het geld is even een beetje op.

Hoe zit dat met andere hoogbegaafden? Hebben jullie ook gesport vandaag? Is jullie tuin ook een zooitje?
Opinions are like assholes. Everybody has one.
quote:Eleonora schreef op 20 januari 2013 @ 21:15:

[...]

Wij waren allemaal hoogbegaafd met onze MAVO-D toen.Echt wel.!
Ik heb een te grote cupmaat om hoogbegaafd te zijn.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Eens. Nou proost dan maar fruit!
quote:saartjuhzes schreef op 20 januari 2013 @ 21:20:

[...]

Knap hoor!

Ik ben ook altijd wel geïnteresseerd, en weet de opdracht altijd wel aan iets te knopen wat ik interessant vind. (Helpt ook wel dat ik heel veel interesses heb).

Maar zo snel werken lukt me toch niet. Ik ben altijd mijn woorden aan het wegen in essays, en zit soms een uur op éen alinea te rommelen tot ie helemaal lekker 'loopt'.Zou ik ook moeten doen eigenlijk, ik maak soms best wel stomme fouten omdat ik het erdoor jas (of ik krijg de feedback terug waarbij ik dingen iets meer moet uitleggen). Ik heb nog veel te leren, ik vind het juist knap dat je het geduld hebt om te blijven schaven tot het goed is .
quote:Marla_Singer schreef op 20 januari 2013 @ 21:20:

.Wij zijn ongeveer 100.000 jaar aanwezig hier op Aarde. En dat is precies de gemiddelde levensduur van een soort. Misschien hebben wij zelf die gemiddelde levensduur omlaag gehaald door de de manier waarop we de planeet aan het uitwonen zijn?

(De insteek van dit topic was trouwens niet 'intelligentie is geweldig en een evolutionair voordeel')
quote:Very__Cherry schreef op 20 januari 2013 @ 21:24:

Ik heb een te grote cupmaat om hoogbegaafd te zijn.Dat is niet erg, zo lang je niet blond bent.
Opinions are like assholes. Everybody has one.
quote:LeChatNoir schreef op 20 januari 2013 @ 21:25:

Eens. Nou proost dan maar fruit!

Ik heb een te grote cupmaat om hoogbegaafd te zijn.

Aha, nu snap ik het.

Echt ik snap het.

Nu pas.
quote:fru1t3lla schreef op 20 januari 2013 @ 21:23:

Maar inderdaad, maakt het erg uit? Ik geloof wel in het "birds of a feather flock together" fenomeen (mensen zoeken gelijkgestemden op) en in die zin zijn interesses, opleidingen, vakgebieden en begaafdheid wel een mogelijke selectiecriteria, maar om even politiek correct te lullen: het maakt uiteindelijk toch geen zak uit want iedereen moet eten, slapen en poepen, we worden allemaal lelijker met de leeftijd en vaak nog een stuk dementer en uiteindelijk gaan we dood. Ons nalatenschap is er dan geen van IQ test scores tenzij je Galton heet, maar eentje van ons werk, doen en laten en passies in ons leven.

Ik heb honger.

Jullie beppen te hard. Ik reageerde dus op deze post. Pfff.

Maar eens. Bij mijn schoonfamilie gaat het vaak over statistiek en beta-onderzoek waar ik de ballen van snap (nou ok, een beetje statistiek gaat nog wel). Andersom snappen zij mij niet als ik over bodemsoorten, C14 en cartouches ga praten.

Ik heb een te grote cupmaat om hoogbegaafd te zijn.Nou ja jij bent dan weer rijk bedeeld dat dan weer wel jij stond zeg maar vooraan toen Onze Lieve Heer de tieten uitdeelde.!
quote:nieuwemaan11 schreef op 20 januari 2013 @ 21:14:

[...]

Waar is dit toch altijd voor nodig? TO stelt een vraag, en ik geef antwoord. Wat zou je willen dat ik tegen jou zeg: sorry meds, ik ben er stiekem toch geen maar ik doe graag alsof? Of.. misschien iets over de problemen van hoogbegaafden, of dat ze niet bestaan?

Zo ingewikkeld is het toch allemaal niet? Hoogbegaafden zijn hele normale leuke mensen hoor je geeft een interpretatie en presenteert dit als de waarheid, Ik geef je slechts twee opties die ook mogelijk zijn.
quote:gypsygirl-1 schreef op 20 januari 2013 @ 21:27:

[...]

Nou ja jij bent dan weer rijk bedeeld dat dan weer wel jij stond zeg maar vooraan toen Onze Lieve Heer de tieten uitdeelde.! Oh, nou weet ik wie er voordrong en mijn portie ingepikt heeft!
quote:BWitched schreef op 20 januari 2013 @ 21:24:

[...]

"De" problemen van hoogbegaafden?

Mijn grootste probleem op dit moment is dat mijn schouder pijn doet omdat ik te hard getraind heb (Meds, help?). Mijn andere

\ probleem is dat ik te weinig tijd en teveel vrienden/vriendinnen heb. O ja, we moeten de tuin nog opknappen maar het geld is even een beetje op.

Hoe zit dat met andere hoogbegaafden? Hebben jullie ook gesport vandaag? Is jullie tuin ook een zooitje?Te hard getraind? Welnee, je weet, no pain no gain. Als het overbelasting is dan is het dom dom dom.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven