Flat met buitenkatten???
dinsdag 22 januari 2013 om 14:00
Ik kan waarschijnlijk een leuk appartement krijgen op de eerste verdieping van een galerijflat. Ben heel blij maar……ik heb 2 buitenkatten. Ik heb ook een balkon maar ze zijn zo graag buiten en ik weet nu al dat het een drama gaat worden om ze binnen te houden. Heb al gekeken maar een trappetje of plankjes naar beneden gaat niet lukken. Mijn vraag is zijn er mensen die ervaring hebben om de katten te leren bij de hoofdingang van de flat te wachten en ze daarna mee naar binnen nemen? Hoe pak ik dit aan?? Ben superblij met de flat maar zit probleem in mijn maag…..
dinsdag 22 januari 2013 om 14:17
Je katten wennen er vanzelf aan om binnen te blijven. Mijn katten waren de eerste 5 jaar van hun leven ook gewend om altijd naar buiten te kunnen gaan en dat deden ze dan ook veelvuldig en met veel plezier. Vier jaar geleden ben ik in een appartement gaan wonen en sindsdien zijn ze binnen. In het begin moesten ze wel even wennen, maar na een paar weken wisten ze al niet meer beter. En ze ogen nu net zo gelukkig als toen.
dinsdag 22 januari 2013 om 14:22
De ene kat is de andere niet Cici. Zelf heb ik een kat gehad die letterlijk in de gordijnen zat en daarmee heel wat vernield heeft. Was heel moeilijk binnen te houden. TO zegt zelf al dat haar katten heel graag naar buiten mogen gaan, dus ik vrees...
Ik heb een vriendin die op een flat woont, zij heeft haar kat op het looppad (of hoe noem je dat) van haar etage. Het beest heeft zelf uitgevonden dat ie via de brandtrap naar beneden kan. Wel moet ze hem daarna vaak van een andere etage afplukken, want dat onthoudt het beestje blijkbaar niet zo goed.
Ik heb een vriendin die op een flat woont, zij heeft haar kat op het looppad (of hoe noem je dat) van haar etage. Het beest heeft zelf uitgevonden dat ie via de brandtrap naar beneden kan. Wel moet ze hem daarna vaak van een andere etage afplukken, want dat onthoudt het beestje blijkbaar niet zo goed.
dinsdag 22 januari 2013 om 14:29
Ik heb in twee verschillende flats gewoond, in beide woonden mensen met katten (ik heb zelf geen kat). De eerste flat was heel hoog en de kat van de verdieping boven ons snapte blijkbaar het fenomeen 'verdiepingen' niet of niet altijd. Hij/zij stond regelmatig bij onze deur te wachten tot ze naar binnen mocht. Maar ze moest dus wel in dezelfde vleugel van de flat, maar een verdieping hoger zijn. Beestje zag er goed doorvoedt uit en zat er dan dus maar 1 verdieping naast (op de heel veel) dus misschien ging het meestal goed, ik zag natuurlijk alleen de keren als het niet goed ging. Dan joegen we haar de brandtrap op .
In flat twee woonde een heel dikke kater die altijd voor de hoofdingang wachtte om naar binnen te komen. Het was zo duidelijk, kat voor de deur en zodra er iemand aan kwam een smekende blik op de persoon en dan op de deur, eventueel voorzien van klagelijke miauw. Heel vaak moest ik eigenlijk mijn fiets nog binnen zetten in de kelder ofzo, maar deed ik vast even de deur open voor de kat. Ik heb dat veel mensen zien doen, ook de mensen die in de andere vleugel woonden en dus eigenlijk de andere hoofdingang moesten hebben. Die hoorden de 'miauw', zagen de kat van persoon naar deur kijken, liepen even naar die deur die ze niet moesten hebben om de kat binnen te laten en dan pas naar hun eigen deur . Hele flat kende 'die dikke' .
Ik woonde op de begane grond en heb nooit de kat voor de voordeur gevonden, die ging altijd de trap op.
In flat twee woonde een heel dikke kater die altijd voor de hoofdingang wachtte om naar binnen te komen. Het was zo duidelijk, kat voor de deur en zodra er iemand aan kwam een smekende blik op de persoon en dan op de deur, eventueel voorzien van klagelijke miauw. Heel vaak moest ik eigenlijk mijn fiets nog binnen zetten in de kelder ofzo, maar deed ik vast even de deur open voor de kat. Ik heb dat veel mensen zien doen, ook de mensen die in de andere vleugel woonden en dus eigenlijk de andere hoofdingang moesten hebben. Die hoorden de 'miauw', zagen de kat van persoon naar deur kijken, liepen even naar die deur die ze niet moesten hebben om de kat binnen te laten en dan pas naar hun eigen deur . Hele flat kende 'die dikke' .
Ik woonde op de begane grond en heb nooit de kat voor de voordeur gevonden, die ging altijd de trap op.
dinsdag 22 januari 2013 om 14:32
Ik heb zelf op een flat gewoond met een binnenkat én een buitenkat. De buitenkat ging met me mee naar buiten als ik naar m'n werk ging (was toen rond 7:00 uur) en als ik tegen 17:30 uur weer thuis kwam dan zat ie op me te wachten en ging ie mee naar binnen en dat bleef ie dan ook de rest van de dag/avond. Mijn man was meestal rond 15:30 uur thuis maar hij bleef echt op mij wachten om naar binnen te gaan.
Het kan dus wel en het kan ook gewoon goed gaan.
Het kan dus wel en het kan ook gewoon goed gaan.
dinsdag 22 januari 2013 om 14:37
dinsdag 22 januari 2013 om 14:45
Mijn kat was 8 toen hij van buitenkat ging verhuizen naar een flat. In het begin zat hij nog weleens te miauwen voor de deur, maar eigenlijk was dat vrij snel over. Hij vindt het nog wel prachtig om met mij samen op het balkon te zitten, maar ik laat hem daar niet alleen, want ik zit 18 hoog en wil niet dat hem wat overkomt.
De bewoner voor mij had een kattenluik in de balkondeur en een gaas over het balkon gespannen.
Overigens heb ik mijn huis wel ingericht op de kat. Hij heeft 3 grote krabpalen staan en ik zorg regelmatig voor nieuwe speeltjes en uitdagingen zodat hij geen 'saai' flat-leven krijgt!
De bewoner voor mij had een kattenluik in de balkondeur en een gaas over het balkon gespannen.
Overigens heb ik mijn huis wel ingericht op de kat. Hij heeft 3 grote krabpalen staan en ik zorg regelmatig voor nieuwe speeltjes en uitdagingen zodat hij geen 'saai' flat-leven krijgt!
dinsdag 22 januari 2013 om 15:19
Mijn kat woonde ook zo, samen met mij. Inderdaad kleedje naast mijn eigen voordeur, voor het geval ze binnen werd gelaten. En als ik s ochtends wegging, ging ze mee, en kwam binnen als ik weer thuiskwam. Ging prima!
Op een gegeven moment kwam er een nieuwe bewoonster met twee katten. De ene kat ging prima, lag ook regelmatig op het kleedje naast mijn voordeur. De andere begon in het portiek te sproeien. Dat heeft tot veel klachten van bewoners geleid. Let er dus op of je katten geen overlast veroorzaken.
Op een gegeven moment kwam er een nieuwe bewoonster met twee katten. De ene kat ging prima, lag ook regelmatig op het kleedje naast mijn voordeur. De andere begon in het portiek te sproeien. Dat heeft tot veel klachten van bewoners geleid. Let er dus op of je katten geen overlast veroorzaken.
dinsdag 22 januari 2013 om 15:21
quote:reizende schreef op 22 januari 2013 @ 14:22:
Ik heb een vriendin die op een flat woont, zij heeft haar kat op het looppad (of hoe noem je dat) van haar etage. Het beest heeft zelf uitgevonden dat ie via de brandtrap naar beneden kan. Wel moet ze hem daarna vaak van een andere etage afplukken, want dat onthoudt het beestje blijkbaar niet zo goed. Ja zulke buren hebben wij ook, en altijd kattestront op de galerij. Hier is geen brandtrap en de buren doen wel de voordeur open, laten kat naar buiten (dus de galerij op) maar nemen niet de moeite het beest echt beneden naar buiten te doen.
Ik heb een vriendin die op een flat woont, zij heeft haar kat op het looppad (of hoe noem je dat) van haar etage. Het beest heeft zelf uitgevonden dat ie via de brandtrap naar beneden kan. Wel moet ze hem daarna vaak van een andere etage afplukken, want dat onthoudt het beestje blijkbaar niet zo goed. Ja zulke buren hebben wij ook, en altijd kattestront op de galerij. Hier is geen brandtrap en de buren doen wel de voordeur open, laten kat naar buiten (dus de galerij op) maar nemen niet de moeite het beest echt beneden naar buiten te doen.
Volg de oorspronkelijke stem van je hart.
dinsdag 22 januari 2013 om 15:27
Ik denk dat het voor iedere kat verschillend is, of hij of zij eraan zal wennen. De een went heel snel aan een nieuwe situatie, en de ander komt er niet bovenop, raakt helemaal gestresst. Ik zou er rekening mee houden dat je katten weg moeten. Dan kan het alleen maar meevallen.
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
dinsdag 22 januari 2013 om 15:27
quote:iones schreef op 22 januari 2013 @ 14:23:
Ik denk gewoon dat een appartement geen geschikte woonplek voor jou is, omdat je katten hebt. Ik zou er niet gaan wonen.
Katten passen zich maar aan, ze heeft woonruimte nodig.
TO, gewoon de woonruimte accepteren, zorg er voor dat de katten genoeg afleiding krijgen, en dat ze niet van het balkon af kunnen!
Laat ook geen klapraampjes open staan als je even weggaat!
Ik denk gewoon dat een appartement geen geschikte woonplek voor jou is, omdat je katten hebt. Ik zou er niet gaan wonen.
Katten passen zich maar aan, ze heeft woonruimte nodig.
TO, gewoon de woonruimte accepteren, zorg er voor dat de katten genoeg afleiding krijgen, en dat ze niet van het balkon af kunnen!
Laat ook geen klapraampjes open staan als je even weggaat!
dinsdag 22 januari 2013 om 15:32
dinsdag 22 januari 2013 om 15:39
No way dat ik mijn katten `s ochtends naar buiten laat en weer binnen roep als ik thuiskom!!! Ik woon in een portiekflat en ik moet er niet aan denken dat ze de hele dag buiten zwerven.
Mijn katten zijn opgegroeid in onze flat op 4 hoog en spelen op het balkon. Toen ik laatst één kat aan een lijntje mee naar beneden nam, ging hij zowat dood...
Beiden katten zijn geboren op een boerderij en hebben daar tot 9 weken gewoond, maar binnen no time waren ze gewend aan binnen.
Hopelijk lukt dat met jouw katten ook!
Mijn katten zijn opgegroeid in onze flat op 4 hoog en spelen op het balkon. Toen ik laatst één kat aan een lijntje mee naar beneden nam, ging hij zowat dood...
Beiden katten zijn geboren op een boerderij en hebben daar tot 9 weken gewoond, maar binnen no time waren ze gewend aan binnen.
Hopelijk lukt dat met jouw katten ook!
dinsdag 22 januari 2013 om 15:42
Ik zou niet verhuizen als mijn katje er niet zou kunnen aarden... Op dit moment kan ze heerlijk naar buiten en heeft ze alle vrijheid... Moet er niet aandenken om haar dit fijne leven te ontnemen; om met haar op een flat te wonen en ik haar binnen moet houden... Wat zal ze dan ongelukkig worden (en ik ook)...