Gezondheid alle pijlers

Grip op de winterdip

23-01-2013 15:50 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn hele leven heb ik er al last van: een winterdip. Wat tijdens mijn puberteit een onschldige melancholische toestand was, is sinds mijn ppd, zes jaar geleden, uitgegroeid tot een echte dip. Januari en februari zou ik het liefst overslaan.... Drama!

Omdat ik tegenwoordig gezonder leef, ben door gezond te eten aan het afvallen, ik loop drie keer per week een uur, had ik gehoopt dat het dit jaar beter zou gaan. Niet dus.

Wie heeft de gouden tip? Homeopaat, daglichtlamp, noem maar op! Wat helpt wel en wat niet!
Daglichtlamp!

Ik heb er ontzettend veel baat bij gehad

Als ik vroeg in het seizoen 5 dagen lichttherapie heb gehad, is dat meestal genoeg voor het hele seizoen
Lekker lang -3-4 weken- op vakantie gaan naar de zon. Deed ik toen ik nog in NL woonde ook altijd. Van half december tot half januari.

Tegen die tijd wordt het alweer wat langer licht en lijkt het allemaal niet meer zo lang, donker en depri.

Past ook goed ivm vakantiedagen in het oude jaar/ nieuwe jaar, maak je niet meteen alles op van het nieuwe jaar.
Dank!

Wat voor merk/type moet ik hebben?
NoTtonightjosephine, ik heb twee weken kerstvakantie ! (onderwijs)
Ik heb er normaliter ook last van, maar nu ik multivitaminen slik met vitamine D, heb ik er stukken minder last van.

Verder veel in de zon vertoeven als 'ie er is.
Sosofie, ik ga via de GGZ.

Vanaf september vul ik een vragenlijst in en als zij zien dat ik "afglij" dan word ik uitgenodigd.

Ik zou er zelf te laat mee beginnen, herken het nog niet tijdig genoeg.
quote:sosofie schreef op 23 januari 2013 @ 15:55:

NoTtonightjosephine, ik heb twee weken kerstvakantie ! (onderwijs)Twee weken zonvakantie dan?
Op vakantie gaan in deze periode?
Het helpt om te bedenken dat het vanzelf weer voorjaar wordt. Klinkt simpel, maar positief blijven denken. Als je telkens tegen jezelf zegt hoe kut en erg het allemaal is, dan voelt dat ook zo. Het mooie ervan inzien, ik ben dat bewust gaan doen. Wilde me niet meer afzetten tegen deze deprimerende periode, de kou en de ellende met sneeuw. Ik ben er anders naar gaan kijken en het lijkt te werken. En...nog 1 maand en het is alweer bijna maart! Denken aan fijne vooruitzichten dus.
Wat is een ppd?
Zonnebank helpt mij. Leuke dingen plannen om me op te verheugen. En het heel druk hebben zodat ik weinig tijd heb om down te worden.

En natuurlijk voldoende bewegen en daglicht maar dat doe je al.
Ppd= post partum depressie
even langs huisarts om vitamine D te prikken, vaak ligt een winterdip daaraan...
Ik heb het pas vanaf januari, dan komt er niets meer uit m'n handen. Wat vorig jaar en nu ook helpt is sporten. Zwaar tegen m'n zin in hoor maar toch voel ik me er beter door!

En achter de gezichtsbruiner
Een lichttherapie lamp werkt voor mij super. Zelf aangeschaft, kostte 190 euro maar werkt echt super. S ochtends op de badkamer zet ik hem op het plankje tijdens het opmaken en dan mee naar de ontbijttafel. Dan heb je er zo 20 minuutjes opzitten. Moet je wel een draagbare nemen
Een lichttherapie lamp werkt voor mij super. Zelf aangeschaft, kostte 190 euro maar werkt echt super. S ochtends op de badkamer zet ik hem op het plankje tijdens het opmaken en dan mee naar de ontbijttafel. Dan heb je er zo 20 minuutjes opzitten. Moet je wel een draagbare nemen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven